بروزترین قوانین ثبت شرکت در سوئیس

ثبت شرکت در کشور سوئیس، به معنای ارتقای سرمایه گذاری تجاری خود، در بالاترین سطح ممکن میباشد. این کشور یکی از معتبرترین و امن ترین کشورهای جهان به لحاظ سیاسی و اقتصادی بوده و بستری مناسب جهت توسعه تجارت و یا کسب و کار مهاجران ارائه میدهد. سیستم بانکی سالم و بیمه توسعه یافته، ثبات اقتصادی، قوانین شرکتی سودمند و موقعیت جغرافیایی سوئیس، ثبت شرکت این کشور را واقعا جذاب می کند. از آنجاییکه یک زیرساخت حمل و نقل فوق العاده نیز در سوئیس موجود است، امکان دسترسی آسان به بازارهای اروپایی را به شما خواهد داد. علاوه بر این، بخش Fintech در کشور سوئیس در حال رونق است و مقامات محلی از توسعه آن حمایت می کنند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط و قوانین ثبت شرکت در سوئیس بپردازیم. اگر شما نیز علاقه مند به توسعه کسب و کار خود در سوئیس هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور سوئیس گردآوری شده است.

ثبت شرکت در سوئیس

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط ثبت شرکت در سوئیس
  • انواع شرکت در سوئیس

شرایط ثبت شرکت در سوئیس

سوئیس به‌خاطر اقتصاد قوی‌اش، خانه تعدادی از شرکت‌های چندملیتی بزرگ و با عملکرد بالا در بخش‌هایی مانند خدمات مالی و داروسازی میباشد. با این حال، این فقط شرکت های بزرگ نیستند که در سوئیس گشترش یافته و شکوفا می شوند. در واقع، بیش از 99 درصد از 330000 کسب و کار این کشور  را شرکت های کوچک و متوسط (SME) با کمتر از 250 کارمند تشکیل می دهند. اگرچه سوئیس محدودیت هایی برای تعداد کارگران خارجی تعیین کرده است، اما همواره مشتاق جذب شرکت ها و نوآوری های جدید بوده است. اگر شما بتوانید نشان دهید که یک ایده تجاری خلاقانه دارید که می تواند به نفع اقتصاد سوئیس باشد و سرمایه لازم را نیز برای سرمایه گذاری در این کشور داشته باشید، آنگاه می توانید نسبت به راه اندازی و ثبت شرکت در سوئیس اقدام نمایید.

ثبت شرکت در سوئیس

سوئیس، رتبه برتر در شاخص جهانی نوآوری 2021 را اخذ نموده و بسیاری از کانتون های آن، طرحهای حمایت استارت آپی و مشوق های مالی را برای کارآفرینان ارائه می دهند. جالب است بدانید که کمتر از 15 درصد از نیروی کار سوئیس، به عنوان خوداشتغال طبقه بندی می شوند که تقریباً برابر با میانگین اتحادیه اروپا است. بر اساس گزارش بانک جهانی، سوئیس از نظر سهولت تجارت در رتبه 36 جهان قرار دارد.

شهروندان کشورهای ثالث میبایست ویزای کاری سوئیس را دریافت نموده و مجوز اقامت نوع C را جهت ثبت شرکت داشته باشند، مگر اینکه با یک شهروند سوئیس یا مقیم دائم ازدواج کرده باشند که در اینصورت باید از طریق اداره محلی کانتون خود درخواست دهند. متقاضیان ثبت شرکت در سوئیس ، همچنین باید یک طرح تجاری خلاقانه و جدید ارائه داده و ثابت کنند که کسب و کار آنان مزایای مثبت پایداری برای بازار کار سوئیس خواهد داشت. الزامات مالی برای راه اندازی یک کسب و کار در سوئیس نیز به نوع کسب و کاری که راه اندازی می کنند بستگی خواهد داشت.  کارآفرینان در سوئیس به یک شماره شناسایی منحصر به فرد سازمانی (UID) نیاز دارند و می توانند با بررسی  قوانین شرکتی و مالیاتی، نسبت به انتخاب نوع ساختار تجاری تصمیم بگیرند. خوشبختانه ابزارها و آژانس های متعددی در سوئیس وجود دارند که در مراحل ثبت شرکت و استارت آپ، به کارآفرین کمک می کنند. برخی از این آژانس ها که مورد تایید دولت سوئیس هستند عبارتنداز:

  • The Cantonal Economic Development Departments
  • The Swiss Innovation Agency
  • Venturelab
  • The Eurostars

انواع شرکت در سوئیس

سه ساختار متداول و اصلی برای ثبت شرکت در سوئیس وجود دارد که عبارتند از: مالکیت انحصاری، شرکت محدود (SA) و شرکت با مسئولیت محدود (SARL).

  1. شرکت تک مالک یا شرکت با مالکیت انحصاری

این رایج ترین نوع شرکت در سوئیس است. این نوع شرکت برای صاحبان انحصاری یک کسب و کار یا سایر افراد حرفه ای که برای خودشان کار می کنند، مانند فریلنسرها، مشاغل کوچک و کارآفرینان بسیار مناسب است. کسب و کارها توسط یک فرد که باید مقیم سوئیس باشد اداره می شود. از آنجایی که شرکت به عنوان یک شخص حقوقی جداگانه وجود ندارد، مسئولیت نامحدودی بر عهده مالک است و وی باید مالیات بر سود کسب و کار بپردازد. ثبت این نوع شرکتها ساده است. شما فقط باید کسب و کار خود را در ثبت تجارت سوئیس وارد کنید، اقدامات لازم جهت دریافت خدمات تامین اجتماعی خود را انجام دهید (به علاوه برای هر کارمندی که دارید) و در صورت نیاز برای مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کنید.

  1. شرکت محدود (SA)

این نوع شرکت، رایج ترین شکل برای مشاغلی است که در آن، شرکت یک شخص حقوقی مستقل به حساب می آید. شرکتهای محدود باید حداقل یک مدیر و یک سهامدار ساکن سوئیس داشته باشند. این کسب و کار، مالیات شرکتی جداگانه می پردازد و هر صاحب کسب و کار از نظر قانونی به عنوان کارمند طبقه بندی می شود. بدهی ها نیز محدود به ارزش دارایی های شرکت است و حداقل سرمایه سهام (نقد یا دارایی) برای راه اندازی 100.000 فرانک میباشد که 20% آن باید در ابتدا پرداخت شود (این مبلغ باید حداقل 50.000 فرانک باشد). نوشتن اساسنامه و ایجاد یک حساب بانکی تجاری جداگانه نیز برای ثبت شرکت در سوئیس ضروری میباشد.

ثبت شرکت در سوئیس
  1. شرکت با مسئولیت محدود (SARL)

این یکی دیگر از فرم های رایج جهت ثبت شرکت در سوئیس است. این نوع شرکت تقریبا شبیه به شرکتهای محدود است، زیرا یک شخص حقوقی جداگانه است و حداقل به یک مدیر و سهامدار که مقیم سوئیس باشد نیاز دارد. با این حال، شرکتهای با مسئولیت محدود، بیشتر یک شرکت با مسئولیت عمومی هستند تا خصوصی، و سهامداران آن در فهرست تجاری ثبت شده اند. حداقل سرمایه اولیه، باید 20.000 فرانک (نقد یا دارایی) باشد. کلیه سهامداران تا سقف سرمایه ثبت شده، مسئولیت تضامنی بدهی های شرکت را خواهند داشت. هیچ محدودیتی از نظر تعداد سهامداران وجود ندارد، اما هر یک باید حداقل معادل 100 فرانک سرمایه گذاری کنند.

سؤالات متداول
  • آیا امکان خرید یک شرکت از پیش تاسیس شده در سوئیس وجود دارد؟

بله. ثبت شرکت در سوئیس، تنها روش کارآفرینی نبوده و شما میتوانید یک شرکت از پیش تاسیس شده که سهامداران آن به هر دلیلی قصد فروش آن را دارند، خریداری نمایید. خرید یک شرکت و یا کسب‌وکار موجود، چند مزیت دارد: اول اینکه، به عنوان خریدار، می‌توانید از آنچه در حال حاضر وجود دارد استفاده کنید و از مشکلات راه‌اندازی شرکت اجتناب کنید. دوم، مشتریان از قبل وجود دارند و شرکت در حال حاضر از شهرت خاصی در این بخش برخوردار است. با این حال، خرید یک کسب و کار در سوئیس آسان نیست. بزرگترین چالش احتمالاً برآورد تعهدات قبلی و دستیابی به توافق با سهامداران و مشتریان در مورد همکاری آینده است. همچنین لازم است مشخص شود که آیا زیرساخت‌ها هنوز مناسب هستند یا نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد دارند. و در آخر، خریدار باید با مالک در مورد قیمت و ضمانت با توجه به ریسک ها و فرصت های آتی به توافق برسد.

  • هنگام تعیین نوع شرکت در سوئیس، باید به چه مواردی توجه کرد؟

اولین و مهمترین فاکتوری که باید برای ثبت شرکت در سوئیس و انتخاب نوع آن در نظر داشته باشید، میزان سرمایه اولیه است. مورد بعدی، بررسی میزان ریسک یا مسئولیت شرکت است. به عنوان یک قاعده کلی، هر چه ریسک تجاری بیشتر باشد یا سهم مالی بیشتر باشد، انتخاب شرکت با مسئولیت محدود بهتر است. بررسی مالیات را نیز از یاد نبرید. بسته به ساختار شرکت، درآمد و دارایی های کسب و کار و مالک، به طور جداگانه یا با هم، مشمول مالیات می شوند. و در نهایت، نوع بیمه و امنیت اجتماعی آن بسیار مهم است. برخی از طرح‌های بیمه اجتماعی، بسته به ساختار قانونی، اجباری، اختیاری یا غیرقابل‌وجود هستند. صاحبان شرکتهای تک مالک یا انحصاری، مشمول دریافت بیمه بیکاری نیستند و ثبت نام در صندوق بازنشستگی برای آنان اختیاری است. در مقابل، در مورد شرکت های SA و SARL، مدیر شرکت نیز کارمند محسوب می شود و مشمول طرح های بیمه اجتماعی می شود.

  • آیا شرکتهای خارجی میتوانند شعبه جدیدی در سوئیس تاسیس کنند؟

بله. شرکت های خارجی می توانند با افتتاح یک شعبه در سوییس، گسترش یابند. شعبه جدید، به لحاظ مالی مستقل است و از نظر قانونی به شرکت مادر مستقر در خارج از سوئیس، وابسته است. این بدان معنی است که اگرچه دارای حساب های جداگانه است، اما با همین نام معامله می کند و شرکت مادر در نهایت مسئول امور مالی و مسئول هرگونه بدهی خواهد بود.

سخن پایانی

سوئیس یک محیط تجاری بسیار مساعد برای مشاغل فراهم می کند. این کشور در گزارش Doing Business  در سال 2020، در بین 190 کشور در رتبه 81 از نظر سهولت راه اندازی یک تجارت قرار گرفت. سرمایه گذاران و کارآفرینان کشورهای ثالث میتوانند با داشتن شرایط، نسبت به تاسیس شرکت در کشور سوئیس اقدام نمایند. به علاوه، امکان خرید که شرکت از پیش تاسیس شده در سوئیس نیز وجود خواهد داشت. متقاضیان میبایست یک ایده تجاری خلاقانه داشته که ثابت شود برای سوئیس سودآور میباشد. در ضمن، داشتن مجوز اقامت نوع C سوئیس، جهت ثبت شرکت در این کشور الزامی است. ما در این مقاله به بررسی شرایط و قوانین ثبت شرکت در سوئیس پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ما، به موفقیت شما مخاطب عزیز جهت راه اندازی کسب و کار خود در کشور سوئیس کمک کرده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور سوئیس را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *