جدیدترین قوانین ثبت شرکت در نروژ 2024

نروژ یک کشور بسیار امن برای انجام تجارت است. بانک جهانی، نروژ را در بین 189 کشور جهان، به لحاظ سهولت انجام کسب و کار و تجارت، در جایگاه دهم قرار داده است و کشور نروژ این جایگاه را برای چندین سال متوالی حفظ نموده است. در سال‌های اخیر، نروژ به دلیل آزادی و ثبات اقتصادی بالا، توجه سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب کرده است. مطابق با شاخص سالانه آزادی اقتصادی که توسط بنیاد Heritage و وال استریت ژورنال ارزیابی شده است، نروژ بیست و هشتمین اقتصاد آزاد جهان را دارد و عملکرد بسیار بالاتری از میانگین جهانی داشته است. سرمایه گذاری در نروژ از طریق ثبت شرکت، یکی از روشهای محبوب جهت راه اندازی کسب و کار خود در نروژ و اخذ اقامت این کشور است. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی قوانین ثبت شرکت در نروژ بپردازیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور نروژ گردآوری شده است.

ثبت شرکت در نروژ

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط ثبت شرکت در نروژ
  • تعهدات و مسئولیت های قانونی جهت ثبت شرکت در کشور نروژ

شرایط ثبت شرکت در نروژ

اگر قصد دارید یک شرکت در نروژ راه اندازی کنید، شرایطی وجود دارد که باید برآورده نمایید. شرایط لازم جهت ثبت شرکت در نروژ ، برای افراد خارجی که می خواهند کسب و کار خود را در نروژ راه اندازی کنند تا حدودی با شرایط ساکنان یا شهروندان نروژ متفاوت خواهد بود. توجه داشته باشید که ثبت کسب و کار در نروژ، به طور خودکار به شما حق کار در این کشور را نمی دهد. قانون کلی این است که همه شهروندان خارجی، برای کار در نروژ به دریافت اجازه اقامت نیاز دارند. متقاضیان ثبت شرکت در کشور نروژ میبایست با برآورده کردن شرایط، ویزای کار و مجوز اقامت نروژ را دریافت نمایند. علاوه بر این، اگر شما یک تبعه خارجی هستید که به دنبال راه اندازی یک کسب و کار در نروژ می باشید، به دریافت شماره شناسایی نروژی (شماره D یا شماره شناسایی شخصی)، تعیین نام برای شرکت خود و تعیین یک آدرس تجاری در نروژ نیاز خواهید داشت. این شماره D همچنین به شما امکان می دهد در حین زندگی در نروژ به خدمات عمومی دسترسی داشته باشید.

ثبت شرکت در نروژ

اولین قدم در ثبت شرکت، انتخاب نوع شرکت و تصمیم گیری در خصوص نوع فعالیت شرکت مورد نظر است. دولت نروژ در خصوص ثبت شرکت در این کشور، گزینه های مختلفی از نهادهای تجاری را به سرمایه گذاران خارجی ارائه می دهد که می توانند از میان آنها انتخاب نمایند. به طور کلی، ثبت شرکت در نروژ به روش های زیر امکانپذیر است:

  1. شرکت با مسئولیت محدود (AS)

این نوع ساختار تجاری، شرکتی با مسئولیت محدود خصوصی در نروژ است که توسط دولت نروژ به عنوان یک شخص حقوقی جداگانه در نظر گرفته می شود. صاحبان مشاغل شخصاً مسئول بدهی های شرکت نمی باشند. تاسیس یک شرکت با مسئولیت محدود، اغلب رایج ترین نوع ثبت شرکت در نروژ برای سرمایه گذاران خارجی است زیرا مسئولیت سهامداران، تنها محدود به سرمایه سهام شرکت خواهد بود. در نروژ، شرکت‌های با مسئولیت محدود خصوصی، با عنوانAksjeselskap  (AS)  شناخته می‌شوند. از شروط مهم ثبت شرکت با مسئولین محدود در نروژ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیر شرکت باید مقیم نروژ باشد
  • آدرس کسب و کار و شرکت باید به طور قانونی ثبت شود
  • شرکت مورد نظر باید حداقل دو مدیر داشته باشد که یکی از آنها باید شهروند نروژ یا اتحادیه اروپا باشد
  • شرکت باید حداقل یک سهامدار (با هر ملیتی) داشته باشد
  • حداقل سرمایه لازم که معادل 30000 کرون نروژ (تقریباً 3600 دلار آمریکا) است باید تامین شود. این مبلغ باید در یک حساب بانکی سپرده شود. حساب بانکی تا زمان ثبت شرکت مسدود خواهد شد. همچنین پرداخت هزینه ای معادل 5570 کرون (600 دلار) لازم است تا شرکت شما به ثبت شرکت های تجاری نروژ اضافه شود.
  1. شرکت سهامی عام (ASA)

شرکتهای سهامی عام معمولا در نروژ با نام (A.S.A) Allmennaksjeselskap شناخته می شوند. ثبت یک شرکت‌ در نروژ از نوع  ASA، اجازه می‌دهد تا شما سهام و اوراق بهادار را در اختیار عموم قرار دهید. برای راه اندازی چنین واحد تجاری، شرایط زیر باید رعایت شود:

  • شرکت باید حداقل یک سهامدار (با هر ملیتی) داشته باشد
  • شرکت باید حداقل سه مدیر داشته باشد که دو نفر از آنها باید ساکن نروژ باشند
  • حداقل سرمایه لازم که معادل 1,000,000 کرون نروژ( تقریباً 120,000 دلار آمریکا) است باید تامین شود
  • باید یک حسابرس قانونی برای شرکت تعیین شود
ثبت شرکت در نروژ
  1. شعبه یک شرکت خارجی (NUF)

زمانی که شرکت های خارجی مایل به گسترش تجارت خود در نروژ هستند، تاسیس یک شعبه از شرکت خود در نروژ گزینه ای مناسب است. صاحبان مشاغل بین‌المللی می‌توانند با راه‌اندازی چنین نهاد تجاری در نروژ، توسعه شرکت مادر را ایجاد کنند. هدف از تاسیس یک شعبه در نروژ، تسهیل عملیات و تولید درآمد در نروژ از طرف واحد تجاری مادر است. شرکت مادر مسئولیت کامل کلیه تعهدات بدهی شعبه را خواهد داشت. در ضمن، برای ثبت شعبه، در قانون نروژ حداقل سرمایه تعیین نشده است. برای این نوع ثبت شرکت در نروژ، باید شرایط زیر را رعایت کرد:

  • مدیر شرکت باید مقیم نروژ باشد
  • شرکت شعبه، باید یک سهامدار (با هر ملیتی) داشته باشد
  • آدرس شرکت باید به طور قانونی ثبت شده باشد
  • دفتر شعبه، نیازی به داشتن هیئت مدیره مجزا از شرکت مادر ندارد
  • صورتهای مالی سالانه حسابرسی شده باید به مقامات مالیاتی نروژ ارسال شود

تعهدات و مسئولیت های قانونی جهت ثبت شرکت در کشور نروژ

  • پرداخت مالیات

نرخ مالیات بر شرکت ها در کشور نروژ، 22 درصد است. زمانی که گردش مالی سالانه شرکتها از 50000 کرون تجاوز کند، شرکت ها ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در نروژ هستند. پس از ثبت شرکت در نروژ و ثبت نام در سیستم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، باید تعیین کنید که چه مقدار مالیات بر ارزش افزوده باید هنگام واردات کالا برای شرکت خود بپردازید. در ضمن، مابه التفاوت بین مالیات بر ارزش افزوده ای که از فروش کالای خود دریافت می کنید (VAT خروجی) و مالیات بر ارزش افزوده ای که هنگام واردات کالا دریافت نموده اید (VAT ورودی) را نیز باید بپردازید. گزارش میزان مالیات پرداخت شده از طریق ارقام به روز شده، به اداره مالیات نروژ، ضروری خواهد بود.

  • قوانین کار

اگر قصد دارید پس از ثبت شرکت در نروژ، افرادی را استخدام کنید، برخی از مسئولیت ها وجود دارد که باید با آنها آشنا باشید. برای مثال، سهم بیمه ملی کارفرما یکی از این موارد است. کارفرمایان باید به عنوان بخشی از طرح بیمه ملی کشور نروژ، سهم بیمه ملی را برای کارکنان خود نیز بپردازند. این سهم معمولاً 14.1 درصد از حقوق کارمند است. در ضمن، کارفرمایان باید اطمینان حاصل کنند که طرح بازنشستگی شغلی و یا بیکاری، برای کارکنان خود در نظر گرفته شده است. تعیین بیمه آسیبهای شغلی نیز برای کارکنان لازم خواهد بود.

سؤالات متداول
  • آیا برای ثبت شرکت، باید در این کشور حساب بانکی داشت؟

قطعا بله. قبل از ثبت شرکت، شما باید بررسی های KYC (شناسایی مشتری) و AML (ضد پولشویی) بانک های نروژ را پاس کنید. این بدان معناست که برای افتتاح یک شرکت، باید واجد شرایط افتتاح حساب نیز باشید. میزان سرمایه لازم برای ثبت شرکت باید به حساب بانکی شما در نروژ واریز شود.

  • آیا همه شرکت ها در نروژ قابل ثبت می باشند؟

خیر. یکی از شروط مهم ثبت شرکت در این کشور، سودآور بودن آن و تاثیر مثبت آن بر اقتصاد نروژ است. در واقع، ارائه یک طرح تجاری خلاق یا همان بیزنس پلن خلاقانه و سودآور، از شروط مهم اخذ تاییدیه برای ثبت شرکت است.

  • آیا مهم است در کدام شهر نروژ شرکت خود را ثبت کنیم؟

خیر. شما می توانید شرکت خود را در هر نقطه از نروژ تاسیس نمایید. دولت نروژ تلاش می کند فعالیت های تجاری را در سراسر این کشور گسترش دهد. شما باید با توجه به صنعتی که در آن فعالیت خواهید کرد، بهترین مکان برای ثبت شرکت در نروژ را انتخاب نمایید. چهار شهر اصلی نروژ یعنی اسلو، برگن، تروندهایم و استاوانگر، همگی ویژگی های بسیار متفاوتی دارند و انواع مختلفی از کسب‌ وکارها را به خود جذب می‌کنند.

  • آیا با ثبت شرکت در نروژ می توان اعضای خانواده خود را نیز به این کشور برد؟

بله. متقاضیان ثبت شرکت می توانند با اثبات تمکن مالی خود جهت تامین هزینه های خانواده، برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود درخواست ویزای همراه دهند.

سخن پایانی

سرمایه گذاری در نروژ از طریق ثبت شرکت، یکی از محبوب ترین روشهای راه اندازی کسب و کار خود در این کشور است. متقاضیان می توانند با داشتن شرایط، که مهمترین آن تامین حداقل سرمایه است، شرکت خود را در هر نقطه از نروژ ثبت نمایند. اما از آنجاییکه متقاضیان ثبت شرکت در کشور نروژ، اقامت این کشور را نداشته و در نتیجه قادر به افتتاح حساب در بانک های نروژ نمی باشند، توصیه می شود ابتدا از طریق تحصیل وارد سوئد شده و سپس به عنوان دانشجو یا همراه دانشجو، نسبت به ثبت شرکت خود اقدام نموده و نوع اقامت خود در سوئد را تغییر دهند. این فرآیند، برای آنان ساده تر خواهد بود. ما در این مقاله به بررسی شرایط ثبت شرکت در نروژ پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور نروژ را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *