درآمد کار دانشجویی در فرانسه چقدر است؟

از آنجایی که فرانسه به دلیل هزینه بسیار کم تحصیل، مقصد جذابی برای مهاجرت تحصیلی است، یکی از متداول ترین سوالات دانشجویان علاقه مند به مهاجرت در سال های اخیر، نحوه یافتن کار و درآمد کار دانشجویی در فرانسه است. فرانسه با جمعیت حدودا 65 میلیون نفری، نرخ بیکاری کمتر از 9 درصد دارد که با توجه به نرخ رشد جمعیت 4 درصدی این کشور، نرخ بیکاری نسبتاَ پایینی محسوب می شود. برای دانشجویان علاقه مند به تحصیل در فرانسه بسیار مهم است که از بازار کار و حقوق دانشجویان در این کشور آگاه باشند. هر ساله بیش از 300000 دانشجوی بین المللی برای تحصیل در رشته های مهندسی، پزشکی و یا حقوق به فرانسه مهاجرت می کنند. كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط عاليان ويزا، از منابع معتبر و وب سايت هاى رسمى كشور فرانسه گردآورى شده است.

کار دانشجویی در فرانسه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط کار دانشجویی در فرانسه
  • انواع کار دانشجویی
  • قرارداد کار دانشجویی
  • درآمد کار دانشجویی در فرانسه
  • پیدا کردن کار دانشجویی
  • موسسات کاریابی در فرانسه
  • تبدیل کار دانشجویی به کار تمام وقت
  • بازار کار در فرانسه
  • ساعات کار دانشجویی در فرانسه

شرایط کار دانشجویی در فرانسه

کار در فرانسه علاوه بر یادگیری، تجربه ای ارزشمند است و با کار در این کشور می توانید مهارت های زبانی خود را بهبود ببخشید، در میان مردم باشید و در مدت زمان کوتاه تری با فرهنگ و شیوه زندگی در فرانسه آشنا شوید. به کارآمدترین شکل متوجه خواهید شد که بسیاری از افراد از شغل پاره وقت برای بهبود مهارت های زبانی خود استفاده می کنند که این تصمیم عاقلانه ای است. کار به عنوان دانشجو در فرانسه شما را به افراد مختلف فرانسوی می‌رساند که مهارت‌هایی را که برای زندگی موفق‌تر در این کشور نیاز دارید، به شما آموزش می‌دهند. یکی از مهمترین جنبه های شرایط کار در حین تحصیل در فرانسه این است که بتوانید هزینه های خانواده خود را بپردازید. دانشجویان شاغل در این کشور پس از فارغ التحصیلی می توانند زمینه کاری خود را تامین کنند و با کسب توانایی های حرفه ای ویزای کار دریافت کنند. علاوه بر این، ایجاد دوستان و همکاران فرانسوی را نباید نادیده گرفت.

کار دانشجویی در فرانسه

هر دانشجوی بین المللی در فرانسه حق دارد در حین تحصیل به صورت پاره وقت ۲۰ ساعت در هفته کار کند و این حق شامل همه دانشجویان فرانسه می شود. اگر شهروند اتحادیه اروپا نیستید و می خواهید در حین تحصیل کار کنید، باید برای مجوز اقامت دانشجویی اقدام کنید. زمان را از دست ندهید؛ و به محض شروع تحصیل خود روی آن کار کنید. دانشجویان در فرانسه می توانند برای شغل در دانشگاه فعلی خود یا در موسسه یا دانشگاه دیگری درخواست دهند. اگر دانشجوی اروپایی نیستید، مجددا برای کار به مجوز اقامت دانشجویی نیاز خواهید داشت و می توانید به صورت پاره وقت و ساعات کمتری در هفته کار کنید. شما از نظر قانونی مستحق دریافت حداقل دستمزد صرف نظر از محل زندگی خود هستید.

دانشجویان ابتدا باید در یک موسسه آموزش عالی معتبر مانند مدارس حرفه ای، کالج ها یا دانشگاه ها ثبت نام کنند تا بتوانند به عنوان دانشجو در فرانسه به صورت پاره وقت کار کنند. آنها همچنین باید مجوز قانونی برای کار دانشجویی پاره وقت داشته باشند. برخی از افرادی که صرفا برای یادگیری زبان فرانسه و ثبت نام در موسسات آموزش زبان به فرانسه می آیند و همچنین دانشجویانی که از قانون تبادل اراسموس استفاده می کنند، منعی برای کار پاره وقت به عنوان دانشجو در فرانسه ندارند. معیار دوم برای اجازه کار پاره وقت، رعایت ساعات کاری تعیین شده برای دانشجویان با توجه به مدرک تحصیلی آنهاست و باید به خاطر داشت که شغل دانشجویی نباید در تحصیلات دانشگاهی شما اختلال ایجاد کند یا باعث از دست دادن فارغ التحصیلی شما شود.

سومین و مهمترین شرط اجازه کار پاره وقت دانشجویی در فرانسه، تسلط نسبی به زبان فرانسه است. این بدان معنا نیست که شما اجازه کار نخواهید داشت، اما اگر حداقل در حد B1 زبان فرانسه را بلد نباشید، برای رسیدن به محل کار و برقراری ارتباط با افراد در فرانسه مشکل خواهید داشت.

برای کار دانشجویی در فرانسه به اصل و یک فتوکپی از اسناد زیر نیاز دارید:

  • گذرنامه با اجازه اقامت دانشجویی
  • کارت دانشجویی برای سال تحصیلی فعلی
  • تأیید وابستگی موسسه علمی خود به سیستم تأمین اجتماعی فرانسه
  • قرارداد کار

انواع کار دانشجویی

از سال 2015، برای هر دوره کارآموزی بیشتر از 2 ماه باید حقوق پرداخت شود. حداقل دستمزد برای این نوع کارآموزی 508 یورو در ماه بود و در حال حاضر حدود 615 یورو در ماه است. برخی از هزینه ها مانند حمل و نقل، مسکن و غذا ممکن است توسط شرکت کارآموزی پوشش داده شود. دوره کارآموزی ارزشمند است زیرا تجربه حرفه ای را در اختیار دانشجو قرار می دهد و به آنها اجازه می دهد تا شروع به ایجاد یک شبکه حرفه ای کنند. یک کارآموزی خوب اغلب با پیشنهاد کار تمام وقت همراه است.

کارفرمایان معمولا حقوق دانشجو را بین 8 تا 10 یورو در ساعت در زمینه هایی مانند پرستاری یا مراقبت از کودکان و همچنین کار در رستوران ها تعیین می کنند، جایی که دانشجوی پاره وقت از نظر قانونی مجاز به کار در فرانسه است. کم یا زیادتر بودن این مبلغ باز هم بستگی به میزان توانایی فنی، جسمی و اخلاق کاری شما دارد، در مورد کار هایی مانند بازرایابی حقوق شما به صورت درصدی محاسبه می شود.

میزان درآمد شما برای کارهای تحقیقاتی در محیط دانشگاه با توجه به بودجه پروژه تحقیقاتی و میزان بازدهی شما در آن پروژه تعیین می شود، اما به طور کلی حقوق و مزایای این کار بیشتر از سایر کارها است. شما همچنین می توانید ماهانه بیش از 500 یورو به دست آورید، و حتی ممکن است روشی برای شما باشد که پس از اتمام تحصیلات خود یک پیشنهاد شغلی به دست آورید. به عنوان مثال، دانشجویانی که تحصیل در رشته داروسازی یا پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه را انتخاب می کنند، شانس بسیار خوبی برای استخدام دانشجویی مناسب در داروخانه ها و بیمارستان ها و یافتن فرصت های شغلی مناسب در طول دوره کارآموزی خود دارند.

قرارداد کار دانشجویی

یکی از شرایط کار در حین تحصیل در فرانسه داشتن قرارداد کاری است که ماهیت قرارداد، ساعات و روزهای کاری، محل کار و تاریخ شروع و خاتمه کار را مشخص کند. اگر می خواهید در فرانسه شغلی متناسب با تحصیلات خود پیدا کنید، با افرادی صحبت کنید که برای مدت طولانی در فرانسه زندگی کرده اند و زندگی خود را به همان شیوه شما آغاز کرده اند. مواظب باشید کار دانشجویی شما در هر کجا که هست مزاحم درس و دانشگاه شما نباشد و فقط در اوقات فراغت برنامه ریزی شود.

درآمد کار دانشجویی در فرانسه

دانشجویان دارای مجوز اقامت دانشجویی می توانند برای کار در فرانسه درخواست دهند. دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد می توانند تا 20 ساعت در هفته کار کنند. نگهداری از کودکان بهترین شغل برای دانشجویان دختر در فرانسه است و منبعی عالی برای پول نقد برای دانشجویان است. دانشجویان در مشاغل غیر تخصصی پاره وقت در فرانسه حداقل 5 یورو (یورو) و حداکثر ۱۰ یورو خالص در ساعت درآمد دارند. مشاغل پاره وقت در فرانسه برای دانشجویان شامل ترجمه از انگلیسی به فرانسوی، بازاریابی تلفنی، تست نرم افزار و آموزش زبان، پخش غذا با دوچرخه است. دانشجویان همچنین می توانند در محوطه دانشگاه در کافه تریا یا مجموعه کتابخانه کار کنند. لازم به یادآوری است که در تعطیلات میان ترم حداکثر ساعات کاری تعیین نشده است و دانشجویان می توانند در تابستان به صورت تمام وقت کار کنند.

اگر افرادی که مایلند پس از پایان دوره لیسانس یا فوق لیسانس خود در فرانسه بمانند و به دنبال کار باشند و یا حتی اگر بخواهند در حین تحصیل به عنوان دانشجو مشغول به کار شوند، به آنها یادآوری می کنیم که یادگیری زبان فرانسه مهم ترین اصل برای کاریابی در فرانسه است. برای یافتن شغل، تقریباً همیشه باید به زبان فرانسه نسبتاَ مسلط باشید یا حداقل بتوانید به صورت ابتدایی ارتباط برقرار کنید.

حداقل دستمزد کار دانشجویی در فرانسه 10.25 یورو در سال ۲۰۲۱ بود. برای تخمین درآمد واقعی (به عنوان مثال 8.20 یورو در ساعت)، سهم تأمین اجتماعی لازم (حدود 20٪) باید حذف شود. دانشجویی که حداقل دستمزد را برای 10 ساعت در هفته دریافت می کند دارای حدود 82 یورو درآمد خالص خواهد بود. حداقل دستمزد 9.76 یورو در ساعت توسط قانون برای همه دانشجویان شاغل الزامی است و پس از آن مالیات کسر می شود. در فرانسه، حقوق اغلب دانشجویان پس از همان کاهش تقریباً 7.61 یورو در ساعت است. کل حقوق یک دانشجو برای یک سال تحصیلی ۸۰۰۰ یورو است.

کار دانشجویی در فرانسه
پیدا کردن کار دانشجویی

دانستن زبان فرانسه یکی از مهمترین جنبه های اخذ کار در فرانسه است. در فرانسه، تنها تعداد کمی از افراد می توانند به زبان انگلیسی کار کنند. کسانی که علاقه مند به مهاجرت و تحصیل در فرانسه هستند باید قبل از آن زبان فرانسه خود را یاد بگیرند. شما می توانید با مراجعه به چندین وب سایت فرانسوی و ارسال رزومه یا ایمیل خود به شرکت هایی که می خواهید در آنها کار کنید، برای کار در فرانسه اقدام کنید. در اینجا تعدادی از وب‌سایت‌های برتر و قابل اعتماد وجود دارد که می‌توانید شغلی را پیدا کنید که شرایط خاص شما را برآورده کند. حتی اگر به زبان فرانسوی کاملاً مسلط نباشید، گزینه‌های کاری فوق‌العاده برای شما وجود دارد. سایت های معتبر کاریابی در فرانسه عبارت اند از:

  • Indeed
  • The Loacal France
  • Pôle emploi
  • Momji
  • Cadremploi

هر یک از این وبسایت های استخدامی به دلیل تعهد خود به ارائه بهترین خدمات به دانشجویان در پاریس و سراسر کشور فرانسه، طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده اند. سایت های ذکر شده در بالا مکان فوق العاده ای برای شروع به جستجوی شغل برای دانشجویانی است که می خواهند مکانی مناسب برای یافتن کار با کیفیت بالا پیدا کنند.

موسسات کاریابی در فرانسه

دانشجویانی که در دوران دانشجویی در فرانسه درآمد کافی ندارند و می خواهند پس از فارغ التحصیلی کسب و کاری ایجاد کنند، می توانند برای ویزای کارآفرینی فرانسه اقدام کنند. دانشجویان باید در مورد سودآوری شرکت آینده خود و جزئیات استراتژی خود با فرانسه صحبت کنند و سازمان مهاجرت را برای دریافت ویزای کارآفرینی فرانسه متقاعد کنند. می توانید از طریق آژانس های کاریابی یا از دوستان و اقوام در فرانسه بخواهید که یک کار پاره وقت با درآمد دانشجویی برای شما پیدا کنند. البته اقدام از طریق آژانس های کاریابی معمولاً سریعتر است.

تبدیل کار دانشجویی به کار تمام وقت

دانشجویانی که پس از فارغ التحصیلی از یک مؤسسه فرانسوی به دنبال کار تمام وقت هستند، باید تا شش ماه پس از اخذ مدرک لیسانس خود به دنبال کار باشند. افراد با صلاحیت های کافی می توانند به راحتی در فرانسه شغل پیدا کنند. سپس آنها می توانند برای یک اجازه اقامت موقت 12 ماهه درخواست دهند. اگر با استخدام حداقل 50 درصد بیشتر از درآمد سرانه در فرانسه حقوق دریافت کنید، می توانید مجوز کار DDTEFP را دریافت کنید و از شرکتتان بخواهید ویزای شما را به ویزای کاری تبدیل کند. شما می توانید به صورت تمام وقت در فرانسه کار کنید.

بازار کار در فرانسه

از نظر درآمد و اشتغال، فرانسه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بعدا از آلمان قرار می گیرد. بسیاری از سازمان های مهم و معتبر در این کشور فعالیت می کنند و گزینه های متنوعی از فرصت های خوب را به افراد واجد شرایط ارائه می دهند. علاوه بر این، اکثر کارکنان حقوق خوبی دریافت می کنند و از امنیت شغلی بالایی برخوردار هستند. با این حال، توانایی صحبت کردن و نوشتن به زبان فرانسه یکی از پیش نیازهای دستیابی به یک شغل پردرآمد در فرانسه است.

فرانسه با نرخ بیکاری حدود 7.1 درصد در سال های اخیر عملکرد بهتری نسبت به سایر مناطق اتحادیه اروپا و منطقه شنگن داشته است. مهندسی برق، تدریس، مهندسی فناوری اطلاعات، دندانپزشکی، خلبانی و قانون همگی در فرانسه مشاغل مورد تقاضا هستند.

کار دانشجویی در فرانسه
ساعات کار دانشجویی در فرانسه

بر اساس قوانین فرانسه، دانش آموزان حق 964 ساعت کار در سال یا 60 درصد حداکثر زمان مجاز کار تمام وقت را دارند. اگر بیش از 964 ساعت در سال کار نکنید، برای کار در حین تحصیل نیازی به ویزای کار موقت ندارید. لطفاً به یاد داشته باشید که بین 1 سپتامبر تا 30 ژوئن، دانشجویان شاغل در موسسات فرانسوی مجاز به کار بیش از 670 ساعت نیستند و از 1 جولای تا 31 آگوست فقط حداکثر مجاز به 300 ساعت کار هستند. در فرانسه ساعات کاری دانشجویان به شرح زیر توزیع می شود:

  • حداکثر 670 ساعت در بازه زمانی 1 سپتامبر تا 30 ژوئن (پاره وقت)
  • حداکثر 300 ساعت بین 1 ژوئیه و 31 اوت (تمام وقت)
سؤالات متداول
  • آیا دانشجویان در حین تحصیل اجازه کار در فرانسه را دارند؟

 بله، دانشجویان در مقطع لیسانس و فوق لیسانس مجوز کار در فرانسه به مدت 20 ساعت در هفته را دارند.

  • میزان درآمد کار دانشجویی در هر ساعت چقدر است؟

 حدود ۵ الی ۱۰ یورو خالص به ازای هر ساعت

  • مدارک لازم برای کار دانشجویی در فرانسه چیست؟

گذرنامه، کارت اقامت دانشجویی در فرانسه، کارت دانشجویی، بیمه تامین اجتماعی و قرارداد کاری.

  • آیا برای داشتن کار دانشجویی در فرانسه حتما باید زبان فرانسوی را بدانم ؟

خیر، شما با زبان انگلیسی نیز می توانید مشاغل ساده ای مانند پخش غذا با دوچرخه انجام دهید اما برای کارهای بهتر مهم ترین شرط تسلط نسبی به زبان فرانسوی است.

  • آیا برای کار های تحقیقاتی هم می توانم هنگام تحصیل در فرانسه اقدام کنم؟

بله ، در این گونه طرح های تحقیقاتی حتی ممکن است حقوقی بالغ بر ۵۰۰ یورو در ماه دریافت نمایید

  • دستمزد کار دانشجویی در فرانسه سالیانه چقدر است؟

در مجموع، یک دانشجو می تواند حدود ۸۰۰۰ یورو در سال درآمد کسب کند.

  • اخذ پذیرش و ویزای فرانسه چقدر زمان می برد؟

حدود ۶ ماه

  • آیا امکان اخذ ویزای دوره زبان فرانسه وجود دارد؟

بله

سخن پایانی

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی با ویزای تحصیلی در فرانسه، می‌توانید 964 ساعت در یک سال (حدود 60 درصد اشتغال تمام وقت برای یک سال) تا زمانی که یک مجوز اقامت معتبر دارید، کار کنید. عاليان ويزا با بهره گيرى از كارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصيلى به فرانسه را به شما عزيزان ارائه مي نمايد. جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما مي توانيد فرم ارزيابى را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه از طريق واتس آپ تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *