صفر تا صد مهاجرت کاری به ایتالیا

شرایط اقتصادی و کاری خوبی که ایتالیا به مهاجران ارائه می‌دهد به همراه قوانین جدید این کشور که سرمایه‌گذاران خارجی را جذب می‌کند باعث شده است افراد زیادی به دلایل کاری یا تجاری به ایتالیا نقل‌مکان ‌کنند. ایتالیا بخشی از اتحادیه اروپا است که رفت‌وآمد و مهاجرت به سایر کشورهای عضو اتحادیه را برای ساکنان خود تسهیل می‌کند. امکان دسترسی به بازار کار بزرگی را برای مهاجران فراهم می‌کند، ایمنی فوق‌العاده بالا و مردمی خون گرم دارد. علاوه بر این به کارکنان خود مزایای متفاوتی مانند مرخصی با حقوق، مرخصی زایمان و اضافه‌کاری ارائه می‌دهد. بااین‌حال مهاجرت کاری به ایتالیا به‌ویژه برای افراد خارج از اتحادیه اروپا در اغلب موارد دشوار است و شرایط پیچیده‌ای دارد. ما در این مقاله به بررسی شرایط کار در ایتالیا می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور ایتالیا، گردآوری‌شده است.

مهاجرت کاری به ایتالیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • مهاجرت به ایتالیا از طریق کار
  • مراحل دریافت ویزای کار ایتالیا
  • کار در ایتالیا
  • مشاغل موردنیاز و پردرآمد در ایتالیا
  • یافتن کار در ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا از طریق کار

ازآنجایی‌که ایتالیا هم عضو اتحادیه اروپا (EU) و هم عضو پیمان شینگن است، قوانین مهاجرتی متفاوتی برای کارگران خارجی که به ایتالیا می‌آیند، بسته به ملیت آن‌ها اعمال می‌شود. اتباع اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا بدون نیاز به مجوز کار بر اساس اصول حرکت آزاد اروپا می‌توانند در ایتالیا کار کنند. البته این افراد برای اقامت بیش از 90 روز باید در اداره جمعیت مقیم (Anagrafe) ثبت‌نام کنند. همچنین باید برای یک به‌اصطلاح کارت اقامت (Carta di Soggiorno) که معمولاً توسط اداره پلیس محلی (Questura) صادر می‌شود، درخواست دهند. کارگران خارجی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا علاقه‌مند به مهاجرت کاری به ایتالیا هستند معمولاً قبل از ورود به ایتالیا ملزم به داشتن مجوز کار معتبر از کارفرمای خود و ویزای کار از کنسولگری ایتالیا در کشور محل اقامت خود هستند.

مهاجرت کاری به ایتالیا

ازآنجاکه پذیرش کارگران خارجی غیر اتحادیه اروپا بر اساس یک سیستم سهمیه‌بندی (Decreto Flussi) و به‌صورت سالانه است؛ انواع مختلفی از ویزای کار در ایتالیا وجود دارد که به دودسته ویزای با سهمیه‌بندی و ویزای بدون دسته‌بندی تقسیم می‌شوند. رایج‌ترین ویزاهای کار با سهمیه در ایتالیا عبارت‌اند از:

  • ویزای کارگر ماهر
  • کار فصلی کوتاه‌مدت و بلندمدت
  • ویزای مربوط به فعالیت‌های ورزشی، کار هنری
  • ویزای تعطیلات کاری
  • ویزای تحقیق علمی
  • ویزای خوداشتغالی

البته برخی از افراد بسته به نوع کار و تجربه خود از سیستم سهمیه‌بندی معاف هستند و شرایط مهاجرت کاری به ایتالیا برای آن‌ها ساده‌تر خواهد بود. برای کسب اطلاع از مشاغلی که از معافیت در سهمیه‌بندی برخوردارند مقاله نکات کلیدی در اخذ ویزای کار ایتالیا را مطالعه کنید.

مراحل دریافت ویزای کار ایتالیا

به‌طورکلی مسیر مهاجرت به ایتالیا از طریق کار در این کشور برای ایرانیان طولانی و دشوار است و 3 مرحله دارد:

مرحله ۱: پیدا کردن کار و درخواست مجوز کار (Nulla Osta)

اولین قدم برای دریافت ویزای کاری ایتالیا، استخدام توسط یک کارفرمای ایتالیایی است. پس‌ازآن کارفرمای شما باید مجوز استخدام یک کارگر خارجی مقیم خارج از کشور را از ISD یا اداره کار شهر محل کار شما درخواست کنند. کارفرمای شما باید قرارداد اقامتی به اداره کار ارائه دهد که در آن متعهد شده باشد مسکن مناسب برای شما وجود دارد و در صورت اخراج شما قبل از انقضای قرارداد کاریتان، هزینه‌های سفر شما برای بازگشت به وطنتان را تأمین خواهد کرد. علاوه بر این قرارداد کاری بین شما و کارفرما باید جزئیات دقیق کار شما را نشان دهد. پس از درخواست کارفرما، اداره کار آگهی استخدامی منتشر می‌کند تا مطمئن شود هیچ فرد ایتالیایی یا فردی از اعضای اتحادیه اروپا نمی‌تواند موقعیت شغلی شما را پر کند. پس‌ازآن مجوز کار برای شما صادر کرده و به کارفرمای شما تحویل می‌دهد. لازم به ذکر است که بدون داشتن این مجوز به‌هیچ‌عنوان امکان مهاجرت کاری به ایتالیا وجود نخواهد داشت. یک مجوز کار باید شامل اطلاعات زیر باشد:

  • مشخصات کارفرما – شرکت و نماینده قانونی نام، آدرس و محل کسب‌وکار شرکت؛
  • آدرس کارمند خارجی
  • تعهد کارفرما مبنی بر گزارش هرگونه تغییر در قرارداد کار به مرکز استخدام (Centro per l’Impiego) یا INPS (برای کارگران خانگی)، ظرف 5 روز؛
  • شواهدی از محل اقامت مناسب شما به‌عنوان کارمند که با استانداردهای مسکن در ایتالیا مطابقت داشته باشد.
  • قرارداد کاری بین کارمند و کارفرما که شامل شرایط و ضوابط استخدام، مدت قرارداد، نوع قرارداد (تمام‌وقت یا پاره‌وقت)، میزان حقوق و حق بیمه تأمین اجتماعی و همچنین بیانگر تعهد کارفرما مبنی بر پرداخت هزینه‌های بازگشت کارمند به کشورش در صورت اخراج از کار باشد.

مرحله ۲: صدور ویزای کار ایتالیا (visto nazionale)

هنگامی‌که مجوز کار به کارفرمای شما تحویل داده شد کارفرما باید آن را برای شما ارسال کند. سپس شما باید مجوز کار را به سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشورتان ارائه داده و برای دریافت ویزای کار ایتالیا اقدام کنید. اعتبار مجوز کار 6 ماه است و در طول این 6 ماه باید ویزای کاری شما صادر شود در غیر این صورت باید مراحل مهاجرت خود را از سر بگیرید. مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای کار ایتالیا بسته به ملیت شما متفاوت خواهد بود اما معمولاً شامل موارد زیر است:

  • فرم درخواست ویزا تکمیل و امضاشده
  • عکس جدید در اندازه پاسپورت
  • گذرنامه
  • مجوز کار صادرشده توسط ISD
  • گواهی پزشکی بین‌المللی
  • مدرک اقامت در ایتالیا
  • کپی از گواهی تولد و ازدواج
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • اثبات تمکن مالی

مرحله 3: صدور مجوز اقامت (permesso di soggiorno)

پس از دریافت ویزای کار و ورود به ایتالیا باید طرف 8 روز مجوز اقامت دریافت کنید. بدون دریافت این مجوز اجازه زندگی در ایتالیا را نخواهید داشت. اجازه اقامت در ایستگاه پلیس محلی منطقه محل سکونت شما صادر می‌شود و دریافت آن مستلزم پر کردن فرم درخواستی است که نوع مجوز موردنیاز، مدرک شناسایی، اثرانگشت و عکس شما را مشخص می‌کند. برای دریافت مجوز اقامت، شما باید مدارک مختلفی ازجمله فرم‌های درخواست، گذرنامه، عکس پاسپورت و هزینه درخواست را ارائه دهید. مدت‌زمان مجوز اقامت مانند قرارداد کار حداکثر 2 سال است. البته برای یک دوره 2 ساله و یک دوره 1 ساله دیگر قابل تمدید خواهد بود. پس از 5 سال کار هم می‌توانید مسیر مهاجرت کاری به ایتالیا را با دریافت کارت اقامت دائم این کشور به پایان برسانید و از مزایایی مشابه شهروندان ایتالیایی بهره‌مند شوید.

کار در ایتالیا

پس از ارائه مدارک به مراجع ذیصلاح، حداقل 20 روز برای تصمیم گیری و اعلام نتیجه زمان صرف می شود.پس از تایید مدارک، یک دوره ی 1 ماهه برای ثبت درخواست ویزا در کنسولگری اسپانیا در کشور مبدا زمان لازم است.این بازه ی زمانی بهترین فرصت سفر به اسپانیا برای درخواست گلدن ویزای این کشور و انگشت نگاری است. اگر تمایلی به صرف زمان اضافی برای انجام تمام این مراحل ندارید، کارشناسان عالیان در کوتاه ترین زمان این پروسه را برای شما انجام خواهند داد. در این صورت در تمام این مدت شما تنها به یک امضاء نیاز خواهید داشت.

مدت اعتبار گلدن ویزا

در تمام مشاوره‌های مهاجرتی این سؤال از ما پرسیده می‌شود که آیا یافتن کار در ایتالیا به‌عنوان یک ایرانی آسان است؟ واقعیت این است که ورود به بازار کار ایتالیا بسیار دشوار است، به‌خصوص اگر به زبان ایتالیایی مسلط نباشید. علاوه بر این، بسیاری از بهترین مشاغل در ایتالیا فقط برای افراد محلی در دسترس است، بنابراین اگر اهل این کشور نباشید، یافتن شغل می‌تواند دشوار باشد. بااین‌حال، هنوز هم راه‌هایی برای مهاجرت کاری به ایتالیا وجود دارد؛ ازجمله: یافتن شغل در مشاغل موردنیاز ایتالیا، مهاجرت کاری برای افرادی که سابقه کار به‌عنوان پزشک، جراح، پرستار، وکیل، مهندس ساخت‌وساز و… دارند و یا ورود به ایتالیا با ویزای تحصیلی و کار در این کشور پس از فارغ‌التحصیلی. در ادامه مقاله به بررسی و توضیح این روش‌ها می‌پردازیم.

مشاغل موردنیاز و پردرآمد در ایتالیا

نرخ بیکاری ایتالیا پس از همه‌گیری کویید-19 به 7.8 درصد در سپتامبر 2022 رسیده است. شمال ایتالیا صنعتی‌تر و توسعه‌یافته‌تر است و به دلیل فراوانی شرکت‌های خصوصی شناخته‌شده است، درحالی‌که جنوب به‌شدت به کشاورزی و کشاورزی متکی است. ازآنجایی‌که اکثریت 60.3 میلیون نفر ساکن این کشور در شمال زندگی می‌کنند، فارغ‌التحصیلان بیشتر در شهرهای بزرگ شمالی مانند میلان، تورین و جنوا کار پیدا می‌کنند. علاوه بر این، با توجه به اینکه میلیون‌ها مسافر هرساله برای دیدن مناظر معروف ایتالیا به این کشور می‌آیند، یافتن کار معمولی و قراردادهای موقت در صنعت گردشگری بسیار آسان‌تر از استخدام دائمی در سایر بخش‌ها است.

نرخ بیکاری در ایتالیا و شرایط سهمیه‌بندی ویزای کار و شرط داشتن کارفرمای ایتالیایی برای دریافت مجوز کار باعث می‌شود یافتن شغل و مهاجرت کاری به ایتالیا سخت باشد. بااین‌حال اگر زبان ایتالیایی یاد بگیرید می‌توانید با درآمدهای بالا به‌عنوان عنوان پرستار، فیزیوتراپ، جراح، پزشک، وکیل، مهندس ساختمان، مدیر بانک، مدیر فروش و بازاریابی و استاد دانشگاه کار کنید. همچنین می‌توانید در بخش گردشگری و هتلداری یا کار در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها مشغول به کار شوید. از طرفی دیگر هرچند تعداد شرکت‌های چندملیتی در ایتالیا کمتر از سایر کشورهای اروپایی است، اما اگر فردی توانمند و حرفه‌ای باشید ممکن است فرصت کار در شرکت‌ها و برندهای قوی ایتالیایی فراری، لامبورگینی، گوچی، پرادا، ورساچه و آرمانی را پیدا کنید.

ایتالیا در مشاغلی مانند مشاوران بازاریابی و تجاری، پزشکی، مهندسی، تدریس زبان انگلیسی و برنامه‌نویسی و بازاریابی دیجیتال نیازمند نیروی کار متخصص و باتجربه است. همچنین بخش‌هایی مانند مواد غذایی، فناوری، مکانیک، نساجی و شیمیایی به مهندس نیاز دارند و ممکن است در سال‌های آینده 190000 شغل خالی داشته باشند. اگر هم علاقه‌مند به زندگی در ایتالیا هستید اما نمی‌توانید از مسیر دشوار مهاجرت کاری به ایتالیا عبور کنید نگران نباشید، شما می‌توانید از طریق ویزای تحصیلی وارد این کشور شوید و هم‌زمان با تحصیل خود به‌عنوان دستیار آموزشی دانشگاه، مدرس زبان انگلیسی یا زبان ایتالیایی کار کنید. همچنین پس از فارغ‌التحصیلی فرصت این را خواهید داشت تا با یافتن کار در ایتالیا و استخدام در این کشور ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری ایتالیا تغییر دهید.

مهاجرت کاری به ایتالیا
یافتن کار در ایتالیا

بهترین راه برای یافتن شغل در ایتالیا این است که با مرور وب‌سایت‌ها و روزنامه‌های شغلی شروع کنید. همچنین ممکن است بخواهید شرکت در نمایشگاه‌های شغلی را در نظر بگیرید که راهی عالی برای ملاقات رودررو با کارفرمایان بالقوه است. محبوب‌ترین وب‌سایت‌های شغلی ایتالیا عبارت‌اند از:

  • Monster.it
  • Indeed.com
  • Jobrapido.com
  • CareerJet.it
  • EuroJobs.it

علاوه بر وب‌سایت‌های شغلی بهتر است در رسانه‌های اجتماعی حرفه‌ای مانند LinkedIn حضور داشته باشید. شبکه‌سازی از طریق دوستان و آشنایان هم یکی از بهترین ابزارها برای یافتن کار در ایتالیا است بنابراین توصیه ما به شما این است که ابتدا با ویزای تحصیلی که دریافت آن ساده‌تر از ویزای کاری است، وارد خاک ایتالیا شوید و سپس از ارتباط مستقیم با کارفرمایان یا از طریق دوستان و آشنایان خود به دنبال کار بگردید.

سؤالات متداول
  • چگونه برای دریافت ویزای کار در ایتالیا اقدام کنیم؟

اولین قدم استخدام شدن توسط یک کارفرما در ایتالیا است. پس‌ازآن کارفرما برایتان مجوز کار دریافت می‌کند و سپس شما باید برای دریافت ویزای کار ایتالیا درخواست دهید.

  • حقوق پایه در ایتالیا چقدر است؟

ایتالیا نرخ حداقل دستمزد خاصی ندارد زیرا ساختار دستمزد به نقش یا نوع شغل شما بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، اگر در بخش‌های خدماتی، فلزکاری، غذا یا بخش بیمه کار می‌کنید، دستمزد شما می‌تواند ساعتی حدود 7 یورو باشد. درحالی‌که اگر در صنعت کشاورزی کار می‌کنید، دستمزد شما می‌تواند ماهانه 874 یورو باشد.

  • مشاغل مختلف در ایتالیا چقدر درآمد دارند؟

متوسط حقوق سالانه یک معلم 31،000 یورو، یک حسابدار 27،000 یورو، یک پرستار 25،000 یورو، یک مهندس نرم‌افزار 31،000 یورو، یک مدیر بازاریابی 45،000 و یک مدیر محصول 41،000 یورو است.

  • بهترین مشاغل برای یک دانشجو در ایتالیا چیست؟

تدریس زبان انگلیسی یا ایتالیایی، کار در رستوران و یا دستیار آموزشی

  • پردرآمدترین مشاغل در ایتالیا چیست؟

پزشکان، وکلا، مهندسان، مدیران بانک و مشاوران بازاریابی پردرآمدترین افراد در ایتالیا هستند.

سخن پایانی

مهاجرت کاری به ایتالیا به دلیل سیاست سهمیه‌بندی ویزای کار این کشور و شرط داشتن پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای ایتالیایی برای ایرانیان بسیار دشوار است. بااین‌حال هنوز هم برخی مشاغل به دلیل معافیت از سیستم سهمیه‌بندی یا به دلیل نیاز ایتالیا با متخصصان حوزه‌های مشخصی که در متن مقاله ذکر کردیم، فرصت مهاجرت کاری به کشور ایتالیا را خواهند داشت. البته ازآنجاکه رقابت در این حوزه‌ها هم کم نیست، عالیان ویزا توصیه می‌کند ابتدا با ویزای تحصیلی وارد ایتالیا شوید و پس از تحصیل خود ویزای تحصیلی را به ویزای کاری تغییر دهید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به ایتالیا را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *