language en
گروه بین المللی عالیان

قوانین کار در ایتالیا

از آنجایی که ایتالیا به خاطر تاریخ، فرهنگ و غذاهای لذیذش مشهور است، جای تعجب نیست که بسیاری از مردم برای مهاجرت به این کشور از طرق مختلف مانند تحصیل یا کار در آنجا اقدام کنند. درک واقعیت های اقتصادی و بازار کار در ایتالیا قبل از مهاجرت برای کار بسیار مهم است. مهاجرت کاری به ایتالیا یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین گزینه ها برای مهاجرت ایرانیان می باشد اما آیا مهاجرت کاری به ایتالیا برای ایرانیان آسان است؟ كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط عاليان ويزا، از منابع معتبر و وب سايت هاى رسمى كشور ایتالیا گردآورى شده است.

کار در ایتالیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط بازار کار در ایتالیا
  • قوانین ویزای کار در ایتالیا
  • مجوز کار فصلی ایتالیا
  • اجازه موقت کار
  • ویزای کاری کشور ایتالیا
  • ویزای خوداشتغالی ایتالیا
  • مدارک اخذ ویزای کار

شرایط بازار کار در ایتالیا

اگر به دنبال کار در ایتالیا هستید، ابتدا باید در مورد بازار کار این کشور تحقیق کنید. شاخص هایی مانند وضعیت اقتصاد ایتالیا و نرخ بیکاری باید به دقت بررسی شوند. اگرچه ایتالیا هشتمین اقتصاد بزرگ جهان را دارد، اما در نتیجه بحران مالی با مشکلات متعددی مواجه شده است و اکنون یکی از بالاترین سطوح بدهی عمومی اروپا را دارد. بر اساس آمار ISTATS ژانویه 2020، نرخ بیکاری 9.8٪ است، که جوانان 29.3٪ از بیکاران را تشکیل می دهند، که نشان می دهد یافتن کار در این کشور کار دشواری است. کارمندان بین المللی که زبان ایتالیایی را می دانند و ترکیب مناسبی از مهارت ها و تجربه را دارند، ممکن است راحت تر به دنبال کار باشند. شمال ایتالیا صنعتی تر است و شرایط کاری بهتری دارد، در حالی که جنوب ایتالیا بیشتر از نظر کشاورزی مشغول است و بازار کار ضعیفی دارد. در بازار کار ایتالیا، بخش های صنعتی و خدماتی نقش مهمی ایفا می کنند.

کار در ایتالیا

گردشگری یکی از مهم ترین مراکز اقتصادی کشور است و هر ساله تعداد زیادی درخواست از سراسر جهان را به خود جذب می کند. تجارت توریستی یکی از مشاغل مورد علاقه ایتالیا است، زیرا یکی از جذاب ترین کشورهای اروپا با بناهای تاریخی متعدد و مناظر طبیعی ناب است. تدریس به همین صورت است، به خصوص اگر انگلیسی صحبت کنید. با این حال، وقتی نوبت به یافتن شغل می‌رسد، رقابت زیادی بین مهاجران وجود دارد. چند فرصت شغلی در ایتالیا وجود دارد که به نظر می رسد پر نشده است، و جستجو در مواردی که ممکن است برای شما مناسب باشد می تواند سریع ترین راه برای شروع در ایتالیا باشد. طبق بررسی های انجام شده، صنایع ضروری ایتالیا در بسیاری از رده ها مانند صنایع غذایی، فناوری روز، مکانیک، نساجی و صنایع شیمیایی نیازمند متخصص هستند و در سال های آینده با کمبود نیروی کار مواجه خواهد شد. یکی از رایج ترین مشاغل مربوط به فناوری و رایانه است. فرصت های کاری زیادی برای برنامه نویسان و طراحان در این صنعت وجود دارد.

معلمان انگلیسی در ایتالیا تقاضای زیادی دارند، بنابراین رقابت برای این پست‌ها شدید است. اکثر مشاغل تدریس در شهرهای بزرگ مانند رم، فلورانس و میلان در دسترس هستند، اگرچه فرصت‌هایی در سراسر کشور وجود دارد. شما می توانید در مدارس دولتی، مدارس خصوصی زبان، دانشگاه ها یا در مشاغلی که به کارکنان خود انگلیسی آموزش می دهند تدریس کنید.

متخصصان داده های بازار کار اتحادیه اروپا (EU) Skills Panorama مشاغل زیر را به عنوان مشاغل دارای کمبود در ایتالیا شناسایی کرده اند:

  • مشاغل مرتبط با سلامت
  • متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • متخصصان بازاریابی، خلاقیت و طراحی
  • مشاغل STEM
  • متخصصان تدریس

این سازمان همچنین رشد آتی اشتغال در ایتالیا در بخش‌های شغلی بین سال‌های 2018 تا 2030 را مورد بررسی قرار داد و پیش‌بینی کرد که حدود یک چهارم کل تقاضا در خدمات اداری و پس از آن مراقبت‌های بهداشتی، اجتماعی و خدمات حرفه‌ای خواهد بود.

قوانین ویزای کار در ایتالیا

در سال های اخیر، تعداد شهروندان غیر اتحادیه اروپا که به دنبال کار در ایتالیا هستند به طور چشمگیری افزایش یافته است. برخی به عنوان مهاجران ماهر به کشور می آیند، در حالی که برخی دیگر با ویزای کار موقت می آیند. صرف نظر از نوع قرارداد کار بین یک فرد خارجی و یک شرکت ایتالیایی، ویزای کار الزامی است. در اکثر مواقع کارفرما مسئول اخذ این مجوزها است. اکثر مجوزهای کار در ایتالیا حداقل سه ماه و حداکثر دو سال است که قابل تمدید است.

انواع ویزای کاری ایتالیا عبارت اند از:

  • مجوز کار فصلی
  • اجازه موقت
  • ویزای اشتغال
  • ویزای خود اشتغالی

مجوز کار فصلی ایتالیا

در ایتالیا هم کشاورزی و هم گردشگری دارای مجوز اشتغال فصلی هستند. این بدان معناست که یک تجارت ایتالیایی در یکی از این دو حوزه می تواند کارگران خارجی را به صورت فصلی جذب کند. برای انجام این کار، شرکت باید درخواستی را برای تأیید کارگران خارجی که مایل به ورود به کشور هستند، به وزارت کشور ایتالیا ارسال کند. درک این نکته ضروری است که مجوزهای کار فصلی فقط برای 20 روز تا 3 ماه اعتبار دارند، که آنها را به یکی از کوتاه ترین اشکال مجوز تبدیل می کند.

اجازه موقت کار

این نوع مجوز به شما اجازه موقت با مدت اقامت یک ساله می دهد. یکی از رایج ترین انواع ویزا در بین شهروندان غیر اتحادیه اروپا، مجوز موقت است. پس از پنج سال، افرادی که با مجوز کار موقت در ایتالیا زندگی و کار کرده اند، می توانند برای یک مجوز طولانی مدت یا همان اقامت دائم درخواست دهند. مهمترین مزیت یک مجوز طولانی مدت این است که به یک شهروند خارجی اجازه می دهد ایتالیا را ترک کند و بدون ویزا بازگردد.

کار در ایتالیا
ویزای کاری کشور ایتالیا

کارفرما مسئول اخذ ویزای کار است. به همین دلیل شرکت باید از اداره مهاجرت مجوز بگیرد (nulla osta). عوامل زیر باید توسط کارفرما در نظر گرفته شود:

  • کارفرما باید قرارداد کار با مدت معین یا نامحدود را در اختیار کارمند قرار دهد.
  • کارگر خارجی باید توسط کارفرما اسکان داده شود.
  • پس از فسخ قرارداد کار، پرداخت مرخصی کارگر خارجی به عهده کارفرماست.
  • پروانه اشتغال فقط حداکثر دو سال اعتبار دارد.
ویزای خوداشتغالی ایتالیا

کارآفرینان خارجی که مایل به نقل مکان به ایتالیا هستند می توانند برای مجوز کار درخواست دهند که به آنها اجازه می دهد وظایف مختلفی را انجام دهند. اتباع خارجی ممکن است با کمک مجوز کار بتوانند برای مدت طولانی به صورت خوداشتغالی کار کنند. این فرم از ویزای کار فقط دو سال اعتبار دارد. شرایط کار در ایتالیا به عنوان خوداشتغال نیز برای شهروندان اتحادیه اروپا و شهروندان غیر اتحادیه اروپا متفاوت است. کارکنان اتحادیه اروپا می توانند به سادگی وارد کشور شوند، در مقامات محلی ثبت نام کنند، و به صورت خوداشتغالی دست به کار شوند به شرط اینکه تمام مراحل و الزامات مناسب برای فعالیت خاص خود را رعایت کنند. شهروندان غیر اتحادیه اروپا ابتدا باید برای ویزای کاری درخواست دهند که مشمول سهمیه سالیانه می باشد.

مدارک اخذ ویزای کار

شهروندان غیر اتحادیه اروپا که به دنبال ویزای کار در ایتالیا هستند باید مراحل خاصی را دنبال کنند. به طور معمول، موارد زیر اشاره می شود:

  • از یک شرکت ایتالیایی پیشنهاد شغلی دریافت کنید.
  • از مقامات دولتی مربوطه ایتالیا برای مجوز کار (nulla osta al lavoro) درخواست کنید.
  • پس از دریافت مجوز، متقاضی باید درخواست خود را به سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور خود ارسال کند.
  • ویزای ورود به ایتالیا بر اساس ثبت مدارک متقاضی و کارفرمای ایتالیایی صادر می شود.
  • اجاره نامه قانونی به میزان مدت اقامت
  • قرداد کار امضا شده توسط کافرما و متقاضی
  • مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی
کار در ایتالیا

در بیشتر موارد، توانایی صحبت به زبان ایتالیایی در سطح بالا برای تضمین شغل ضروری است. تسلط به زبان ایتالیایی نیز زندگی در این کشور را بسیار آسان تر می کند، زیرا بسیاری از بخش های جمعیت انگلیسی صحبت نمی کنند. انگلیسی در مناطق توریستی و شهرهای بزرگ بیشتر صحبت می شود. مطالعه یک دوره زبان ایتالیایی به شما کمک می کند تا این زبان را بیاموزید یا مهارت های خود را در حد استانداردهای لازم ارتقا دهید.

سؤالات متداول
  • چگونه می توانم در ایتالیا شغل پیدا کنم؟

شما برای کار در این کشور نیاز به کارفرما دارید. برای پیدا کردن کارفرما می توانید از سایت های کاریابی های فعال در این کشور کمک بگیرید.

  • رایج ترین مشاغل در ایتالیا چیست؟

رایج ترین و پردرآمدترین شغل در ایتالیا می تواند مربوط به صنایع گردشگری، صنایع خودروسازی، مد و فشن و آموزش باشد.

  • آیا می توان با ویزای توریستی در ایتالیا مشغول به کار شد؟

خیر. ویزای توریستی نوعی ویزای کوتاه مدت می باشد که برای اهدافی نظیر بازدید از دوستان و اقوام، شرکت در کنفرانس یا مسابقات، درمان و … صادر می شود.

  • اخذ ویزای کار ایتالیا چقدر زمان می برد؟

حدود ۶ ماه

  • آیا امکان اخذ ویزای کار ایتالیا با داشتن مدرک زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله

سخن پایانی

پس از یونان، ایتالیا فقیرترین اقتصاد اروپا را دارد و همچنان در بدهی و مشکلات اقتصادی فرو رفته است. شرکت های خارجی کمتری در کشور وجود دارد و مشاغل کوچک و متوسط بیشتر خدمات گرا هستند. صنعت خودرو، مد، هتل و گردشگری و همچنین تجارت مواد غذایی، همگی از صنایع مهم ایتالیا هستند. از آنجایی که شمال ایتالیا پیشرفته‌تر و صنعتی‌تر از جنوب است، چندین شرکت در آنجا مستقر هستند که بازار کار را مناسب‌تر می‌کند. عاليان ويزا با بهره گيرى از كارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به مهاجرت به ایتالیا را به شما عزيزان ارائه مي نمايد. جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما مي توانيد فرم ارزيابى را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه از طريق واتس آپ تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *