جدیدترین شرایط مهاجرت پرستاران به مجارستان

دولت مجارستان به‌تمامی شهروندان خود خدمات مراقبت بهداشتی به‌صورت رایگان ارائه می‌کند. بااین‌حال، تعداد متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در این کشور به‌اندازه سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیست. به همین دلیل در سال‌های اخیر دولت مجارستان در حال ایجاد برنامه‌هایی برای جذب متخصصان و افزایش مهاجرت پرستاران به مجارستان بوده است. دولت بودجه بیشتری را به بخش بهداشت و درمان خود اختصاص داده که شامل افزایش حقوق پرستاران و حتی ارائه بورسیه به دانشجویان بین‌المللی با هدف افزایش درخواست‌ها برای تحصیل پرستاری در مجارستان می‌شود. در طول ده سال گذشته، احترام بیشتری به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی توسط دولت مجارستان نشان داده‌شده و تلاش‌های گسترده‌ای برای تأمین تجهیزات جدید برای پرستاران و پزشکان صورت گرفته است.  تعداد پرستاران شاغل در مجارستان طی سال‌های گذشته افزایش یافته است و تا به امروز همچنان در حال افزایش است.

 

مهاجرت پرستاران به مجارستان

اگر علاقه‌مند به تحصیل در رشته پرستاری هستید یا به‌عنوان یک پرستار قصد مهاجرت به اروپا را دارید، مجارستان می‌تواند مقصد مناسبی برای شما باشد. ما در این مقاله مسیر پرستار شدن در مجارستان را بررسی می‌کنیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور مجارستان، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • پرستاری در مجارستان
  • مراحل پرستار شدن در مجارستان
  • هزینه تحصیل پرستاری در مجارستان
  • درآمد پرستاری در مجارستان

پرستاری در مجارستان

مهاجرت پرستاران به مجارستان در مقایسه با سایر مشاغل، به علت نقش مهم و کلیدی آن‌ها در سیستم مراقبت بهداشتی بسیار ساده‌تر است. اگر تمایل به کار به‌عنوان پرستار در مجارستان دارید باید مجموعه‌ای از الزامات را برآورده کنید. اگر دارای مدرک دیپلم پرستاری از یک دانشگاه اروپایی باشید، روند مهاجرت شما آسان خواهد بود. شما فقط برای اثبات صلاحیت خود باید در امتحانات پرستاری مجارستان شرکت کنید. اگر دیپلم پرستاری شما از یک دانشگاه غیراروپایی صادر شده است، شرایط مهاجرت کمی سخت‌گیرانه‌تر خواهد بود. کل فرآیند مهاجرت زمان بیشتری می‌برد زیرا شما علاوه بر اثبات صلاحیت خود باید برای ویزای کاری و سپس ثبت‌نام در مرکز خدمات بهداشت و درمان ملی (AEEK) اقدام کنید.

اگر فردی علاقه‌مند به رشته پرستاری هستید یا مدرک غیر مرتبط با رشته پرستاری دارید، بهتر است مسیر خود را با تحصیل  در رشته پرستاری در مجارستان آغاز کنید. سپس پس از پایان تحصیلات خود مراحل اداری لازم برای پرستار شدن را در مجارستان طی کنید. در ادامه مقاله از صفر تا صد مسیر پرستاری در مجارستان را بازگو می‌کنیم.

مهاجرت پرستاران به مجارستان

مراحل پرستار شدن در مجارستان

هرچند دولت مجارستان برای جبران کمبود نیروی متخصص و کادر درمان خود سیاست‌های مهاجرتی خود را تا حدودی برای پرستاران یا دست‌کم برای علاقه‌مندان به رشته پرستاری آسان کرده است نباید فراموش کنید که مهاجرت برای همه افراد و مشاغل یک فرایند زمان‌بر است. به همین جهت مراحل زیر را با دقت مطالعه کنید:

  1. بررسی رشته، هزینه و دانشگاه‌های پرستاری در مجارستان

مجارستان به‌عنوان یک مقصد تحصیلی ترجیحی برای دانشجویان بین‌المللی است. برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی، شهریه‌های پایین و زندگی مقرون‌به‌صرفه دلایل محبوبیت روزافزون آن است. بااین‌حال شما باید قبل از هر کاری درباره رشته و دانشگاه مقصد خود تحقیق کنید. مدرک لیسانس پرستاری در مجارستان 8 ترم طول می‌کشد و در حال حاضر 4 دانشگاه دولتی ازجمله دانشگاه پچ، دانشگاه سگد، دانشگاه دبرسن، و دانشگاه سملوایس که توسط کمیته اعتبارسنجی مجارستان تأیید شده‌اند، دوره‌های پرستاری را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

هزینه تحصیل پرستاری در مجارستان

هزینه تحصیل در رشته پرستاری برای مقطع کارشناسی از 2500 تا 3300 یورو در هر ترم است. برنامه‌های کارشناسی ارشد شامل شهریه بیشتری هستند. به‌عنوان‌مثال، دانشگاه Pécs از دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری 3500 یورو در هر ترم دریافت می‌کند. دوره کارشناسی ارشد ارائه‌شده توسط دانشگاه Semmelweis کمی ارزان‌تر است.

به‌غیراز شهریه، دانشگاه‌ها ممکن است هزینه‌های اضافی مانند هزینه بررسی درخواست که بین 200 تا 450 یورو است دریافت کنند. همچنین، دانشجویان باید هزینه زندگی را نیز در نظر بگیرند، هزینه زندگی در مجارستان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی زیاد نیست و معمولاً هزینه زندگی شامل اجاره، مسکن، حمل‌ونقل، غذا و آب و برق از 600 دلار* در ماه فراتر نمی‌رود. بااین‌حال، بورسیه‌های تحصیلی پرستاری در مجارستان افزایش یافته است و در برخی موارد علاوه بر هزینه تحصیل سایر هزینه‌های زندگی را هم پوشش می‌دهد که مهاجرت پرستاران به مجارستان را ساده‌تر می‌کند. بورسیه تحصیلی Stipendium Hungaricum، برای تمام مقاطع تحصیلی قابل‌استفاده است و شامل هزینه‌های تحصیل، اقامت، بیمه درمانی و کمک‌هزینه ماهانه برای پوشش هزینه‌های زندگی می‌شود. بورسیه دولتی دوجانبه شامل دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می‌شود و تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی را در برمی‌گیرد.

  1. دریافت مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل پرستاری

یکی از مراحل و مدارک اساسی مهاجرت پرستاران به مجارستان ارائه مدرک زبان انگلیسی حداقل در سطح B2 است. یکی از الزامات اساسی کار پرستاری ارتباط صحیح با مراجعین است که اهمیت تسلط بر زبان انگلیسی را به‌خوبی اثبات می‌کند. ضمن اینکه برنامه‌های پرستاری در مجارستان به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و متقاضی باید مهارت خود را در زبان انگلیسی با قبولی در آزمون زبان دانشگاه یا ارائه مدرک آیلتس و تافل ثابت کند.

  1. آماده‌سازی مدارک و شرایط موردنیاز برای تحصیل پرستاری در مجارستان

افرادی که برای تحصیل پرستاری در مجارستان درخواست می‌دهند باید مجموعه‌ای از مدارک را همراه با فرم درخواست خود ارسال کنند. تمامی مدارک و گواهینامه‌ها باید به زبان انگلیسی ترجمه شوند. مجموعه استاندارد مدارک شامل یک کپی رسمی (مهرشده) از گواهی مدرسه متوسطه، کارنامه سوابق تحصیلی، مدرک زبان و CV یا رزومه است.

علاوه بر این، متقاضیان باید یک انگیزه نامه بنویسند و توضیح دهند که چرا می‌خواهند در این دانشگاه در رشته پرستاری تحصیل کنند. ارائه کپی پاسپورت و مدارک پزشکی (کارت واکسیناسیون و گواهی پزشکی عمومی) و اثبات تمکن مالی هم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مجارستان ضروری است. ارائه توصیه‌نامه از استادهای قبلی متقاضی هم یک مزیت محسوب می‌شود.

  1. قبولی در آزمون ورودی دانشگاه‌های مجارستان

برای دانشجویان بین‌المللی که مایل به تحصیل در رشته پرستاری در مجارستان هستند، برخی از دانشگاه‌ها آزمون ورودی برگزار می‌کنند. آزمون ورودی برای اینکه دانشگاه بتواند بهترین متقاضی را برای تحصیل و اعطای بورسیه انتخاب کند ضروری است. به‌عنوان‌مثال، دانشگاه Semmelweis تمام متقاضیان را ملزم به گذراندن آزمون‌های شیمی، زیست‌شناسی و انگلیسی عمومی می‌کند. علاوه بر این، برخی از دانشگاه‌ها در روند پذیرش دانشجویان پرستاری خود مصاحبه علمی برگزار می‌کنند. حتی افرادی که در کشور خود پرستار بوده‌اند هم در مسیر مهاجرت پرستاران به مجارستان باید مرحله مصاحبه و آزمون صلاحیت را بگذرانند.

  1. اخذ ویزای دانشجویی مجارستان

دانشجویان بین‌المللی قبل از ورود به مجارستان باید برای اخذ ویزای دانشجویی اقدام کنند. پردازش ویزای دانشجویی معمولاً 14 روز تا 3 ماه طول می‌کشد، بنابراین بهتر است به‌محض اخذ پذیرش از دانشگاه برای دریافت ویزا درخواست دهید. مقام مسئول از متقاضی می‌خواهد که مدارک لازم را برای شناسایی و در نظر گرفتن مدت اعتبار ویزا ارائه کند. برای دریافت ویزا باید مدارک زیر را آماده و ارائه کنید:

  • رسید یا هر مدرکی که نشان‌دهنده شهریه دانشگاه خود را پرداخت کرده‌اید.
  • نامه پذیرش از دانشگاه معتبر در مجارستان
  • فرم تکمیل‌شده درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر
  • عکس جدید در اندازه پاسپورت
  • صورت‌حساب بانکی یا هر مدرکی که نشان دهد می‌توانید هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنید.
  • بیمه درمانی معتبر
مهاجرت پرستاران به مجارستان
  1. اخذ مدرک پرستاری معتبر در مجارستان

برای اینکه بتوانید برای دریافت مجوز پرستاری در مجارستان درخواست دهید باید حداقل مدرک لیسانس پرستاری داشته باشید که در مجارستان حدود 4 سال طول می‌کشد. پس از مدرک لیسانس، دانشجویان می‌توانند به مدت 1.5 تا 3 سال در مقطع کارشناسی ارشد نیز شرکت کنند. این دوره‌ها باید توسط کمیته اعتباربخشی مجارستان تأیید شود. همچنین گزینه‌هایی برای تحصیل دوره‌های دکتری در رشته پرستاری وجود دارد.

  1. ثبت‌نام در مرکز خدمات بهداشت و درمان ملی (AEEK)

پروسه پرستار شدن در مجارستان به گرفتن مدرک لیسانس ختم نمی‌شود. علاقه‌مندان به شغل پرستاری باید در مرکز خدمات بهداشت و درمان ملی (AEEK) ثبت‌نام کنند. معمولاً دانشگاه مدرک شما را به دپارتمان ثبت‌نام AEEK گزارش می‌دهد تا در ثبت‌نام پایه ملی متخصصان بهداشت و درمان درج شود. پس از ثبت‌نام، شما یک شماره ثبت دریافت خواهید کرد و یک ‌قدم به پرستار شدن در مجارستان نزدیک‌تر می‌شوید.

سپس باید برای ثبت‌نام عملیاتی معتبر و عضویت اتاق حرفه‌ای اقدام کنید تا بتوانید خدمات حرفه‌ای مراقبت‌های بهداشتی را بدون نظارت ارائه دهید. . این مرحله برای کار در مجارستان الزامی است.

پس از طی کردن تمام مراحل بالا، شما واجد شرایط پرستاری در مجارستان خواهید بود. یکی از مزایای مهاجرت پرستاران به مجارستان این است که پرستاران می‌توانند به‌عنوان خود اشتغال یا متخصص هم در مجارستان کار کنند. البته اگر برای کار به‌عنوان یک متخصص به مجارستان مهاجرت می‌کنید بهتر است مقطع تحصیلات تکمیلی هم در مجارستان طی کنید.

درآمد پرستاری در مجارستان

یکی از معیارهای اساسی تصمیم‌گیری درباره مهاجرت پرستاران به مجارستان میزان حقوق آن‌هاست. فردی که در رشته پرستاری در مجارستان کار می‌کند معمولاً حدود 476000 HUF در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 306000 HUF تا 917000 HUF متغیر است. سطح تجربه مهم‌ترین عامل در تعیین حقوق است و هر چه سال‌های تجربه بیشتر باشد دستمزد بالاتر می‌رود. به‌طورکلی، کارمندانی که بین دو تا پنج سال تجربه ‌دارند، به‌طور متوسط ​​32 درصد بیشتر از تازه‌کاران و جوانان درآمد دارند. افراد حرفه‌ای با تجربه بیش از پنج سال نیز به‌طور متوسط ​​36٪ بیشتر از افراد با تجربه کاری پنج سال یا کمتر درآمد دارند. پرستاران مرد در مجارستان به‌طور متوسط ​​6٪ کمتر از همتایان زن خود درآمد دارند.

سؤالات متداول
  • آیا دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در مجارستان در رشته پرستاری تحصیل کنند؟

بله، 4 دانشگاه دولتی مجارستان ازجمله دانشگاه پچ، دانشگاه سگد، دانشگاه دبرسن، و دانشگاه سملوایس درخواست‌های دانشجویان بین‌المللی را در سراسر جهان می‌پذیرند.

  • حداقل شرایط تحصیلی برای پرستار شدن در مجارستان چیست؟

برای پرستار شدن در مجارستان، دانشجو باید دارای مدرک لیسانس پرستاری باشد که مدت آن چهار سال است.

  • آیا دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در رشته پرستاری در مجارستان بورسیه می‌گیرند؟

بله، مجارستان بورسیه‌های سخاوتمندانه‌ای را به دانشجویان خارجی برای تحصیل در رشته پرستاری ارائه می‌دهد.

  • آیا پرستاری حرفه‌ای زنانه است؟

هرچند پرستاری معمولاً یک شغل محبوب میان زنان بوده است اما ابداً یک شغل زنانه نیست! البته پرستاران زن در مجارستان 6 درصد بیشتر از مردان حقوق می‌گیرند.

  • آیا تسلط به زبان مجارستانی برای تحصیل پرستاری در مجارستان اجباری است؟

دانشگاه‌های مطرح پرستاری مجارستان دوره‌هایی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. بااین‌حال بهتر است از حالا برای یادگیری زبان مجارستانی در سطح متوسط اقدام کنید تا حین کار به مشکل برنخورید.

سخن پایانی

در سال‌های اخیر فرصت‌های مناسبی از سوی دولت برای مهاجرت پرستاران به مجارستان ایجادشده است. دولت این کشور با کمبود شدید نیروی متخصص مراقبت بهداشتی روبه‌رو است و به همین جهت علاوه بر اعطای ویزای کاری به پرستاران، بورسیه‌های تحصیلی زیادی هم به دانشجویان علاقه‌مند به این رشته ارائه می‌دهد. البته ازآنجاکه معادل‌سازی مدارک پرستاری در مجارستان کمی دشوار است بهتر است اگر مدرک غیر مرتبط با پرستاری دارید، ابتدا با ویزای دانشجویی وارد مجارستان شوید و دوره لیسانس پرستاری را بگذرانید. سپس می‌توانید با طی کردن مراحل اداری به‌عنوان پرستار در این کشور مشغول به کار شوید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت در مجارستان را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. ممنون از توضیحاتتون ولی لطفا سطح کار پرستاری رو در مجارستان بفرمایید چون مثلا سطح کار پرستاری در آلمان مثل کمک بهیاری در ایران هست و کارهای پرستاری که ما در ایران انجام میدیم رو پزشک در آلمان انجام میده

  2. درود برشما
    لطفا برای بررسی کامل شرایطتون و ارائه بهترین مسیر مهاجرتی برای شما با شماره 02191304747 تماس بگیرید کارشناسان ما راهنماییتون می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *