راهنمای کامل اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

ارائه مدرک زبان و اثبات مهارت و تسلط به زبان انتخابی جهت تحصیل در ترکیه، یکی از اصلی ترین شروط دریافت پذیرش تحصیلی و همچنین دریافت ویزای تحصیلی این کشور است. اما در برخی شرایط، متقاضیان تحصیل در ترکیه موفق به دریافت مدرک زبان با نمره مورد قبول نمی شوند و از تحصیل در این کشور باز می مانند. از این رو، ما در این مقاله سعی داریم تا شرایط دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه را شرح دهیم و به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا امکان دریافت ویزای تحصیلی ترکیه بدون مدرک زبان وجود دارد یا خیر. پس چنانچه شما نیز جهت تحصیل در این کشور زیبا با مانع ارائه مدرک زبان مواجه شده اید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ترکیه گردآوری شده است.

ویزای تحصیلی ترکیه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چه کسانی باید ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت کنند؟
  • انواع ویزای تحصیلی کشور ترکیه
  • شرایط دریافت ویزای تحصیلی این کشور
  • الزامات زبان جهت اخذ ویزای تحصیلی
  • شرایط تحصیل در کشور ترکیه بدون مدرک زبان

چه کسانی باید ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت کنند؟

کلیه دانشجویان بین المللی باید برای تحصیل طولانی مدت در ترکیه (بیش از 90 روز)، ویزای تحصیلی دریافت کنند. این ویزا در واقع نوعی مجوز جهت ورود به کشور ترکیه و دریافت اقامت دانشجویی این کشور است. با این حال، شهروندان برخی از کشورهای جهان که با کشور ترکیه دارای قرارداد و معاهدات دو جانبه هستند، برای تحصیل در این کشور نیازی به دریافت ویزای تحصیلی نخواهند داشت. برای مثال، شهروندان قبرس شمالی می توانند بدون نیاز به اخذ ویزا در ترکیه مشغول به تحصیل شوند. از طرفی دیگر، دانشجویانی که تحصیلات خود را در مقاطع قبلی در ترکیه تکمیل کرده باشند و یا افرادی که دارای کارت آبی اتحادیه اروپا هستند (EU Blue Card)، برای ورود به دانشگاه های ترکیه نیازی به دریافت ویزا نخواهند داشت.

ویزای تحصیلی ترکیه

انواع ویزای تحصیلی کشور ترکیه

متقاضیان تحصیل در ترکیه باید بر اساس طول دوره تحصیل خود در این کشور و همچنین مدت اقامت خود در ترکیه، یکی از انواع ویزای تحصیلی ترکیه را که به شرح زیر است دریافت کنند:

  • ویزای تحصیلی کوتاه مدت (ویزای نوع C):

ویزای نوع C مناسب کسانی است که قصد دارند برای کمتر از 90 روز (3 ماه) در ترکیه اقامت داشته و به تحصیل بپردازند. در واقع، این ویزا مناسب افادی است که قصد شرکت در دوره های آموزشی کوتاه مدت و یا گذراندن دوره های کارآموزی در ترکیه را دارند. توجه داشته باشید که ویزای نوع C، به جز در موارد بسیار خاص، قابل تمدید نمی باشد.

  • ویزای تحصیلی طولانی مدت (ویزای نوع D):

ویزای نوع D مناسب آن دسته از افرادی است که طول دوره تحصیلی آنها در کشور ترکیه بیش از 90 روز می باشد. در واقع، این ویزا مناسب متقاضیان تحصیل در مدارس، کالج ها و دانشگاه های ترکیه است و تا پایان دوره تحصیلی متقاضیان در ترکیه، هر ساله قابل تمدید می باشد.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی این کشور

متقاضیان تحصیل در ترکیه که نیاز به دریافت ویزای تحصیلی این کشور دارند، باید شروطی که از سوی اداره مهاجرت ترکیه تعیین شده است را برآورده کنند. در واقع، متقاضیان باید با مراجعه به سفارت یا کنسولگری ترکیه در محل خود، این شرایط را دریافت نموده و پس از تکمیل مدارک و اطمینان از داشتن کلیه شروط، درخواست ویزای تحصیلی دهند. حال جزئیات شرایط می تواند با توجه به ملیت متقاضی، مقطع تحصیلی، طول دوره تحصیل و حتی رشته تحصیلی دانشجویان در ترکیه متقاوت باشد. در حالت کلی، برخی از مهم ترین شروط جهت اخذ ویزای تحصیلی این کشور، که برآورده کردن آن برای همه متقاضیان لازم است به شرح زیر می باشد:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • اخذ پذیرش از یک مدرسه، کالج و یا دانشگاه معتبر در ترکیه و ارائه نامه پذیرش
  • ارائه کلیه سوابق تحصیلی و رزومه متقاضی
  • اثبات تمکن مالی
  • ارائه مدرک زبان
  • تعیین محل اقامت متقاضی در ترکیه
  • دریافت بیمه درمانی در ترکیه
  • ارائه گواهی سلامت پزشکی
  • پرداخت هزینه ویزا
  • ارائه مدارک پرداخت شهریه مدرسه، کالج و یا دانشگاه مورد نظر متقاضی در ترکیه
  • ارائه مدارک عدم سوپیشینه

الزامات زبان جهت اخذ ویزای تحصیلی

متقاضیان تحصیل در ترکیه می توانند به یکی از زبان های ترکی و یا انگلیسی در این کشور به تحصیل بپردازند. در واقع، متقاضیان باید بر اساس زبان انتخابی خود، جهت اخذ پذیرش از دانشگاه و یا موسسه آموزشی مورد نظر خود در ترکیه و همچنین جهت اخذ ویزای تحصیلی ترکیه ، مدرک مهارت زبان ارائه کنند. در سال های اخیر بسیاری از دانشگاه ها و موسسات آموزشی در ترکیه اقدام به ارائه دوره های خود به زبان انگلیسی نموده اند. به همین جهت، متقاضیان باید یکی از مدارک آیلتس آکادمیک، تافل iBT و یا PTE آکادمیک ارائه کنند. نمرات مورد قبول در هر یک از این آزمون ها، معمولا با توجه به رشته، مقطع تحصیلی و نوع موسسه آموزشی در ترکیه متفاوت است. در ضمن، متقاضیان تحصیل در ترکیه به زبان ترکی نیز معمولا باید مدرک مهارت در زبان ترکی در سطح C1 ارائه کنند. حال سوالی که وجود دارد آن است که آیا در صورت عدم ارائه مدرک زبان، متقاضیان می توانند همچنان ویزا دریافت کنند؟ در قسمت بعد به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

شرایط تحصیل در کشور ترکیه بدون مدرک زبان

بسیاری از متقاضیان تحصیل در ترکیه که موفق به اخذ مدرک زبان نشده اند می توانند جهت شرکت در دوره های زبان در ترکیه اقدام نموده و پس از افزایش مهارت خود در زبان مربوطه و قبولی در آزمون پایان دوره، وارد دانشگاه های این کشور شوند. به عبارتی دیگر، اخذ پذیرش تحصیلی مشروط و شرکت در دوره های زبان در ترکیه امکانپذیر است. 

اما از آنجاییکه ارائه مدرک زبان، علاوه بر اخذ پذیرش تحصیلی، برای دریافت ویزای تحصیلی نیز الزامی است، عدم ارائه آن می تواند ریسک ریجکتی ویزا را به شدت بالا ببرد. البته اعطای ویزا کاملا به نظر آفیسر پرونده بستگی دارد و در نهایت این آفیسر پرونده است که پس از بررسی شرایط متقاضی و ارزیابی عملکرد وی در مصاحبه سفارت، تشخیص می دهد که آیا بدون مدرک زبان نیز میتوان به متقاضی ویزا اعطا کرد یا خیر. اما در حالت کلی، عدم ارائه مدرک زبان، یکی از دلایل اصلی ریجکت شدن ویزا است. پس توصیه ما به کلیه متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی ترکیه آن است که ابتدا مهارت خود را در زبان مربوطه افزایش داده و پس از دریافت مدرک زبان با نمره مورد قبول، جهت دریافت ویزا اقدام نمایند.

ویزای تحصیلی ترکیه
سؤالات متداول
  • جهت اخذ ویزای تحصیلی کشور ترکیه چه نمره زبانی مورد قبول است؟

به دانشگاه و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد. معمولا آیلتس ۶ و یا معادل آن مورد قبول می باشد.

  • آیا شرکت در دوره زبان در ترکیه رایگان است؟

خیر. متقاضیان ملزم به پرداخت هزینه می باشند.

  • آیا در تمامی رشته های تحصیلی در ترکیه میتوان به زبان انگلیسی تحصیل نمود؟

خیر. این امر به دانشگاه انتخابی و رشته تحصیلی شما بستگی دارد. برخی دوره های تحصیلی صرفا به زبان ترکی تدریس می شوند.

  • یا امکان شرکت در دوره زبان ترکی نیز در کشور ترکیه ممکن است؟

بله. متقاضیان تحصیل به زبان ترکی می توانند در دوره های زبان ترکی که با نام TOMER شناخته می شوند شرکت کنند.

  • آیا در صورت ریجکتی ویزای تحصیلی ترکیه میتوان مجدد درخواست داد؟

بله. شما می توانید پس از رفع نواقص پرونده و برطرف کردن دلایل ریجکتی، مجدد درخواست ویزا دهید.

سخن پایانی

متقاضیان تحصیل در ترکیه باید با برآورده کردن شروطی که از سوی اداره مهاجرت این کشور تعیین شده است، نسبت به اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنند. حال در بین شروطی که باید جهت اخذ ویزا برآورده شوند، شرط ارائه مدرک زبان یکی از مهم ترین شروط است. به عبارتی دیگر، عدم ارائه مدرک زبان، ریسک ریجکت شدن ویزای متقاضیان را افزایش می دهد و حتی ممکن است در شرایطی که متقاضی موفق به اخذ پذیرش تحصیلی بدون مدرک زبان نیز شده باشد، باز هم درخواست ویزای وی ریجکت شود. پس توصیه ما به کلیه متقاضیان آن است که حتما مدرک زبان ارائه کنند. ما در این مقاله به بررسی شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه بدون مدرک زبان پرداختیم. امیداریم اطلاعات ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *