نکات مهم در اخذ ویزای کاری دانمارک

دانمارک در صدر جدول کشورهای اتحادیه اروپا است که از کارگران ماهر از سراسر جهان استقبال می‌کند. سالانه چندین هزار مهاجر به دلیل تعادل بین زندگی و کار، محیط کاری و تجاری باثبات و فرصت‌های شغلی عالی در زمینه‌های مختلف مانند IT، مدیریت، بهداشت و پزشکی، مهندسی و بسیاری رشته‌های دیگر به دانمارک مهاجرت می‌کنند. علاوه بر این، دریافت ویزای کاری دانمارک یکی از بهترین راهکارها برای به دست آوردن مزایای اقامت دائم در این کشور اروپایی است. خوشبختانه دولت دانمارک طرح‌های مختلفی را طراحی کرده است تا کسب مجوز کار دانمارک و همچنین اجازه اقامت را برای متخصصان ماهر در خارج از کشور ساده‌تر کند. به همین علت درخواست ویزای دانمارک در مقایسه با بسیاری از کشورها فرآیندی نسبتاً سریع و آسان است. بااین‌حال درخواست برای ویزا همیشه مستلزم داشتن فهرستی طولانی از شرایط است و دانمارک هم از این قاعده مستثنی نیست. افرادی که علاقه‌مند به ورود به بازار کار در دانمارک هستند باید برای دریافت ویزای کار و مجوز اقامت اقدام کنند. ما در این مقاله به مهم‌ترین نکاتی که قبل، حین و پس از دریافت ویزای دانمارک نیاز دارید، می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور دانمارک، گردآوری‌شده است.

ویزای کاری دانمارک

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چه کسانی برای کار در دانمارک به ویزا نیاز دارند؟
  • انواع ویزای کار در دانمارک
  • مراحل اخذ ویزای کار دانمارک
  • الحاق به خانواده از طریق کار
  • اخذ اقامت دائم دانمارک از طریق کار

چه کسانی برای کار در دانمارک به ویزا نیاز دارند؟

قبل از شروع کار در دانمارک، باید بررسی کنید که آیا به اجازه کار و اقامت نیاز دارید یا خیر. شهروندان کشورهای شمال اروپا (به‌عنوان‌مثال فنلاند، ایسلند، نروژ یا سوئد) و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به هیچ نوع مجوز کار یا اقامت یا حتی پاسپورت نیاز ندارند. این افراد به‌سادگی می‌توانند وارد این کشور شوند. بااین‌حال اگر مایل به کار کردن در دانمارک هستند باید در SIRI (آژانس دانمارک برای استخدام و ادغام بین‌المللی) ثبت‌نام کنند. معمولاً این فرآیند به‌صورت حضوری در یکی از شعب SIRI با ارائه مدارکی ازجمله گذرنامه، عکس، مدرک تحصیلی معتبر و مدارکی مبنی بر اقامت به‌عنوان کارگر مانند یک قرارداد کاری انجام می‌شود. شهروندان خارج از اتحادیه اروپا باید برای دریافت یکی از انواع ویزای کاری دانمارک اقدام کنند. حتی اگر قصد انجام کار بدون مزد یا کار داوطلبانه را دارند.

ویزای کاری دانمارک

انواع ویزای کار در دانمارک

اولین و مهم‌ترین شرط دریافت مجوز کار در دانمارک، داشتن یک پیشنهاد شغلی از کارفرمایی در این کشور و استخدام توسط او است. بسته به نوع کار، میزان درآمد و مواردی مانند آن، انواع مختلفی از ویزا برای کار در دانمارک وجود دارد که پس از داشتن پیشنهاد شغلی باید برای دریافت آن اقدام کنید. در ادامه مقاله ما به پرکاربردترین ویزاهای کاری که کشور دانمارک ارائه می‌دهد، اشاره می‌کنیم. ازآنجاکه جزئیات شغل شما در انتخاب نوع ویزا تأثیرگذار است، پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و مشاوره فردی با کارشناسان عالیان ویزا تماس بگیرید.

  1. طرح لیست مثبت

اگر شغل شما از مشاغلی باشد که در دانمارک تقاضای بالایی برای آن وجود دارد و یا از مشاغلی باشد که دانمارک با کمبود نیروی متخصص در آن زمینه مواجه باشد، بهترین طرح ویزای کاری دانمارک برای شما طرح لیست مثبت است. معمولاً مشاغل مربوط به مهندسی، پزشکی و حسابرسی در فهرست مشاغل موردنیاز دانمارک که دو بار در سال، اول ژانویه و اول ژوئیه به‌روزرسانی می‌شود، به چشم می‌خورد. بااین‌حال برای دریافت این نوع ویزا شما باید حداقل دارای مدرک لیسانس در حوزه کاری خودتان باشید.

  1. طرح محدودیت پرداخت

درصورتی‌که پیشنهاد کاری شما جز مشاغل پردرآمد دانمارک باشد، می‌توانید بر اساس طرح محدودیت پرداخت برای اجازه کار و اقامت درخواست دهید. برای واجد شرایط بودن برای مجوز کار و اقامت در دانمارک تحت این طرح، باید پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای دانمارکی داشته باشید و مبلغ حقوق شما نباید کمتر از حدود 448000 کرون (حدود 60180 یورو) در سال باشد.

  1. طرح گرین کارت

طرح گرین کارت به شما حق زندگی و کار در دانمارک را می‌دهد. این سیستم کاملاً مبتنی بر امتیاز است و شما باید حداقل 100 امتیاز در سیستم امتیازدهی بر اساس فاکتورهایی مانند سن، زبان، تحصیلات و غیره کسب کنید تا بتوانید برای این طرح اقدام کنید.

  1. طرح مسیر سریع

ویزای Fast-Track برای کارمندان بسیار ماهر است که قراردادی با یک شرکت معتبر در دانمارک به آن‌ها پیشنهاد شده است. این ویزا Fast-Track نامیده می‌شود زیرا به کارفرما اجازه می‌دهد تا از طرف کارمند خارجی خود کل فرآیند درخواست ویزا را پیگیری و سریع‌تر اجرا کند.

  1. ویزای تجاری

اگر برای اقامت کوتاه‌مدت و فقط برای مقاصد کاری به دانمارک می‌آیید، می‌توانید به دنبال ویزای تجاری باشید. این ویزاها برای اقامت 90 روزه در یک دوره 180 روزه معتبر هستند.

  1. ویزاهای متفرقه

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، انواع ویزای کاری دانمارک بسته به نوع کار متفاوت است. برخی از ویزاهای متفرقه که برای افراد مختلفی صادر می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • ویزای کارآموزی برای افرادی که مدت کوتاهی به‌عنوان کارآموز در یک شرکت در دانمارک استخدام‌شده‌اند.
  • ویزای دامداران و مزرعه‌داران، برای افرادی که پیشنهاد شغلی به‌عنوان گله‌دار یا مدیر مزرعه در کشاورزی دارند.
  • ویزای اشتغال حاشیه‌ای: برای افرادی که دارای مجوز اقامت بر اساس شغل با یک کارفرمای خاص هستند و می‌خواهند یک شغل حاشیه‌ای را انتخاب کنند.
  • ویزای صلاحیت‌های فردی خاص: برای مجریان، هنرمندان، ورزشکاران حرفه‌ای یا مربیان، یا سرآشپزهای متخصص.
  1. ویزای خوداشتغالی و استارت آپ دانمارک

برای مهاجران علاقه‌مند به کار مستقل در دانمارک، این دو گزینه ویزا وجود دارد. روند درخواست این دو نوع ویزای کاری با سایر ویزاها متفاوت است. همچنین مدت‌زمان اعتبار این ویزا حدود 1 سال است. متقاضیان ویزای خوداشتغالی و ویزای استارت آپ علاوه بر مدارک و شرایط عمومی دریافت ویزای کار باید یک طرح کسب‌وکار سودآور ارائه دهند و تجربه و سابقه کار خوبی داشته باشند. همچنین باید تمکن مالی خود را اثبات کنند.

مراحل اخذ ویزای کار دانمارک

برای دریافت ویزای کاری دانمارک می‌توانید به‌صورت آنلاین از طریق SIRI (آژانس دانمارکی برای استخدام و ادغام بین‌المللی) یا با حضور در سفارت یا کنسولگری دانمارک درخواست دهید. همچنین می‌توانید خودتان برای ارسال درخواست اقدام کنید یا به کارفرمای خود وکالت بدهید تا درخواست را از طرف شما بفرستد. مراحل درخواست ویزای کار به‌صورت زیر است:

  1. شناسه سفارش موردی ایجاد کنید

هنگامی‌که نوع ویزای کاری خود را انتخاب کردید که به بهترین وجه با شرایط کاری شما مطابقت دارد، از شما خواسته می‌شود که یک شناسه سفارش پرونده ایجاد کنید. این مرحله شبیه به ایجاد یک حساب کاربری است که در آن اطلاعات شخصی، شماره پاسپورت و ایمیل خود را ارائه می‌دهید.

  1. پرداخت هزینه ویزا

هزینه اکثر ویزاهای کاری دانمارک حدود 590 یورو است. فراموش نکنید که رسیدگی به درخواست‌های ویزا به‌صورت سالانه است. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز مشکلات مختلف و رد ویزا، مطمئن شوید که مراحل ایجاد شناسه سفارش پرونده خود و پرداخت هزینه رسیدگی به درخواستتان را در یک سال تقویمی انجام دهید.

  1. جمع‌آوری و ارائه مدارک لازم برای دریافت ویزای کار دانمارک

بسته به نوع ویزایی که انتخاب کرده‌اید باید مدارک خاصی را ارائه دهید. مدارک عمومی موردنیاز برای دریافت ویزای کاری دانمارک عبارت‌اند از:

  • گذرنامه معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار و 2 صفحه خالی
  • کپی پاسپورت
  • 4 قطعه عکس
  • رسید پرداخت هزینه رسیدگی به درخواست ویزا
  • بیمه درمانی معتبر
  • مدارک تحصیلی و رزومه کاری شما که نشان دهد برای موقعیت شغلی که در آن استخدام می‌شوید، فرد مناسبی هستید.
  • قرارداد کاری یا پیشنهاد شغلی شما که باید شامل اطلاعاتی درباره شما، حقوق، شرایط استخدام و شرح شغل شما باشد.
  • مجوز دانمارکی در صورت نیاز برای موقعیت‌های شغلی خاص (به‌عنوان‌مثال، برای مشاغل تحت نظارت مانند پزشکان، وکلا و مانند آن)
  • فرم تکمیل‌شده وکالت‌نامه: این تنها در صورتی موردنیاز است که شما به کارفرمای خود یا شخص دیگری اجازه دهید درخواست ویزا را از طرف شما ارسال کند.
  1. ارسال درخواست ویزا

قبل از همه باید بدانید که نوع فرم درخواست ویزای کار شما به شغل شما بستگی دارد و برای هر شغلی ممکن است متفاوت باشد. برای کسب اطلاعات دقیق با کارشناسان عالیان ویزا تماس بگیرید. پس از تکمیل فرم به سه روش می‌توانید درخواست خود را برای ویزای کار دانمارک ارسال کنید:

  • آنلاین و از طریق وب‌سایت SIRI
  • مراجعه حضوری به سفارت یا نمایندگی‌های دیپلماتیک دانمارک در کشور خودتان
  • مراجعه حضوری به شعبه‌های SIRI درصورتی‌که با ویزای کوتاه‌مدت توریستی در دانمارک هستید.
  1. تکمیل اطلاعات بیومتریک

این مرحله باید ظرف 14 روز پس از ارسال درخواست شما انجام شود. شما باید وقت سفارت دانمارک رزرو کنید و برای عکس‌برداری و انگشت‌نگاری در زمان تعیین‌شده به سفارت مراجعه کنید.

  1. منتظر پاسخ ویزا بمانید!

معمولاً ظرف 30 روز از نتیجه درخواست خود مطلع خواهید شد. برای برخی از انواع ویزای کاری دانمارک، مانند ویزای مسیر سریع، رسیدگی به ویزا کمتر طول می‌کشد و پاسخ ویزا حدود 10 روز بعد به شما اطلاع داده خواهد شد. پس از تأیید درخواست ویزای کار، می‌توانید به دانمارک سفر کنید. فراموش نکنید که پس از ورود به خاک دانمارک باید در اسرع وقت آدرس دانمارکی خود را در شهرداری محلی که در آن زندگی خواهید کرد، ثبت کنید. پس از ثبت‌نام، شماره CPR دانمارکی (شماره ثبت شخصی) خود را دریافت خواهید کرد.

الحاق به خانواده از طریق کار

اگر شما همسر، شریک مدنی، شریک زندگی مشترک یا فرزند (زیر 18 سال) فردی هستید که با ویزای کار در دانمارک اقامت دارد، می‌توانید به‌عنوان یکی از اعضای خانواده همراه، اجازه اقامت دریافت کنید. زمان پردازش این درخواست دو ماه طول می‌کشد. برای دریافت این نوع ویزا خانواده فرد حامی یا اسپانسر باید مدارک و شرایط زیر را رعایت کنند:

  • اثبات پرداخت هزینه ویزا
  • ارائه پاسپورت و کپی آن
  • ارائه مدارکی مبنی بر اثبات روابط خانوادگی بین فرد حامی و فرد وابسته مانند گواهی تولد و گواهی ازدواج
  • رضایت والدین دیگر درصورتی‌که فرزند به یکی از والدین در دانمارک ملحق می‌شود.
  • فرد وابسته باید در همان آدرسی که اسپانسر ساکن است، زندگی کند.
  • فرد حامی توانایی حمایت مالی از افراد وابسته خود را دارد.
اخذ اقامت دائم دانمارک از طریق کار

اعتبار ویزای کاری دانمارک معمولاً تا 4 سال ادامه دارد. اگر هشت سال در دانمارک زندگی کرده باشید می‌توانید برای اقامت دائم دانمارک اقدام کنید. با مجوز اقامت دائم این کشور فرزندان شما از حق تحصیل رایگان برخوردار خواهند شد، شما می‌توانید در این کشور ملک بخرید و نیازی به ویزا برای سفر به سراسر منطقه شنگن نخواهید داشت.

برخی از مجوزهای کار ممکن است به شما اجازه اقامت دائم در مدت‌زمان کوتاه‌تری را بدهد. به‌عنوان‌مثال، برخی از مجوزهای کار را می‌توان پس از چهار سال به اقامت دائم تمدید کرد. حتی اگر بتوانید به‌خوبی با جامعه دانمارکی ادغام شوید ممکن است مدت سال‌های موردنیاز برای دریافت کارت اقامت دائم دانمارک برای شما کاهش پیدا کند. طبق مقررات اتحادیه اروپا هم شهروندان اتحادیه اروپا پس از پنج سال زندگی در دانمارک می‌توانند برای اقامت دائم درخواست دهند. برای دریافت اقامت همیشگی دانمارک باید بالای 18 سال باشید و 8 سال در این کشور زندگی کنید. همچنین نباید جرم کیفری مرتکب شده باشید و مدرکی مبنی بر داشتن مسکن مناسب، گواهی زبان دانمارکی، اثبات درآمد کافی و مدارکی مبنی بر پرداخت مالیات خود ارائه دهید. البته شرایط دیگری هم ممکن است اعمال شود که برای اطلاع کامل از جزئیات آن توصیه می‌کنیم با کارشناسان عالیان ویزا تماس بگیرید.

ویزای کاری دانمارک
سؤالات متداول
  • هزینه ویزای کار دانمارک چقدر است؟

هزینه پردازش اغلب ویزاهای کاری حدود 590 یورو است.

  • مدت‌زمان اعتبار ویزای کار دانمارک چقدر است؟

مدت مجوز کار می‌تواند تا 4 سال برای یک قرارداد کاری نامحدود باشد. برای قراردادهای کاری محدود یا موقت، مدت مجوز کار برابر با مدت قرارداد به‌اضافه شش ماه اضافی است. اگر مایل به ادامه کار در دانمارک پس از چهار سال اول هستید، باید برای تمدید مجوز اقامت و کار اقدام کنید.

  • تمدید ویزای کاری دانمارک به چه صورت است؟

به خاطر داشته باشید که تنها در صورتی می‌توانید اجازه اقامت خود را تمدید کنید که به همان شغل ادامه دهید. این بدان معناست که شما باید در همان موقعیت شغلی، در همان کارفرما و با شرایط کاری یکسان استخدام شوید. زمان پردازش درخواست تمدید شما سه ماه است.

  • در صورت تغییر شغل یا کارفرما در دانمارک باید مجوز کار جدید دریافت کنم؟

بله. اگر دیگر توسط همان کارفرمای قبلی خود استخدام نمی‌شوید، باید برای یک مجوز کار جدید درخواست دهید.

  • دانشجویان بین‌المللی برای کار در دانمارک به ویزای کاری نیاز دارند؟

خیر. دانشجویان با ویزای دانشجویی مجاز به کار تا 15 ساعت در هفته به‌صورت پاره‌وقت و همچنین مجاز به کار تمام‌وقت در تعطیلات خود هستند.

سخن پایانی

دریافت ویزای کاری دانمارک نیازمند داشتن پیشنهاد شغلی و استخدام توسط یک کارفرما در خاک این کشور است. این امر ممکن است دریافت ویزای کار را برای بسیاری از افراد دشوار کند. بااین‌حال دریافت ویزا در مشاغل موردنیاز یا برای افراد بسیار ماهر ساده‌تر است. اگر قصد مهاجرت به دانمارک را دارید و نمی‌توانید از راه دور در این کشور کار پیدا کنید، پیشنهاد عالیان ویزا به شما ورود به دانمارک از طریق تحصیل و دریافت ویزای دانشجویی است. ویزای دانشجویی به شما اجازه کار پاره‌وقت را می‌دهد. پس از فارغ‌التحصیلی هم می‌توانید برای ویزای جستجوی کار درخواست دهید و در صورت یافتن کار ویزای کاری دریافت کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. درود برشما
    لطفا برای بررسی کامل شرایطتون و ارائه بهترین مسیر مهاجرتی برای شما با شماره 02191304747 تماس بگیرید کارشناسان ما راهنماییتون می کنند

  2. سلام من خداداداز افغانستان هستم می خاهم به دانمارک مهاجرت کنم

  3. درود برشما
    لطفا برای بررسی کامل شرایطتون و ارائه بهترین مسیر مهاجرتی برای شما با شماره 02191304747 تماس بگیرید کارشناسان ما راهنماییتون می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *