نکات کلیدی در اخذ ویزای کار ایتالیا

ایتالیا چهارمین اقتصاد بزرگ در منطقه یورو است که در جنوب اروپای مرکزی واقع شده است. ایتالیا بیش از 60 میلیون نفر جمعیت دارد و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2022 بالغ‌بر 2000 میلیارد دلار بوده است. ایتالیا به‌عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا (EU)، به شهروندان سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد بدون دریافت ویزا یا مجوز خاصی در این کشور مشغول به کار شوند. شهروندان کشورهای منطقه اقتصادی اروپا (EEA) نیز برای کار در ایتالیا آزاد هستند. بااین‌حال افراد خارج از اتحادیه اروپا برای کار در ایتالیا باید ویزای کار ایتالیا و مجوز اقامت دریافت کنند که در این مقاله به شرایط اخذ آن‌ها می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور ایتالیا، گردآوری‌شده است.

ویزای کار ایتالیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • انواع ویزای کار ایتالیا
  • مراحل دریافت ویزای کار
  • مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای کاری ایتالیا

انواع ویزای کار ایتالیا

ویزای کار ایتالیا نوعی ویزای اقامت طولانی‌مدت ایتالیا است که به‌عنوان ویزای ملی یا ویزای نوع D هم شناخته می‌شود. ویزای کاری ایتالیا (Nulla Osta) صرفاً حق ورود به خاک این کشور را به دارنده آن می‌دهد و فرد پس از ورود به ایتالیا فقط 8 روز فرصت دارد تا برای دریافت مجوز اقامت (permesso di soggiorno) اقدام کند. انواع مختلفی از ویزای کار در ایتالیا وجود دارد که به دودسته کلی ویزای کاری با سهمیه و ویزای کاری بدون سهمیه تقسیم می‌شوند. قبل از اینکه برای دریافت ویزای کاری اقدام کنید مهم است که تفاوت این دو نوع ویزا را بدانید.

ویزای کار ایتالیا
  1. ویزای کاری ایتالیا با سهمیه

دولت ایتالیا برای کنترل نرخ بیکاری و اشتغال هر یک یا دو سال فقط تعداد مشخصی از درخواست‌های ویزای کاری را در مدت‌زمان معین و کوتاهی می‌پذیرد. این سهمیه مشخص‌شده توسط دولت Decreto Flussi نامیده می‌شود. این بدان معناست که شما فقط زمانی می‌توانید برای اخذ ویزای کار ایتالیا درخواست دهید که سهمیه سالانه ویزا پر نشده باشد و زمان رسیدگی به درخواست‌ها باشد. علاوه بر این باید سایر شرایط دریافت ویزای کاری را هم رعایت کنید ازجمله داشتن پیشنهاد کاری و استخدام توسط یک کارفرمای ایتالیایی که از طرف شما برای دریافت اجازه کار ایتالیایی اقدام می‌کند. ویزاهای کاری که بر اساس سهمیه مشخصی به متقاضیان کار در ایتالیا اعطا می‌شود انواع مختلفی دارد؛ ازجمله:

  • ویزای کارگر ماهر
  • ویزای خوداشتغالی که برای صاحبان کسب‌وکارها، مدیران استارتاپ‌ها، فریلنسرها و افراد شاغل در حوزه‌های ورزشی و هنری صادر می‌شود
  • ویزای کار فصلی کوتاه‌مدت (برای کارهای مربوط به کشاورزی یا گردشگری)
  • ویزای کار فصلی طولانی‌مدت (با این ویزا می‌توانید به مدت دو سال در ایتالیا بمانید و در مشاغل فصلی کار کنید)
  • ویزای تعطیلات کاری که به مدت 12 ماه اعتبار دارد و دارنده آن می‌تواند به‌صورت محلی کار کند
  • ویزای تحقیقات علمی که برای افراد دارای تحصیلات عالی توسط مؤسسات علمی یا دانشگاه‌های محلی ایتالیا صادر می‌شود.
  1. ویزای کاری ایتالیا بدون سهمیه

بر اساس قاعده کلی، ویزای کار ایتالیا توسط کنسولگری‌های ذیصلاح ایتالیا سهمیه‌بندی می‌شود. بااین‌حال افراد زیر از محدودیت‌های سهمیه‌بندی ویزا معاف هستند:

  • مدرسان و استادان دانشگاه‌های خارجی که باید در ایتالیا فعالیت‌های آکادمیک یا آموزشی انجام دهند.
  • مترجمان
  • کارکنان شرکت‌ها یا سازمان‌های خارجی که در ایتالیا فعالیت می‌کنند، زمانی که کارفرما به کارمند وظیفه می‌دهد فعالیت‌های کاری را برای مدت معینی در ایتالیا انجام دهد.
  • هنرمندان و تکنسین‌هایی که برای اجرای اپرا، نمایش‌های تئاتر، موسیقی و رویدادهای رقص به ایتالیا می‌آیند.
  • رقصندگان، هنرمندان و نوازندگان که در بارها، کلوپ‌ها یا دیگر مکان‌های سرگرمی کار می‌کنند.
  • هنرمندانی که در شرکت‌ها یا سایر نهادهای خصوصی یا دولتی (فعال درزمینهٔ سینما، موسیقی، تئاتر، رادیو یا تلویزیون) جهت اجرای رویدادهای فرهنگی فعالیت می‌کنند.
  • کارمندان یک سیرک در حال اجرا در ایتالیا.
  • ورزشکاران حرفه‌ای که قصد انجام فعالیت‌های ورزشی حرفه‌ای درازای دریافت مبلغ مشخصی را برای یک باشگاه ورزشی ایتالیایی وابسته به کمیته ملی المپیک ایتالیا (CONI) دارند.
  • خبرنگارانی که توسط یک سازمان مطبوعاتی خارجی، یک پخش‌کننده رادیویی یا یک شبکه تلویزیونی استخدام می‌شوند تا زمانی که روزنامه‌نگار در ایتالیا معتبر باشد.
  • Au pairs یا افرادی که در برنامه‌های مبادله (که توسط یک توافق‌نامه بین‌المللی معتبر در ایتالیا ایجادشده است) برای کار پاره‌وقت در ایتالیا درخواست ویزای کار می‌دهند.
  • پرستارانی که در مراکز بهداشتی یا بیمارستان‌های خصوصی یا دولتی ایتالیا استخدام شوند.

مراحل دریافت ویزای کار

شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای دریافت مجوز کار ایتالیایی به یک پیشنهاد شغلی و استخدام توسط یک کارفرمای ایتالیایی نیاز دارند. پس در مرحله اول باید برای پیدا کردن شغل در ایتالیا اقدام کنید. پس‌ازآن کارفرمای شما باید برای دریافت مجوز کار Nulla Osta al lavoro به اداره مهاجرت استان محل کار آینده شما مراجعه و اعلام کند که قصد استخدام یک فرد خارج از اتحادیه اروپا را دارد. ازآنجاکه افراد ایتالیایی و شهروندان اتحادیه اروپا به سایر افراد مقدم هستند تنها درصورتی‌که چنین فردی نتواند موقعیت شغلی شما را پر کند، اداره مهاجرت مجوز کاری صادر خواهد کرد. کارفرمای شما باید قرارداد کاری بین شما و خودش را به اداره مهاجرت ارائه دهد. همچنین باید تعهد بدهد که در صورت اخراج شما هزینه‌های بازگشت شما به کشور مبدأتان را پرداخت خواهد کرد.

درصورتی‌که اداره مهاجرت با درخواست کارفرما مبنی بر استخدام شود موافقت کند، کارفرما باید مجوز کار را برای شما ارسال کند. سپس شما باید با ارائه مدارک کافی و دقیق به سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور خود مراجعه کنید و برای دریافت ویزای کار ایتالیا درخواست دهید. پس از صدور مجوز کار توسط کارفرما شما فقط 6 ماه زمان دارید که برای ارائه درخواست ویزا اقدام کنید. پس از دریافت ویزا هم 3 ماه فرصت دارید تا وارد خاک ایتالیا شوید. فراموش نکنید که پس از ورود به ایتالیا با ویزای کاری، هشت روز فرصت دارید تا برای کارت Permesso di Soggiorno (اجازه اقامت) اقدام کنید. شما باید برای دریافت اجازه اقامت در اداره پست محلی شهر خود درخواست و مجوز کار و ویزای کار خود را همراه با پاسپورت، مدارک اقامتی و … ارائه دهید.

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای کاری ایتالیا

هنگام ارائه درخواست برای اخذ ویزای کاری، باید مدارک زیر را به سفارت ارائه دهید. توجه کنید که هرگونه نقص یا اشتباه در مدارک ممکن است منجر به رد ویزای شما شود:

  • کپی قرارداد کاری بین شما و کارفرمایتان؛
  • اصل و یک کپی از مجوز کار یا Nulla Osta شما؛
  • تکمیل فرم درخواست ویزای اقامت طولانی‌مدت ایتالیا؛
  • پاسپورت با حداقل دو صفحه خالی که حداقل سه ماه پس از مدت‌زمان ویزای شما اعتبار داشته باشد؛
  • 2 قطعه عکس به‌اندازه پاسپورت؛
  • مدرک اثبات‌کننده مبنی بر داشتن محل اقامت در ایتالیا؛
  • اثبات تمکن مالی کافی؛
  • رسید پرداخت هزینه پردازش ویزا و
  • هرگونه مدرک ازجمله گواهینامه و دیپلم‌های فنی حرفه‌ای که تخصص شما را در آن موقعیت شغلی اثبات کند.
ویزای کار ایتالیا

به خاطر داشته باشید که شرایط ویزای کار ایتالیا بسته به کشور مبدأ و شرایط فردی شما تغییر می‌کند، بنابراین شما همیشه باید برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصصان مهاجرتی آگاه در تماس باشید.

سؤالات متداول
  • مدت اعتبار ویزای کار ایتالیا چقدر است؟

این ویزا معمولاً برای مدت قرارداد کاری بین کارگر و کارفرما معتبر است. بااین‌حال معمولاً برای دوره‌های 2 ساله صادر می‌شود و تا 5 سال قابل تمدید است.

  • آیا امکان اخذ اقامت دائم ایتالیا از طریق کار در این کشور وجود دارد؟

بله پس از 5 سال زندگی در ایتالیا با ویزای کاری شما می‌توانید برای دریافت کارت اقامت دائم این کشور درخواست بدهید.

  • اتباع اتحادیه اروپا برای کار در ایتالیا به ویزا نیاز دارند؟

خیر بااین‌حال باید به اداره پلیس محلی ایتالیا اطلاع دهند که در ایتالیا مقیم هستند و اگر قصد اقامت بیش از 3 ماه در ایتالیا را دارند باید برای اخذ مجوز اقامت ایتالیا اقدام کنند.

  • آیا امکان تمدید ویزای کاری وجود دارد؟

بله تا 60 روز قبل از تاریخ انقضای ویزای ایتالیا باید برای تمدید آن اقدام کنید.

  • منظور از سهمیه‌بندی ویزای کاری چیست؟

دولت ایتالیا جهت کنترل نرخ اشتغال و بیکاری در ایتالیا سالانه تنها تعداد مشخصی ویزای کار صادر می‌کند.

سخن پایانی

ایرانیان علاقه‌مند به کار در ایتالیا باید برای دریافت ویزای کار ایتالیا اقدام کنند. بااین‌حال قبل از دریافت ویزا باید توسط یک کارفرمای ایتالیایی استخدام شوند. پس از اثبات رابطه کارفرمایی شما می‌توانید برای دریافت ویزا به سفارت مراجعه کنید. بااین‌حال باید توجه داشته باشید که جز در موارد استثنی، ویزاهای کاری ایتالیا سهمیه‌بندی می‌شوند. به همین جهت باید در زمان مناسب که سهمیه خالی برای ویزای کار هنوز وجود دارد یا زمان رسیدگی به درخواست‌های ویزا نزدیک است برای دریافت ویزا اقدام کنید. البته ازآنجاکه دریافت ویزای کاری روند طولانی و دشواری دارد عالیان ویزا توصیه می‌کند ابتدا با ویزای تحصیلی وارد این کشور شوید که شرایط دریافت ساده‌تری دارد و به شما اجازه کار پاره‌وقت تا حداکثر 20 ساعت در هفته در طول‌ترم را می‌دهد. سپس بعد از فارغ‌التحصیلی در این کشور کار پیدا کنید و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به ایتالیا را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *