همه چیز در مورد مهاجرت به اسلواکی

جمهوری اسلواکی (SR) تا قبل از پیوستن به اتحادیه اروپا و منطقه شنگن در سال 2004، کشور محبوبی برای مهاجران نبود اما از سال 2004 تاکنون مهاجرت قانونی به این کشور هشت برابر شده است. در دسامبر 2021، حدود 17507 خارجی بیشتر از سال قبل در اسلواکی زندگی می‌کردند که به معنای افزایش 11.7٪ مهاجران است. بررسی آمارهای افزایش مهاجرت به اسلواکی نشان می‌دهد که افزایش محبوبیت این کشور به دلایل مختلف اجتماعی ازجمله پیوستن به خانواده یا ازدواج با یک شهروند اسلواکیایی و همچنین مقاصد تحصیلی، کاری و حتی سرمایه‌گذاری مربوط می‌شود. البته با در نظر داشتن این واقعیت که اسلواکی دارای یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های اتحادیه اروپاست و با داشتن آن می‌توان بدون ویزا در 181 کشور جهان زندگی و کار کرد، افزایش مهاجرت به کشور اسلواکی کاملاً منطقی به نظر می‌رسد. علاوه بر این اسلواکی ششمین تولیدکننده بزرگ خودرو در اتحادیه اروپا است، نرخ بیکاری زیادی ندارد و تمامی شهروندان آن از مراقبت‌های بهداشتی همگانی و آموزش رایگان برخوردار هستند. اگر شما هم قصد مهاجرت به اروپا را دارید، بهتر است این مقاله درباره کشور اسلواکی را تا انتها بخوانید. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسلواکی، گردآوری‌شده است.

مهاجرت به اسلواکی

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • تحصیل در اسلواکی (بررسی سیستم آموزشی، هزینه و شرایط اخذ پذیرش)
  • مهاجرت و اخذ اقامت دائم اسلواکی از طریق سرمایه‌گذاری
  • شرایط و نحوه اخذ تابعیت اسلواکی از طریق سرمایه‌گذاری
  • مهاجرت کاری به اسلواکی
  • شرایط اخذ مجوز کار در اسلواکی
  • ویزای الحاق به خانواده اسلواکی
  • مهاجرت به اسلواکی از طریق تولد و فرزندخواندگی
  • مهاجرت و اخذ تابعیت اسلواکی از طریق ازدواج

تحصیل در اسلواکی

(بررسی سیستم آموزشی، هزینه و شرایط اخذ پذیرش)

یکی از سریع‌ترین روش‌های اخذ مجوز ورود به اسلواکی، دریافت ویزای تحصیلی است. تحصیل در اسلواکی اجباری است که از مقطع پیش‌دبستانی آغاز می‌شود. مرحله اول آموزش ابتدایی از سنین 6 تا 10 سال و مرحله دوم از سن 10 تا 15 سال است. سپس آموزش عالی از سنین 15 تا 19 سال ادامه پیدا می‌کند. ازآنجاکه زبان رسمی اسلواکی، اسلواکیایی است آموزش عمومی و دولتی هم به همین زبان صورت می‌گیرد. سال تحصیلی از سپتامبر تا ژوئن و هفته تحصیلی از دوشنبه تا جمعه است. ساعات مدرسه بسته به محل و سطح متفاوت است، اما به‌طورکلی روز مدرسه حدود ساعت 8 صبح شروع می‌شود و تا حدود 3 بعدازظهر ادامه دارد.

مهاجرت به اسلواکی

تحصیل در مدارس اسلواکی برای دانش آموزان

برنامه درسی اسلواکی یک برنامه درسی استاندارد است. در سطح متوسطه، دانش‌آموزان بسته به تمایل و انتخاب مدرسه می‌توانند یک مسیر تحصیلی یا حرفه‌ای را دنبال کنند، که آن‌ها را با رشته یا موضوعات فنی‌تر آشنا می‌کند. مدارس فنی حرفه‌ای با دریافت مدرک کارآموزی پایان می‌یابند و سایر دانش آموزان متوسطه گواهی پایان تحصیل به نام Maturita را می‌گیرند که برای ورود به دانشگاه به آن نیاز دارند. اگر قصد مهاجرت به اسلواکی برای تحصیل را دارید، تا قبل از مقطع متوسطه باید در مدارس خصوصی مورد تأیید آموزش‌وپرورش اسلواکی درس بخوانید که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. در جدول زیر نام برخی از این مدارس ذکرشده است:

نام مدرسهسن دانش آموزانزبان تدریسرویکرد تدریسهزینه 
مدرسه Kings School International در براتیسلاوا 6 تا 18 سالهزبان انگلیسیمطابق برنامه درسی بریتانیا 10 تا 14 هزار دلار در سال
مدرسه گالیله 3 تا 18 سالهانگلیسی و اسلواکیمطابق برنامه درسی ملی بریتانیا_
مدرسه کمبریج 3 تا 18 سالهانگلیسیمطابق برنامه درسی دانشگاه کمبریج10 تا 15 هزار دلار در سال
آکادمی برگ 14 تا 18 سالهانگلیسیمطابق برنامه درسی آمریکاییسالانه تا 23 هزار دلار آمریکا

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اسلواکی

آموزش عالی اسلواکی هم از کالج‌ها و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تشکیل‌شده است که دوره‌های لیسانس در 3 تا 4 سال، دوره‌های فوق‌لیسانس در 1 تا 3 سال و دوره‌های دکتری را به مدت 3 تا 4 سال تدریس می‌کنند. متقاضیان خارجی که قصد تحصیل در دوره‌های پزشکی دارند باید در آزمون زبان اسلواکی هم نمره قبولی کسب کنند اما در سایر رشته‌ها معمولاً ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل کافی است. هرچند دوره‌های زبان اسلواکی و زبان انگلیسی توسط دانشگاه‌ها هم برگزار می‌شوند. تدریس نیز شامل اشکال مختلف آموزش مانند سخنرانی، سمینار، تمرین، کار آزمایشگاهی و پروژه است.

شرط اصلی برای ورود به یک برنامه لیسانس تکمیل تحصیلات دبیرستان یا ارائه گواهی پایان دوره دبیرستان و قبولی در امتحان «ماتوریتا» (امتحان فارغ‌التحصیلی دبیرستان) است. پذیرش در دوره کارشناسی ارشد به تکمیل برنامه کارشناسی مربوطه بستگی دارد. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویان اسلواکی و دانشجویان بین‌المللی که از کشورهای اتحادیه اروپا می‌آیند به‌صورت رایگان در دسترس است. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا که قصد مهاجرت به اسلواکی برای تحصیل دارند باید در هرسال تحصیلی بین 2000 تا 5000 یورو بسته به دانشگاه و رشته خود شهریه بپردازند.

مهاجرت و اخذ اقامت دائم اسلواکی از طریق سرمایه‌گذاری

اسلواکی یک مقصد سرمایه‌گذاری جذاب برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران است. راه‌اندازی کسب‌وکار در اسلواکی پیچیده نیست و با توجه به عضویت آن در اتحادیه اروپا، فرصت‌های توسعه و رشد بسیار زیادی در آن وجود دارد. یکی از راه‌های مهاجرت به اسلواکی ، طرح سرمایه‌گذار عمده یا ویزای سرمایه‌گذاری اسلواکی است که در آن سرمایه‌گذاران می‌توانند درازای سرمایه‌گذاری اقتصادی که موردتوجه اسلواکی باشد، اقامت دائم این کشور را دریافت کنند. حتی شهروندان غیر اتحادیه اروپا نیز می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در اسلواکی برای اخذ اقامت دائم و شهروندی این کشور درخواست دهند. برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری اسلواکی، سرمایه‌گذاران ملزم به سرمایه‌گذاری در یک شرکت اسلواکی هستند، اما باید شرایط زیر را نیز داشته باشند:

  • حداقل 100 میلیون یورو باید در توسعه یک شرکت سرمایه‌گذاری شود.
  • سرمایه‌گذاری باید باعث ایجاد حداقل 300 شغل شود.
  • سرمایه‌گذاری باید تأثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد اسلواکی داشته باشد.

لازم به ذکر است که این نوع سرمایه‌گذاری از کمک‌های منطقه‌ای ارائه‌شده توسط دولت اسلواکی بهره‌مند می‌شود و در حال حاضر، یکی از پیشرفته‌ترین طرح‌های حمایتی برای مهاجرت به اروپا است که توسط دولت یک کشور اروپایی ارائه‌شده است.  درازای این سرمایه‌گذاری، فرد سرمایه‌گذار و خانواده او بدون نیاز به پرداخت هزینه جداگانه، کارت اقامت دائم اسلواکی را دریافت خواهند کرد. البته آن‌ها ملزم به زندگی در اسلواکی خواهند بود.

شرایط و نحوه اخذ تابعیت اسلواکی از طریق سرمایه‌گذاری

ازجمله مدارکی که برای اخذ شهروندی اسلواکی از طریق سرمایه‌گذاری باید ارائه شود، پاسپورت معتبر، نامه عدم سو پیشینه کیفری و همچنین مدرکی مبنی بر سرمایه‌گذاری انجام‌شده به همراه یک طرح تجاری قوی و سودآور است. درخواست‌ها به‌صورت موردی توسط وزارت کشور بررسی و در مرحله اول مجوز اقامت موقت 2 ساله صادر می‌شود. طبق قوانین کلی مهاجرت به اسلواکی، کارت اقامت دائم این کشور پس از 5 سال زندگی در اسلواکی صادر می‌شود و اخذ تابعیت و شهروندی پس از 8 سال زندگی در اسلواکی ممکن است. بااین‌حال، آنچه ویزای سرمایه‌گذاری اسلواکی را جذاب می‌کند این است که سرمایه‌گذاران این برنامه مجبور نیستند برای اخذ تابعیت به مدت 8 سال مداوم در اسلواکی زندگی کنند یا به زبان اسلواکی صحبت کنند.

مهاجرت به اسلواکی
مهاجرت کاری به اسلواکی

هزینه نسبتاً پایین زندگی نسبت به سایر کشورهای اروپایی یکی از جنبه‌های جذاب جستجوی کار و اقامت در اسلواکی است. به گزارش سایت numbeo.com هزینه تخمینی یک خانواده چهارنفره در اسلواکی، ماهانه 1940.98 دلار (1996.58 یورو) بدون اجاره و هزینه‌های ماهانه تخمینی یک نفر بدون اجاره 572.61 دلار (589.02 یورو) است. به‌طورکلی هزینه زندگی در اسلواکی به‌طور متوسط 44.44 درصد کمتر از ایالات‌متحده و هزینه اجاره در اسلواکی به‌طور متوسط 71.83 درصد کمتر از ایالات‌متحده است. از طرف دیگر، اقتصاد کشور باثبات است و بیکاری در حال حاضر زیاد نیست. نرخ بیکاری در اسلواکی در سال‌های اخیر کاهش داشته است و در سپتامبر 2022 به حدود 5 درصد رسیده است.

اگر قصد مهاجرت به کشور اسلواکی را دارید، باید بدانید بسته به ملیت شما شرایط شما در روند مهاجرت کاری به اسلواکی متفاوت خواهد بود. اتباع اتحادیه اروپا برای کار و زندگی در اسلواکی نیاز به مجوز اقامت و کار ندارند و بر اساس قوانین استخدام در اروپا به اتباع خارج از اتحادیه اروپا مقدم خواهند بود. بااین‌حال، اگر شما شهروند کشوری خارج از اتحادیه اروپا / EEA هستید، باید مجوز کار دریافت کنید. برای دریافت مجوز کار باید یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای اسلواکیایی داشته باشید. کارفرمای شما باید حداقل 15 روز قبل از استخدام شما آگهی استخدام صادر کند. درصورتی‌که هیچ فردی از شهروندان اسلواکی و اتحادیه اروپا نتوانند موقعیت شغلی مدنظر شما را پر کنند، شما واجد شرایط دریافت مجوز کاری اسلواکی خواهید بود.

شرایط اخذ مجوز کار در اسلواکی

در صورت تأیید اداره کار مبنی بر عدم وجود نیروی کار اروپایی، کارفرمای شما باید نامه استخدامی را برای شما صادر کند که بخشی از درخواست مجوز کار شما را تشکیل می‌دهد. سپس باید موارد زیر را به اداره کار ارسال کنید:

  • فرم درخواست رسمی برای مجوز کار (به زبان اسلواکی تکمیل‌شده و امضاشده)
  • کپی پاسپورت شما
  • کپی سند اقامت
  • کپی سندی که وضعیت شما را به عنوان یک شهروند کشور ثالث با اقامت طولانی‌مدت تأییدشده در یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا (در صورت وجود) ثابت کند.
  • قرارداد کار یا نامه استخدام
  • مدرک تحصیلی شما
  • کپی معتبر از قرارداد تجاری
  • وکالت‌نامه کتبی (اگر درخواست از طرف شما توسط کارفرمای آینده شما یا شرکتی که در آن مستقرشده‌اید ارسال‌شده باشد). امضای شما باید توسط یک دفتر اسناد رسمی تأیید شود.

پردازش مجوز شما می‌تواند تا یک ماه طول بکشد. شما می‌توانید مجوز خود را تمدید کنید، اما توجه کنید که اگر کار شما با کارفرمایتان به پایان برسد، مجوز شما برای مهاجرت به اسلواکی نیز به پایان می‌رسد و باید دوباره برای مجوز کاری اقدام کنید.

هفته کاری معمولی در اسلواکی 40 ساعت در هفته یا 8 ساعت در روز طول می‌کشد. حداقل دستمزد در اسلواکی در حال حاضر 520 یورو در ماه تعیین‌شده است. امکان کار در حوزه‌های گردشگری، آموزش زبان انگلیسی، فناوری اطلاعات و بخش‌های خدماتی برای مهاجران بیشتر است. مرخصی سالانه 4 هفته تعیین‌شده است که برای کارمندانی که 33 سال یا بیشتر دارند تا 5 هفته افزایش می‌یابد.

ویزای الحاق به خانواده اسلواکی

یکی از راه‌های مهاجرت به اسلواکی این است که شهروندان غیر اتحادیه اروپا هستید که در اسلواکی زندگی می‌کنند، می‌توانند اعضای خانواده خود را از طریق ویزای الحاق خانواده با خود به اسلواکی بیاورند. اگر یک شهروند غیر اتحادیه اروپا هستید که اقامت قانونی اسلواکی را دارد، افراد زیر مشمول دریافت ویزا برای ملحق شدن به شما در اسلواکی خواهند بود:

  • همسر شما که حداقل 18 سال سن داشته باشد؛
  • فرزندان مجرد زیر 18 سال شما و همسرتان؛
  • فرزند مجرد شما کمتر از 18 سال؛
  • فرزند مجرد همسر شما که کمتر از 18 سال سن دارد.
  • فرزند مجرد تحت تکفل شما بزرگ‌تر از 18 سال یا فرزند مجرد وابسته بزرگ‌تر از 18 سال همسر شما که به دلیل وضعیت نامطلوب سلامتی نمی‌تواند خود را تأمین کند.
  • والدین شما یا یکی از والدین همسرتان که به مراقبت شما وابسته هستند و حمایت خانوادگی مناسب در کشور مبدأ ندارند.

برای دریافت مجوز اقامت موقت به‌منظور الحاق خانواده، فرد متقاضی ویزای الحاق به خانواده باید به سفارت یا کنسولگری اسلواکی در کشور خود مراجعه و مدارک لازم را ارائه کنند.

مهاجرت به اسلواکی از طریق تولد و فرزندخواندگی

یکی از راه‌های مهاجرت و اخذ شهروندی اسلواکی تولد است. کودکان می‌توانند از طریق تولد تابعیت اسلواکی را دریافت کنند اگر:

  • یکی از والدین کودک، شهروند اسلواکی باشد.
  • کودک در قلمرو جمهوری اسلواکی متولد شود و والدین او بدون تابعیت باشند.
  • کودک در قلمرو جمهوری اسلواکی متولد شود و والدین او اتباع خارجی باشند.
  • کودک تابعیت هیچ‌یک از والدین تبعه خارجی خود را از طریق تولد به دست نیاورده باشد.

حتی اگر کودکی بر اساس این واقعیت که یکی از والدینش شهروند اسلواکی و دیگری خارجی است تابعیت اسلواکی را از طریق تولد به دست آورده باشد و بعدها مشخص شود که هیچ‌یک از والدین کودک شهروند اسلواکی نبوده‌اند باز هم، کودک تابعیت اسلواکی را حفظ می‌کند. همچنین امکان اخذ تابعیت اسلواکی از طریق فرزندخواندگی وجود دارد.  به‌طوری‌که اگر حداقل یکی از والدین فرزندخوانده بدون توجه به ملیت کودک، شهروند جمهوری اسلواکی باشد، کودک می‌تواند با فرزندخواندگی شهروند اسلواکی شود.

مهاجرت و اخذ تابعیت اسلواکی از طریق ازدواج

خارجی‌هایی که می‌خواهند با یک شهروند اسلواکی ازدواج کنند باید قبل از مراسم ازدواج خود طبق قوانین ازدواج اسلواکی یک پروسه کامل را طی کنند. پس از ثبت ازدواج در اداره ثبت ویژه، همسر شهروند اسلواکی می‌تواند برای اخذ کارت اقامت دائم به مدت پنج سال در اسلواکی درخواست دهد. همچنین در صورت ازدواج با یک شهروند اسلواکی، شرط اقامت هشت‌ساله برای اخذ تابعیت اسلواکی کاهش می‌یابد.

سؤالات متداول
  • آیا امکان اخذ تابعیت اسلواکی از طریق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات وجود دارد؟

خیر، هیچ گزینه‌ای برای اخذ تابعیت اسلواکی از طریق سرمایه‌گذاری با خرید ملک وجود ندارد.

  • آیا برنامه سرمایه‌گذاری اسلواکی فقط مختص شهروندان اتحادیه اروپا است؟

خیر. تمامی سرمایه‌گذاران از سراسر جهان درصورتی‌که شرایط این ویزا را رعایت کنند مشمول دریافت آن خواهند بود.

  • مدت اعتبار ویزای الحاق خانواده چقدر است؟

کارت اقامت موقت به‌منظور الحاق خانواده تا پایان اعتبار اقامت تبعه غیر اتحادیه اروپا که با او برای حق الحاق خانواده درخواست می‌کنید و حداکثر برای پنج سال، صادر می‌شود.

  • آیا امکان مهاجرت به اسلواکی از طریق ازدواج وجود دارد؟

بله. همسر یا شوهر یک شهروند اسلواکی پس از ثبت ازدواج خود می‌تواند به اسلواکی مهاجرت و کارت اقامت دائم 5 ساله دریافت کند.

  • ساده‌ترین راه مهاجرت به کشور اسلواکی چیست؟

با در نظر گرفتن هزینه‌ها، شرایط سنی و موارد متعدد معمولاً بهترین روش مهاجرت، مهاجرت تحصیلی است.

سخن پایانی

مهاجرت به اسلواکی از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. بااین‌حال بسته به شرایط سنی، مالی و علاقه‌مندی افراد ممکن است بهترین روش مهاجرت برای شما متفاوت باشد. معمولاً اخذ ویزای تحصیلی ساده‌تر از سایر انواع ویزاها است و به همین دلیل عالیان ویزا توصیه می‌کند ابتدا از طریق ویزای تحصیلی وارد اسلواکی شوید و پس از تحصیل ویزای خود را به ویزای جستجوی کار و کاری تغییر دهید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *