بهترین روش اخذ اقامت اروپا

کشورهای اتحادیه اروپا برای متقاضیان واجد شرایطی که قصد زندگی در اروپا را دارند، انواع مجوزهای اقامت کوتاه مدت و یا بلند مدت را در نظر گرفته است. دریافت اقامت کشورهای اروپایی مزایای بسیاری را برای علاقه‌مندان به زندگی و کار در اروپا به همراه خواهد داشت. اتباع کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا برای آن که واجد شرایط اخذ مجوز اقامت بلند مدت شوند، باید حداقل به مدت پنج سال در کشور محل درخواست خود زندگی کرده باشند. علاوه بر این، زمانی که مجوز اقامت دائم خود را دریافت می کنید؛ مجوز شما تا اطلاع ثانوی معتبر خواهد بود و نیازی نیست آن را بعد از یک دوره مجددا تمدید نمایید. در ادامه این مقاله قصد داریم با روش ها و مزایای اخذ اقامت اروپا بیشتر آشنا شویم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشورهای اروپایی گردآوری شده است.

عناوین و موضوعات این مقاله
اخذ اقامت اروپا

مهم ترین نکات اخذ اقامت اروپا

بسیاری از علاقه‌ مندان به زندگی در کشورهای اتحادیه اروپا، ممکن است در ابتدای مسیر مهاجرت خود، با مفهوم اقامت موقت و اقامت دائم، روش های اخذ ویزا و یا  نحوه اخذ شهروندی کشورهای اروپایی آشنایی نداشته باشند. از همین رو، ما لازم دانستیم تا در این باره، توضیحی مختصر دهیم.

مجوز اقامت در اروپا، با توجه به مدت زمانی که شما حق اقامت در یک کشور را دارید متفاوت است. این بدان معناست که دارندگان اقامت موقت اروپا، می توانند بین 3 ماه تا یک سال، در کشور مقصد اقامت داشته باشند. این در حالیست که دارندگان اقامت دائم، می توانند به طور نامحدود، در کشور مقصد زندگی کنند. پس شما باید بر اساس هدف خود از ورود به یک کشور و همچنین مدت زمانی که قصد اقامت در آن کشور را دارید، برای اخذ یکی از انواع مجوز اقامت در اروپا اقدام کنید. 

اخذ اقامت اروپا

لازم به ذکر است که اخذ اقامت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا، به شما این شانس را می دهد که به سایر کشورهای شنگن، بدون ویزا سفر کنید. از طرفی دیگر، اخذ اقامت اروپا از روش های مختلفی امکانپذیر است و دریافت آن می تواند مزایای متنوعی به متقاضیان اعطا کند. برخی از مجوزها، به دارندگان آن اجازه کار در کشور مقصد را می دهند، در حالی که در برخی دیگر از کشورها ممکن است اجازه اشتغال برای افراد صادر نشود. پس با توجه به نوع مجوز اقامت، ممکن است محدودیت هایی برای افراد اعمال شود. 

حال بیایید تا با انواع مجوز اقامت در اروپا بیشتر آشنا شویم.

1- دریافت اقامت موقت در اروپا

اگر قصد دارید برای مدت زمان کوتاهی در کشور مقصد اقامت داشته باشید، باید برای اخذ مجوز اقامت موقت درخواست دهید. مجوز اقامت موقت، بسته به هدف متقاضی از دریافت آن، می تواند قابل تمدید و یا غیر قابل تمدید باشد. برای مثال، دارندگان ویزای توریستی اروپا می توانند تنها تا سقف 90 روز در کشور مقصد اقامت داشته باشند و پس از انقضای آن، باید به کشور خود بازگردند. اما دارندگان ویزای دانشجویی، ویزای کاری و برخی دیگر از انواع ویزای اروپا، ابتدا یک اقامت موقت یکساله دریافت می کنند و پس از آن، تا 5 سال دیگر می توانند اقامت خود را تمدید کنند.

2- اخذ اقامت دائم در اروپا

دارندگان مجوز اقامت موقت اروپا که توانسته اند اقامت خود را برای 5 سال متوالی تمدید کنند، واجد شرایط اخذ اقامت دائم اروپا خواهند بود. البته در برخی موارد استثنایی، مانند سرمایه گذاری در اروپا، افراد می توانند پس از 2 الی 3 سال اقامت در اروپا، درخواست اقامت دائم دهند. دارندگان اقامت دائم اروپا، عمدتاً حقوقی مشابه شهروندان اتحادیه اروپا دارند و می توانند در کشور مورد نظر خود، به کار، تحصیل و زندگی مشغول باشند. اما در کل، دارندگان اقامت دائم اروپا حق شرکت در انتخابات محلی، کار در برخی موقعیت های دولتی، خدمت در ارتش و یا ارگان های اجرای قانون را ندارد.

مزایای اخذ اقامت دائم اروپا

  • سفر به کلیه کشورهای شنگن
  • سهولت فرآیند اخذ ویزا و اقامت کشورهایی مانند آمریکا و کانادا
  • بهره مندی از کیفیت بالای زندگی، رفاه و امنیت
  • فرصت های شغلی فراوان در اروپا و کسب درآمد بالا
  • دریافت اقامت اروپا برای همسر و فرزندان
  • امکان افتتاح حساب بانکی
  • اخذ شهروندی و پاسپورت اروپا پس از 2 الی 5 سال
  • تحصیل رایگان در بهترین دانشگاه های اروپا
  • فرصت ویژه راه اندازی کسب و کار و بیزنس بین المللی
  • خدمات پزشکی رایگان

3- اخذ شهروندی و پاسپورت اروپا

به طور معمول، زمانی که افراد مجوز اقامت دائم خود را دریافت می کنند، می توانند نسبت به اخذ شهروندی و پاسپورت اقدام کنند. کسب وضعیت شهروندی، آخرین گام برای پیوستن به جامعه یک کشور به شمار می آید. در اکثر کشورهای اروپایی، برای دریافت شهروندی، نیاز دارید تا ۵ تا ۱۰ سال در آن کشور زندگی کنید و تسلط رکاملوان به زبان ملی آن کشور داشته باشید. همچنین ، آگاهی از تاریخ و فرهنگ ملی آن کشور نیز لازم خواهد بود. در برخی شرایط، اخذ شهروندی می تواند 1 سال پس از اخذ اقامت اروپا امکان پذیر باشد. اما در حالت کلی، شما باید حداقل 10 سال در کشور مورد نظر زندگی کرده باشید تا واجد شرایط اخذ شهروندی شوید. به عنوان یک شهروند اتحادیه اروپا، می توانید در هر یک از 27 کشور اتحادیه اروپا مستقر شوید و همچنین از سفر بدون ویزا به مقاصد متعدد لذت ببرید.

چه کسانی واجد شرایط اخذ اقامت دائم اروپا هستند؟

شهروندان کشورهای خارج از اروپا، عمدتاً برای اخذ اقامت اروپا باید دارای شرایط و پیش نیازهایی باشند. به طور کلی، کسانی که حداقل 5 سال از اقامت مستمر آنها در کشور موردنظر گذشته باشد، واجد شرایط اخذ اقامت دائم آن کشور هستند. با این حال، این شرط برای اخذ اقامت دائم یک کشور کافی نیست و متقاضی باید سایر شروط تعیین شده از سوی اداره مهاجرت آن کشور را نیز داشته باشد.

مهم ترین شروط لازم جهت اخذ اقامت دائم اروپا در سال 2024 عبارت اند از:

  • زندگی به مدت حداقل 5 سال در کشوری که برای اخذ اقامت دائم آن درخواست داده اید.
  • اثبات تمکن مالی جهت تامین نیازهای خود و اعضای خانواده در کشور موردنظر.
  • تسلط کافی به زبان رسمی کشور مقصد
  • داشتن حداقل دانش اولیه از سیستم حقوقی و اجتماعی و همچنین شیوه زندگی در کشور مقصد.
  • تامین محل مناسب و فضای کافی برای زندگی اعضای خانواده در کشور مورد نظر.
  • عدم ارتکاب جرم در طی اقامت موقت در کشور مقصد
  • پرداخت منظم و به موقع مالیات
  • رعایت کردن شرط حضور در کشور مقصد

آشنایی با روش های اخذ اقامت در اروپا

اخذ اقامت اروپا، از روش های مختلفی امکان پذیر است. این شرایط و اهداف شماست که تعیین می کند از چه روشی باید اقدام نمایید. ما در این قسمت، محبوب ترین روش های دریافت اقامت دائم اروپا را برایتان آورده ایم. اگر می خواهید روش مناسب خود را بیابید، بهتر است ابتدا با کارشناسان مهاجرتی مشورت نمایید تا بر اساس شرایط شما، بهترین روش را پیشنهاد دهند.

• تحصیل در اروپا

در این روش، متقاضی باید ابتدا کشور مناسب خود در اروپا را انتخاب نموده و سپس برای اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر در آن کشور، درخواست دهد. معمولا شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در هر کشور متفاوت است. پس حتما اطلاع دقیق و به روز را در وبسایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود مطالعه کنید. علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی به اروپا، پس از اخذ ویزای تحصیلی کشور مقصد، یک مجوز اقامت یکساله دریافت می کنند که تا پایان دوره تحصیل آنها، قابل تمدید است. توجه داشته باشید که اخذ اقامت اروپا، صرفا از طریق تحصیل در یک کشور اروپایی ممکن نیست. در واقع دانشجویانی که بتوانند پس از فارغ التحصیلی، یک پیشنهاد شغلی دریافت کنند، واجد شرایط اخذ اقامت دائم خواهند بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با کارشناسان عالیان ویزا در ارتباط باشید.

• کار در اروپا

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا، باید ابتدا یک جاب آفر (پیشنهاد شغلی) در کشور موردنظر خود دریافت کنند تا واجد شرایط اخذ ویزای کاری و سپس مجوز اقامت کشور مورد نظر شوند. به خاطر داشته باشید که اخذ جاب آفر اروپا برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا، کار ساده ای نیست و قوانین خاص خود را دارد. پس لازم است شما از رزومه بسیار قوی و سابقه کاری بالا برخوردار باشید تا توسط کارفرمایان اروپایی جذب شوید. کسانی که موفق به اخذ جاب آفر و اقامت کاری اروپا شوند، پس از 5 سال کار و زندگی مستمر در کشور مورد نظر و پرداخت به موقع مالیات، واجد شرایط درخواست اقامت دائم خواهند بود. توصیه می کنیم اگر قصد مهاجرت کاری به اروپا را دارید، ابتدا قوانین کار در اروپا و همچنین مشاغل موردنیاز در اروپا را به دقت بررسی کنید.

• سرمایه گذاری در اروپا

روش های مختلفی برای سرمایه گذاری در اروپا وجود دارد. اما حتما به این نکته توجه داشته باشید که هر نوع سرمایه گذاری، منجر به دریافت اقامت اروپا نخواهد شد. در واقع، برخی از روش های سرمایه گذاری، صرفا جنبه سودآوری دارند. پس لازم است شما قوانین سرمایه گذاری در کشور مقصد و امکان اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری را در وبسایت رسمی اداره مهاجرت کشور موردنظر خود مطالعه کنید. به طور کلی، محبوب ترین روش های اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری عبارت اند از: خرید ملک، ثبت شرکت، کارآفرینی، استارت آپ، خرید سهام و اوراق قرضه. با توجه به حساس بودن این روش، حتما سرمایه گذاری خود را زیرنظر کارشناسان و وکلای مهاجرتی انجام دهید.

نکته قابل توجه در خصوص اخذ اقامت اروپا از طریق سرمایه گذاری آن است که کشورهای مختلف، قوانین متفاوتی در مورد اعطای اقامت از این طریق دارند. برخی از کشورهای اروپایی، در ازای سرمایه گذاری، مستقیما اقامت دائم اعطا می کنند. این در حالیست که برخی دیگر، پس از گذشت 3 الی 5 سال از اقامت موقت، فرد را واجد شرایط اخذ اقامت دائم می دانند. لازم به ذکر است که طرح اعطای ویزای طلایی اروپا به سرمایه گذاران خارجی، یکی از بهترین طرح های مهاجرت به اروپا از طریق سرمایه گذاری است.

• خودحمایتی یا تمکن مالی در اروپا

این روش که زیر مجموعه ای از سرمایه گذاری در اروپا می باشد، مناسب افراد متمول، ثروتمند و بازنشستگانی است که دارای درآمد ثابت و مستمر می باشند. در این روش، متقاضی باید نشان دهد که از تمکن مالی لازم برای تامین هزینه های خود و اعضای خانواده در کشور مقصد برخوردار است. به علاوه، فرد باید تضمین کند که قصد کار در کشور مقصد و دریافت دستمزد را ندارد. با این حال، کارآفرینی و استارت آپ برای این افراد مجاز است. میزان تمکن مالی لازم، در هر کشوری از اروپا متفاوت می باشد. پس همچنان توصیه می کنیم اطلاعات دقیق را در وبسایت اداره مهاجرت کشور موردنظر مطالعه کنید. بهترین کشورهایی که ه متقاضیان خودحمایتی، اقامت اعطا می کنند عبارت اند از: اسپانیا، فرانسه، پرتغال، اتریش و سوئیس.

• ازدواج در اروپا

اگر شما با یک مقیم دائم و یا شهروند اروپا ازدواج کنید، واجد شرایط اخذ اقامت اروپا خواهید شد. به خاطر داشته باشید که ازدواج شما باید واقعی باشد و با فرد موردنظر، در یک خانه زندگی مشترک داشته باشید. ازدواج های صوری به هیچ عنوان مورد تایید نیستند و در صورت مواجهه با درخواست صوری، جریمه خواهید شد.

• پیوستن به اعضای خانواده در اروپا

بر طبق قانون الحاق به خانواده، دارندگان اقامت اروپا می توانند برای اعضای خانواده خود، شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال، درخواست ویزای همراه و مجوز اقامت دهند. البته این امر، مستلزم اثبات تمکن مالی متقاضی اصلی است. در این روش، اعضای خانواده می توانند تا زمانی که متقاضی اصلی، در اروپا اقامت دارد، اقامت خود را حفظ نموده و پس از گذشت 5 سال، درخواست اقامت دائم دهند. جالب است بدانید که در این روش، همسر اجازه کار خواهد داشت و فرزندان نیز می توانند در مدارس کشور موردنظر به تحصیل بپردازند.

• متولد شدن در اروپا

کشورهای اروپایی در خصوص اعطای اقامت از طریق تولد، از دو قانون خاک و خون پیروی می کنند. کشورهایی که بر طبق قانون خاک عمل می کنند، به کودکانی که در خالک آن کشور متولد شده اند، صرف نظر از ملیت والدین، اقامت و شهروندی اعطا می کنند. این در حالیست که اخذ اقامت اروپا در کشورهایی که از قانون خون پیروی می کنند، د شرایطی امکانپذیر است که یکی از والدین کودک و یا هردو آنها، مقیم دائم و یا شهروند آن کشور باشند. فراموش نکنید که اخذ اقامت برای والدین از طریق تولد فرزندان در اروپا، به هیچ عنوان ممکن نخواهد بود. این تنها فرزند شماست که ممکن است واجد شرایط اخذ اقامت و شهروندی باشد.

• پناهندگی در اروپا

پرخطرترین روش اخذ اقامت اروپا، پناهندگی است. با توجه به مناسب نبودن این روش، عالیان ویزا هیچ گونه خدماتی در این زمینه ارائه نمی دهد. پس بهتر است شرایط خود رابرای بررسی دقیق، به ما بسپارید تا روشی قانونی و امن به شما پیشنهاد کنیم. به خاطر داشته باشید که مهاجرت به هر قیمتی، ارزش ندارد.

فرآیند درخواست اخذ اقامت دائم اروپا

برای آن که بتوانید اقدام به اخذ اقامت اروپا شوید، ابتدا باید مجوز اقامت موقت خود را دریافت کنید. پس از آن، می توانید برای دریافت مجوز اقامت دائم خود به مقامات مهاجرت کشوری که در آن اقامت دارید، درخواست دهید. شما باید تا زمانی که مجوز اقامت موقت فعلی شما هنوز معتبر است، درخواست دهید. توصیه می شود سه ماه قبل از انقضای عنوان اقامت فعلی خود درخواست را ارسال کنید. 

برای درخواست اجازه اقامت بلند مدت اتحادیه اروپا، می توانید مراحل ذکر شده در زیر را دنبال کنید:

1- مدارک مورد نیاز را به مقامات مهاجرت ارسال کنید : بسته به کشور اتحادیه اروپا که در آن ساکن هستید، ممکن است مجبور شوید اسناد را شخصاً یا از طریق پست ارسال کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام مدارک مورد نیاز برای کارت اقامت اروپا را ارسال کرده اید.

2- اطلاعات بیومتریک خود را ارائه دهید : پس از اینکه مقامات مهاجرت مدارک شما را دریافت کردند، از شما درخواست می کنند تا اطلاعات بیومتریک خود را ارائه دهید. در برخی از کشورها، می توانید این کار را در همان روزی که اسناد را به صورت حضوری ارسال می کنید، انجام دهید.

اخذ اقامت اروپا

3- هزینه ها را پرداخت کنید : شما باید هزینه اقامت بلندمدت اتحادیه اروپا را بپردازید. توجه داشته باشید که هزینه ها از کشوری به کشور دیگر تغییر می کند.

4- منتظر رسیدگی به درخواست خود باشید : مقامات مهاجرت به درخواست شما رسیدگی خواهند کرد. پس از آن، یک اطلاعیه در مورد نتیجه تصمیم گیری را دریافت خواهید کرد.

اگر با درخواست شما موافقت شد، از شما دعوت می شود تا اجازه اقامت بلندمدت اتحادیه اروپا را دریافت کنید. اگر هم با درخواست اخذ اقامت اروپا شما مخالفت شود، مقامات مهاجرت مجدداً بررسی خواهند کرد که آیا شما واجد شرایط برای اجازه اقامت دائم هستید یا خیر و اگر چنین نیستید، مدارک و وضعیت خود را بررسی کرده و موانع را برطرف نمایید.

بهترین روش دریافت اقامت اروپا

انتخاب بهترین روش دریافت اقامت اروپا، به این سادگی ها نیست و باید بر اساس شرایط متقاضی و اهداف وی از مهاجرت انجام شود. در حالی که مهاجرت تحصیلی می تواند برای برخی متقاضیان بهترین روش باشد، بسیاری دیگر از افراد، فقط می توانند از طریق خودحمایتی یا سرمایه گذاری، اقامت اروپا را به دست آورند. پس قبل از هر اقدام، بهتر است جوانب مختلف را بسنجدید و تصمیمی آگاهانه داشته باشید.

به طور کلی، سرمایه گذاری در اروپا، به ویژه از طریق خودحمایتی و یا خرید ملک، می تواند جزو بهترین روش های اخذ اقامت اروپا باشد. دلیل این امر نیز آن است که شما در مدت زمانی کوتاهتر، اقامت اروپا را به دست خواهید آورد. به علاوه، بودجه لازم برای سرمایه گذاری در بسیاری از کشورهای اروپایی، مقرون به صرفه است و سودآوری بالایی نیز دارد. حتی در برخی از کشورهای اروپا، تصمین بازگشت سرمایه در مدت زمانی کوتاه وجود دارد.

اخذ اقامت کدام کشور در اروپا آسان تر است؟

به طور کلی، اگر شرایط شما برای مهاجرت مهیا باشد، تمامی مدارک لازم را داشته باشید و بتوانید هزینه ها را پرداخت کنید، اخذ اقامت هر کشوری در اروپا می تواند برایتان آسان باشد. در ضمن، روشی که برای مهاجرت به اروپا انتخاب می کنید، تاثیر بسزایی در اخذ اقامت اروپا خواهد داشت. با این حال، نمی توان این واقعیت را انکار کرد که برخی از کشورهای اروپا، روند آسان تری در اعطای اقامت دارند. به علاوه، اگر روابط سیاسی کشور مقصد، با کشور شما خوب باشد، شاید اخذ ویزا و اقامت آن کشور نیز برایتان راحت تر بوده و ریسک ریجکتی کمتری داشته باشد. برخی از بهترین کشورهای اروپا که شرایط آسان تری برای اخذ اقامت دارند عبارت اند از: سوئیس، سوئد، فنلاند، ایسلند، اسلواکی، فرانسه، پرتغال، اتریش.

یکی از فاکتورهایی که دریافت اقامت اروپا را در برخی از کشورها آسان تر می کند، قوانین مربوط به شرط حضور در آن کشور است. در برخی از کشورهای اروپایی، شما باید کل سال را در آن کشور حضور فیزیکی داشته باشید تا واجد شرایط اخذ اقامت دائم و شهروندی باشید. این در حالیست که برخی دیگر از کشورها، شرط حضور محدود داشته و یا کلا شرط حضور ندارند. به همین جهت، شاید بتوانیم بگوییم که کشور پرتغال، با داشتن حداقل شرط حضور، یکی از بهترین کشورها برای اخذ اقامت اروپا است.

نحوه تمدید اقامت در اروپا

دارندگان اقامت اروپا، باید تا زمانی که واجد شرایط اخذ اقامت دائم شوند، هر ساله مجوز اقامت خود را تمدید کنند. در اکثر کشورهای اروپا، اقامت موقت می تواند تا 5 سال تمدید شود. پس از گذشت 5 سال، در صورتی که تمامی شرایط تعیین شده را داشته باشید، می توانید برای اخذ اقامت دائم درخواست دهید. به خاطر داشته باشید هنگامی که درخواست تمدید اقامت خود را ارائه می کنید، باید به مقامات مهاجرتی در کشور موردنظر نشان دهید که چرا مایل به تمدید اقامت هستید. برای مثال، اگر دانشجو هستید، باید مدارکی ارائه کنید که نشان دهد دوره تحصیلی شما هنوز به پایان نرسیده و شما همچنان در حال تحصیل می باشید. شرایط تمدید اقامت برای افرادی که مهاجرت کاری به اروپا داشته اند، راحت تر است.

نکته مهم دیگری که باید در این خصوص بدانید آن است که دلیل شما برای تمدید اقامت خود، باید با دلیلی که در ابتدا برای اخذ اقامت کشور موردنظر داشته اید، یکسان باشد. برای مثال، اگر در ابتدا، اقامت تحصیلی یک کشور را به دست آورده باشید، نمی توانید اقامت خود را برای کار در آن کشور تمدید کنید. اگرچه ممکن است در برخی از کشورهای جهان، مانند کانادا، امکان تبدیل اقامت وجود داشته باشد، اما در اروپا شرایط متفاوت است. پس اگر در شرایطی قرار گرفتید که مجبور به تغییر اقامت خود بودید، لازم است ابتدا خاک آن کشور را ترک نموده و دوباره درخواست ویزا و مجوز اقامت دهید.

فراموش نکنید که شما باید درخواست تمدید اقامت را به موقع و پیش از انقضای اقامت فعلی خود ارائه کنید. بهتر است درخواست تمدید، حداکثر 15 پیش از انقضای اقامت، برای مقامات مربوطه ارسال شود. توصیه می کنیم لیست مدارک مورد نیاز برای تمدید مجوز اقامت را در وب سایت اداره مهاجرت کشور موردنظر مطالعه کنید.

مقایسه شرایط تمدید اقامت در کشورهای اروپایی

معمولا شرایط تمدید اقامت در اکثر کشورهای اروپا، یکسان است. با این حال، کشورهای مختلف اروپا، ممکن است روند متفاوتی در تمدید اقامت داشته باشند. این بدان معناست که در برخی از کشورها و بسته به نوع اقامت فرد، ممکن است در کمتر از 5 سال، اقامت دائم به متقاضی اعطا شود. برای مثال، کسانی که از طریق اردواج با یک شهروند اروپا، نسبت به اخذ اقامت اروپا اقدام کرده اند، در مدت زمان کمتری مجاز به درخواست اقامت دائم و شهروندی هستند. به علاوه، سرمایه گذاران خارجی در برخی از کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، مستقیما شهروندی دریافت می کنند.

از طرفی دیگر، شرط حضور در کشورهای مختلف اروپا، برای تمدید اقامت، متفاوت است. برای مثال، متقاضیان اخذ اقامت دائم نروژ، تنها کاقیست 3 سال از 5 سال را به طور مستمر در این کشور زندگی کرده باشند تا واجد شرایط اخذ اقامت دائم در نظر گرفته شوند. این در حالیست که متقاضیان اخذ اقامت دائم کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه، هلند، بلژیک و سوئد، باید 5 سال به طور مستمر در این کشورها زندگی کرده باشند.

حال شرایط در کشوری مانند فنلاند، کاملا متفاوت است. بدین گونه که افراد ابتدا یک کارت اقامت موقت دریافت می کنند و پس از 2 سال زندگی مستمر در این کشور، اقامت آنها تبدیل به “اقامت ادامه دار” می شود. پس از 4 سال زندگی مستمر در فنلاند، افراد می توانند برای اخذ اقامت دائم درخواست دهند. روند اخذ اقامت دائم در کشور فنلاند، چیزی بین 6 تا 7 سال طول می کشد. حتما پیش از آنکه برای اخذ اقامت اروپا اقدام کنید، تمامی جوانب را حتی در مورد نحوه تمدید اقامت خود، به خوبی بسنجید.

سؤالات متداول

  • اخذ اقامت اروپا در کدام کشورهای اروپایی راحت تر است؟

راحت ترین کشور برای اخذ اقامت اروپا اسپانیا، فنلاند، ایتالیا، اتریش وهلند است.

  • آیا قوانین اخذ اقامت اروپا برای اعضای خانواده متقاضی اصلی، متفاوت است؟

خیر. تمامی قوانین و شرایطی که برای متقاضی اصلی وجود دارد، برای اعضای خانواده وی نیز اعمال می شود.

  • ارزان ترین راه برای اخذ اقامت اروپا کدام است؟

دریافت جاب آفر و مهاجرت کاری، یکی از کم هزینه ترین روش ها برای اخذ اقامت یک کشور است.

  • آیا بدون رعایت شرط حضور هم می توانیم اقامت دائم دریافت کنیم؟

خیر

  • بدون داشتن مجوز اقامت، چه مدت می توان در کشورهای اروپایی اقامت داشت؟

شما برای سفرهای کوتاه مدت به اتحادیه اروپا یا کشورهای حوزه شنگن، نیازی به اخذ مجوز اقامت ندارید و می توانید 90 روز یا کمتر در یک دوره 180 روزه، در این کشورها اقامت داشته باشید.

سخن پایانی

روش های مختلفی برای اخذ اقامت اروپا وجود دارد که ما در این مقاله به بررسی آنها پرداختیم. معمولا شرایط و قوانین دریافت اقامت، در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا یکسان است، با این حال ممکن است فرآیند آن اندکی متفاوت باشد. ما در این مقاله سعی کردیم تا مقایسه ای بین شرایط اخذ اقامت در کشورهای مختلف اروپایی نیز داشته باشیم و به شما کشورهایی که فرآیند ساده تری در اعطای اقامت دارند را معرفی کنیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برایتان مفید بوده باشد. 

از آنجایی که اکثر متقاضیان مهاجرت به اروپا، به دنبال یافتن راهی ساده و کم هزینه برای دریافت اقامت اروپا هستند، تیم عالیان ویزا در تلاش است تا ساده ترین و کم هزینه ترین روش ها را به متقاضیان گرامی پیشنهاد دهد. اما از آنجاییکه شرایط متقاضیان با یکدیگر متفاوت است، کارشناسان عالیان ویزا ابتدا بطور رایگان شرایط هر متقاضی را به طور تخصصی بررسی نموده و بر طبق آن، مناسب ترین روش را پیشنهاد می کنند. هدف گروه عالیان ویزا، ارائه آسان ترین، سریع ترین و ارزان ترین روش مهاجرتی، با توجه به شرایط متقاضیان است. اگر شما نیز می خواهید روش مناسب خود را بیابید، همین حالا با شماره های موسسه تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند. برای ارتباط سریعتر، می توانید فرم ارزیابی رایگان موجود در وبسایت را تکمیل کنید تا با شما تماس حاصل شود.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *