بهترین روش اخذ اقامت اروپا

کشورهای اتحادیه اروپا برای متقاضیان واجد شرایطی که قصد زندگی در اروپا را دارند، انواع مجوزهای اقامت کوتاه مدت و یا بلند مدت را در نظر گرفته است. دریافت اقامت کشورهای اروپایی مزایای بسیاری را برای علاقه‌مندان به زندگی و کار در اروپا به همراه خواهد داشت. اتباع کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا برای آن که واجد شرایط اخذ مجوز اقامت بلند مدت شوند، باید حداقل به مدت پنج سال در کشور محل درخواست خود زندگی کرده باشند. علاوه بر این، زمانی که مجوز اقامت دائم خود را دریافت می کنید؛ مجوز شما تا اطلاع ثانوی معتبر خواهد بود و نیازی نیست آن را بعد از یک دوره مجددا تمدید نمایید. در ادامه این مقاله قصد داریم با روش ها و مزایای اخذ اقامت اروپا بیشتر آشنا شویم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشورهای اروپایی گردآوری شده است.

اخذ اقامت اروپا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • نگاهی بر اخذ اقامت اروپا
  • چه کسانی واجد شرایط اقامت بلندمدت اتحادیه اروپا هستند؟
  • فرآیند درخواست برای مجوز اقامت دائم کشورهای اتحادیه اروپا

نگاهی بر اخذ اقامت اروپا

بسیاری از علاقه‌مندان به زندگی در کشورهای اتحادیه اروپا ممکن است در ابتدای مسیر مهاجرت خود آشنایی های کافی در مورد اقامت موقت و دائم، روش های اخذ ویزا و یا شهروندی کشورهای اروپایی را نداشته باشند. از همین رو، پیش از هر کاری ابتدا باید با تفاوت های بین مجوز اقامت اتحادیه اروپا و سایر وضعیت های مهاجرت به این کشورها آشنا شویم.

اجازه اقامت یک سند رسمی است که دارندگان آن حقوق یک شهروند اروپایی را برای یک مدت زمان طولانی اما در عین حال محدود ارائه می کند. از تفاوت های اصلی بین مجوزهای اقامت و ویزاهای کوتاه مدت، مدت زمان حق اقامت در کشور مورد نظر است. 

اخذ اقامت اروپا

کشورهای اروپایی غالباً انواع مختلفی از مجوزهای اقامت را ارائه می کنند که دریافت ها از راه های متنوعی امکان پذیر است. برخی از مجوزها به دارندگان آنها اجازه کار در کشور مقصد را می دهند، در حالی که در برخی دیگر از کشورها ممکن است اجازه استخدام برای افراد صادر نشود. با توجه به هدف مهاجرت، دارندگان مجوزهای اقامت ممکن است محدودیتی نداشته باشند و یا با برخی موانع رو به رو باشند. برخی از اهداف اخذ اقامت اروپا شامل تحصیل، کار، تجارت و یا پیوستن به اعضای خانواده می شود.

شایان ذکر است که زمانی که شما اجازه اقامت دریافت می کنید، تنها در کشوری که مجوز شما را صادر کرده است حق زندگی خواهید داشت. با این حال، همانطور که قبلاً ذکر شد، می توانید وارد سایر کشورهای شنگن شوید و تا 90 روز در آنجا بمانید.

اخذ اقامت دائمی اروپا نیز یکی دیگر از مجوزهایی است که برای علاقه‌مندان به زندگی در کشورهای اروپایی صادر می شود و به آنها اجازه اقامت دائمی اروپا را می دهد. برای اخذ اقامت دائم اکثر کشورهای اروپایی شما نیاز دارید تا حداقل 5 سال را در کشور میزبان زندگی کرده باشید و با زبان، فرهنگ و سنت های ملی آن آشنایی داشته باشید. در برخی موارد استثنایی؛ سرمایه گذاران خارجی می توانند دو یا سه سال پس از مهاجرت به کشور مقصد خود، برای دریافت اقامت دائم درخواست دهند. برخلاف دارندگان مجوز اقامت موقت، دارندگان اقامت دائم اروپا از نظر مدت اقامت و فعالیت هایی که می توانند انجام دهند محدودیتی ندارند. علاوه بر این با داشتن مجوز اقامت دائم اروپا تنها می توانید در کشور صادر کننده مجوز زندگی کنید و مدت اقامت شما در کشورهای دیگر به 90 روز محدود می شود.

دارندگان مجوز دائم اروپا عمدتاً حقوقی مشابه شهروندان اتحادیه اروپا دارند، با داشتن این مجوز شما می توانید مشغول به کار، تحصیل و زندگی در کشور مورد نظر خود شوید. اما به عنوان یک قاعده کلی، دارندگان اقامت دائم اروپا حق شرکت در انتخابات محلی، کار در برخی موقعیت های دولتی، خدمت در ارتش یا ارگان های اجرای قانون را ندارد.

به طور معمول، زمانی که افراد مجوز اقامت دائم خود را دریافت می کنند، اقدام به اخذ شهروندی می کنند تا بتوانند از مزایای کامل شهروندی کشور مقصد خود استفاده کرده و پاسپورت اتحادیه اروپا را دریافت کنند و با استفاده از آن به راحتی به کشورهای مختلف سفر کنند. کسب وضعیت شهروندی آخرین گام برای پیوستن به جامعه یک کشور به شمار می آید. در اکثر کشورهای اروپایی، برای دریافت شهروندی، نیاز دارید تا 5 تا 12 سال در این کشور زندگی کنید و تسلط روان به زبان ملی و آگاهی از تاریخ و فرهنگ ملی داشته باشید. با این حال، برای دریافت شهروندی شما باید تمامی مراحل مورد نیاز را پشت سر بگذارید. در طی این مراحل ابتدا به شما اجازه اقامت موقت داده می ‌شود، سپس مقیم دائم می ‌شوید و حداقل یک سال بعد، می توانید برای شهروندی اقدام ‌کنید. به عنوان یک شهروند اتحادیه اروپا، می توانید در هر یک از 27 کشور اتحادیه اروپا مستقر شوید و همچنین از سفر بدون ویزا به مقاصد متعدد لذت ببرید.

چه کسانی واجد شرایط اقامت بلندمدت اتحادیه اروپا هستند؟

شهروندان کشورهای خارج از اروپا عمدتاً برای اخذ اقامت اروپا باید دارای شرایط و پیش نیازهایی باشند که برای همه افراد اعمال می شوند. ساده ترین و سریع ترین راه اخذ اقامت اروپا روش سرمایه گذاری است که عموماً محدودیت ها و پیش نیازهای کمتری نسبت به سایر روش ها دارد. اما به طور کلی، معیارهای واجد شرایط بودن برای اخذ اجازه اقامت بلند مدت اتحادیه اروپا به شرح زیر است :

  • شما باید حداقل 5 سال در کشوری که در آن درخواست داده اید زندگی کرده باشید.
  • شما باید توانایی مالی برای حمایت از خود را داشته باشید و اگر وابستگانی دارید، باید ثابت کنید که توانایی مالی کافی برای حمایت از آنها نیز دارید.
  • شما باید به زبان رسمی کشوری که برای اجازه اقامت اتحادیه اروپا درخواست می کنید، تسلط کافی داشته باشید.
  • شما باید حداقل دانش اولیه از سیستم حقوقی و اجتماعی و شیوه زندگی در کشوری که درخواست می دهید داشته باشید.
  • شما باید فضای زندگی کافی برای خود و اعضای خانواده تان که بخشی از خانواده شما هستند را فراهم کنید.

فرآیند درخواست برای مجوز اقامت دائم کشورهای اتحادیه اروپا

برای آن که بتوانید اقدام به اخذ اقامت اروپا شوید، ابتدا باید مجوز اقامت موقت خود را دریافت کنید. پس از آن، می توانید برای دریافت مجوز اقامت دائم خود به مقامات مهاجرت کشوری که در آن اقامت دارید، درخواست دهید. شما باید تا زمانی که مجوز اقامت موقت فعلی شما هنوز معتبر است، درخواست دهید. توصیه می شود سه ماه قبل از انقضای عنوان اقامت فعلی خود درخواست را ارسال کنید. به طور کلی، برای درخواست اجازه اقامت بلند مدت اتحادیه اروپا، می توانید مراحل ذکر شده در زیر را دنبال کنید:

مدارک مورد نیاز را به مقامات مهاجرت ارسال کنید : بسته به کشور اتحادیه اروپا که در آن ساکن هستید، ممکن است مجبور شوید اسناد را شخصاً یا از طریق پست ارسال کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام مدارک مورد نیاز برای کارت اقامت اروپا را ارسال کرده اید.

اطلاعات بیومتریک خود را ارائه دهید : پس از اینکه مقامات مهاجرت مدارک شما را دریافت کردند، از شما درخواست می کنند تا اطلاعات بیومتریک خود را ارائه دهید. در برخی از کشورها، می توانید این کار را در همان روزی که اسناد را به صورت حضوری ارسال می کنید، انجام دهید.

اخذ اقامت اروپا

هزینه ها را پرداخت کنید : شما باید هزینه اقامت بلندمدت اتحادیه اروپا را بپردازید. توجه داشته باشید که هزینه ها از کشوری به کشور دیگر تغییر می کند.

منتظر رسیدگی به درخواست خود باشید : مقامات مهاجرت به درخواست شما رسیدگی خواهند کرد. پس از آن، یک اطلاعیه در مورد نتیجه تصمیم گیری را دریافت خواهید کرد.

اگر با درخواست شما موافقت شد، از شما دعوت می شود تا اجازه اقامت بلندمدت اتحادیه اروپا را دریافت کنید. اگر هم با درخواست اخذ اقامت اروپا شما مخالفت شود، مقامات مهاجرت مجدداً بررسی خواهند کرد که آیا شما واجد شرایط برای اجازه اقامت دائم هستید یا خیر و اگر چنین نیستید، مدارک و وضعیت خود را بررسی کرده و موانع را برطرف نمایید.

سؤالات متداول
  • چه کسانی واجد شرایط اقامت بلندمدت اتحادیه اروپا هستند؟

برای اخذ اقامت بلند مدت اروپا شما باید حداقل 5 سال در کشوری که در آن درخواست داده اید زندگی کرده باشید. همچنین، شما باید توانایی مالی برای حمایت از خود را داشته باشید و به زبان رسمی کشوری که برای اجازه اقامت اتحادیه اروپا درخواست می کنید، تسلط کافی داشته باشید.

  • اخذ اقامت اروپا در کدام کشورهای اروپایی راحت تر است؟

راحت ترین کشور برای اخذ اقامت اروپا اسپانیا، فنلاند، ایتالیا، اتریش وهلند است.

  • آیا امکان دریافت مجوز اقامت بلند مدت اروپا وجود دارد؟

بله، مجوز اقامت طولانی مدت اتحادیه اروپا به شما امکان می دهد از اغلب مزایای قانونی شهروندان اروپایی برخوردار شوید و امکان سفر به بیشتر کشورهای اروپایی را داشته باشید.

  • بدون داشتن مجوز اقامت چه مدت می توان در کشورهای اروپایی اقامت داشت؟

شما برای سفرهای کوتاه مدت به اتحادیه اروپا یا کشورهای حوزه شنگن نیازی به ویزا ندارید و می توانید 90 روز یا کمتر در یک دوره 180 روزه در این کشورها اقامت داشته باشید.

سخن پایانی

شروع زندگی در کشورهای اتحادیه اروپا می تواند فرصت های شغلی و تحصیلی متعددی را برای شما به ارمغان بیاورد تا بتوانید زندگی با کیفیتی را برای خود فراهم نمایید. داشتن اقامت اروپا به شما امکان زندگی، کار و تحصیل در ۲۷ کشور اروپا را می دهد و شما را از داشتن ویزا برای سفر به کشورهای دیگر اروپایی بی نیاز می کند. در این مقاله با روش های اخذ اقامت اروپا آشنا شدیم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی و کاری کشورهای اروپایی را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *