سریعترین راه اخذ اقامت نروژ

نروژ با درآمد سرانه بالا و امنیت اجتماعی یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان است. برخلاف بسیاری از مؤسسات آموزشی اروپایی، دانشگاه‌های نروژ آموزش عالی رایگان حتی برای خارجی‌ها ارائه می‌دهند. اقتصاد و بازار نروژ پررونق است و این کشور با منابع طبیعی فراوان، به‌ویژه نفت و گاز همراه است. تعداد زیادی از خارجی‌ها در یافتن کار در نروژ، به‌ویژه در سکوهای نفتی و کارخانه‌های ماهی، کاملاً موفق هستند. بسیاری حتی موفق به راه‌اندازی کسب‌وکار خود در این کشور می‌شوند. این دلایل باعث شده است اخذ اقامت نروژ برای بسیاری از افراد یک هدف مهم باشد. مجوزهای اقامت موقت و دائم متفاوتی برای زندگی و کار در نروژ وجود دارد. ما در این مقاله مجوز اقامت دائم نروژ و قوانین مربوط به اخذ آن می‌پردازیم. لازم به ذکر است که کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور نروژ، گردآوری‌شده است.

اخذ اقامت نروژ

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • مجوز اقامت دائم در نروژ چیست؟
  • شرایط اخذ مجوز اقامت دائم نروژ برای شهروندان اروپایی
  • شرایط اخذ مجوز اقامت دائم نروژ برای ایرانیان
  • مدارک لازم برای اخذ اقامت نروژ
  • اخذ تابعیت و شهروندی نروژ
  • شرایط اخذ پاسپورت و شهروندی نروژ
  • نحوه درخواست شهروندی نروژ

مجوز اقامت دائم در نروژ چیست؟

اجازه اقامت در نروژ به‌صورت موقت یا دائم اعطا می‌شود. اجازه اقامت دائم در نروژ به شما این امکان را می‌دهد که برای مدت نامحدودی در این کشور زندگی و کار کنید بدون اینکه مجبور به اخذ تابعیت و شهروندی نروژ باشید. اخذ اقامت نروژ معمولاً برای افرادی ممکن خواهد بود که صلاحیت کافی برای یافتن کار در این کشور را دارند. با یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری، دولت نروژ تمام تلاش خود را برای استخدام اتباع خارجی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند انجام می‌دهد. بااین‌حال قوانین اخذ اقامت در نروژ کمی پیچیده‌تر از یافتن کار است و تا حد زیادی به تابعیت شما بستگی دارد.

اخذ اقامت نروژ

شرایط اخذ مجوز اقامت دائم گلدن ویزا نروژ برای شهروندان اروپایی

افرادی که عضو یکی از کشورهای اتحادیه اروپا باشند می‌توانند بدون نیاز به مجوز اقامت موقت وارد خاک این کشور شوند و زندگی و کار کنند. بااین‌حال اگر بیش از 90 روز قرار است در نروژ بمانند باید به اداره مهاجرت محلی رفته و مشخصات و آدرس محل زندگی‌شان را اعلام کنند. این افراد پس از 5 سال زندگی و کار در نروژ می‌توانند برای اخذ اقامت دائم نروژ، درخواست دهند.

فرایند اخذ اقامت نروژ برای اعضای اتحادیه اروپا نسبتاً آسان است، اگرچه ارائه مدارک زیادی الزامی است. این مدارک شامل یک رونوشت از اداره ثبت ملی جمعیت، قراردادهای کار، و اظهارنامه مالیاتی این افراد است که تمام دوره پنج‌ساله اقامت موقت آن‌ها در نروژ را پوشش می‌دهد. اگر عضو اتحادیه اروپا هستید، کافی است این مدارک را به همراه درخواست تکمیل شده برای اخذ مجوز اقامت دائم به ایستگاه پلیس یا اداره مهاجرت محلی محل زندگی خود ارائه کنید و منتظر دریافت مجوز خود باشید.

شرایط اخذ مجوز اقامت دائم نروژ برای ایرانیان

روند اقامت دائم برای شهروندان غیراروپایی تقریباً مشابه روند بالا است. اگرچه مدت‌زمانی که شما نیاز دارید در نروژ زندگی کنید کمتر است، اما سایر الزامات برای ایرانیان بیشتر است.

به‌طورکلی شما باید 3 سال اقامت قانونی موقت در نروژ داشته باشید، در دوره‌های آموزش نروژی شرکت و نمره قبولی کسب کرده باشید و دوره 50 ساعته مطالعات اجتماعی نروژی را گذرانده باشید. در ادامه مقاله به جزئیات هر یک از این شرایط برای اخذ اقامت نروژ می‌پردازیم.

  1. مدت اقامت مداوم در نروژ

قبل از اینکه بتوانید برای اقامت دائم درخواست دهید، اقامت شما در نروژ باید بیش از سه سال باشد. در طول دوره سه‌ساله، شما باید مجوز کار و اقامت موقت داشته باشید که زمینه‌ای برای اخذ اقامت دائم باشد. انواع مجوزهایی که می‌توانند برای تشکیل پرونده مجوز اقامت دائم نروژ مورداستفاده قرار گیرند عبارت‌اند از:

  • مجوز کارگر ماهر یا متخصص
  • مجوز خوداشتغالی
  • اجازه مهاجرت خانوادگی به همراه یک شهروند خارجی که در حال حاضر دارای مجوز اقامت دائم نروژ است
  • مجوز پناهندگی یا اسکان مجدد
  • هرگونه مجوز که به دلیل مسائل بشردوستانه صادر شده باشد.

توجه: از دسامبر 2020، مدت اقامت موقت قانونی برای پناهندگان و خانواده‌های آن‌ها از 3 سال به 5 سال افزایش‌یافته است. به‌علاوه برای اینکه اقامت شما مستمر در نظر گرفته شود، نباید بیش از 90 روز بین انقضای مجوز موقت خود و تاریخ درخواست تمدید آن فاصله بیندازید. همچنین لازم است نروژ را در مجموع بیش از 7 ماه در طول 3 سال گذشته ترک نکرده باشید.

  1. دوره‌های زبان نروژی

برای اخذ اقامت دائم نروژ که به شما اجازه کار و زندگی نامحدود در این کشور را می‌دهد باید با زبان این کشور کاملاً آشنا شوید.  در طول سال 2017، تأکید بر آشنایی با زبان نروژی بیش‌ازپیش شد. همچنین متقاضیان اخذ اقامت نروژ نباید به جرم کیفری محکوم شده باشند یا به آنها دستور داده شود که تحت درمان یا مراقبت روانپزشکی اجباری قرار گیرند.

  1. تمکن مالی کافی

همه متقاضیان مجوز اقامت دائم نروژ باید شخصاً تمکن مالی لازم را برآورده کنند. این بدان معناست که متقاضی باید در 12 ماه گذشته حداقل 238784 NOK درآمد پیش از کسر مالیات کسب کرده باشد و در همان دوره هیچ‌گونه کمک مالی از سازمان‌های اجتماعی نروژ دریافت نکرده باشد. پس از تکمیل مدارک و ارائه درخواست اقامت دائم به پلیس یا اداره مهاجرت محل زندگی خود در نروژ باید بین 3 تا 6 ماه منتظر نتایج نهایی درخواستتان بمانید.

توجه کنید که فقط به این دلیل که شما منتظر تصمیم در مورد اقامت دائم هستید، مجوز کار یا اقامت کنونی شما به‌طور خودکار تمدید نمی‌شود، بنابراین روند معمول تمدید مجوز عادی اقامت خود در نروژ را تا زمان اعلام نهایی نتایج درخواست اقامت دائم دنبال کنید.

مدارک لازم برای اخذ اقامت نروژ

حالا که با روند کلی و الزامات اساسی برای مجوز اقامت دائم نروژ آشنا شدید فراموش نکنید که هنگام شروع درخواست برای اجازه اقامت، باید مدارکی خاص حاوی مدارک زیر را آماده و ارائه کنید:

  • عکس پاسپورت اخیر
  • فتوکپی تمام صفحات پاسپورت که دارای مهر یا ویزا است.
  • اظهارنامه مربوط به سفرهای انجام شده شما در سه سال گذشته که نشان دهد بیشتر از 7 ماه در طول 3 سال خارج از نروژ نبوده‌اید.
  • گواهی تسلط شما به زبان نروژی.
  • مدارک مربوط به مجوز اقامت موقت قبلی شما.
اخذ تابعیت و شهروندی نروژ

این امکان برای شهروندان سایر کشورها وجود دارد که تابعیت نروژ را داشته باشند. به‌طورکلی، برای اینکه بتوانید درخواست شهروندی نروژ بدهید، باید حداقل هشت سال اقامت قانونی در نروژ داشته باشید. اما مانند همه امور مربوط به مهاجرت، این امر به‌شدت به شرایط شخصی شما بستگی دارد. قبل از هر چیزی را خودتان بپرسید آیا بعد از اخذ اقامت دائم نروژ به شهروندی این کشور نیز نیاز دارید؟ فرق زیادی بین شهروندان و ساکنان نروژ با مجوز اقامت دائم وجود ندارد. بااین‌حال شهروندان نروژ می‌توانند در انتخابات ملی رأی دهند و پاسپورت نروژی دریافت کنند. مورد دوم می‌تواند دلیل کافی برای درخواست شهروندی نروژ بسته به “کیفیت” پاسپورت اصلی و فعلی شما باشد.

بر اساس شاخص محدودیت‌های ویزای هنلی، پاسپورت نروژ یکی از بهترین پاسپورت‌های جهان برای آزادی رفت‌وآمد است. شهروندان نروژی از دسترسی بدون ویزا در هنگام ورود به 173 کشور و منطقه برخوردار هستند. ما فکر می‌کنیم این پاسپورت ارزش دریافت را دارد! به‌خصوص زمانی که بدانید نروژ تا ژانویه 2020 تابعیت مضاعف را مجاز نمی‌دانست و تا قبل از این تاریخ برای اخذ پاسپورت این کشور باید از تابعیت قبلی خودتان انصراف می‌دادید.

اخذ اقامت نروژ
شرایط اخذ پاسپورت و شهروندی نروژ

برخی از عوامل شامل نوع اجازه اقامت شما، مدت اقامت شما در نروژ، داشتن خانواده در نروژ و اینکه آیا قبلاً شهروند نروژ بوده‌اید یا خیر در مسیر شهروندی شما تأثیرگذار است. به‌طورکلی، شما باید در مجموع هشت سال از یازده سال گذشته در نروژ زندگی کرده باشید. این مدت اخیراً با تغییری در قانون شهروندی که توسط دولت نروژ ایجاد شد، تمدید شد و از ژانویه 2022 اعمال می‌شود. قبلاً این قانون هفت سال از ده سال گذشته بود. علاوه بر این، شما باید دارای مجوزهای اقامت معتبر (مانند اجازه کار) باشید که آن دوره زمانی را پوشش می‌دهد.

  • اگر «درآمد کافی» دارید، شرایط اقامت به شش سال از ده سال گذشته کاهش می‌یابد. درآمد کافی را سالانه اداره مهاجرت و شهروندی نروژ اعلام می‌کند.
  • اگر با یک تبعه نروژی ازدواج کرده‌اید، باید حداقل سه سال در ده سال گذشته در نروژ زندگی کرده باشید و شرایط اخذ اقامت نروژ به‌صورت دائمی را داشته باشید.

علاوه بر مدت‌زمان اقامت باید تسلط به زبان نروژی داشته باشید. باید 250 تا 300 ساعت دوره آموزش زبان نروژی را بگذرانید و در آزمون‌های کتبی و شفاهی Norskprøve (سطح 2 یا 3) یا آزمون Bergenstest نمره قبولی کسب کرده باشید. حداقل سطحی که باید برای اخذ شهروندی نروژ به آن برسید A2 یا B1 است.  از سال 2014، متقاضیان شهروندی نروژ باید امتحانی در مورد جامعه، قوانین و تاریخ نروژ نیز بگذرانند. دو آزمون موجود است: یکی مطالعات اجتماعی و دیگری آزمون شهروندی.

فرزندان یک زوج  خارجی که در نروژ به دنیا آمده‌اند، به طور خودکار شهروند نروژ نمی‌شوند. بااین‌حال، اگر در نروژ از والدین خارجی متولد شده‌اید، یا در کودکی به اینجا نقل‌مکان کرده‌اید، برای درخواست شهروندی شما مدت اقامت کوتاه‌تری وجود دارد.

نحوه درخواست شهروندی نروژ

اگر موفق به اخذ اقامت نروژ شده‌اید و به طور دائم در اینجا زندگی می‌کنید، می‌توانید برای شهروندی نروژ اقدام کنید. روند واقعی شروع درخواست به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، اگرچه باید مدارک لازم را شخصاً به اداره مهاجرت و شهروندی تحویل دهید. برای شروع درخواست خود، فرم درخواست را در وب‌سایت UDI تکمیل و هزینه درخواست را پرداخت می‌کنید و منتظر نتایج می‌مانید.

سؤالات متداول
  • مدارک موردنیاز برای اخذ اقامت دائم نروژ چیست؟

اثبات درآمد کافی برای تأمین هزینه‌های زندگی، قبولی در آزمون‌های آشنایی با فرهنگ و مطالعات اجتماعی نروژ، تسلط خوب به زبان نروژی

  • برای اخذ تابعیت نروژ چند سال باید در این کشور زندگی کرده باشم؟

پس از اخذ مجوز اقامت دائم در نروژ باید 8 سال از 10 گذشته را در نروژ بوده باشید.

  • اعلام نتایج نهایی اخذ اقامت دائم نروژ چقدر طول می‌کشد؟

بین 3 تا 6 ماه

  • حداقل اقامت موقت قبل از درخواست برای اقامت دائم چند سال است؟

افراد عضو یکی از کشورهای اتحادیه اروپا حداقل 5 سال و افراد خارج از اتحادیه اروپا حداقل 3 سال باید با مجوز اقامت موقت قانونی در نروژ زندگی کرده باشند تا واجد شرایط درخواست اخذ اقامت دائم باشند.

  • آیا امکان آوردن خانواده به نروژ با مجوز اقامت دائم وجود دارد؟

سخن پایانی

اخذ اقامت نروژ که یکی از مرفه‌ترین و شادترین کشورهای جهان است می‌تواند آینده شغلی و تحصیلی شما و فرزندانتان را به‌کلی تغییر دهد. شما پس از 3 سال اقامت با مجوز قانونی در نروژ می‌توانید برای اخذ اقامت دائم این کشور اقدام کنید که اجازه کار و زندگی نامحدود در این کشور را به شما می‌دهد. همچنین می‌توانید با 8 سال زندگی در نروژ برای اخذ تابعیت و شهروندی این کشور اقدام کنید. اگر قصد مهاجرت به نروژ را دارید همین حالا اقدام کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به نروژ را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس‌اَپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *