هر آنچه در مورد اخذ ویزای تحصیلی پرتغال باید بدانید

پرتغال، غربی‌ترین کشور مستقل اروپا با جمعیت 10291027 نفر و مساحت 92212 کیلومترمربع است. همچنین یکی از اعضای سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، ناتو و همچنین منطقه شنگن است. پرتغال، با داشتن آب‌وهوای معتدل مدیترانه‌ای، خط ساحلی زیبا و شهرهایی مملو از جاذبه‌های تاریخی، تنوع فرهنگی، توسعه اقتصادی و کیفیت زندگی بالا، مقصد موردعلاقه بسیاری از دانشجویان از سراسر جهان شده است. یکی از ملزومات تحصیل در پرتغال، آشنایی با نکات طلایی در اخذ ویزای تحصیلی پرتغال است. پرتغال نه‌تنها به دلیل سیستم آموزشی، بلکه به دلیل سبک زندگی فعال و هزینه‌های زندگی مقرون‌به‌صرفه، کشوری جذاب برای دانشجویان بین‌المللی است. سیستم آموزشی آن متنوع است و دوره‌های تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در بسیاری از رشته‌های تحصیلی ارائه می‌دهد. دانشجویانی که به دنبال مدرک دانشگاهی هستند، می‌توانند در دانشگاه ثبت‌نام کنند.درحالی‌که دانشجویانی که هدفشان کسب تخصص فنی است، شانس دریافت مدرک از دانشگاه‌های پلی‌تکنیک پرتغال را دارند.

ویزای تحصیلی پرتغال

 برخی از دانشگاه‌های معتبر پرتغال رتبه 9.5/10 را برای رضایت دانشجویان کسب کرده‌اند. اگر قصد تحصیل در پرتغال را دارید، پس از اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های بین‌المللی این کشور باید برای درخواست ویزای تحصیلی پرتغال اقدام کنید. ما در این مقاله مهم‌ترین اطلاعاتی که باید درباره ویزای تحصیلی پرتغال بدانید آورده‌ایم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور پرتغال، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چه کسانی به ویزای تحصیلی پرتغال نیاز دارند؟
  • انواع ویزای تحصیلی پرتغال
  • مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی پرتغال
  • زمان پردازش ویزای تحصیلی پرتغال
  • هزینه ویزای تحصیلی پرتغال
  • اخذ ویزای تحصیلی پرتغال به همراه خانواده
  • شرایط اقامت دائم در پرتغال پس از تحصیل
  • کار دانشجویی در پرتغال
  • الزامات زبان برای ویزای تحصیلی پرتغال
  • هزینه تحصیل در پرتغال
  • مقرون به‌صرفه‌ترین دانشگاه‌های پرتغال
  • هزینه‌های زندگی در پرتغال برای دانشجویان بین‌المللی

چه کسانی به ویزای تحصیلی پرتغال نیاز دارند؟

قوانین اخذ ویزای تحصیلی پرتغال بسته به ملیت دانشجو و مدت‌زمان دوره تحصیلی او متفاوت است. اگر دوره تحصیلی شما بیش از 3 ماه طول می‌کشد، به‌احتمال‌زیاد برای تحصیل در پرتغال به ویزا نیاز خواهید داشت. اگر از کشوری که عضو اتحادیه اروپا است، برای تحصیل در پرتغال درخواست می‌دهید، نیازی به ویزای دانشجویی پرتغال نخواهید داشت، اما اگر بیش از سه ماه در پرتغال بمانید، باید گواهی اقامت را از شورای شهر محلی خود دریافت کنید.در مقابل، اتباع غیر اتحادیه اروپا در صورت تحصیل بیش از 3 ماه در پرتغال، علاوه بر ویزای تحصیلی پرتغال به مجوز اقامت پرتغال هم نیاز دارند. 

ویزای تحصیلی پرتغال

برای برنامه‌های تحصیلی کوتاه‌مدت کمتر از 3 ماه، ساکنان برخی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا نیازی به ویزا ندارند. حدود 30 کشور جهان ازجمله استرالیا، کانادا، نیوزیلند و ایالات‌متحده می‌توانند، آزادانه و تنها با داشتن پاسپورت 6 ماهه وارد پرتغال شوند. اگر از ایران برای تحصیل در پرتغال اقدام می‌کنید باید بسته به طول دوره تحصیلی خود، نسبت به اخذ ویزای دانشجویی موردنیاز خود اقدام کنید.

انواع ویزای تحصیلی پرتغال

1. ویزای تحصیلی پرتغال برای اتباع اتحادیه اروپا

دانشجویان اتحادیه اروپا برای تحصیل در پرتغال نیازی به ویزای دانشجویی ندارند، اما اگر اقامت شما در پرتغال بیش از 90 روز باشد، باید پس از ورود به دفتر شورای شهر محلی برای گواهی ثبت‌نام (Certificado de Registo) درخواست دهید. شما باید کارت ملی یا پاسپورت و همچنین کارت بیمه سلامت معتبر اروپا را به همراه داشته باشید. دانشجویان اتحادیه اروپا باید ورود خود به پرتغال را گزارش دهند. دانشجویانی که تابعیت اتحادیه اروپا را دارند، می‌توانند بدون هیچ محدودیتی در پرتغال کار کنند.

2. ویزای تحصیلی پرتغال برای اتباع غیر اتحادیه اروپا

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا که مایل به تحصیل در پرتغال هستند به ویزای دانشجویی و اجازه اقامت در طول مدت تحصیل خود نیاز دارند. دانشجویان بین‌المللی باید برای درخواست ویزای خود به سفارت یا نمایندگی دیپلماتیک پرتغال در کشور خود مراجعه کنند. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا باید قبل از سفر به پرتغال ویزای خود را دریافت کنند. رسیدگی به درخواست ویزای شما بین یک تا سه ماه طول می‌کشد، پس حتماً زودتر اقدام کنید! هنگامی‌که دانشجویان غیر اتحادیه اروپا وارد پرتغال می‌شوند، باید به شعبه محلی خدمات مهاجرت و مرزهای پرتغال (SEF) برای درخواست اجازه اقامت خود، مراجعه و وقت ملاقات رزرو کنند.

3. نوع ویزا برای دانشجویان بین‌المللی غیر اتحادیه اروپا که قصد تحصیل در پرتغال را دارند قابل‌ دریافت است:

  • نوع C: (ویزای کوتاه‌مدت)

این ویزای کوتاه‌مدت برای دانشجویان یا محققین غیر اتحادیه اروپا است که قصد دارند یک دوره یا پروژه تحقیقاتی را در پرتغال با مدت‌زمان کمتر از 90 روز انجام دهند.

  • نوع D: (ویزای بلندمدت)

این ویزا برای همه دانشجویان یا محققین غیر اتحادیه اروپا است که در پرتغال بیش از 90 روز تحصیل می‌کنند. به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا، پس از ورود به پرتغال 3 ماه فرصت دارید تا برای درخواست مجوز اقامت این کشور اقدام کنید. این مجوز برای یک سال معتبر خواهد بود. اگر تحصیل شما در پرتغال بیش از یک سال طول بکشد، می‌توانید برای تمدید مجوز دانشجویی پرتغالی خود درخواست دهید. مجوز اقامت پرتغال تا پنج سال قابل تمدید است. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا می‌توانند در پرتغال در مشاغل معمولی (حداکثر 20 ساعت در هفته) مشغول به کار باشند و در تعطیلات یا دوره‌های غیر تحصیلی به‌صورت تمام‌وقت کار کنند.

4. ویزای تحصیلی پرتغال برای محققان

یکی دیگر از انواع ویزای تحصیلی پرتغال، ویزای مختص پژوهشگران است. ویزای پژوهشی پرتغال برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا صادر می‌شود که در برنامه تحصیلی مقطع دکتری یا به‌عنوان محقق در یک موسسه رسمی توسط وزارت آموزش‌وپرورش پرتغال پذیرفته‌شده‌اند. این ویزا شما را قادر می‌سازد تا در کار تحقیقاتی با حقوق یا یک پروژه علمی خاص، شرکت کنید. هنگامی‌که برای ویزای پژوهشی درخواست می‌کنید، باید یکی از مدارک زیر را داشته باشید که مربوط به وضعیت شماست:

  • قرارداد کار
  • قرارداد خدمات
  • بورسیه علمی پژوهشی
  • قرارداد میزبانی

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی پرتغال

پس از دریافت نامه پذیرش از یک موسسه آموزش عالی در پرتغال، می‌توانید فرآیند درخواست ویزا را شروع کنید. این فرآیند در سفارت یا کنسولگری پرتغال در کشور مبدأ انجام می‌شود. برای اخذ ویزای تحصیلی پرتغال باید در مصاحبه شرکت کنید تا افسران ویزا مطمئن شوند که شما تنها قصد تحصیل در پرتغال را دارید. هنگام درخواست ویزای تحصیلی پرتغال ، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • گذرنامه معتبر با حداقل 2 سال اعتبار و 2 صفحه خالی
  • نامه پذیرش شما از دانشگاه یا موسسه پلی‌تکنیک در پرتغال
  • اثبات پرداخت هزینه‌های تحصیل. (اگر بورسیه تحصیلی دارید، مدرکی از دانشگاه خود در تأیید آن ارائه دهید.)
  • اثبات پرداخت هزینه پردازش ویزای دانشجویی پرتغال به مبلغ 170 یورو
  • 2 عکس رنگی
  • فرم تکمیل‌شده درخواست ویزای دانشجویی پرتغال
  • مدارک اثبات‌کننده تمکن مالی شما در طول اقامت خود در پرتغال: این مدارک، می‌تواند نامه تمکن بانکی، بورسیه تحصیلی و یا مدارک اثبات‌کننده حمایت مالی از شما باشد.
  • مدارک اقامتی شما در پرتغال که می‌تواند یک قرارداد اجاره، خوابگاه دانشجویی شما یا یک دعوت‌نامه از یکی از اعضای خانواده/دوستی باشد که با آن‌ها در پرتغال زندگی خواهید کرد.
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • گواهی بیمه درمانی از یک شرکت خصوصی بیمه در پرتغال: حداقل مبلغ پوشش الزامی 30000 یورو است.
  • ارائه مدارک تحصیلی قبلی شما
ویزای تحصیلی پرتغال
زمان پردازش ویزای تحصیلی پرتغال

زمان پردازش ویزای کوتاه‌مدت پرتغال حداقل 2 هفته است. بااین‌حال، با توجه به شرایط خاص شما، این دوره ممکن است تا 30 روز تمدید شود. موارد استثنایی ممکن است تا 60 روز طول بکشد، زیرا سفارتخانه‌های پرتغال ممکن است، مجبور شوند با کنسولگری‌های شنگن دیگر مشورت کنند. زمان پردازش برای اتباع چندین کشور ازجمله ایران، حداقل 3 هفته طول می‌کشد. برای جلوگیری از تأخیر در صدور ویزای پرتغال، باید به‌محض دریافت نامه پذیرش از دانشگاه خود، برای درخواست ویزا اقدام کنید.

هزینه ویزای تحصیلی پرتغال

هزینه اخذ ویزای تحصیلی پرتغال متغیر است و بسته به نوع ویزا و انواع خدمات موجود می‌تواند تغییر کند. همچنین با توجه به تغییرات نرخ ارز متغیر است. درنتیجه، از شما انتظار می‌رود هنگام درخواست، مبلغ دقیق را بررسی کنید. در زمان ارسال مدارک و فرم درخواست هزینه ویزا باید به سفارت پرداخت شود. معمولاً هزینه اخذ ویزا به‌صورت زیر خواهد بود:

هزینه درخواست ویزای دانشجویی 90 یورو یا 225 دلار خواهد بود. همچنین هنگام درخواست اجازه اقامت باید 72 یورو یا 85 دلار پرداخت کنید. هزینه ویزا به‌هیچ‌عنوان، قابل‌استرداد نیست. در صورت انصراف از درخواست یا رد آن، هزینه‌ای بازپرداخت نمی‌شود.

اخذ ویزای تحصیلی پرتغال به همراه خانواده

اگر با ویزای دانشجویی در پرتغال هستید، می‌توانید اعضای خانواده تحت تکفل خود را برای زندگی با خود بیاورید. شما باید بتوانید ثابت کنید که منابع مالی کافی برای تأمین آن‌ها و همچنین خودتان دارید. همچنین همسر شما اجازه کار در پرتغال را خواهد داشت. اعضای خانواده که واجد شرایط ویزای خانوادگی هستند عبارت‌اند از:

  • همسر رسمی یا شریک زندگی شما
  • فرزندان زیر 18 سال شما
  • فرزندان بزرگ‌سال (مجرد) شما که درنتیجه بیماری یا ناتوانی به شما وابسته هستند.

البته شما باید مدارکی دال بر رابطه خویشاوندی آن‌ها با شما ازجمله گواهی تولد و سند ازدواج ارائه دهید.

شرایط اقامت دائم در پرتغال پس از تحصیل

اتباع غیر اتحادیه اروپا که می‌خواهند پس از انقضای مدت ویزای دانشجویی پرتغال خود در این کشور بمانند، برای تمدید اقامت خود باید یک پیشنهاد شغلی مناسب داشته باشند. برای اینکه بتوانید مقیم دائم پرتغال شوید، باید یک پیشنهاد شغلی در پرتغال دریافت کنید و نوع مجوز اقامت خود را به ویزای کاری تغییر دهید. مجوز تحصیلی شما باید به اجازه اقامت برای مشاغل تحقیقاتی و متخصصان بسیار ماهر یا ویزای خوداشتغالی تغییر یابد. این مجوز یک سال اعتبار دارد و به مدت 5 سال قابل تمدید است. پس از 5 سال اقامت در پرتغال، می‌توانید برای اقامت دائم در این کشور درخواست دهید. سفارت، درخواست شما را درصورتی‌که ظرف 30 روز قبل از انقضای ویزای دانشجویی ارسال شود، نمی‌پذیرد. توجه داشته باشید که اگر ویزای دانشجویی شما خاتمه یابد، باید به کشور خود برگردید و دوباره برای ویزای کار درخواست دهید.

ویزای تحصیلی پرتغال

کار دانشجویی در پرتغال

دانشجویان اتحادیه اروپا می‌توانند بدون نیاز به مجوز کار در پرتغال کار کنند. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا که دارای ویزای دانشجویی و مجوز اقامت پرتغال هستند، به مدت 20 ساعت در هفته، اجازه کار در پرتغال را دارند. همچنین شما می‌توانید برای انجام کارهای تحقیقاتی، تدریس آکادمیک یا شرکت در فعالیت‌های خاص و رده‌بالا به‌شرط داشتن مهارت‌ها و صلاحیت‌های لازم، مجوز کار دریافت کنید. همچنین امکان کارآموزی بدون حقوق در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد که باعث افزایش مهارت‌های عملی و علمی آن‌ها خواهد شد.

الزامات زبان برای ویزای تحصیلی پرتغال

ازآنجایی‌که ارائه مدارک زبان از شرایط اجباری برای پذیرش در دانشگاه‌های پرتغال است، کنسولگری‌ها نیازی به ارائه مدرکی دال بر مهارت زبان از متقاضیان ندارند. بااین‌حال، درصورتی‌که تا حد متوسطی، پرتغالی صحبت کنید شانس خود را برای دریافت ویزای پرتغال افزایش‌ خواهید داد. همچنین برای برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه‌های پرتغال، باید نمرات معقولی را در آزمون‌های زبان انگلیسی زیر کسب کنید:

  • تافل iBT
  • آیلتس آکادمیک
  • C1 پیشرفته

هزینه تحصیل در پرتغال

علاوه بر هزینه اخذ ویزای تحصیلی پرتغال ، باید هزینه شهریه و زندگی در این کشور را برآورد کنید. یکی از دلایل اصلی انتخاب بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در پرتغال، مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل در این کشور است. متوسط هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی پرتغال به‌صورت زیر است:

  • 550 – 1050 یورو در سال برای مدارک لیسانس
  • 500 – 2500 یورو در سال برای مدرک کارشناسی ارشد

البته، استثناهایی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، شما باید 4000 یورو در سال برای بسیاری از رشته‌های لیسانس‌ در دانشگاه‌های خصوصی بپردازید. همچنین اگر می‌خواهید در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آویرو تحصیل کنید، باید بین 4500 تا 5500 یورو در سال بپردازید. این مبالغ معمولاً برای دانشجویان اتحادیه اروپا خواهد بود. اگر از ایران برای اخذ پذیریش اقدام می‌کنید، باید شهریه بیشتری بپردازید که بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی مدنظرتان متفاوت خواهد بود. همچنین تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی پرتغال بیش از 7000 یورو در سال برای دانشجویان اتحادیه اروپا هزینه خواهد داشت. درحالی‌که هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بالاتر است، اما در مقایسه با کشورهایی مانند ایالات‌متحده، بریتانیا یا استرالیا هنوز بسیار پایین‌تر است. اما به خاطر داشته باشید که هزینه‌ها ممکن است برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا بالاتر باشد.

مقرون‌به‌صرفه ترین دانشگاه‌های پرتغال

در اینجا فهرستی از دانشگاه‌های پرتغال با برخی از مقرون‌به‌صرفه ترین دانشگاه‌های پرتغال برای دانشجویان بین‌المللی آورده شده است:

دانشگاه‌های پرتغال
دانشکده تجارت و اقتصاد کاتولیکا لیسبون
دانشکده تجارت و اقتصاد نوا موسسه پلی‌تکنیک لیسبون
 پلی‌تکنیک لیریادانشگاه لیسبون
دانشگاه پورتودانشگاه آلگاروه

هزینه‌های زندگی در پرتغال برای دانشجویان بین‌المللی

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، زندگی در پرتغال آسان‌ است؛ زیرا یکی از مقرون‌به‌صرفه ترین کشورهای اروپا است. البته، هزینه‌های زندگی از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است، اما به‌طور متوسط ​​بین 500 تا 800 یورو در ماه نیاز دارید. هزینه‌های اقامت و زندگی در پرتغال با میانگین بین‌المللی مطابقت دارد. به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، برای غذا و مواد غذایی ماهانه خود، حدود 150 تا 200 یورو هزینه خواهید کرد. در جدول زیر میانگین قیمت‌ها برای برخی از رایج‌ترین هزینه‌های زندگی در پرتغال آورده شده است:

خوابگاه دانشجویی
 بین 150 تا 250 یورو در ماه
اجاره آپارتمان یک خوابه200 تا 800 یورو در ماه
 اجاره یک اتاق در یک آپارتمان مشترک100 تا 550 یورو در ماه
 یک وعده‌غذا در رستوران ارزان‌قیمت8 یورو
 یک لیتر شیر63/0 یورو
 یک قرص نان1.06 یورو
 یک کیلو سیب1.53 یورو
 یک کیلو پرتقال1.22 یورو
 یک کیلو برنج سفید92/0 یورو
 یک کیلو فیله مرغ4.96 یورو
 یک کیلو گوشت قرمز8.91 یورو
سؤالات متداول
  1. آیا مصاحبه برای ویزای دانشجویی پرتغال اجباری است؟

بله، مصاحبه در زمان درخواست ویزای تحصیلی پرتغال الزامی است. در زمان مصاحبه، درخواست ویزای شما و به‌ویژه هدف شما از ورود به پرتغال بررسی خواهد شد.

  1. در صورت رد شدن ویزای دانشجویی پرتغال می‌توانم دوباره درخواست بدهم؟

در صورت رد شدن ویزای دانشجویی پرتغال، امکان درخواست مجدد برای ویزای دانشجویی وجود دارد. اگرچه تصمیم‌گیری در مورد درخواست، همچنان به دلیل رد ویزا بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، اگر ویزا به دلیل ناقص بودن مدارک ریجکت شده باشد، اما پس از درخواست مجدد ویزا، مدارک کامل شود، امکان ریجکت حداقل است. همچنین اگر دلیل رد ویزا، سابقه کیفری شما باشد، احتمال رد شدن ویزا همچنان وجود دارد.

  1. آیا برای ویزای دانشجویی پرتغال آزمایش پزشکی لازم است؟

برای دریافت ویزای تحصیلی پرتغال، آزمایش پزشکی برای احراز سلامتی کامل و عدم ابتلا به بیماری‌های خطرناک، الزامی است. همچنین شما پس از ورود به پرتغال، باید بیمه درمانی به مبلغ حداقل 30 هزار یورو داشته باشید.

  1. آیا می‌توانم در حین تحصیل در پرتغال کار کنم؟

درصورتی‌که کار بر کیفیت تحصیلات شما تأثیر منفی نداشته باشد، اجازه کار و تحصیل هم‌زمان در پرتغال را خواهید داشت. کار تا 20 ساعت در هفته به‌طورکلی برای دانشجویان بین‌المللی مجاز است.

  1. اعتبار ویزای تحصیلی پرتغال چقدر است؟

اعتبار مجوز تحصیل پرتغال حداکثر تا 1 سال است. ویزا را می‌توان با توجه به دوره‌ای که متقاضی دریافت می‌کند، تمدید کرد. برای دوره‌های کوتاه‌مدت، اعتبار از 3 ماه تا 6 ماه متغیر است.

سخن پایانی

تحصیل در پرتغال با سیستم آموزشی بولونیا صورت می‌گیرد و مدارک تحصیلی این کشور، در سراسر جهان معتبر شناخته می‌شود. برای تحصیل در پرتغال، علاوه بر اخذ پذیرش از یک دانشگاه بین‌المللی، باید ویزای تحصیلی پرتغال را دریافت نمایید. دانشجویان بین‌المللی با دریافت این نوع ویزا، اجازه کار تا 20 ساعت در هفته در حین تحصیل خود را دارند. خوشبختانه پرتغال، امکان دریافت ویزای همراه را نیز فراهم کرده است و همسر دانشجو، مجوز کار در پرتغال را خواهد داشت. دانشجویان بین‌المللی، پس از پایان تحصیلات خود، می‌توانند با تغییر ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری، مقیم پرتغال شوند و آینده کاری روشنی را برای خود رقم بزنند. عدم صحت اطلاعات و دقت در ارسال مدارک موردنیاز ویزای تحصیلی پرتغال، از علل شایع رد ویزای این کشور هستند. به همین جهت عالیان ویزا توصیه می‌کند، برای افزایش شانس خود برای دریافت ویزای تحصیلی پرتغال، به مدارک و مراحل ارسال ویزا که در متن مقاله به آن‌ها اشاره شد، توجه شایانی داشته باشید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به تحصیل در پرتغال را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *