نحوه اخذ بورسیه تحصیلی کانادا

دریافت بورسیه تحصیلی کانادا یکی از بهترین اقداماتی است که به واسطه آن دانشجویان بین المللی می توانند بدون تحمل بار مالی هنگفت، در یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان به تحصیل بپردازند و بدون دغدغه و نگرانی از امکانات آن لذت ببرند. با توجه به آنکه تعداد متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کانادا به شدت در حال افزایش است، دولت کانادا با همکاری دانشگاه های این کشور، اقدام به ارائه بورسیه های تحصیلی مناسب نموده و به دانشجویان بین المللی برای تامین مخارج تحصیل آنها در کانادا کمک می کند. 

حال اگر شما نیز علاقه مند به تحصیل در کانادا هستید اما بودجه لازم را ندارید و نگران هزینه های تحصیل در این کشور می باشید، این مقاله بهترین راهنما برای شما خواهد بود. ما در این مقاله قصد داریم تا مورد چگونگی دریافت بورسیه تحصیلی در کشور کانادا، انواع مختلف بورسیه های ارائه شده در این کشور، الزامات، دانشگاه ها و موارد دیگر، اطلاعات ویژه ای را در اختیار شما مخاطب گرامی قرار دهیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید. كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط گروه مهاجرتی عاليان ويزا و از منابع معتبر و وب سايت هاى رسمى كشور کانادا برای شما گردآورى شده است. 

بورسیه تحصیلی کانادا
عناوین و موضوعات این مقاله

بورسیه تحصیلی کانادا چیست؟

بسیاری از دانشگاه‌ها، کالج‌ها و سازمان‌های موجود کانادا و همچنین دولت این کشور، انواع مختلفی از بورسیه‌ های تحصیلی را به دانشجویان بین ‌المللی واجد شرایط که مایل به تحصیل در کانادا هستند ارائه می ‌دهند. این بورسیه ها در غالب بورسیه های فول فاند و بورسیه های جزئی در اختیار دانشجویان قرار می گیرند. در بورسیه های فول فاند، کلیه هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویان در کانادا تامین می شود و دانشجو می تواند به صورت کاملا رایگان در این کشور به تحصیل بپردازد. این در حالیست که در بورسیه های جزئی، تنها بخشی از هزینه ها، مانند شهریه دانشگاه و یا هزینه مسکن دانشجویان تامین می شود و یا ماهیانه به آنها کمک هزینه ای پرداخت می گردد.

بورسیه تحصیلی کانادا

حال آنچه تعیین کننده نوع بورسیه دریافتی توسط دانشجو می باشد، رزومه، سوابق علمی-پژوهشی، نمره زبان و یا اثبات نیاز مالی دانشجو است. لازم به ذکر است که اگرچه بورسیه هایی برای تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا ارائه می شود اما دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری و یا پست دکتری، شانس بسیار بالاتری برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا خواهند داشت. هر بورسیه، شرایط منحصر به فرد و معیارهای خود را دارد. در ضمن، ملیت دانشجو نیز در اخذ بورسیه تحصیلی نقش بسیار حیاتی ایفا می ‌کند. ما در ادامه مطلب، هرآنچه در خصوص بورسیه تحصیلی این کشور باید بدانید را برای شما شرح می دهیم.

انواع بورسیه تحصیلی در کانادا کدامند؟

بورسیه های تحصیلی متعددی در کانادا به دانشجویان بین المللی واجد شرایط ارائه می شود که مهم ترین آنها عبارت اند از:

۱- بورسیه های دانشگاهی

اکثر دانشگاه های کانادا یک یا چند نوع بورسیه را به دانشجویان بین المللی در مقاطع و رشته های تحصیلی مختلف ارائه می دهند. کاری که باید انجام دهید آن است که به دنبال چنین دانشگاه هایی بگردید، به شرایط آنها توجه کنید و در صورت واجد شرایط بودن، درخواست دهید.

2- بورسیه های کشوری

این نوع بورسیه تحصیلی، برای دانشجویان از برخی کشورهای منتخب تعیین شده است. به عنوان مثال، ممکن است برای دانشجویانی که از کشورهای کم درآمد یا کشورهای در حال توسعه هستند و قصد تحصیل در کانادا را دارند، بورسیه تحصیلی ارائه شود. به عنوان یک دانشجوی بین المللی، باید تحقیق کنید که آیا برای کشور شما چنین بورسیه ای در نظر گرفته شده است یا خیر.

3- بورسیه های دولتی

دولت کانادا به ارائه بورسیه های تحصیلی متعدد به دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در این کشور هستند، معروف است. تنها کاری که باید انجام دهید آن است که اطمینان حاصل کنید که سوابق تحصیلی شما به اندازه کافی عالی است تا بتواند این نوع بورسیه تحصیلی را برای شما فراهم کند.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در کشور کانادا

شرایط تعیین شده جهت اخذ بورسیه تحصیلی، معمولا با توجه به رشته، مقطع تحصیلی، دانشگاه و نهاد ارائه دهنده بورسیه متفاوت است. در حالت کلی، شرایطی که هر متقاضی دریافت بورسیه، صرف نظر از رشته و مقطع تحصیلی، باید داشته باشد به شرح زیر است:

– برتری علمی

اکثر بورسیه های دانشجویی در کانادا، نیاز به سوابق تحصیلی عالی دارند. شما باید به عنوان یک دانشجوی بین المللی که برای بورسیه تحصیلی در این کشور اقدام می کند، در مقاطع تحصیلی قبلی، معدل و نمرات بالایی کسب کرده باشید و دارای رزومه بسیار قوی باشید.

– مهارت در زبان

برای اخذ پذیرش از دانشگاه ها یا کالج های کشور کانادا و دریافت بورسیه تحصیلی کانادا باید مهارت زبان انگلیسی خود را ثابت کنید. شما می توانید در آزمون های مهارت زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل شرکت کنید. معمولا نمره مورد قبول، در وبسایت رسمی دانشگاه مورد نظر شما آورده شده است.

– اثبات عدم داشتن بودجه کافی

ممکن است مجبور شوید با ارائه مدارک پشتیبان مانند صورت ‌حساب‌های بانکی، اظهارنامه مالیاتی و غیره، مدرکی مبنی بر نیاز مالی خود جهت تحصیل در کانادا ارائه دهید. اگر برای بورسیه‌ های تحصیلی مبتنی بر نیاز درخواست می‌ کنید، ارائه این اسناد ضروری است.

– شرکت در فعالیت های فوق برنامه و داوطلبانه

برخی از بورسیه های تحصیلی در کانادا از شما می خواهند که در برخی از فعالیت های فوق برنامه شرکت کنید. این می تواند شامل فعالیت های داوطلبانه، کار اجتماعی، فعالیت در صلیب سرخ یا هلال احمر و سایر فعالیت هایی باشد که با معیارهای بورسیه مشخص شده اند.

بورسیه تحصیلی کانادا

ویژگی های انگیزه نامه و توصیه نامه خوب برای اخذ بورسیه

توصیه نامه، نامه ‌ای است که به طور خاص و برای بورسیه درخواستی شما در کانادا، توسط یک یا چند تن از اساتید برجسته دانشگاه محل تحصیلتان نوشته شده است. در واقع اساتید شما در مقاطع قبلی باید در توصیه نامه خود ذکر کنند که شما دانشجوی ویژه و با استعدادی هستید و صلاحیت تحصیل در کشور کانادا و دریافت بورسیه تحصیلی کانادا را دارید. یک توصیه نامه خوب نشان می ‌دهد که شما برای ارتباط با مرجع خود وقت گذاشته‌ اید و این موضوع به اندازه کافی برای شما دارای اهمیت بوده است. 

اهمیت ارائه انگیزه نامه نیز شرح هدف شما از تحصیل در کانادا و دلایل نیاز به بورسیه تحصیلی است. یک انگیزه نامه عالی، حاوی سوابق و رزومه شما، حیطه تخصصی و تحقیقاتی شما و همچنین دلایل شما برای انتخاب کانادا و دانشگاه مورد نظر است. شما باید کاملا توضیح دهید که پس از ورود به کانادا، چه اهداف علمی و پژوهشی برای خود در نظر دارید و آینده خود را در این کشور چگونه می بینید.

مهم ترین نکات در نوشتن توصیه نامه :

  • سربرگ : توصیه نامه باید بر روی سربرگ رسمی دانشگاه نوشته شده باشد. این تنها راهی است که داوران می ‌توانند متوجه شوند که این نامه رسمی می باشد و توسط خود متقاضی (یا دوست یا خویشاوند وی) نوشته نشده است.
  • امضا: از نویسنده توصیه نامه بخواهید که آن را امضا کند. این موضوع باعث رسمی ‌تر شدن توصیه نامه نیز می ‌شود.
  • شرایط اخذ هر بورسیه را به خوبی مطالعه نمایید تا توصیه نامه طبق ضوابط آن نوشته شود. این موضوع شانس موفقیت شدن شما را بسیار افزایش می‌ دهد.
  • انگیزه و اشتیاق شما می بایست در توصیه نامه نشان داده شود. وقتی صدها متقاضی برای هر بورسیه وجود دارد، آن دسته از توصیه ‌نامه‌هایی که اشتیاق متقاضی را به موضوع نشان می ‌دهند واقعا برجسته می‌ شوند.

نکته: فکر کنید روبروی داور نشسته‌ اید و می‌ خواهید دلایل خود جهت گرفتن بورسیه را برای او شرح دهید. همه دلایل باید صادقه باشد.

مراحل دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا

درخواست برای اخذ بورسیه تحصیلی کانادا، می تواند یک فرآیند دلهره آور باشد. شما باید در هر مرحله فعال و قوی باشید و ناامید نشوید. اما مهمتر از همه، شما باید از کل فرآیند درخواست برای بورسیه تحصیلی مطلع باشید تا نه تنها از استرس و نگرانی های خود بکاهید بلکه درصد موفقیت خود را نیز افزایش دهید. به همین منظور، مراحل زیر را قدم به قدم پیش بروید:

– اولین مرحله : تحقیق در مورد بورسیه های ارائه شده در کانادا

– دومین مرحله : آماده کردن مدارک تعیین شده جهت دریافت بورسیه تحصیلی

– سومین مرحله : بررسی شرایط اخذ بورسیه و اطمینان از تطابق مدارک، علایق و اهداف آموزشی شما با شرایط بورسیه مورد نظر

– چهارمین مرحله : ثبت درخواست برای اخذ بورسیه تحصیلی

– پنجمین مرحله : پیگیری نتیجه درخواست

– ششمین مرحله : شرکت در مصاحبه

– هفتمین مرحله : درخواست ویزای تحصیلی کانادا (در صورت اخذ پذیرش)

بورسیه تحصیلی کانادا

مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی در کشور کانادا

ممکن است مدارک لازم جهت اخذ بورسیه تحصیلی کانادا، با توجه به رشته، مقطع تحصیلی و نهاد ارائه دهنده بورسیه متفاوت باشد. در نتیجه، جزئیات بیشتر را در وبسایت دانشگاه مورد نظر و یا نهاد ارائه دهنده بورسیه دلخواه خود مطالعه کنید. برخی از مهم ترین مدارکی که ارائه آن برای همه متقاضیان الزامی است عبارت اند از:

  • رزومه اختصاصی برای ارسال به استاد مورد نظر شما
  • انگیزه نامه اختصاصی بر اساس حوزه‌های مورد علاقه استاد
  • توصیه نامه‌
  • ریز نمرات و معدل
  • مدرک زبان با نمره مورد قبول دانشگاه انتخابی شما در کانادا
  • سوابق پژوهشی، مقالات و کتب چاپ شده

مهم ترین نکات اخذ بورسیه تحصیلی کانادا

– توجه داشته باشید که درخواست شما جهت دریافت بورسیه تحصیلی باید به صورت هوشمندانه، خلاقانه و جذاب تنظیم شده باشد تا شانس شما افزایش پیدا کند.

– نکته مهم دیگر آن است که شما باید رزومه خود را با دقت تهیه کنید. اولین عاملی که توجه داوران را برای اعطای بورسیه به شما جلب می کند، رزومه و سوابق علمی شما است.

– برنامه ریزی کنید و از قبل آماده شوید. در بسیاری از موارد، دانش‌ آموزان بدون برنامه‌ ریزی کافی برای دریافت کمک هزینه تحصیلی عجله می ‌کنند. 

– در مورد بورسیه های مختلف تحقیق کنید. توصیه می شود که تنها به یک بورسیه اکتفا نکنید و برای بورسیه های مختلف درخواست خود را ارسال کنید. 

– شرایط کامل دریافت هر بورسیه را مطالعه کنید. بورسیه‌ های کانادا دارای برخی شرایط منحصر‌به ‌فرد هستند که اگر به ‌درستی برآورده نشوند، قطعا فرصت برنده شدن در آن بورسیه خاص را از بین می برد. 

– کلیه دستورالعمل ها را رعایت کنید. این بدان معناست که فرمت ارسال درخواست مورد نیاز را رعایت کنید، اسناد خود را در قالب سند مناسب و نام فایل مناسب ذخیره کنید. اطمینان حاصل کنید که اسناد شما به وضوح اسکن شده اند و تمام لبه ها نشان داده شده اند.

– بورسیه های کوچک تر را فراموش نکنید. بدیهی است که برنده شدن 10000 دلار بسیار جذاب تر از برنده شدن 2000 دلار است. اما در نظر داشته باشید که چندین بورسیه تحصیلی برای این کشور وجود دارد و شما می ‌توانید شانس خود را برای هر کدام امتحان کنید. 

بهترین بورسیه های تحصیلی ارائه شده در کانادا

برخی از بهترین بورسیه های تحصیلی در کانادا که به دانشجویان بین المللی اعطا می شود عبارت اند از:

  • بورسیه Canada-ASEAN و مبادلات آموزشی در جهت توسعه
  • بورسیه  Canada-China(تبادل دانش پژوهان)
  • بورسیهCanada-Brazil  (پروژه‌های تحقیقاتی مشترک)
  • بورسیه رهبری هیئت علمی کاناداCARICOM-
  • بورسیه رهبران نوظهور در برنامه قاره آمریکا
  • بورسیه توافقنامه ایالات متحده، مکزیک و کانادا در دانشگاه یورک ویل
  • مسابقه بین المللی بورسیه KDS
  • جایزه خدمات هواپیمای AAR برای دانشجویان بین المللی در کالج Fanshawe ، کانادا
بورسیه تحصیلی کانادا

چه بورسیه هایی برای سال تحصیلی 2023-2024 در کانادا موجود است؟

ما در این قسمت، لیستی از برترین بورسیه تحصیلی کانادا را به همراه میزان هزینه ای که برای دانشجویان بین المللی پوشش می دهند برای شما آورده ایم.

  • بورسیه Vanier کانادا (در مقطع دکتری با پوشش هزینه ها تا سقف 50000 دلا کانادا در سال به مدت 3 سال)
  • بورسیه Ontario Trillium (برای دانشجویان دکتری در دانشگاه انتاریو، 40000 دلار کانادا به مدت 4 سال)
  • بورسیه تحصیلات تکمیلی NSERC (برای دانشجویان رشته های مهندسی و علوم طبیعی، 17500 دلار کانادا در سال به مدت 4 سال)
  • بورسیه Trudeau (برای دانشجویان مقطع دکتری در رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی، 60000 دلار کانادا در سال به مدت 4 سال)
  • بورسیه بین المللی York (برای دانشجویان علاقه مند به تحصیل در دانشگاه یورک، 50000 دلار کانادا در سال به مدت 4 سال)
  • بورسیه SSHRC در مقطع دکتری (برای دانشجویان در رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی، 35000 دلار کانادا در سال به مدت 3 سال)
  • جوایز CIHR در مقطع دکتری (35000 دلار کانادا در سال، به مدت 3 سال)
  • جوایز CSS در مقطع کارشناسی ارشد (17500 دلار کانادا به مدت 1 سال)
  • بورسیه Mitacs Accelerate (برای شرکت در دوره های کارآموزی، 15000 دلار کانادا در ماه به مدت 4 سال)
سؤالات متداول
  • آیا کسانی که تابعیت یا اقامت دائم کانادا را دارند، می ‌توانند برای بورسیه تحصیلی نیز اقدام کنند؟

بله. دریافت بورسیه تحصیلی کانادا برای کلیه متقاضیان، صرف نظر از آنکه اقامت و شهروندی کانادا را دارا می باشند یا خیر، ممکن است.

  • آیا دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری در کانادا، راحت ‌تر از مقطع کارشناسی ارشد است؟

بله بطور معمول تعداد بورسیه های تحصیلی در مقطع دکتری بیشتر و در نتیجه دانشجویان شانس بیشتری برای اخذ بورسیه تحصیلی در این مقطع را دارند.

  • آیا دریافت بورسیه تحصیلی کانادا بدون ارائه مدرک زبان ممکن است؟

خیر. ارائه مدرک زبان از شروط اصلی می باشد.

  • آیا تحصیل در کانادا بدون اخذ بورسیه، گران است؟

بله. از آنجایی که هزینه تحصیل در کانادا زیاد است، بدون اخذ بورسیه باید هزینه های بسیار زیادی را صرف کنید.

  • آیا برای تحصیل در مدارس کانادا هم میتوان بورسیه دریافت کرد؟

بله. اما تعداد این بورسیه ها بسیار محدود است.

سخن پایانی

تحصیل در کانادا، فرصتی عالی برای گسترش افق های خود و کسب تجربیات ارزشمندی است که می توانید در زندگی حرفه ای خود به کار ببرید. اما با توجه به بالا بودن هزینه های تحصیل در این کشور، اخذ بورسیه تحصیلی بسیار حائز اهمیت است. دانشجویانی که دارای رزومه قوی و سوابق علمی و پژوهشی بسیار خوب، نمره زبان عالی، مقالات چاپ شده در ژورنال های معتبر، سابقه شرکت در المپیادهای علمی و یا سابقه کار داوطلبانه در صلیب سرخ هستند، شانس بسیار بالایی برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا حتی به صورت فول فاند خواهند داشت. ما در این مقاله کلیه نکات مهم در خصوص اخذ بورسیه تحصیلی این کشور را برای شما شرح دادیم. 

گروه مهاجرتی عالیان ویزا همواره سعی بر آن دارد تا با ارائه جدیدترین شرایط و قوانین مهاجرت به کشورهای مختلف جهان، شما را در مسیر موفقیت همراهی نموده و موجب گردد تا هر چه سریع تر اهداف خود را در کشور مقصد محقق کنید. تیم مجرب ما در گروه عالیان ویزا، با داشتن صدها پرونده موفق در زمینه مهاجرت به کشور کانادا، آماده آن است تا با ارائه مشاوره تخصصی به شما متقاضی گرامی و بررسی شرایط شما، بهترین راهکار را پیشنهاد دهد و کلیه امور مربوط به مهاجرت به کانادا را برای شما تکمیل کند. هدف ما، رقم زدن آینده ای بینظیر برای شما در کشور کانادا است. شما می توانید با تماس با شماره های موسسه، پاسخ کلیه سوالات خود را از کارشناسان مجرب ما به صورت رایگان دریافت کنید. به علاوه، امکان ارتباط با کارشناسان و وکلای ما از طریق واتس اپ نیز وجود دارد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *