شرایط ویژه تحصیل دندانپزشکی در سوئد

طی سال های اخیر، با توجه به امکانات و مزایایی که برای تحصیل دانشجویان در کشورهای اروپایی فراهم شده است، تمایل دانش جویان به تحصیل در خارج از کشور افزایش یافته است. کشور سوئد یکی از این مقاصد تحصیلی محبوب در اروپا و منطقه اسکاندیناوی میباشد. در میان رشته های تحصیلی ارائه شده در برترین دانشگاه های سوئد با رنکینگ جهانی، رشته دندانپزشکی توجه داوطلبان بسیاری را به خود جلب کرده است. تحصیل در این رشته همانند سایر رشته های دانشگاهی نیازمند کسب معلومات کافی در خصوص روند ورود به دانشگاه، شرایط پذیرش و دانشگاه های معتبر میباشد که ما در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. اگر شما نیز قصد تحصیل دندانپزشکی در سوئد را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور سوئد گردآوری شده است.

تحصیل دندانپزشکی در سوئد

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در سوئد
  • برترین دانشگاه های سوئد برای تحصیل در رشته دندانپزشکی
  • بررسی مدرک زبان برای تحصیل دندانپزشکی در سوئد
  • هزینه تحصیل دندانپزشکی در سوئد
  • آینده شغلی پس از تحصیل دندانپزشکی در سوئد

شرایط تحصیل دندانپزشکی در سوئد

قدم اول برای تحصیل دندانپزشکی در سوئد ، اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های این کشور میباشد. دانشگاه های دندانپزشکی سوئد در فصل پاییز و بهار ترم تحصیلی خود را آغاز میکنند و دانشجویان در صورت اخذ پذیرش باید در شروع ترم در این کشور حضور داشته باشند. ارائه مدرک پیش دانشگاهی یا دیپلم به همراه ریزنمرات و مدرک زبان انگلیسی یا سوئدی، از شرایط عمومی اخذ پذیرش میباشد. دانشجویان میبایست دوره های فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضیات را در دوران دبیرستان گذرانده باشند. از دیگر شرایط مهم تحصیل در سوئد، اثبات تمکن مالی میباشد که بر طبق آن، داشتن یک حساب بانکی در یکی از بانک‌های سوئد با حداقل گردش مالی که از سوی دانشگاه مربوطه تعیین می‌شود، ضروری میباشد. دانشجویان میتوانند پس از اخذ پذیرش از دانشگاه، نسبت به اخذ ویزای تحصیلی سوئد اقدام نمایند. طول دوره تحصیل دندانپزشکی در این کشور 5 سال بوده و دانشجویان پس ازفارغ التحصیلی میتوانند در این کشور به کار بپردازند و اقامت دائم و حتی پاسپورت این کشور را نیز دریافت کنند.

تحصیل دندانپزشکی در سوئد

برترین دانشگاه های سوئد برای تحصیل در رشته دندانپزشکی

  • دانشگاه کارولینسکا
  • دانشگاه اوپسالا
  • دانشگاه لاند
  • دانشگاه گوتنبرگ
  • دانشگاه استکهلم
  • دانشگاه اومئا
  • دانشگاه لینکوپینگ
  • دانشگاه اوربرو
  • دانشگاه مالمو
بررسی مدرک زبان برای تحصیل دندانپزشکی در سوئد

اکثر دوره های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های این کشور به زبان سوئدی ارائه میشود و داشتن مدرک C1 زبان سوئدی لازم میباشد. البته برخی دوره های یادگیری زبان سوئدی پیش از شروع ترم تحصیلی برای دانشجویانی که به این زبان تسلط ندارند برگزار میگردد. همچنین، امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویانی که مدرک زبان سوئدی ندارند نیز وجود دارد و آنان میتوانند با قبولی و کسب نمره مورد نظر دانشگاه در آزمون هایی مانند تافل و آیلتس، به تحصیل بپردازند.

دانشجویانی که قصد دارند از طریق زبان سوئدی برای تحصیل دندانپزشکی در سوئد اقدام به تحصیل نمایند میبایست در آزمون TISUS شرکت کنند. این آزمون به بررسی مهارت و تسلط دانشجویان به زبان سوئدی میپردازد و شامل سه بخش درک مطلب ) 75  دقیقه)، نوشتاری (150 دقیقه) و مصاحبه شفاهی (30 تا 40 دقیقه) میباشد. این آزمون چند نوبت در سال برگزار شده و اگر داوطلب یک بخش از این آزمون را رد شود میتواند طی یکسال دوباره در آزمون شرکت کند. امکان شرکت در آن هم در داخل کشور سوئد و هم خارج از کشور سوئد وجود دارد. متقاضیان خارج از کشور میتوانند با مراجعه به سفارت سوئد و پرداخت مبلغی حدود 2000 کرون، در آزمون ثبت نام کنند. هزینه آزمون در داخل کشور سوئد تقریبا 1600 کرون میباشد. لازم است بدانید که این آزمون نمره قبولی نداشته و تنها قبول شدن و یا رد شدن متقاضی در آزمون اعلام میگردد.

دانشجویانی که قصد دارند از طریق زبان انگلیسی اقدام برای تحصیل دندانپزشکی در سوئد نمایند میبایست در یکی از آزمون های IELTS، TOFEL و یا PTE شرکت نمایند. بر طبق قوانین دانشگاه های سوئد، سطح زبان انگلیسی افراد به 3 گروه تقسیم میشود که شامل English 5، English 6 و English 7 میباشد. در این میان، سطح English 6 که به آن English B نیز گفته میشود بیشتر از سایر سطح ها مورد نیاز دانشگاه های سوئد میباشد. معادل سازی این سطح ها با آزمون های بین المللی زبان به شرح زیر میباشد:

English 5English 6English 7
IELTS 5.5IELTS 6.5IELTS 7
TOFEL PBT 4TOFEL PBT 4.5TOFEL PBT 4.5
TOFEL IBT 17TOFEL IBT 20TOFEL IBT 20
PTE 47PTE 62PTE 68
هزینه تحصیل دندانپزشکی در سوئد

هزینه تحصیل دندانپزشکی در سوئد با توجه به ملیت فرد، زبان و دانشگاهی که انتخاب کرده است متفاوت میباشد و میتواند رقمی در حدود 6 تا 12 هزار یورو در سال را شامل شود. برای مثال، دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که قصد دارند در دانشگاهی مانند کارولینسکا به تحصیل در رشته دندانپزشکی بپردازند باید مبلغی در حدود 1.900.000 کرون بابت 5 سال تحصیل خود پرداخت کنند. این در حالیست که شهروندان اتحادیه اروپا با تحصیل در این رشته به زبان سوئدی، از پرداخت این هزینه معاف هستند. علاوه بر شهریه دانشگاه، دانشجویان میبایست هزینه های دیگری مانند هزینه بررسی و پردازش مدارک و همچنین آزمون زبان را نیز پرداخت کنند. شما میتوانید جهت اخذ مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه ها، با کارشناسان و متخصصان گروه عالیان ویزا در تماس باشید.

تحصیل دندانپزشکی در سوئد

آینده شغلی پس از تحصیل دندانپزشکی در سوئد

اکثر کشورها هرساله لیستی از مشاغل خاص که در آنها با کمبود نیرو مواجه هستند را ارائه مینمایند. در لیستی که توسط دولت سوئد ارائه میشود، بیشتر مشاغل حوزه پزشکی با کمبود نیرو مواجه هستند. حرفه های پزشکی، پرستاری و دندانپزشکی از جمله این مشاغل میباشند. طبق فهرست کمبود نیرو در سال 2020، تقاضای زیادی برای دندانپزشکان در سوئد وجود دارد. پس دانشجویان رشته دندانپزشکی میتوانند پس از فارغ التحصیلی، با داشتن مدرک C1 زبان سوئدی، در این کشور مشغول به کار شوند. به همین منظور به دانشجویان یک سال فرصت یافتن شغل داده میشود و در صورت اشتغال به مدت 5 سال در این کشور، میتوانند اقامت دائم سوئد را دریافت کنند. البته از آنجایی که اکثر دانشگاه های سوئد که در بالا به آن اشاره کردیم مورد تایید وزارت علوم ایران میباشند، دانشجویان ایرانی میتوانند پس از اتمام دوران تحصیل خود، در ایران مشغول به کار شوند.

سؤالات متداول
  • آیا امکان دریافت پاسپورت و تابعیت سوئد با تحصیل دندانپزشکی در این کشور وجود دارد؟

بله. پس از 5 سال کار و زندگی مستمر در این کشور به شما اقامت دائم داده میشود و بلافاصله شما میتوانید برای اخذ پاسپورت اقدام کنید. برای مشاوره بیشتر در این خصوص با کارشناسان گروه عالیان ویزا در تماس باشید.

  • آیا میشود به عنوان دندانپزشک با زبان انگلیسی در این کشور مشغول به کار شد؟

به طور قطعی نمیتوان گفت خیر. اما از آنجایی که پزشک با مردم ارتباط مستقیم دارد به شما پیشنهاد میشود حتما به زبان سوئدی مسلط شوید.

  • آیا برای تحصیل دندانپزشکی در سوئد به تمکن مالی نیاز است؟

بله. دانشجویان باید مدارکی ارائه دهند که ثابت کنند میتوانند از پس تامین هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور بربیایند.

  • آیا امکان دریافت بورسیه برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در سوئد وجود دارد؟

بله. دانشگاه‌های سوئد بورسیه‌های مختلفی را برای دانشجویان در نظر گرفته اند که می‌تواند شامل پرداخت شهریه، کمک هزینه زندگی و یا بیمه  دانشجویی باشد. مقدار این بورسیه در دانشگاه های مختلف متفاوت است و دانشجویان کشورهای مختلف برای دریافت بورسیه ظرفیت مشخصی دارند. داشتن مدرک زبان با نمره عالی، رزومه تحصیلی قوی و مقالات چاپی در ژورنال های معتبر، از شرایط دریافت بورسیه میباشد.

سخن پایانی

سوئد، کشوری بسیار زیبا که در شمال اروپا واقع شده است، چهارمین کشور بزرگ قاره اروپا و یکی از مرفه ترین و صلح طلب ترین کشورهای جهان میباشد. این کشور یکی از مقاصد پرطرفدار برای متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکی بوده و تسلط کافی به زبان انگلیسی و سوئدی در کنار داشتن یک رزومه تحصیلی عالی برای اخذ پذیرش در دانشگاه های این کشور ضروری است. برای تحصیل دندانپزشکی در سوئد شرایطی وجود دارد که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ما باعث کمک به تصمیم گیری و فراهم شدن شرایط مهاجرت شما مخاطب عزیز به این کشور گردد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور سوئد را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *