جدیدترین شرایط تحصیل رایگان در بلژیک

بلژیک ممکن است کشور کوچکی باشد، اما مملو از امتیازات فراوان برای دانشجویان بین ‌المللی است. هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویان در بلژیک بسیار مقرون به صرفه تر از بسیاری از کشورهای اروپایی مانند سوئیس و یا نروژ می باشد. اما با این وجود همچنان برخی از علاقه مندان به تحصیل در این کشور قادر به تامین شهریه دانشگاه و سایر هزینه های تحصیل در بلژیک نمی باشند و در چنین شرایطی اخذ بورسیه های تحصیلی یکی از بهترین راهکارها می باشد. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی شرایط تحصیل رایگان در بلژیک بپردازیم. چنانچه شما نیز به دنبال تحصیل مقرون به صرفه در بلژیک هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور بلژیک گردآوری شده است.

تحصیل رایگان در بلژیک

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • بررسی هزینه تحصیل در بلژیک
  • شرایط تحصیل رایگان در کشور بلژیک
  • شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی در بلژیک
  • انواع بورسیه تحصیلی بلژیک در مقطع کارشناسی
  • انواع بورسیه تحصیلی بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد
  • انواع بورسیه تحصیلی بلژیک در مقطع دکتری

بررسی هزینه تحصیل در بلژیک

دانشجویان بین المللی باید برای تحصیل در دانشگاه های بلژیک، شهریه و سایر هزینه های تعیین شده از سوی دانشگاه انتخابی خود را پرداخت نمایند. علاوه بر آن، هزینه زندگی دانشجویی در بلژیک، مانند هزینه اقامت، رفت و آمد و غیره نیز باید در محاسبه هزینه های تحصیل در این کشور لحاظ گردد. به طور کلی، هزینه تحصیل در بلژیک می تواند با توجه به ملیت دانشجویان، نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان و همچنین سبک زندگی آنها متفاوت باشد. در ضمن، منطقه ای از بلژیک که دانشگاه مورد نظر دانشجو در آن قرار دارد نیز می تواند بر میزان هزینه تحصیل در این کشور تاثیر گذار باشد. به طور مثال، هزینه تحصیل دانشجویان بین المللی در مناطق فرانسوی زبان بلژیک، سالیانه 4175 یورو است. این در حالیست که هزینه تحصیل در مناطق آلمانی زبان بلژیک برای دانشجویان بین المللی، سالیانه بین 940 یورو تا 6000 یورو می باشد. پس توصیه می شود حتما میزان دقیق شهریه و هزینه های تحصیل را در وبسایت دانشگاه انتخابی خود در بلژیک مطالعه نمایید. در ضمن، جهت اطلاع از هزینه های زندگی دانشجویی در بلژیک نیز می توانید به وبسایت numbeo مراجعه نموده و جدیدترین آپدیت هزینه ها را دریافت کنید.

تحصیل رایگان در بلژیک

شرایط تحصیل رایگان در کشور بلژیک

همانطور که پیش تر گفته شد، تحصیل در بلژیک برای دانشجویان بین المللی رایگان نمی باشد و دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه خواهند بود. اما این بدان معنا نمی باشد که دانشجویان بین المللی با استعداد و برتر، شانسی برای تحصیل ارزان در این کشور ندارند. اخذ بورسیه های تحصیلی، یکی از بهترین روش ها جهت تحصیل مقرون به صرفه و یا حتی تحصیل رایگان در بلژیک است. کشور بلژیک که به ارائه بورسیه های دولتی و دانشگاهی مختلف مشهور است، هم بورسیه هایی با پوشش جزئی هزینه ها و هم بورسیه های فول فاند با پوشش کامل هزینه ها را به دانشجویان بین المللی برتر که بتوانند شایستگی علمی خود را اثبات کنند، اعطا می کند. 

در بورسیه های فول فاند، کلیه هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویان در بلژیک مانند شهریه دانشگاه، هزینه اقامت، هزینه رفت و آمد و حتی هزینه خورد و خوراک دانشجویان تامین می شود. این در حالیست که بورسیه ها با پوشش جزئی هزینه ها، ممکن است تنها شامل معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه باشند و یا علاوه بر تامین شهریه، کمک هزینه ماهیانه نیز به دانشجویان اعطا کنند. معمولا بورسیه های تحصیلی در بلژیک، توسط نهادهایی مانند شورای تحقیقات اروپا، بنیاد ماری کوری، آژانس دانشگاه فرانکوفونی و بسیاری دیگر از موسسات، تأمین می شوند.

لازم به ذکر است که علاوه بر اخذ بورسیه های تحصیلی، انتخاب دانشگاه های ارزانتر در بلژیک نیز می تواند به دانشجویان بین المللی کمک کند تا با هزینه ای کمتر در این کشور به تحصیل بپردازند. البته به طور کلی، هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه های بلژیک در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر است و دانشجویان قادر می باشند سالیانه با پرداخت 4900 یورو، در برترین دانشگاه های بلژیک به تحصیل بپردازند. حال انتخاب دانشگاه های ارزان تر بلژیک مانند دانشگاه Namur که سالیانه شهریه ای در حدود 1021 دلار دارد، می تواند به طور چشمگیری هزینه های تحصیل دانشجویان در بلژیک را کاهش دهد.

شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی در بلژیک

از آنجایی که تقاضا و رقابت برای اخذ بورسیه های تحصیلی بلژیک، عالی الخصوص بورسیه های فول فاند بسیار زیاد است، دانشجویانی که قصد دریافت بورسیه و تحصیل رایگان در بلژیک را دارند، باید شرایط ویژه ای داشته و شایستگی و برتری علمی آنها نسبت به سایر متقاضیان اثبات شد. به همین منظور، متقاضیانی که دارای نمرات و معدل بالا در مقاطع قبلی، مدرک زبان با نمره عالی، مقالات علمی-پژوهشی و چاپ شده در ژورنال های معتبر جهانی هستند و به طور کلی رزومه ای قوی دارند، شانس بسیار بالایی برای دریافت بورسیه تحصیلی در بلژیک را خواهند داشت. البته ممکن است نهادهای ارائه دهنده بورسیه در بلژیک، شرایط دیگری را نیز تعیین کنند. پس توصیه می شود حتما و قبل از هر گونه اقدام، به وبسایت نهاد و موسسه ارائه دهنده بورسیه انتخابی خود در بلژیک مراجعه نمایید و جزئیات شرایط را مطالعه کنید.

انواع بورسیه تحصیلی بلژیک در مقطع کارشناسی

دانشجویان با استعداد و واجد شرایط که علاقه مند به تحصیل رایگان در بلژیک در مقطع کارشناسی هستند می توانند جهت دریافت بورسیه های تحصیلی درخواست دهند. برخی از محبوب ترین بورسیه های ارائه شده در بلژیک در مقطع کارشناسی عبارت اند از:

  • بورسیه دانشگاه علمی کاربردی Erasmus بروکسل
  • بورسیه دانشگاه علمی کاربردی Thomas More
  • بورسیه دانشگاه Ghent (HOGENT)
  • بورسیه موسسه Haute École en Hainaut
  • بورسیه کنسرواتوار سلطنتی بروکسل (Conservatoire Royal de Bruxelle)
  • بورسیه کالج Vesalius
انواع بورسیه تحصیلی بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد

لازم است بدانید که اکثر بورسیه های دولتی و دانشگاهی در بلژیک، جهت تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شوند و دانشجویان این مقاطع شانس بالاتری برای اخذ بورسیه نسبت به دانشجویان مقطع کارشناسی دارند. داشتن نمره زبان عالی و همچنین مقالات ISI، می تواند به طور چشمگیری شانس دانشجویان را برای دریافت بورسیه های فول فاند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری افزایش دهد.

یکی از پرتقاضاترین و مشهورترین بورسیه های تحصیلی بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، بورسیه فول فاند Master Mind است که توسط دولت بلژیک به دانشجویان واجد شرایط اعطا می شود. دریافت این بورسیه در اکثر رشته های تحصیلی و برای تمامی دانشجویان واجد شرایط، صرف نظر از ملیت آنها، امکان پذیر است. این بورسیه علاوه بر پوشش کامل شهریه دانشگاه و هزینه اقامت دانشجویان در بلژیک، هزینه بیمه درمانی دانشجویان را نیز تقبل می کند و سالیانه مبلغ 8200 یورو به آنان کمک هزینه اعطا می کند.

دانشگاه های بلژیک نیز بورسیه های بسیار مناسبی به دانشجویان شایسته اعطا می کنند و اکثرا دانشجویانی که بورسیه های دانشگاهی بلژیک را دریافت می کنند، از پرداخت شهریه دانشگاه معاف خواهند بود. برخی از برترین بورسیه های دانشگاهی در بلژیک عبارت اند از:

  • بورسیه KU Leuven
  • بورسیه Vrije Universiteit Brussel
  • بورسیه دانشگاه Hasselt
  • بورسیه دانشگاه Ghent
  • بورسیه دانشگاه Antwerp
  • بورسیه کالج اروپا
تحصیل رایگان در بلژیک
انواع بورسیه تحصیلی بلژیک در مقطع دکتری

متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری در بلژیک نیز می توانند با داشتن شرایط، جهت دریافت بورسیه های تحصیلی اقدام کنند و از تحصیل رایگان در بلژیک بهره مند شوند. دانشجویان این مقطع میبایست با ارائه پروپوزال، از یک استاد راهنما در بلژیک که مسئولیت تحقیقات و پایان نامه دانشجو را بر عهده بگیرد، پذیرش دریافت کنند. برترین دانشگاه های بلژیک جهت اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری عبارت اند از: دانشگاه Antwerp و موسسه پزشکی دانشگاه Antwerp. البته بورسیه FWO و بورسیه نهاد Wallonia-Brussels نیز جهت تحصیل مقرون به صرفه در مقطع دکتری و پست دکتری بسیار مناسب است.

سؤالات متداول
  • آیا امکان تحصیل رایگان در بلژیک برای دانشجویان ایرانی وجود دارد؟

بله. دانشجویان ایرانی نیز می توانند در صورت اثبات برتری و شایستگی علمی خود، برای اخذ بورسیه تحصیلی در بلژیک درخواست دهند.

  • آیا بدون ارائه مدرک زبان نیز می توان بورسیه تحصیلی در بلژیک دریافت کرد؟

معمولا خیر. داشتن مدرک زبان با نمره عالی، یکی از مهم ترین شروط دریافت بورسیه تحصیلی است و شایستگی دانشجویان را ثابت می کند.

  • بهترین بورسیه های دولتی بلژیک کدامند؟

بورسیه ARES، بورسیه  Erasmus Mundusو بورسیه VLIR-UOS جزو محبوب ترین بورسیه های دولتی در بلژیک هستند.

  • شرایط دریافت بورسیه مستر مایند بلژیک چیست؟

دانشجویان باید آیلتس بالای 7 داشته و میانگین نمرات و معدل آنها در محاسبه GPA، حداقل 3.5 از 4 باشد.

  • آیا ممکن است بورسیه های تحصیلی بلژیک، هزینه افراد همراه را نیز پوشش دهند؟

به نوع بورسیه بستگی دارد. برخی از بورسیه های فول فاند در بلژیک، هزینه افراد تحت تکفل دانشجو در این کشور را نیز پوشش می دهند.

  • آیا امکان تحصیل رایگان در بلژیک با معدل پایین نیز وجود دارد؟

در برخی شرایط بله. چنانچه دانشجو نمره زبان عالی و مقالات چاپ شده در ژورنال های معتبر مانند مقالات ISI داشته باشد، این امکان وجود دارد.

سخن پایانی

با وجود آنکه هزینه های تحصیل و زندگی در بلژیک بسیار مقرون به صرفه تر از سایر کشورهای اروپایی می باشد، اما همچنان برخی از متقاضیان تحصیل در این کشور قادر به تامین هزینه ها نمی باشند و این امر باعث می شود که شانس تحصیل در برخی از بهترین دانشگاه های اروپا را از دست بدهند. خوشبختانه دولت بلژیک و دانشگاه های این کشور، بورسیه های متعددی را به دانشجویان با استعداد و برتر اعطا کرده و امکان تحصیل رایگان دانشجویان بین المللی در این کشور را فراهم می کنند. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل رایگان در بلژیک پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور بلژیک را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *