شرایط تحصیل مهندسی در مجارستان

مجارستان کشوری در اروپای مرکزی و مقصدی هیجان‌انگیز، متنوع و امن برای دانشجویان بین‌المللی است. مجارستان با دانشگاه‌های با رتبه‌بندی عالی، کیفیت زندگی بالا و هزینه‌های تحصیل و زندگی مقرون‌به‌صرفه، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شهرهای مهم دانشجویی مجارستان Szeged، Pécs و Debrecen هستند. ده‌ها دانشگاه در سراسر مجارستان برنامه‌هایی را ارائه می‌دهند که به‌طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. در تمام رشته‌های دانشگاهی، صدها برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی موجود است. این مدارک از طرح بولونیای اروپا پیروی می‌کنند و در سراسر اروپا و سایر نقاط جهان به رسمیت شناخته می‌شوند. اگر به دنبال آموزش باکیفیت و تحصیل مهندسی در مجارستان هستید، باید بدانید که دانشگاه‌های مجارستان دانشمندان مشهوری مانند ریاضی‌دان جان فون نویمان و برنده جایزه نوبل، آلبرت اسنت گیورگی که ویتامین C را کشف کردند، تربیت‌کرده‌اند.  

تحصیل مهندسی در مجارستان

صنایع پیشرو مجارستان شامل فناوری، علم و مهندسی است. ازآنجایی‌که مجارستانی‌ها ماشین‌آلات، تجهیزات و سایر موارد مرتبط با فناوری را تولید می‌کنند، می‌توانیم ببینیم که مجارستان پیشینه قوی در آموزش عالی مهندسی دارد. دانشگاه‌ها و کالج‌های مجارستان آموزش مدرن را برای دانشجویان خود ارائه می‌دهند. ما در این مقاله به معرفی دانشگاه‌های مهندسی مجارستان و شرایط تحصیل در این رشته می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور مجارستان، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • تحصیل مهندسی در مجارستان
  • برترین دانشگاه‌های مهندسی در مجارستان
  • هزینه تحصیل و زندگی در مجارستان
  • شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مهندسی مجارستان
  • بازار کار مهندسی در مجارستان

تحصیل مهندسی در مجارستان

رشته‌های مهندسی عمومی و فناوری در مجارستان به دانشجویان در مورد اصول اساسی مهندسی که برای طراحی، ساخت و نگهداری ماشین‌ها، سازه‌ها و سیستم‌های مختلف استفاده می‌شوند، آموزش می‌دهند. دانشکده‌های مهندسی دوره‌هایی با تمرکز بر ریاضیات، محاسبات، طراحی مهندسی، ترمودینامیک و غیره ارائه می‌دهند. دانشجویان بین‌المللی هنگام تحصیل مهندسی در مجارستان این فرصت را دارند که در زیرشاخه‌های مهندسی مانند مهندسی شیمی، مکانیک یا برق آموزش‌دیده و مدرک تخصصی دریافت کنند. با تحصیل در رشته مهندسی در مجارستان آموزش باکیفیت، دستمزد بالا و امنیت شغلی که خواسته‌های اساسی هر دانشجوی بین‌المللی است به دست خواهید آورد. دلایل زیادی وجود دارد که دانشجویان بین‌المللی مجارستان را برای رشته مهندسی انتخاب کرده‌اند. دستمزد بالای مهندسان در مقایسه با هزینه مناسب و کیفیت بی‌نظیر آموزش در این کشور در کنار امنیت شغلی مهندسان به دلیل نرخ بیکاری پایین در مجارستان اصلی‌ترین علل محبوبیت مجارستان در میان متقاضیان رشته مهندسی است.

تحصیل مهندسی در مجارستان

برترین دانشگاه‌های مهندسی در مجارستان

علاوه بر مواردی که بالاتر درباره دلایل محبوبیت اخذ پذیرش در رشته مهندسی در مجارستان ذکر کردیم، مجارستان طیف وسیعی از رشته‌ها و تخصص‌های مهندسی را ارائه می‌دهد و دانشگاه‌های مهندسی آن در سطح جهانی شناخته‌شده است. برخی از مشهورترین و بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل مهندسی در مجارستان عبارت‌اند از:

  • دانشگاه صنعت و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست که در سال 1782 تأسیس شد، یک دانشگاه مهندسی برتر در مجارستان و یکی از اولین دانشگاه‌های فنی جهان است. این دانشگاه راه درازی در آموزش عالی پیموده و اولین موسسه تحقیقاتی در اروپا است که به تربیت مهندسان مجرب و حرفه‌ای می‌پردازد. برای بیش از 200 سال، دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست یک ارائه‌دهنده پیشرو درزمینهٔ مهندسی، علم و آموزش فناوری بوده است. این موسسه، دوره‌های متعددی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مهندسی ارائه می‌دهد. در دهه‌های گذشته، این دانشگاه جوایز و امتیازهایی را در کیفیت تدریس، تحقیق، آموزش و سایر جنبه‌های آموزشی دریافت کرده است. ازنظر ملی، این دانشگاه به‌عنوان نوآورترین دانشگاه مجارستان در نظر گرفته می‌شود و برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

  • دانشگاه دبرسن

دانشگاه دبرسن یکی از بهترین مؤسسات برای تحصیل مهندسی در مجارستان است و تقریباً 29000 دانشجوی داخلی و بین‌المللی دارد. برای دانشجویان بین‌المللی، این دانشگاه انتخاب خوبی است زیرا برنامه‌های زیادی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. تحصیلات مهندسی در این دانشگاه زیر نظر دو دانشکده، دانشکده علم و صنعت و دانشکده فنی است. این برنامه‌ها در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شوند و هر دو دانشکده سابقه طولانی در ارائه آموزش باکیفیت برای این مهندسان آینده دارند. برنامه‌های مهندسی دانشگاه، دانشجویان خود را در فعالیت‌های یادگیری و تحقیقاتی برای به دست آوردن مهارت‌ها و دانش برای تخصص‌های مربوطه خود مشغول می‌کند. دانشگاه دبرسن یک ارائه‌دهنده عالی دوره‌های کارآموزی و آموزش عملی مهندسی است. همچنین ازآنجایی‌که دبرسن یکی از شهرهای توسعه‌یافته مجارستان و مرکز شرکت‌های بین‌المللی است، مهندسان آینده در معرض محیطی پویا قرار خواهند گرفت.

  • دانشگاه پکس

دانشگاه پچ یا پکس که یک موسسه عالی با سابقه طولانی‌مدت است، یک دانشگاه عالی برای مهندسی در مجارستان است و برای آموزش و تحقیق برای کمک به پیشرفت جامعه شهرت شناخته‌شده‌ای دارد. این دانشگاه بیش از 650 سال قدمت دارد و قدیمی‌ترین دانشگاه مجارستان است.

دانشگاه پکس دارای ده دانشکده دانشگاهی است و دانشکده مهندسی و فناوری اطلاعات برنامه‌های مهندسی را برگزار می‌کند. این دانشگاه هشت برنامه مهندسی برای دانشجویان کارشناسی و ده برنامه برای مقاطع کارشناسی ارشد دارد. دانشکده فنی و مهندسی و فناوری اطلاعات مجهز به امکانات و آزمایشگاه‌های روز دنیا است. هم دانشگاه و هم دانشکده مهندسی پکس جوایز متعددی در سطح ملی و بین‌المللی دریافت کرده و همواره در رتبه‌بندی‌های ملی و جهانی، جایگاه بالایی دارد.

  • دانشگاه Szeged

دانشگاه Szeged یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی سطح بالا برای تحصیل مهندسی در مجارستان است که به دلیل فعالیت‌های تحقیقاتی و برنامه‌های دانشگاهی خود در سطح بین‌المللی بسیار شناخته‌شده است. دانشکده مهندسی دانشگاه Szeged یک برنامه درسی مهندسی باکیفیت بالا در مجارستان ارائه می‌دهد و دارای سابقه طولانی تمرکز بر مهندسی و برنامه‌های مرتبط با فناوری است. ازآنجایی‌که این دانشکده بیش از 50 سال فعالیت خود را در صنعت مهندسی جشن می‌گیرد، آن‌ها همچنان از مهندسان مشتاق استقبال می‌کنند. دانشکده مهندسی رشته‌های مختلف مهندسی از مهندسی مکانیک گرفته تا مهندسی صنایع و مواد غذایی را ارائه می‌دهد.

  • دانشگاه پانونیا

دانشگاه پانونیا که در یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهری مجارستان واقع‌شده است، به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو برای مهندسی در مجارستان شناخته‌شده است. دانشکده مهندسی این دانشگاه دو رشته در مقطع کارشناسی، پنج رشته کارشناسی ارشد و دو مقطع دکترا با گرایش‌های مختلف مهندسی ارائه می‌دهد.

هزینه تحصیل و زندگی در مجارستان

دانشگاه‌های مجارستان شهریه دریافت می‌کنند، اما در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. بسته به دانشگاه و رشته، شما می‌توانید انتظار داشته باشید که حدود 2500 تا 3000 یورو در سال شهریه بپردازید. شهریه برنامه‌های مهندسی ممکن است کمی گران‌تر و تا حدود 5000 یورو در سال باشد. درعین‌حال، زندگی دانشجویی در مجارستان بسیار مقرون‌به‌صرفه است. با در نظر گرفتن محل اقامت، غذا، حمل‌ونقل و موارد دیگر، می‌توانید با کمتر از 600 یورو در ماه در بوداپست (پایتخت) و کمتر از 500 یورو در ماه در شهرهای کوچک‌تر مجارستان زندگی کنید. علاوه بر این با دریافت بورسیه تحصیلی می‌توانید هزینه تحصیل مهندسی در مجارستان را به‌وضوح کاهش دهید. معروف‌ترین بورسیه‌های تحصیلی مجارستان عبارت‌اند از:

  • بورسیه‌های دولتی دوجانبه
  • اراسموس+
  • بورسیه‌های EEA Grants
  • بورسیه CEEPUS
  • بورسیه تحصیلی Stipendium Hungaricum

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مهندسی مجارستان

هر دانشگاه در مجارستان سیستم پذیرش خود را دارد اما به‌طورکلی مهم‌ترین شرایط تحصیل مهندسی در مجارستان داشتن دیپلم معتبر 12 ساله، ارائه مدرک زبان انگلیسی یا مجارستانی و داشتن نمرات بالا در دروس ریاضی، فیزیک و شیمی است. نکته حائز اهمیت هنگام ارسال درخواست به دانشگاه‌های مجارستان این است که باید مدارک کامل و دقیقی ارائه دهید؛ چراکه این کشور در راستای جذب دانشجوی بین‌المللی از سراسر جهان سرمایه‌گذاری و هدف‌گذاری کرده است و تعداد زیادی دانشجو هرسال برای اخذ پذیرش در این کشور درخواست می‌دهند. مهم‌ترین مدارکی که جهت ارسال درخواست باید آماده کنید، عبارت‌اند از:

  1. کپی و اصل دیپلم دبیرستان شما
  2. ریزنمرات تحصیلی
  3. کپی پاسپورت و شناسنامه
  4. رزومه یا CV
  5. مدارک اثبات‌کننده تمکن مالی
  6. مدارک برخورداری از بورسیه در صورت دریافت بورسیه
  7. توصیه‌نامه
  8. انگیزه نامه
  9. مدرک زبان انگلیسی:
  • دانشگاهی PTE
  • تافل iBT
  • آیلتس دانشگاهی
    • C1 Advanced یا C2 Proficiency
بازار کار مهندسی در مجارستان

بازار کار مهندسی در مجارستان پررونق، دستمزد مهندسان بالا و نرخ بیکاری و ریسک بیکاری کم است. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2018، این کشور ازنظر حقوق مهندسان در رتبه هفتم جهان قرار دارد. یک مهندس در مجارستان حدود 416000 HUF در ماه درآمد دارد. مهندسان در مجارستان از امنیت شغلی بالایی برخوردار هستند. مجارستان دارای نرخ بیکاری نسبتاً پایین 3.5 درصدی است. این کشور همچنین دارای یک شبکه قوی از مهندسان و متخصصان فنی است که یافتن کار را آسان می‌کند. 

بر اساس گزارش فوربس، مجارستان نهمین بالاترین دستمزد در جهان و نهمین پایین‌ترین نرخ بیکاری است. علاوه بر این، این کشور هزینه زندگی پایینی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی دارد که باعث می‌شود تقاضا برای تحصیل مهندسی در مجارستان از سوی ایرانیان بالا باشد. باوجوداین مزایا، چالش‌هایی وجود دارد که مهندسان در مجارستان باید برای آن آماده باشند. 

یکی از این موانع زبان است. اکثر مهندسان در مجارستان به زبان مجارستانی صحبت می‌کنند که زبان رسمی این کشور است. بااین‌حال، بسیاری از شرکت‌ها همچنین از متقاضیان می‌خواهند که به زبان انگلیسی یا یک‌زبان خارجی دیگر تسلط داشته باشند.

تحصیل مهندسی در مجارستان
سؤالات متداول
  • آیا تحصیل مهندسی به زبان انگلیسی است؟

بله. اغلب دانشگاه‌های مجارستان دوره‌های مهندسی را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند.

  • شهریه مهندسی در مجارستان چقدر است؟

بسته به تخصص موردعلاقه و دانشگاه شما، شهریه مهندسی بین 5000 تا 7000 یورو در سال است.

  • حداقل نمره آیلتس موردنیاز برای تحصیل مهندسی چقدر است؟

معمولاً داشتن نمره آیلتس 6.5 در مقطع کارشناسی و حداقل نمره 7 در کارشناسی ارشد برای اخذ پذیرش کفایت می‌کند.

  • آیا امکان کار حین تحصیل در مجارستان وجود دارد؟

بله دانشجویان بین‌المللی با ویزای دانشجویی می‌توانند تا حداکثر 20 ساعت در هفته در طول‌ترم و بدون محدودیت و تمام‌وقت در دوران تعطیلات کار کنند.

  • آیا امکان اخذ اقامت مجارستان بعد از تحصیل مهندسی وجود دارد؟

بله 95 درصد از مهندسانی که در مجارستان کار می‌کنند، پنج سال پس از فارغ‌التحصیلی از کالج در همان زمینه به کار خود ادامه می‌دهند. برای اخذ اقامت کافی است شغلی در این کشور پیدا کنید و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهید.

سخن پایانی

تحصیل مهندسی در مجارستان برای افرادی که به دنبال یک موقعیت شغلی پردرآمد و مرتبط با رشته مهندسی و امنیت شغلی بالا هستند، یک ایده منطقی است. مجارستان یکی از پردرآمدترین کشورهای اروپایی برای مهندسان است. علاوه بر این، دانشگاه‌های مهندسی مجارستان شهریه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند و بورسیه‌های متعددی ارائه می‌دهند. همچنین به دلیل رتبه‌بندی بالا در جهان شناخته‌شده هستند. اگر قصد اخذ اقامت دائم اروپا را دارید، مجارستان مکان مناسبی برای شما است چراکه پس از یافتن یک شغل در این کشور می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر داده و در مجارستان ماندگار شوید. بااین‌حال قبل از هر چیزی باید از دانشگاه‌های مهندسی این کشور پذیرش گرفته و ویزای دانشجویی مجارستان را دریافت کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به مجارستان را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *