مدارک مورد نیاز تحصیل پزشکی در سوئد

کشور سوئد فرصت‌های هیجان‌انگیزی برای تحصیل و کار به دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهد و حدود 30000 دانشجوی بین المللی در سوئد مشغول به تحصیل میباشند. رشته پزشکی، یکی از پرتقاضاترین رشته ها در سوئد است. با افزایش روزافزون جمعیت جهان، دانشکده‌های پزشکی سخت تلاش می‌کنند تا مطمئن شوند که تدریس آنها به‌روز بوده و مهارت‌های بالینی لازم را در دانشجویان پزشکی پرورش میدهند تا پس از فارغ‌التحصیلی، در حوزه تشخیص و درمان از آن بهره ببرند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط و مدارک لازم جهت تحصیل پزشکی در سوئد بپردازیم. اگر شما نیز قصد تحصیل در رشته پزشکی در اروپا، و به ویژه سوئد را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور سوئد گردآوری شده است.

تحصیل پزشکی در سوئد

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط تحصیل پزشکی در سوئد
  • دانشگاه های برتر جهت تحصیل پزشکی
  • بررسی مدرک زبان برای تحصیل پزشکی
  • مدارک مورد نیاز جهت تحصیل پزشکی در سوئد
  • آینده شغلی تحصیل پزشکی 

دوره تحصیل در رشته پزشکی در سوئد، 11ترم و یا به عبارتی 5 سال است و شامل دوره کارآموزی در بیمارستان ها و مراکز پزشکی نیز میباشد. دانشجویان پس ازفارغ التحصیلی میتوانند در این کشور به کار بپردازند و اقامت دائم و حتی پاسپورت این کشور را نیز دریافت کنند. قدم اول برای تحصیل پزشکی در سوئد ، اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های این کشور میباشد. ارائه مدرک پیش دانشگاهی یا دیپلم به همراه ریزنمرات و مدرک زبان انگلیسی یا سوئدی، از شرایط عمومی اخذ پذیرش میباشد. دانشجویان میبایست دوره های فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضیات را در دوران دبیرستان گذرانده باشند. از دیگر شرایط مهم تحصیل در سوئد، اثبات تمکن مالی میباشد که بر طبق آن، داشتن یک حساب بانکی در یکی از بانک‌های سوئد با حداقل گردش مالی که از سوی دانشگاه مربوطه تعیین می‌شود، ضروری میباشد. دانشجویان میبایست پس از اخذ پذیرش از دانشگاه، نسبت به اخذ ویزای تحصیلی سوئد اقدام نمایند.

تحصیل پزشکی در سوئد

دانشگاه های برتر جهت تحصیل پزشکی

  1. موسسه کارولینسکا

موسسه کارولینسکا، یا موسسه رویال کارولین به زبان انگلیسی، یک دانشگاه پزشکی است که در استکهلم سوئد واقع شده است. به عنوان برترین دانشکده پزشکی در سوئد، یکی از بهترین دانشکده های پزشکی در جهان محسوب می شود.

  1. دانشکده پزشکی دانشگاه اوپسالا

دانشگاه اوپسالا که در سال 1477 تأسیس شد، قدیمی‌ترین دانشگاهی است که هنوز در سوئد و منطقه شمال اروپا فعال است. این دانشگاه بر اساس شعار خود “Gratiae veritas naturae” در علومی تخصص دارد که یکی از آنها پزشکی است.

  1. دانشکده پزشکی دانشگاه لوند

دانشگاه لوند که در سال 1666 تأسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های پزشکی در سوئد و کل قاره اروپا است. این دانشگاه که در منطقه جنوبی اسکانیا مستقر است، رشته های پزشکی را ارائه می دهد.

  1. موسسه پزشکی Sahlgrenska در دانشگاه گوتنبرگ

دانشگاه گوتنبرگ یک موسسه آموزشی دولتی است که در سواحل غربی سوئد واقع شده است. این دانشگاه در سال 1891 تاسیس شد و یکی از بزرگترین دانشگاه های اروپای شمالی است. این دانشگاه، رشته های پزشکی را تحت آکادمی Sahlgrenska ارائه می دهد.

  1. دانشکده پزشکی دانشگاه Umeå 

این یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی مستقر در شمال سوئد است. در سال 1965 تأسیس شده و حدود 31000 دانشجو و 4200 عضو دانشگاهی را در خود جای داده است.

  1. دانشکده پزشکی دانشگاه لینکوپینگ

دانشگاه لینکوپینگ یکی از موسسات دولتی بزرگ در جنوب سوئد است. دانشکده پزشکی آن، که اکنون دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی است، یکی از 3 بخش اول و مهم این دانشگاه است.

  1. دانشکده پزشکی دانشگاه Örebro 

دانشگاه Örebro، یکی از موسسات آموزشی جوان در سوئد است. این دانشگاه در سال 1977، ابتدا به عنوان یک کالج تاسیس شد و سپس در سال 1999 به یک دانشگاه کامل تبدیل شد.

بررسی مدرک زبان برای تحصیل پزشکی

اکثر دوره های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های این کشور به زبان سوئدی ارائه میشود و داشتن مدرک C1 زبان سوئدی لازم میباشد. البته برخی دوره های یادگیری زبان سوئدی پیش از شروع ترم تحصیلی برای دانشجویانی که به این زبان تسلط ندارند برگزار میگردد. همچنین، امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویانی که مدرک زبان سوئدی ندارند نیز وجود دارد و آنان میتوانند با قبولی و کسب نمره مورد نظر دانشگاه در آزمون هایی مانند تافل و آیلتس، به تحصیل بپردازند. دانشجویانی که قصد دارند از طریق زبان سوئدی اقدام به تحصیل نمایند میبایست در آزمون TISUS شرکت کنند.

همچنین، دانشجویانی که قصد دارند از طریق زبان انگلیسی اقدام به تحصیل پزشکی در سوئد نمایند میبایست در یکی از آزمون های IELTS، TOFEL و یا PTE شرکت کنند. بر طبق قوانین دانشگاه های سوئد، سطح زبان انگلیسی افراد به 3 گروه تقسیم میشود که شامل English 5، English 6 و English 7 میباشد. در این میان، سطح English 6 که به آن English B نیز گفته میشود بیشتر از سایر سطح ها مورد نیاز دانشگاه های سوئد میباشد. معادل سازی این سطح ها با آزمون های بین المللی زبان به شرح زیر میباشد:

English 5English 6English 7
IELTS 5.5IELTS 6.5IELTS 7
TOFEL PBT 4TOFEL PBT 4.5TOFEL PBT 4.5
TOFEL IBT 17TOFEL IBT 20TOFEL IBT 20
PTE 47PTE 62PTE 68

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل پزشکی در سوئد

  • پاسپورت معتبر که حداقل 6 ماه دیگر اعتبار داشته باشد
  • ریزنمرات مقاطع تحصیلی قبلی
  • 3 قطعه عکس
  • نتیجه آزمایش‌های سلامت و پزشکی
  • گواهی‌عدم سوپیشینه
  • مدرک مهارت زبان سوئدی یا انگلیسی
  • مدارک اثبات تمکن مالی
  • مدارک تحصیلی مقاطع قبلی
  • انگیزه نامه
  • کپی مدارک هویتی مانند شناسنامه (ترجمه شود)
آینده شغلی تحصیل پزشکی

اکثر کشورها هرساله لیستی از مشاغل خاص که در آنها با کمبود نیرو مواجه هستند را ارائه مینمایند. در لیستی که توسط دولت سوئد ارائه میشود، بیشتر مشاغل حوزه پزشکی با کمبود نیرو مواجه هستند. حرفه های پزشکی، پرستاری و دندانپزشکی از جمله این مشاغل میباشند. طبق فهرست کمبود نیرو در سال 2020، تقاضای زیادی برای پزشکان و دندانپزشکان در سوئد وجود دارد. 

پس دانشجویان پزشکی میتوانند پس از فارغ التحصیلی، با داشتن مدرک C1 زبان سوئدی، در این کشور مشغول به کار شوند. به همین منظور به دانشجویان یک سال فرصت یافتن شغل داده میشود و در صورت اشتغال به مدت 5 سال در این کشور، میتوانند اقامت دائم سوئد را دریافت کنند. البته از آنجایی که اکثر دانشگاه های سوئد که در بالا به آن اشاره کردیم مورد تایید وزارت علوم ایران میباشند، دانشجویان ایرانی میتوانند پس از اتمام دوران تحصیل خود، در ایران مشغول به کار شوند.

تحصیل پزشکی در سوئد
سؤالات متداول
  • آیا امکان دریافت بورسیه جهت تحصیل پزشکی در سوئد وجود دارد؟

بله. دانشگاه‌های سوئد بورسیه‌های مختلفی را برای دانشجویان در نظر گرفته اند که می‌تواند شامل پرداخت شهریه، کمک هزینه زندگی و یا بیمه  دانشجویی باشد. مقدار این بورسیه در دانشگاه های مختلف متفاوت است و دانشجویان کشورهای مختلف برای دریافت بورسیه ظرفیت مشخصی دارند. داشتن مدرک زبان با نمره عالی، رزومه تحصیلی قوی و مقالات چاپی در ژورنال های معتبر، از شرایط دریافت بورسیه میباشد.

  • آیا امکان دریافت پاسپورت و تابعیت سوئد با تحصیل پزشکی در سوئد وجود دارد؟

بله. پس از 5 سال کار و زندگی مستمر در این کشور به شما اقامت دائم داده میشود و بلافاصله شما میتوانید برای اخذ پاسپورت اقدام کنید. برای مشاوره بیشتر در این خصوص با کارشناسان گروه عالیان ویزا در تماس باشید.

  • درآمد پزشکان در سوئد چقدر است؟

پزشکان در سوئد درآمد بالایی خواهند داشت. البته درآمد پزشکان، با توجه به تخصص،مهارت و تجربه و سابقه کار آنان متفاوت مییباشد اما در حالت کلی، میتواند بین 50هزار تا 120 هزار کرون باشد. پزشکان متخصص نیز میتوانند بین 39 هزار تا 180 هزار کرون درآمد داشته باشند.

  • آیا میشود به عنوان پزشک، با زبان انگلیسی در این کشور مشغول به کار شد؟

به طور قطعی نمیتوان گفت خیر. اما از آنجایی که پزشک با مردم ارتباط مستقیم دارد به شما پیشنهاد میشود حتما به زبان سوئدی مسلط شوید. ممکن است تحصیل پزشکی در کشور سوئد به زبان انگلیسی ممکن باشد، اما همچنان تسلط به زبان سوئدی لازم است.

  • هزینه تحصیل دندانپزشکی در سوئد چقدر است؟

هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی با توجه به ملیت فرد، زبان و دانشگاهی که انتخاب کرده است متفاوت میباشد و میتواند رقمی در حدود 6 تا 12 هزار یورو در سال را شامل شود. علاوه بر شهریه دانشگاه، دانشجویان میبایست هزینه های دیگری مانند هزینه بررسی و پردازش مدارک و همچنین آزمون زبان را نیز پرداخت کنند. شما میتوانید جهت اخذ مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه ها، با کارشناسان و متخصصان گروه عالیان ویزا در تماس باشید.

سخن پایانی

در میان رشته های تحصیلی ارائه شده در برترین دانشگاه های سوئد با رنکینگ جهانی، رشته های حوزه پزشکی توجه داوطلبان بسیاری را به خود جلب کرده است. تسلط کافی به زبان انگلیسی و سوئدی در کنار داشتن یک رزومه تحصیلی عالی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور ضروری است. ما در این مقاله به بررسی شرایط و مدارک لازم جهت تحصیل پزشکی در سوئد پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ما، باعث کمک به تصمیم گیری و فراهم شدن شرایط تحصیل شما مخاطب عزیز در این کشور گردد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور سوئد را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *