بروزترین قوانین ثبت شرکت در لهستان

تأسیس یک شرکت خصوصی در لهستان فرصتی عالی برای کشف تمام مزایا و چشم اندازهای کارآفرینی در اتحادیه اروپا است. در این کشور قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای تأسیس شرکت وجود ندارد و علاوه بر چنین امتیاز مهمی، مزایای زیادی در روابط بازار بین اعضای اتحادیه اروپا وجود دارد. با تأسیس شرکت در کشور لهستان می توانید به سادگی مجوز اقامت موقت و یا دائم خود را دریافت نمایید و پس از گذشت چند سال، اقدام به اخذ شهروندی خود کنید. شما می توانید شرکت خود را از خارج از کشور اداره کنید و کارمندان خود را با توجه به ذهنیت و نیازمندی های کسب و کارتان انتخاب نمایید. در ادامه این مقاله قصد داریم به قوانین و نحوه ثبت شرکت در لهستان بپردازیم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور لهستان گردآوری شده است.

ثبت شرکت در لهستان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • برای ثبت شرکت در لهستان از کجا شروع کنیم ؟
  • مزایای تأسیس شرکت در لهستان
  • مدارک مورد نیاز برای تأسیس شرکت در لهستان
  • مراحل ثبت و تأسیس شرکت در لهستان

برای ثبت شرکت در لهستان از کجا شروع کنیم ؟

فرآیند ثبت شرکت در لهستان حدود 2-3 هفته طول می کشد و روند شفاف و ساده ای دارد. لهستان، کشوری توسعه یافته است و فعالیت تجاری در آن راحت است. بر اساس میزان سرمایه اولیه و منافع مصرف کنندگان آینده، شما مختار هستید که قالب فعالیت شرکت خود را انتخاب کنید و با بررسی شرایط موجود اقدام به ایجاد یک کسب و کار کوچک، متوسط و یا بزرگ نمایید.

در حال حاضر، کسب و کارهای کوچک در لهستان به نسبت سایر کسب و کارها پیشرو هستند. ایجاد یک کسب و کار کوچک انعطاف پذیرتر است و می تواند به سرعت جایگاه سودآوری در بازار کالا یا خدمات پیدا کند.

علاوه بر کسب و کارهایی که در مقیاس کوچک هستند، یک کارآفرین می تواند در قالب صندوق های مشارکت، اتحادیه های کارگری، جوامع و شرکت ها فعالیت داشته باشد. در نظر داشته باشید:

ثبت شرکت در لهستان

در مرحله دوم، شما باید در مورد ویژگی های کلیدی شرکت جدید خود (نام، سرمایه سهام، قوانین نمایندگی و غیره) تصمیم بگیرید. برای این کار می توانید از فرم های ثبت شرکت در کشور لهستان به صورت آنلاین استفاده کنید و در صورتی که به مشاوره حقوقی نیاز داشته باشید، می توانید از وکلای مجرب استفاده کنید.

در گام بعدی، شما باید تمامی مدارک لازم را جمع آوری نمایید، مدارک مورد نیاز برای تأسیس شرکت بستگی به عوامل مختلفی دارد، یکی از این عوامل این است که آیا می خواهید به سرمایه گذاری خود را مستقیماً انجام دهید و شخصاً سهام دار شوید و یا می خواهید به طور غیر مستقیم سرمایه گذاری کنید و یک شرکت تابعه در لهستان تأسیس کنید، به این معنی که از طریق شرکت خارجی خود سهامدار شرکت لهستانی شوید.

در مرحله نهایی، شما باید تصمیم بگیرید که برای تکمیل فرآیند ثبت شرکت قصد دارید به صورت حضوری از لهستان بازدید کنید و یا فرآیند ثبت شرکت را از راه دور انجام دهید و مأموریت تشکیل شرکت را به موسسه حقوقی بسپارید.

مزایای تأسیس شرکت در لهستان

قانون لهستان برای هر سرمایه ‌گذاری که شرکتی را در لهستان ثبت می ‌کند، مشوق‌ های مختلفی ارائه می‌ کند. مشوق ها ممکن است به دسته های مختلفی تقسیم شوند. با این حال، معمولاً مشوق های مالیاتی برای سرمایه گذاران خارجی جالب تر هستند. یکی از مزایای مالیاتی ثبت شرکت در لهستان، مالیات شرکتی (CIT) پایین است که مقدار آن 9٪ (برای سود حداکثر 2 میلیون یورو) در نظر گرفته می شود.

همچنین، مالیات 5 درصدی بر درآمد حاصل از حقوق IP و معافیت مالیاتی تحقیق و توسعه (R&D) نیز از دیگر مزایای تأسیس یک شرکت در لهستان به شمار می روند. افراد با سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی (SEZ) نیز از معافیت مالیات بر درآمد شرکت ها و معافیت مالیات بر دارایی را برخوردار خواهند بود.

علاوه بر این، سرمایه گذاران با تأسیس شرکت در لهستان می توانند از مزیت های بازار این کشور نیز بهره‌مند شوند، برخی از این مزایا عبارت اند از :

  • اقتصاد لهستان، ششمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا است
  • رشد پیوسته تولید ناخالص داخلی (به طور متوسط 3.6٪ در دوره 2009-2019)
  • پنجمین بزرگترین بازار مصرف در اتحادیه اروپا (38 میلیون لهستانی)
  • بازار عظیم منابع انسانی و جمعیت در سن کار (تقریباً 25 میلیون لهستانی)
  • نرخ پایین بیکاری در سطح 3.2 درصد در سال 2020
  • سیستم آموزشی به خوبی توسعه یافته متشکل از حدود 450 دانشگاه و در مجموع 1.3 میلیون دانشجو

مدارک مورد نیاز برای تأسیس شرکت در لهستان

شما می توانید به صورت حضوری و یا از راه دور در کشور لهستان، اقدام به تأسیس شرکت نمایید. برای ثبت هر نوع از این شرکت ها نیاز به مدارک مختلفی خواهید داشت. اگر می‌خواهید از راه دور و بدون بازدید از لهستان شرکت خود را ثبت کنید، می‌توانید از وکلای مجرب این حوزه درخواست کنید تا به صورت قانونی شرکت خود را ثبت نمایید. اسناد و مدارک مورد نیاز بسته به نوع شرکت و شرایط خاص آن می تواند متفاوت باشد. اما به صورت کلی، معمولاً به مدارک زیر نیاز خواهید داشت :

  • تهیه اساسنامه
  • خدمات مترجم
  • خدمات اسناد رسمی (در تشکیل شرکت اسناد رسمی)
  • دریافت گواهی ثبت نام (بیانیه از ثبت دادگاه ایالتی) – KRS
  • ثبت نام در ادارات مالیاتی (NIP)
  • رسید گواهی شماره VAT، شماره شناسایی مالیاتی VAT EU
  • ثبت نام در صندوق بیمه اجتماعی (ZUS)
  • ثبت نام در اداره آمار و دریافت شماره REGON.
  • افتتاح حساب بانکی

علاوه بر این اگر به صورت شخصی اقدام می کنید، به مدارک زیر نیز نیاز خواهید داشت:

علاوه بر این اگر به صورت شخصی اقدام می کنید، به مدارک زیر نیز نیاز خواهید داشت:

  • شناسنامه یا پاسپورت

و اگر نماینده یک شرکت خارجی هستید که قصد ثبت شرکت تابعه در لهستان را دارد، مدارک زیر الزامی می باشد:

  • گزیده ای از ثبت شرکت محلی با آپوستیل
  • شناسنامه یا پاسپورت

مراحل ثبت و تأسیس شرکت در لهستان

مراحل لازم برای تشکیل و ثبت شرکت در کشور لهستان ممکن است تا حدودی پیچیده به نظر برسد و نیازمند انجام برخی فرآیندهای خاص باشد. لازم به ذکر است که روند ثبت شرکت در این کشور به دو صورت حضوری و آنلاین صورت می گیرد و اخیراً LLC در لهستان را می توان به صورت آنلاین نیز ثبت کرد. به صورت کلی مراحل ثبت شرکت در لهستان به شرح زیر می باشد :

  • مرحله 1 : اساسنامه شرکت را امضا کنید

اولین مرحله تشکیل شرکت، اجرای اساسنامه و امضای آن است. اساسنامه شرکت باید به صورت اسناد رسمی تنظیم شود؛ بنابراین مراجعه به دفتر اسناد رسمی ضروری است.

  • مرحله 2 : سپرده گذاری سرمایه سهام شرکت لهستانی

مرحله دوم، مشارکت در سرمایه شرکت است. مشارکت معمولاً شامل واریز مبلغ مناسبی به حساب بانکی شرکت است. با این حال، با توجه به توافق سهامداران، ممکن است شامل انتقال حقوق مالکیت به شرکت (به عنوان مثال، زمینی که ساختمان مسکونی در آن ساخته شود) یا یک ملک (به عنوان مثال یک وسیله نقلیه) نیز باشد.

  • مرحله 3 : یک هیئت مدیره در لهستان منصوب کنید

مرحله سوم انتصاب هیئت مدیره است که این امر به دو صورت قابل انجام خواهد بود :

تصمیم گیری در مجمع عمومی سهامداران و یا تصمیم تک سهامدار : در روش اول انتصاب هیئت مدیره، مستلزم تشکیل مجمع عمومی سهامداران است، صورت‌جلسه مجمع عمومی سهامداران نیازی به تنظیم ندارد. یک سند رسمی و یک فرم کتبی منظم کافی است.

تصمیم تک تک سهامداران : در صورتی که اساسنامه چنین حقی را به تک تک سهامداران اعطا کند (حقوق ممتاز)، انتصاب هیئت مدیره می تواند بر اساس تصمیم تک تک سهامداران صورت بگیرد.

  • مرحله 4 : درخواست ثبت نام را به ثبت شرکت در لهستان ارسال کنید

مرحله چهارم، ورود شرکت به دادگاه ملی (KRS) و ثبت آن به صورت قانونی است. مرحله ثبت درخواست ورود شرکت به دادگاه ثبت NCR به همراه کلیه پیوست های مورد نیاز انجام می شود.

  • مرحله 5 : مجوزهای دیگر را در لهستان دریافت کنید

پنجمین مرحله ثبت شرکت در لهستان، اخذ شماره شناسایی (به عنوان مثال NIP و REGON) یا اخذ مجوز برای انجام فعالیت خاص است.

ثبت شرکت در لهستان
سؤالات متداول
  • آیا امکان ثبت شرکت برای خارجی ها در لهستان وجود دارد؟

بله، هیچ محدودیتی برای ثبت شرکت در کشور لهستان برای اتباع خارجی وجود ندارد.

  • ثبت شرکت در کشور لهستان چقدر زمان می برد؟

شما دو گزینه برای ثبت نام دارید، روش اول ثبت شرکت آنلاین است که 1-5 روز طول می کشد و روش دوم مراجعه حضوری به دفتر اسناد رسمی است که 2-12 هفته طول می کشد.

  • شماره KRS در فرآیند ثبت شرکت در کشور لهستان چیست؟

شماره KRS عددی است که هر شرکت لهستانی در فرآیند ثبت به دست می آورد که برای هر شرکت منحصر به فرد است و با استفاده از آن می توانید اقدامات اداری و قانونی مربوط به شرکت را انجام دهید.

  • حداقل سرمایه برای تأسیس شرکت در لهستان چقدر است؟

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت در کشور لهستان 5000 PLN است و باید قبل از ثبت نام (در حالت عادی ثبت نام) یا ظرف 7 روز پس از ثبت نام در KRS (در صورت ثبت نام آنلاین) پرداخت شود.

  • آیا می توانم از طریق ثبت شرکت در کشور لهستان ویزا بگیرم؟

ثبت شرکت تنها یکی از شرایطی است که برای اخذ ویزای لهستان باید رعایت شود. شما باید یک طرح تجاری واقع بینانه برای شرکت خود تهیه کنید و اسناد و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید تا واجد شرایط اخذ ویزا شوید.

سخن پایانی

با توجه به اقتصاد قوی و توسعه یافته لهستان و فرصت های بیشمار در صنایع مختلف این کشور، ثبت شرکت و آغاز یک کسب و کار سودده در آن می تواند قدمی به سوی یک آینده نسبتا روشن در شغل شما به حساب بیاید. در این مقاله با قوانین مربوط به ثبت شرکت در لهستان آشنا شدیم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی و کاری لهستان را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *