حداقل حقوق در فرانسه چقدر است؟

فرانسه، در کنار کشورهایی مانند ایالات‌متحده، ژاپن، آلمان، ایتالیا و بریتانیا یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان است. درحالی‌که در دهه 1950 کشاورزی و صنعت بخش‌های غالب اقتصاد فرانسه بودند، فعالیت‌های خدماتی و اداری، پس از جنگ جهانی دوم به مولد ثروت ملی فرانسه تبدیل شدند. رشد اقتصادی پس از جنگ با افزایش قابل‌توجه استانداردهای زندگی ازجمله، کاهش نرخ بیکاری، کاهش ساعات کاری به 35 ساعت در هفته، افزایش روزهای تعطیل، افزایش قدرت خرید و افزایش درآمد ماهانه کارگران همراه بوده است. شرایط مطلوب اقتصادی کشور فرانسه در سال‌های اخیر، باعث افزایش تقاضا برای دریافت ویزای کار فرانسه شده است. اگر شما هم مشتاق به کار و زندگی در فرانسه هستید، برای برآورد هزینه‌های زندگی باید بدانید حداقل حقوق در فرانسه چقدر است؟ برای کسب اطلاعات درباره شرایط کار و حداقل حقوق در فرانسه و همچنین ویزای موردنیاز برای کار در این کشور، این مقاله را تا انتها بخوانید. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور فرانسه، گردآوری‌شده است.

حداقل حقوق در فرانسه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • کمترین میزان درآمد در فرانسه چقدر است؟
  • آیا همه افراد، حداقل دستمزد را در فرانسه دریافت می‌کنند؟
  • میانگین حقوق در فرانسه چقدر است؟
  • متوسط درآمد مشاغل مختلف در فرانسه
  • مقایسه حقوق و دستمزد در فرانسه بر اساس سطح تجربه و تحصیلات
  • حقوق و دستمزد برای مهاجران در فرانسه
  • بررسی نرخ بیکاری در فرانسه
  • ویزای کار در فرانسه برای ایرانیان

کمترین میزان درآمد در فرانسه چقدر است؟

حداقل دستمزد در فرانسه (SMIC) شامل حقوق پایه کارمند و همچنین مزایا و پاداش بهره‌وری است. افرادی که این حقوق را دریافت می‌کنند، اغلب به‌عنوان «اسمیکارد» شناخته می‌شوند. بر اساس قوانین فرانسه، کارفرمایانی که حداقل دستمزد را پرداخت نکنند، ممکن است محکوم به پرداخت جریمه تا 1500 یورو شوند. میزان ساعات کار در فرانسه، 35 ساعت در هفته است. حداقل دستمزد ناخالص فعلی در فرانسه در سال 2022، 10.57 یورو در ساعت است که با کسر مالیات بر درآمد، به معنای حقوق خالص ساعتی 8.37 یورو است. به عبارتی، حداقل حقوق فرانسه 1603.12 یورو در ماه، به‌صورت ناخالص است. بااین‌حال، استثنائاتی درباره حداقل دستمزد ماهانه، وجود دارد. معمولاً جوانان برای تجربه کاری اصلاً دستمزد دریافت نمی‌کنند، اما ممکن است به آن‌ها کمک‌هزینه‌ای داده شود. بااین‌وجود، این کمک‌هزینه، برای سابقه کار بیش از 2 ماه متوالی،  طبق قانون کار فرانسه، اجباری است. همچنین کارمندان در فرانسه، احتمالاً هر 15 ماه یک‌بار افزایش حقوقی حدود 9 درصدی را مشاهده خواهند کرد.

حداقل حقوق در فرانسه

آیا همه افراد، حداقل دستمزد را در فرانسه دریافت می‌کنند؟

هرچند حداقل دستمزد ماهانه در فرانسه، 1603 یورو در ماه است، بااین‌حال همه افراد این مبلغ را دریافت نخواهند کرد. گروه‌های زیر ممکن است مبالغی کمتر یا بیشتر دریافت کنند:

  • جوانان

قانون حداقل حقوق در فرانسه ، برای کارگران بالای 18 سال اعمال می‌شود. بااین‌حال، کارآموزان و کارمندان جوانی که زیر این سن هستند، می‌توانند ازنظر قانونی بین 80 تا 100 درصد حداقل دستمزد را دریافت کنند. کارگران جوانی که بیش از 6 ماه در یک شرکت مشغول به کار هستند، باید حداقل دستمزد کامل دریافت کنند.

 

  • کارآموزان

میزان حقوق دریافتی کارآموزان  در فرانسه، بسته به سن و سطح آن‌ها، متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، یک نوجوان 16 ساله در سال اول آموزش، تنها ازنظر قانونی حق دریافت 27٪ از SMIC (یا 432.84 یورو در ماه) را دارد، درحالی‌که یک جوان 24 ساله در سال سوم کارآموزی خود، باید 78٪ حداقل دستمزد یا حدود 1250 یورو دریافت کند. بااین‌حال اگر نگران تأمین هزینه‌های خود در فرانسه هستید، بهتر است بدانید بر اساس قوانین فرانسه، افراد بالای 25 سال باید حداقل دستمزد کشوری را در کل دوره کارآموزی خود دریافت کنند.

 

  • کارمندان و کارگران عضو اتحادیه کارگری

بسته به حوزه فعالیت، قراردادهای دسته‌جمعی (کنوانسیون‌های جمعی) که توسط اتحادیه‌های کارگری مذاکره می‌شود، به‌طورکلی حداقل دستمزد توافقی را تعریف می‌کنند. اگر دستمزد تعیین‌شده در این اتحادیه‌ها، بالاتر از حداقل حقوق معین‌شده توسط دولت فرانسه باشد، این مبلغی است که کارمند باید دریافت کند.

میانگین حقوق در فرانسه چقدر است؟

بر اساس ارقام اخیر موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه (INSEE)، متوسط ​​حقوق در فرانسه در سال 2022، 2340 یورو خالص در ماه یا 39300 یورو درآمد ناخالص در سال است. بااین‌حال، حقوق فرانسوی‌ها با بقیه کشورهای اروپای غربی چندان قابل‌مقایسه نیست. به‌عنوان‌مثال، پاریس در رتبه 56 در فهرست شهرهای اروپایی قرار دارد که بر اساس میانگین حقوق خالص طبقه‌بندی می‌شوند. سایر شهرهای بزرگ فرانسه، در رتبه 51 (Antibes)، 52 (مونپلیه)، 58 (تولوز)، 60 (لیل)، 61 (نانت)، 65 (لیون)، 68 (مارسی) و 72 (نیس) قرار دارند. البته، قوانین کار به‌طورکلی در فرانسه بسیار خوب است، با هفته‌های کاری 35 ساعته، کارگران به‌طور منظم، پنج هفته یا 30 روز کاری در سال، تعطیلات دارند. مرخصی استعلاجی پس از 3 روز اول بیماری نیز تحت پوشش قرار می‌گیرد و به کارمندان کمک‌هزینه روزانه پرداخت می‌شود.

حداقل حقوق در فرانسه
متوسط درآمد مشاغل مختلف در فرانسه

هرچند حداقل حقوق در فرانسه ، توسط دولت تعیین می‌شود، میزان درآمد متوسط در فرانسه، بین مشاغل مختلف به‌شدت متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، مشاغل بخش دولتی به‌اندازه مشاغل بخش خصوصی حقوق دریافت نمی‌کنند، حتی اگر امنیت شغلی بیشتری را فراهم کنند. درواقع، کارکنان در سطح مدیریت در بخش خصوصی، می‌توانند انتظار داشته باشند که میانگین حقوق سالانه 48903 یورو دریافت کنند. در همین حال، مدیران عامل با میانگین حقوق 64875 یورو بیشترین درآمد را در این بخش دارند. اگر قصد زندگی و کار در فرانسه را دارید، نگاهی به جدول زیر بیندازید و متوسط حقوق مشاغل مختلف را بررسی کنید:

مقایسه حقوق و دستمزد در فرانسه بر اساس سطح تجربه و تحصیلات

سطح تجربه و تحصیلات، مهم‌ترین عامل در تعیین حقوق است. طبیعتاً هر چه سال‌های تجربه و میزان تحصیلات افراد، بیشتر باشد دستمزد آن‌ها بالاتر از حداقل حقوق در فرانسه خواهد بود. کارمندانی که بین 2 تا 5 سال تجربه ‌دارند، به‌طور متوسط ​​32٪ بیشتر از تازه‌واردها و جوانان در همه صنایع و رشته‌ها درآمد دارند. افراد حرفه‌ای با تجربه بیش از 5 سال به‌طور متوسط ​​36٪ بیشتر از افراد باتجربه کاری کمتر درآمد دارند.

همچنین کارمندانی که مدرک لیسانس گرفته‌اند، 24 درصد بیشتر از دارندگان دیپلم و دارندگان مدرک کارشناسی ارشد، 29 درصد بیشتر از دارندگان لیسانس درآمد خواهند داشت. درنهایت، دارندگان مدرک دکتری در حین انجام کار مشابه، به‌طور متوسط ​​23 درصد بیشتر از دارندگان مدرک کارشناسی ارشد، درآمد دارند.

به همین دلیل، افراد زیادی از طریق تحصیل در فرانسه، برای مهاجرت و ورود به این کشور اقدام می‌کنند تا پس از تحصیل در فرانسه، درآمد بالاتری داشته باشند. هزینه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در فرانسه از 20600 یورو تا 61900 یورو است و تقریباً دو سال طول می‌کشد. اگر قصد مهاجرت به فرانسه و شرایط سنی پذیرش در دانشگاه‌های این کشور را دارید، این روش یک سرمایه‌گذاری واقعی برای بهبود زندگی‌تان خواهد بود.

حقوق و دستمزد برای مهاجران در فرانسه

به گفته وزارت کشور فرانسه، از هر 10 نفر شاغل در فرانسه، حداقل 2 نفر آن‌ها، مهاجر هستند. از 3,173,900 خارجی فعال در این کشور، اکثریت (2,416,000) از خارج از اتحادیه اروپا و 758,000 نفر از اتحادیه اروپا هستند. علاوه بر این، ساکنان غیر اتحادیه اروپا (58.6٪) در مقایسه با ساکنان اتحادیه اروپا (48.4٪) در سطح شغلی حرفه‌ای، فعال هستند. ازآنجاکه دولت فرانسه، مهاجران و نیروی کار حرفه‌ای را پذیرش می‌کند، تعداد متقاضیان دریافت ویزای کار در فرانسه در سال‌های اخیر به طرز چشمگیری افزایش‌یافته است.

بررسی نرخ بیکاری در فرانسه

جدول نرخ بیکاری در فرانسه نشان می‌دهد که در سه‌ماهه چهارم سال 2021 از 8.0 درصد کاهش‌یافته به 7.4 درصد کاهش‌یافته است. این رقم، کمترین نرخ بیکاری فرانسه از سه‌ماهه دوم سال 2020 بود، زیرا تعداد بیکاران با کاهش 189000 نفر به 2.2 میلیون نفر رسید.

حداقل حقوق در فرانسه

در همان زمان، نرخ بیکاری برای افراد 15 تا 24 ساله با 3.6 واحد کاهش به 15.9 درصد و به پایین‌ترین حد در اواخر دهه 1980 و 1990 رسید. همچنین نرخ بیکاری افراد 25 تا 49 سال 0.3 درصد کاهش یافت، درحالی‌که برای افراد 50 ساله یا بیشتر نرخ بیکاری روی رقم 5.8 درصد ثابت ماند.

همچنین نرخ اشتغال در فرانسه، در سال 2022،  0.2 واحد افزایش‌یافته و به 67.8 درصد رسیده است که بالاترین سطح در سال‌های اخیر است. این آمار و ارقام، اثبات‌کننده رشد اقتصادی کشور فرانسه هستند. همچنین پیش‌بینی می‌شود فرانسه، به‌عنوان دومین اقتصاد پرقدرت جهان، برای توسعه و رشد بیشتر، نیاز به نیروی کار حرفه‌ای داشته باشد.

ویزای کار در فرانسه برای ایرانیان

اگر قصد مهاجرت به فرانسه از طریق کار را دارید، به‌عنوان یک شهروند خارج از اتحادیه اروپا باید ویزای کاری فرانسه را دریافت کنید. برای دریافت ویزای کار فرانسه، به یک پیشنهاد شغلی در کشور فرانسه نیاز دارید که میزان دستمزد آن از حداقل حقوق در فرانسه بالاتر باشد. پس از دریافت پیشنهاد کاری، کارفرمای شما یک قرارداد کاری تنظیم می‌کند و آن را به بخش محلی وزارت کار فرانسه می‌فرستد. اگر هر یک از اعضای خانواده به شما ملحق می‌شوند، کارفرما باید رویه درخواست ویزای اعضای خانواده همراه را نیز آغاز کند.

قبل از ارسال درخواست، کارفرمای شما باید تلاش کرده باشد تا با کمک سازمان‌های دولتی (مانند Apec و Pôle Emploi) یا سازمان‌های خصوصی، نیروی کار مناسب را در بازار کار فرانسه پیدا کند اما موفق نشده باشد.

اگر وزارت کار فرانسه DIRRECTE)) قرارداد کاری شما را تأیید کند، درخواست به اداره مهاجرت و ادغام فرانسه (OFII) ارسال می‌شود. هنگامی‌که OFII قرارداد را تأیید کرد، مستقیماً به سفارت فرانسه در کشور شما می‌رود. سپس دعوت‌نامه‌ای برای مراجعه حضوری به سفارت برای درخواست ویزای طولانی‌مدت دریافت می‌کنید.  سپس باید مدارک موردنیاز اخذ ویزای کار را که بسته به نوع ویزای کاری که دریافت می‌کنید، متفاوت خواهد بود، ارائه کنید و منتظر ویزای خود باشید. همچنین اگر واجد شرایط دریافت ویزای کار فرانسه نیستید، می‌توانید از طریق ویزای تحصیلی مجوز اقامت فرانسه را دریافت کنید و پس از فارغ‌التحصیلی با داشتن مدرک دانشگاهی بالاتر، مشغول به کار در این کشور شوید. بدین ترتیب می‌توانید بیشتر از حداقل حقوق در فرانسه ، درآمد داشته باشید.

سؤالات متداول
  • ساعات کاری در فرانسه چقدر است؟

طبق قانون وزارت کار فرانسه، افراد باید برای دریافت حداقل دستمزد 35 ساعت در هفته کار کنند.

  • آیا همه افراد حداقل دستمزد در فرانسه را دریافت خواهند کرد؟

خیر. بسته به میزان تجربه، نوع شغل و میزان تحصیلات، میزان درآمد در فرانسه متغیر خواهد بود.

  • حداقل دستمزد در فرانسه چقدر است؟

حداقل دریافتی در سال 2022، 1603 یورو در ماه خواهد بود.

  • آیا آشنایی با زبان فرانسوی برای دریافت ویزای کاری فرانسه، اجباری است؟

ویزای کاری فرانسه تنها برای افراد با رزومه بسیار قوی و متخصص در حوزه فعالیت خود صادر می‌شود. به همین جهت، توصیه می‌کنیم برای دریافت یک پیشنهاد کاری مناسب که منجر به دریافت ویزای کار می‌شود، با زبان فرانسوی آشنایی داشته باشید.

  • با توجه به افزایش نرخ تورم جهانی، امکان افزایش حداقل حقوق در فرانسه وجود دارد؟

بله. معمولاً هر 15 ماه، 9 درصد به میزان حقوق کارمندان در فرانسه افزوده می‌شود.

سخن پایانی

حداقل حقوق در فرانسه با 35 ساعت کار در هفته، حدود 1603 یورو در ماه خواهد بود. این رقم در کنار نرخ بیکاری پایین فرانسه، نشان‌دهنده رشد و توسعه روزافزون اقتصادی این کشور است. به همین جهت، فرانسه کشوری ایده آل برای زندگی و کار محسوب می‌شود؛ اما اگر قصد زندگی و یافتن شغل در این کشور را دارید باید بدانید دریافت ویزای کاری فرانسه، منوط به داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمای فرانسوی خواهد بود. همچنین نیاز به رزومه بسیار قوی دارد.

اگر شرایط دریافت ویزای کار این کشور را ندارید، می‌توانید از دانشگاه‌های با رتبه‌بندی بسیار بالا در فرانسه پذیرش بگیرید و از طریق برنامه‌های تحصیلی وارد این کشور شوید. پس از فارغ‌التحصیلی، شامکان این را خواهید داشت تا با یافتن شغل، در این کشور بمانید و زندگی کنید. بدین ترتیب با بالا رفتن سطح تحصیلات شما، میزان حداقل حقوق در فرانسه نیز برایتان افزایش خواهد یافت. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به فرانسه را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. درود فراوان بر شما
    خواستم مهاجرت کنم به فرانسه از طریق ویزا کاری.
    آیا با در آمد 1۶۰۰یورو در ماه میتونم خرج و مخارج یه خانواده ۵نفره رو تامین کنم
    مسکن خورد و خوراک پوشاک
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. درود برشما
    لطفا برای بررسی کامل شرایطتون و ارائه بهترین مسیر مهاجرتی برای شما با شماره 02191304747 تماس بگیرید کارشناسان ما راهنماییتون می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *