نکات مهم خرید خانه در اسپانیا در سال 2024

داشتن خانه ای که بتوان در آن از تعطیلات خود در هوای گرم اسپانیا لذت برد رویای بسیاری از ایرانیان است. چه چیزی می تواند لذت بخش تر از زندگی در کوستا دل سول، مادرید، یا کوستا بلانکا، ماربی یا، بنال مادنا در اسپانیا، کشوری که غرق در شورو نشاط و رقص و آواز است باشد؟ حال اگر بتوان از طریق خرید خانه در اسپانیا بدون دردسر اقامت آن را نیز به دست آورد، آیا لذت زندگی در این کشور اروپایی دوچندان نخواهد شد؟ باید بدانید که خریداران ملک در اسپانیا، بر اساس ارزش ملکی که خریداری می کنند، ویزای طلایی دریافت کرده و به راحتی اقامت و سپس شهروندی اسپانیا را به دست می آورند. 

ما می خواهیم در این مقاله، مهم ترین نکاتی که باید درخصوص خرید خانه در کشور اسپانیا بدانید را به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهیم و به شما کمک کنیم تا هر چه سریع تر رویای خود را در اروپا محقق کنید. كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط گروه مهاجرتی عاليان ويزا، از منابع معتبر و  وب سايت هاى رسمى كشور اسپانیا گردآورى شده است. اگر شما نیز قصد دارید تا در مورد نکات مهم خرید خانه در کشور اسپانیا و سرمایه گذاری در این کشور اطلاعات کسب نمایید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

خرید خانه در اسپانیا
عناوین و موضوعات این مقاله

بررسی مزایای خرید خانه در اسپانیا

خرید خانه در کشور اسپانیا می تواند برای هر متقاضی با هر شرایط و هدف، مزایایی به همراه داشته باشد. 

برخی از مهم ترین مزیت های خرید خانه در کشور اسپانیا :

  • امکان اخذ اقامت دائم اسپانیا بعد از پنج سال
  • امکان دریافت اقامت بدون نیاز به ارائه مدرک زبان
  • قابلیت اجاره دادن خانه خریداری شده در اسپانیا
  • امکان اخذ اقامت، بدون شرط حضور در اسپانیا
  • امکان سفر به تمامی کشور‌های عضو شنگن بدون نیاز به ویزا
  • قابلیت افتتاح حساب در بانک ‌های اروپا
  • عدم نیاز به اشتغال در اسپانیا
  • امکان اخذ اجازه کار و ثبت شرکت در اسپانیا
  • قابلیت اخذ پاسپورت اسپانیا پس از گذشت ده سال
  • امکان تحصیل رایگان فرزندان زیر ۱۸ سال در مدارس اسپانیا
  • معافیت از پرداخت مالیات سالانه
  • امکان اخذ اقامت اسپانیا برای والدین متقاضی و همسر وی
خرید خانه در اسپانیا

شرایط خرید خانه در کشور اسپانیا در سال 2024

اگرچه فرآیند خرید خانه در اسپانیا و همچنین شرایط تعیین شده از سوی دولت این کشور برای خریداران بسیار آسان است، اما اطلاع از آن می تواند موجب شود تا متقاضیان با اطمینان خاطر بیشتری اقدام نمایند. شما می توانید در صورت تمایل، با کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا مشاوره تخصصی دریافت کنید و از واجد شرایط بودن خود جهت سرمایه گذاری در املاک اسپانیا، اطمینان حاصل نمایید.

مهم ترین شرط جهت خرید ملک در اسپانیا توسط آن دسته از سرمایه گذاران خارجی که قصد دریافت اقامت اسپانیا از این طریق را دارند، یافتن ملکی به ارزش حداقل 500000 یورو است. این بدان معناست که خرید یک خانه با قیمت پایین تر از 500000 یورو در اسپانیا، منجر به دریافت اقامت این کشور نخواهد شد. درصورتی که می ‌خواهید به همراه خانواده خود اقامت این کشور اروپایی را دریافت کنید، خانه خریداری شده باید برای زندگی  همه اعضای خانواده شما مناسب باشد.

خرید خانه در اسپانیا

برای مثال، برای یک خانواده چهار نفره، خانه مورد نظر باید دارای حداقل دو اتاق خواب باشد. از آنجاییکه بانک های اسپانیا تمایلی به ارائه وام مسکن، علی الخصوص به افراد غیرمقیم ندارند، بهتر است سرمایه لازم جهت خرید ملک را در کشور مبدا خود تامین کنید.

نحوه دریافت شماره مالیاتی NIE

دریافت شماره مالیاتی یا همان NIE از اداره پلیس اسپانیا، شرط مهم بعدی است که رعایت آن الزامی می باشد. داشتن این شماره که برای هر فرد منحصر به فرد است، جهت انجام هر نوع معامله در اسپانیا ضروری می باشد و از آنجایی که باید در تمام اسنادی که امضا می کنید یا در اسپانیا صادر شده اند این شماره درج شود، قبل از امضای هر سند باید آن را داشته باشید. دریافت شماره NIE فرآیند پیچیده ای نیست، اما ممکن است زمان زیادی ببرد. در نتیجه بهتر است از مشاور املاک خود بخواهید که در مراحل درخواست NIE شما را همراهی کند و روند را تا حد امکان سرعت بخشد.

علاقه مندان به خرید خانه در اسپانیا باید ابتدا با دریافت یه ویزای توریستی وارد این کشور شوند و پس از انتخاب ملک مورد نظر و بستن قرارداد خرید ملک، از یک دفترخانه اسناد رسمی نوبت دریافت کنند. پیش از موعد مشخص شده برای مراجعه، باید از اداره‌ دارائی، اداره آب، برق، شهرداری و غیره، استعلام‌ های مورد نیاز را اخذ نموده و کد NIE دریافت کنند. به علاوه، در زمان مراجعه به دفتر، بایستی کلیه مدارک اعلام شده به همراه قرارداد خرید ملک، جهت تنظیم سند ملک، ارائه شوند.

چگونه میتوان با خرید خانه، اقامت اسپانیا را به دست آورد؟

دولت اسپانیا جهت خارج شدن از بحران مالی، مصمم به ارائه تسهیلات به افراد مایل به خرید ملک و سرمایه گذاری در این کشور است. در واقع این کشور با ارائه مشوق هایی به سرمایه گذاران خارجی، آنها را برای سرمایه گذاری از طریق خرید خانه در اسپانیا ترغیب می کند. یکی از مهم ترین این مشوق ها، اعطای ویزای طلایی اروپا به خریداران ملک در اسپانیا است. باید بدانید که دولت اسپانیا یکی از محبوب ترین برنامه های ویزای طلایی در اروپا را ارائه می دهد. بر طبق این طرح، با خرید یک خانه در اسپانیا به ارزش حداقل 500000 یورو، می توانید اقامت 2 ساله دریافت نموده و پس از 5 سال درخواست اقامت دائم دهید. به علاوه، در صورت اقامت قانونی در اسپانیا به مدت حداقل 10 سال، شهروندی و پاسپورت این کشور را نیز به دست خواهید آورد.

مراحل خرید خانه در کشور اسپانیا

برای خرید خانه در اسپانیا ، در ابتدا باید پیشنهادی را در خصوص خرید ملک مورد نظر خود به فروشنده املاک ارائه دهید. در صورت پذیرفته شدن پیشنهاد شما، مرحله بعدی خریدار و فروشنده یک قرارداد اولیه را امضا می کنند و پس از آن، خریدار باید مبلغی را که معمولاً 10 درصد ارزش ملک است، پرداخت نماید. توجه داشته باشید که قبل از پرداخت این مبلغ، خریدار می تواند در ازای پرداخت هزینه، ملک مورد نظر را برای مدتی رزرو نماید و به این شکل فرصت بیشتری برای تحقیق در مورد ملک و اطمینان از مناسب بودن آن داشته باشد. 

پس چنانچه تمایل دارید تا هر گونه بررسی در ملک مورد نظر انجام دهید، باید قبل از عقد قرارداد و پرداخت ودیعه انجام شود. اهمیت این امر در شرایطی است که شما قصد خرید یک ملک روستایی (بدون شهرسازی) را دارید، زیرا در این موارد همیشه مشخص نیست چه چیزی در چارچوب مقررات ساخته شده و یا چه چیزی غیرقانونی ساخته شده است. در نهایت، پس از کسب اطمینان کامل، باید شماره مالیاتی خود در اسپانیا (NIE) را دریافت کنید تا بتوانید در کلیه اسناد رسمی آن را درج نمایید.

خرید خانه در اسپانیا

هزینه خرید خانه در کشور اسپانیا چقدر است؟

سایر هزینه های مربوط به خرید خانه در اسپانیا از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است و بسیاری از آن ها قابل مذاکره هستند؛ به عنوان مثال، در کشور اسپانیا هزینه مشخصی برای وکلا یا مشاوران املاک وجود ندارد. پرداخت هزینه آژانس املاک در اسپانیا نیز معمولا توسط فروشنده انجام می شود. مشاوران املاک در اسپانیا، هزینه های خود را به صورت درصدی دریافت می کنند که معمولاً حدود 3 درصد از قیمت فروش نهایی ملک است. بنابراین مهم ترین هزینه هایی که خریداران ملک در اسپانیا باید بپردازند عموماً به شرح زیر است:

  • هزینه های قانونی (1٪ تا 2٪ از ارزش ملک، با احتساب مالیات بر ارزش افزوده)
  • هزینه ثبت زمین (1% تا 2.5% از ارزش ملک)
  • هزینه های دفتر اسناد رسمی (1٪ تا 2.5٪ ار ارزش ملک)
  • مالیات نقل و انتقال ملک (6% تا 10% از ارزش ملک)
  • مالیات سند مالکیت (1% تا 2.5% از ارزش ملک)
  • هزینه های آژانس املاک (3٪ از قیمت نهایی فروش)
خرید خانه در اسپانیا

نگاهی به قیمت خانه در اسپانیا

قیمت خانه در کشور اسپانیا با توجه به موقعیت جغرافیایی و نوع ملک متفاوت است. همچنین متراژ و سطح زیر بنای ساختمان و ملاحظات فنی از جمله موارد مهمی هستند که باید در هنگام خرید خانه در اسپانیا مورد توجه قرار گیرند زیرا که مستقیما بر قیمت خانه تاثیر می گذارند. در حالت کلی، متوسط قیمت هر متر مربع خانه در برخی از مهم ترین شهرهای اسپانیا در سال 2023 به شرح زیر است:

شهرمبلغ به یورو 
مادرید€3682
بارسلونا€4009
بیلبائو€3073
مالاگا€2091
سانتاندر€1868
والنسیا€1824

مهم ترین مدارک لازم جهت اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک

برخی از مدارک لازم که ارائه آن به صورت کامل، دقیق و ترجمه شده جهت اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید خانه در این کشور ضروری است عبارت اند از:

  • اسناد خرید ملک که به امضای طرفین درآمده و قانونی شده است
  • فرم درخواست اقامت کشور اسپانیا
  • کپی و اصل پاسپورت خریدار
  • رسید واریز هزینه درخواست ویزا
  • سند رسمی ملک
  • بیمه مسافرتی با پوشش درمانی در اروپا
  • مدارک مربوط به افتتاح حساب بانکی در اسپانیا
  • فیش واریز هزینه های مربوط به ویزا
  • یک قطعه عکس با فرمت پاسپورت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدارک اثبات تمکن مالی

سؤالات متداول

  • فرآیند خرید خانه در اسپانیا و اخذ اقامت این کشور چقدر طول می کشد؟

عموما این پروسه بین ۴ الی ۶ ماه  از زمان تهیه مدارک زمان می برد که با توجه به شرایط متقاضی ممکن است متفاوت باشد.

  • آیا می توان با مبلغ کمتر از ۵۰۰ هزار یورو در اسپانیا ملک خریداری کرد؟ آیا این امر منجر به اخذ اقامت می شود؟

بله با مبلغ کمتر از ۵۰۰ هزار یورو نیز می توانید در اسپانیا ملک خریداری نمایید اما این امر منجربه اخذ اقامت اسپانیا نمی گردد.

  • آیا باید هزینه ملک خریداری شده در اسپانیا را مستقیما به فروشنده بدهیم؟

بر خلاف اکثر کشورهای اروپایی که هزینه به وکیل یا مشاور املاک پرداخت می شود، این امر در اسپانیا رایج است که پول را مستقیم به حساب فروشنده هم واریز می نمایند.

  • شرایط دریافت وام جهت خرید خانه در اسپانیا چیست؟

این امر برای افراد غیرمقیم، اندکی دشوار است اما در صورت یافتن بانکی که به شما وام بدهد، داشتن حداقل 20درصد از ارزش ملک در حساب بانکی شما در اسپانیا ضروری خواهد بود. میزان پرداختی شما به بانک نمی تواند از 30-35% از درآمد شما بیشتر باشد.

  • آیا امکان خرید ملک ویلایی در سواحل اسپانیا و حتی جزایر قناری با مبلغ ۵۰۰ هزار یورو وجود دارد؟

بله، عالیان ویزا این امکان را برای ایرانیان عزیز فراهم کرده است.

  • آیا املاک اسپانیا از سایر کشورهای اروپایی ارزان تر است؟

بله اسپانیا جزو چند کشور ارزان در اروپا می باشد.

سخن پایانی

سرمایه گذاران علاقه مند به خرید خانه در اسپانیا می توانند با خرید یک ملک به ارزش حداقل ۵۰۰ هزار یورو، اقامت دائم این کشور را برای خود و اعضای خانواده به دست آورند و پس از 10 سال، درخواست شهروندی دهند. کمتر کشوری در جهان وجود دارد که چنین مزایای شگفت انگیزی را در اختیار خارجی ها قرار دهد. ما در این  مقاله هرآنچه لازم است در خصوص خرید خانه در کشور اسپانیا بدانید را برای شما شرح دادیم. 

گروه مهاجرتی عاليان ويزا، متشکل از كارشناسان و وکلای مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به خرید ملک در اسپانیا را به شما عزيزان ارائه می نمايد. جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما می توانيد فرم ارزيابى آنلاین را تكميل نماييد و يا از طریق شماره هاى موسسه و یا واتس آپ با ما تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. سلام
    ضمن تشکر از مطالب مفیدتون
    میتونیم با ۵۰۰ هزار یورو‌چند ملک خریداری کنیم؟

  2. سلام و درود خدمت شما
    بله اگر قصد اخذ اقامت گلدن ویزای اسپانیا را دارید میتوانید یک یا چند ملک را حداقل به ارزش مجموعا ۵۰۰.۰۰۰ یورو خریداری کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *