صفر تا صد مهاجرت کاری به دانمارک

اگر شما هم از علاقه‌مندان به کار و اخذ اقامت در کشور دانمارک هستید، خوب است بدانید که مهاجرت کاری به دانمارک در مقایسه با سایر کشورها، فرآیند نسبتاً سریع و آسانی دارد. دولت دانمارک فرصت بی‌نظیری را برای متخصصین و متقاضیان مشاغل مختلف فراهم کرده است تا بتوانند کار خود را در این کشور آغاز کرده و آینده شغلی روشنی را برای خود رقم بزنند.

افرادی که مایل به مهاجرت کاری به کشور دانمارک هستند، باید در این کشور شغلی پیدا کنند و نامه رسمی استخدام از یک کارفرمای دانمارکی دریافت نمایند. به طور کلی، لیست بلند بالایی از شرایط مورد نیاز برای پذیرش شغلی در دانمارک وجود دارد که متقاضیان باید از آن‌ها آگاه باشند. در ادامه این مقاله قصد داریم مجوزهای کاری و ویزای مبتنی بر استخدام در دانمارک را مورد بررسی قرار دهیم. در نظر داشته باشید که کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور دانمارک گردآوری شده است.

مهاجرت کاری به دانمارک

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط اخذ ویزا برای مهاجرت کاری به دانمارک چیست؟
  • انواع ویزای کاری دانمارک
  • مراحل اخذ ویزای کار دانمارک
  • مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای کاری دانمارک
  • هزینه اخذ ویزای کار دانمارک
  • مدت زمان ویزای کاری دانمارک چقدر است؟

شرایط اخذ ویزا برای مهاجرت کاری به دانمارک چیست؟

متخصصین و کارگران ماهر بین المللی که به دنبال رشد و پیشرفت در مسیر شغلی و زندگی آرام و باکیفیت هستند، این امکان را دارند تا با اخذ ویزای کاری دانمارک در این کشور آغاز به کار کنند. بر اساس داده‌های به دست آمده، نرخ بی‌کاری در کشور دانمارک در دسامبر سال 2021 به کمترین میزان خود رسیده و تا اکتبر 2022، 2.4 درصد محاسبه شده است که نشان‌دهنده اقتصاد قوی و شانس بالای کاریابی در این کشور است.

همه افراد به جز شهروندان اتحادیه اروپا (EU)، منطقه اقتصادی اروپا (EEA) و سوئیس برای کار در دانمارک به ویزا نیاز دارند. حتی در صورتی که فردی قصد انجام کار بدون مزد و یا کار پاره وقت را در این کشور داشته باشد، نیازمند ویزای کار دانمارک خواهد بود.

مهاجرت کاری به دانمارک

متقاضیان مهاجرت کاری به دانمارک باید درخواست ویزای خود را  به صورت آنلاین از طریق سامانه SIRI (آژانس دانمارکی برای استخدام و ادغام بین المللی) ارائه دهند. ارسال این درخواست به دو صورت امکان پذیر خواهد بود، در روش اول فرد متقاضی شخصاً درخواست خود را ارسال می‌کند و در روش دوم، کارفرمای فرد از طرف او درخواست را ارائه می‌دهد. به خاطر داشته باشید که اگر با ویزای شینگن وارد دانمارک شوید، نمی‌توانید برای کار یا اقامت درخواست دهید و فقط می‌توانید 90 روز در این کشور بمانید. اگر قصد اقامت بیشتر داشته باشید باید برای اقامت و اجازه کار درخواست دهید.

شهروندان کشورهای شمال اروپا (به عنوان مثال فنلاند، ایسلند، نروژ یا سوئد) به هیچ نوع مجوز کار یا اقامت یا حتی پاسپورت، برای کار در دانمارک نیاز ندارند و تنها ارائه گواهینامه رانندگی یا کارت بانکی برای اثبات هویت این شهروندان کافی خواهد بود. شهروندان اتحادیه اروپا و EEA نیز برای زندگی، کار یا تحصیل در دانمارک نیازی به درخواست ویزا ندارند. با این حال، باید از قوانین مهاجرتی SIRI (سرویس مهاجرت دانمارک و آژانس بین‌المللی استخدام دانمارک) پیروی کنند.

انواع روش‌های مهاجرت کاری به کشور دانمارک

دسته‌بندی‌های شغلی متنوعی برای مهاجرت کاری به دانمارک وجود دارد که می‌توانید بر اساس صلاحیت شغلی و توانایی‌های خود هر یک از آن‌ها را انتخاب نمایید. اگرچه پیش نیازهای لازم برای هر شغل متفاوت است، اما کشور دانمارک شرایط مطلوبی را برای انواع متقاضیان فراهم آورده است و شما می توانید تقریباً در هر زمینه ای، شغل مناسب با تجربه کاری خود را پیدا کنید. در ادامه قصد داریم چهار مورد از محبوب‌ترین و رایج‌ترین طرح‌های مهاجرت کاری به دانمارک را مورد بررسی قرار دهیم.

  • لیست مشاغل مثبت دانمارک (Denmark Positive List)

لیست مثبت دانمارک شامل مشاغلی است که در دانمارک تقاضای بالایی دارند. مشاغلی که با کمبود نیروی متخصص مواجه هستند در این لیست ذکر شده است. برای آن که بتوانید واجد شرایط این دسته از مشاغل شوید، باید حداقل دارای مدرک لیسانس باشید. این لیست شامل مشاغلی مانند مهندسان، پزشکان و مشاوران پزشکی، حسابرسان و غیره می‌شود که دو بار در سال، اول ژانویه و اول ژوئیه به روز می‌شود.

  • طرح محدودیت پرداخت (Pay Limit Scheme)

در صورتی که یک پیشنهاد کاری با درآمد بالا در دانمارک داشته باشید، می‌توانید با این طرح برای مهاجرت کاری به دانمارک و اقامت در این کشور درخواست دهید. طرح محدودیت پرداخت، برای افرادی که درآمد بالایی دارند، طراحی شده است و برای آنکه واجد شرایط ارائه در خواست بر اساس این طرح شوید، باید از یک کارفرمای دانمارکی پیشنهاد کاری داشته باشید و مبلغ درآمد آن نباید کمتر از 375000 کرون در سال باشد.

  • طرح گرین کارت (Green Card Scheme)

طرح گرین کارت مجوز کار و زندگی در دانمارک را به متقاضیان ارائه می‌دهد. این سیستم کاملاً مبتنی بر امتیاز است و شما باید بر اساس فاکتورهایی مانند سن، زبان، تحصیلات و غیره حداقل 100 امتیاز در سیستم امتیازدهی کسب کنید تا بتوانید برای این طرح اقدام کنید.  

  • طرح مسیر سریع (Fast track scheme)

این طرح مناسب افرادی است که از یک شرکت تأیید شده توسط SIRI پیشنهاد کاری دارند. طرح Fast track  یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای مهاجرت کاری به دانمارک به شمار می‌آید.

مراحل اخذ ویزای کاری دانمارک

اخذ ویزای کاری دانمارک، مهم‌ترین گام در فرآیند مهاجرت کاری به دانمارک به شمار می‌آید که باید مرحله به مرحله و با دقت انجام شود. به صورت کلی زمان پردازش ویزای کار دانمارک 30 روز است، اما در برخی موارد ممکن است پاسخ دهی تنها 10 روز زمان ببرد. هنگامی که مرکز مورد نظر شما درخواست را بررسی کرده و تصمیم نهایی را اتخاذ کرد، پاسخ را به شما ایمیل خواهد کرد. همچنین در برخی موارد وضعیت درخواست ویزا از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود. برای اخذ ویزای کاری دانمارک باید اقدامات زیر را گام به گام دنبال کنید :

  1. طرح ویزای کار مورد نظر خود را از وب‌سایت SIRI انتخاب کنید
  2. یک شناسه سفارش پرونده یا Case Order ID ایجاد کنید
  3. هزینه ویزای کار دانمارک را پرداخت کرده و درخواست خود را ارسال کنید
  4. مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای دانمارک خود را آماده کنید
  5. احراز هویت بیومتریک خود را انجام دهید
  6. فرم درخواست ویزای کار را ارسال کنید
  7. منتظر پاسخ باشید

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای کاری دانمارک

زمانی که طرح شغلی مناسب خود را انتخاب کردید و اطلاعات کافی را در مورد روش های مهاجرت کاری به دانمارک به دست آوردید، نوبت به تکمیل مدارک می‌رسد. آماده سازی مدارک یکی از مهم‌ترین گام‌ها در فرآیند ارسال درخواست ویزای کار دانمارک به شمار می‌آید و تأثیر مستقیمی بر روی موفقیت یا شکست درخواست ویزای شما خواهد داشت. از ضروری‌ترین مدارکی که باید ارائه دهید عبارت‌اند از :

  • پاسپورت معتبر با حداقل دو صفحه خالی
  • بیمه سلامت
  • یک قطعه عکس با پیروی از دستورالعمل‌های عکس شینگن
  • گواهی پرداخت هزینه ویزا
  • فرم تکمیل شده وکالت‌نامه ( تنها در صورتی مورد نیاز است که شما به کارفرمای خود یا شخص دیگری اجازه دهید درخواست را از طرف شما ارسال کند.)
  • قرارداد کاری یا پیشنهاد کاری
  • مدرک تحصیلی
  • مجوز دانمارکی برای کار (در صورت نیاز)
هزینه اخذ ویزای کار دانمارک

هزینه اخذ ویزای کار دانمارک در اغلب موارد در حدود 3025 کرون (445 دلار) تا 4,405 کرون است. شما باید هزینه را به سفارت یا کنسولگری که درخواست خود را به آن ارسال کرده‌اید، پرداخت کنید.

پس از آن که با درخواست ویزای کار شما موافقت شد، می‌توانید به دانمارک سفر کنید. یکی از اولین گام‌های شما برای استقرار در کشور دانمارک این است که آدرس دانمارکی خود را در شهرداری محلی که در آن زندگی خواهید کرد، ثبت کنید. پس از ثبت نام، شماره CPR دانمارکی (شماره ثبت شخصی) خود را دریافت خواهید کرد.

مهاجرت کاری به دانمارک
مدت زمان ویزای کاری دانمارک چقدر است؟

مدت مجوز کار در کشور دانمارک از 4 سال شروع می‌شود. اگر پس از چهار سال اول مایل به ادامه کار در دانمارک باشید، باید برای تمدید مجوز کار و اقامت خود در این کشور، اقدام کنید.

اعتبار مجوز کار کسانی که قرارداد کاری آن‌ها کمتر از چهار سال است، تنها به مدت قرارداد آن‌ها خواهد بود. در نظر داشته باشید که مجوز کار نمی‌تواند بیش از چهار سال باشد و پس از گذشت چهار سال، باید برای تمدید مجوز اقامت خود اقدام کنید.

سؤالات متداول
  • آیا امکان اخذ ویزای همراه هم زمان با ویزای کاری دانمارک وجود دارد؟

بله، در صورتی که پیشنهاد کاری در کشور دانمارک داشته باشید، این فرصت را دارید تا با همسر، شریک زندگی، فرزند و یا دیگر افراد خانواده خود در دانمارک مستقر شوید. با این حال، قوانین مربوط به همراه با توجه به عوامل مختلف، متفاوت خواهد بود.

  • آیا امکان پیدا کردن کار به زبان انگلیسی در دانمارک وجود دارد؟

بله، اگرچه تسلط به زبان دانمارکی یک مزیت مهم در محل کار به شمار می‌آید، اما مشاغلی نیز وجود دارند که می‌توانید با دانش زبان انگلیسی در آن‌ها موفق شوید. از جمله این مشاغل می‌توان به برنامه نویسی، متخصص شبکه‌های کامپیوتری و … اشاره کرد. 

  • حداقل میزان حقوق یک مهندس برق و یا مهندس مکانیک در کشور دانمارک چقدر است؟

مهندسین برق و مکانیک، هر دو حقوق بالایی در کشور دانمارک دریافت می‌کنند. به طوریکه میانگین حقوق دریافتی مهندسین برق حدود 88.887 دلار در سال و میانگین حقوق مهندسین مکانیک برابر با 80.245 دلار می‌باشد.  

  • اخذ ویزای کار دانمارک چقدر زمان می‌برد؟

بسته به نوع ویزا، زمان اخذ ویزای کار دانمارک شما ممکن است بین 6 الی 8 ماه به طول بی انجامد.

  • ارسال درخواست ویزای کاری دانمارک به چه صورت انجام می‌شود؟

گام اول ارسال درخواست ویزای کار کشور دانمارک، بررسی طرح‌های مختلف از وب‌سایت SIRI است. سپس یک شناسه سفارش پرونده دریافت کنید، هزینه درخواست را واریز کرده و مدارک خود را آپلود کنید و در نهایت منتظر بمانید تا پاسخ نهایی را از طریق ایمیل خود دریافت کنید.

سخن پایانی

کشور دانمارک یکی از محبوب‌ترین  مقاصد برای کارجویان بین المللی به شمار می‌آید که نویددهنده آینده شغلی موفق و زندگی آرام است. این کشور فرصت‌های شغلی بسیاری را در زمینه‌ها و صنایع مختلف در اختیار متخصصین و کارجویان بین المللی قرار داده است تا افراد در هر حرفه و صنعتی شانس پیشرفت را داشته باشند. در این مقاله به بررسی شرایط مهاجرت کاری به دانمارک پرداختیم و با اطلاعات مورد نیاز برای اخذ ویزای کاری این کشور آشنا شدیم. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به دانمارک را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *