صفر تا صد مهاجرت کاری به مجارستان

مجارستان در اروپای مرکزی در دشت پانونی واقع‌شده و با اسلواکی، اوکراین، رومانی، صربستان، کرواسی، اسلوونی و اتریش مرز مشترک دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی مجارستان، این کشور یکی از اصلی‌ترین کشورهای ترانزیت و محل مهاجرت زمینی به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. مجارستان با 10 میلیون نفر جمعیت و هزینه مقرون‌به‌صرفه زندگی و سیاست‌های مهاجرپذیر کشوری جذاب برای زندگی و کار است. سرانه تولید ناخالص داخلی مجارستان حدود 19637 دلار آمریکا است. واحد پول رسمی این کشور فورینت (HUF) و بخشی از اتحادیه اروپا است و دارای درآمد بالا و اقتصاد نسبتاً قوی است. طبق اعلام اداره مرکزی آمار مجارستان نرخ بیکاری در این کشور طی سال 2022 تنها 3.5 درصد بوده است. با توجه به جمعیت پایین و موقعیت جغرافیایی مجارستان که دارای سکوهای تجاری، مناطق صنعتی و یکی از بهترین شبکه‌های حمل‌ونقل است، مهاجرت کاری به مجارستان می‌تواند آینده شما و خانواده‌تان را متحول کند. 

مهاجرت کاری به مجارستان

مجارستان مجوزهای اقامت موقت و دائم را برای صاحبان شرکت یا افرادی که یک بیزینس پلن قوی ارائه دهند، صادر می‌کند. بااین‌حال کارگران و کارمندان هم می‌توانند برای مهاجرت کاری به مجارستان اقدام کنند و پس از 8 سال اقامت قانونی در این کشور، تابعیت مجارستان را دریافت نمایند. در این مقاله به جزئیات مهاجرت از طریق کار به مجارستان می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور مجارستان، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • ویزای کاری مجارستان چیست و برای چه افرادی صادر می‌شود؟
  • ممنوعیت‌های مرتبط به ویزای کار مجارستان
  • انواع مجوز کار در مجارستان
  • مدارک و شرایط موردنیاز برای اخذ مجوز کار مجارستان

ویزای کاری مجارستان چیست و برای چه افرادی صادر می‌شود؟

شرایط مهاجرت به مجارستان برای کار به مدت‌زمان اقامت شما در این کشور و شهروندی شما بستگی دارد. مجارستان از سال 2004 عضو اتحادیه اروپا و از سال 2007 یک کشور در منطقه شینگن بوده است. این به این معنی است که اتباع اتحادیه اروپا و شهروندان هر کشوری در منطقه شینگن می‌توانند بدون هیچ‌گونه ویزای سفر یا دریافت مجوز اقامت به مجارستان مهاجرت کنند. البته درصورتی‌که قصد مهاجرت بیش از 90 روز و کار در مجارستان را داشته باشند باید به پلیس منطقه خود اطلاع دهند. در مقابل اتباع خارجی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا / EEA درصورتی‌که می‌خواهند برای کار به مجارستان مهاجرت کنند باید برای اجازه اقامت معتبر و مجوز کار اقدام کنند. برخلاف کشورهای آلمان و اتریش، مجارستان مجوز کار برای جستجوی کار در این کشور حتی برای یک روز هم صادر نمی‌کند. پس اگر به‌عنوان یک شهروند غیر اتحادیه اروپا قصد مهاجرت کاری به مجارستان را دارید باید یک پیشنهاد شغلی از کارفرمایی در مجارستان دریافت کنید. اگر هیچ پیشنهاد کاری ندارید، می‌توانید سایت آژانس‌های استخدام مجارستان را بررسی کنید و درخواست کار بدهید. در حال حاضر، تقاضای زیادی برای کارگران ماهر و غیر ماهر در مجارستان وجود دارد.

مهاجرت کاری به مجارستان

 بااین‌حال برای دریافت یک پیشنهاد شغلی از مجارستان باید با شهروندان مجارستانی و شهروندان عضو اتحادیه اروپا رقابت کنید زیرا تنها تعداد مشخصی مجوز کار برای افراد غیر اتحادیه اروپا توسط وزیر اقتصاد ملی صادر می‌شود. این تعداد سالانه در روزنامه رسمی مجارستان (Magyar Közlöny) منتشر می‌شوند. مجوز کار در مجارستان برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا که قصد مهاجرت کاری به مجارستان را دارند و همچنین پیمانکاران مستقل، مشاوران و کارآفرینان خصوصی صادر می‌شود.

ممنوعیت‌های مرتبط به ویزای کار مجارستان

مجوز کار در مجارستان، اجازه ورود و اقامت طولانی‌مدت در این کشور و منطقه شینگن (90 روز در هر دوره 180 روزه) را به شما می‌دهد. البته شما به‌هیچ‌عنوان با این نوع مجوز کار حق کار در کشورهای شینگن جز مجارستان را نخواهید داشت. توجه داشته باشید که مجوزهای کاری مجارستان برای روابط کاری خاص با کارفرمایان خاص صادر می‌شود، به این معنی که هر بار که شغل جدیدی را شروع می‌کنید، نیاز به درخواست و اخذ مجوز کار جدید خواهید داشت. علاوه بر این، پس از مهاجرت کاری به مجارستان با مجوز کار امکان دسترسی به خدمات در دسترس شهروندان مجارستانی مانند مراقبت‌های بهداشتی، تحصیل، و خرید املاک و مستغلات روستایی را نخواهید داشت.

همچنین فراموش نکنید که اعتبار ویزای کار مجارستان حداکثر به مدت سه سال است. اگر برای اخذ مجوز اقامت و مجوز کار به‌صورت هم‌زمان درخواست داده‌اید، مجوزهای شما برای مدت دو سال معتبر خواهد بود اما هر دو نوع مجوز قابل تمدید هستند.

انواع مجوز کار در مجارستان

تمامی اتباع خارجی که قصد کار در مجارستان را دارند باید مجوز کار دریافت کنند. درصورتی‌که یک تبعه خارجی بخواهد در مجارستان برای مدتی که بیش از 90 روز در یک دوره 180 روزه نیست کار کند، مجوز کار انفرادی صادر می‌شود. اگر یک تبعه خارجی قصد کار در مجارستان را برای مدت بیش از 90 روز در یک دوره 180 روزه داشته باشد، اخذ مجوز کار مشترک موردنیاز است.

  1. مجوز کار برای کارگر با مهارت بالا

درصورتی‌که یک کارگر با مهارت و صلاحیت بالا هستید، هنگام مهاجرت کاری به مجارستان باید برای اخذ کارت آبی اتحادیه اروپا درخواست دهید. کارت آبی اتحادیه اروپا مجوزی است که به شما اجازه می‌دهد در مجارستان زندگی کنید و در شغلی کار کنید که به مهارت‌های پیشرفته نیاز دارد. این به این معنی است که این شغل، حقوق مشخصی دارد که بر اساس روش محاسبه‌ای که توسط دولت تعیین می‌شود، به‌صورت سالانه تعیین می‌شود و تعداد محدودی صادر می‌شود. بااین‌حال شما باید حداقل 18 ماه اقامت قانونی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا داشته باشید و گذرنامه معتبر، بیمه درمانی و آدرس معتبر برای اقامت در مجارستان داشته باشید.

کارت آبی اتحادیه اروپا معمولاً برای یک دوره 1 ساله صادر می‌شود. بااین‌حال، اگر مدت‌زمان استخدام شما کمتر از 1 سال باشد، کارت آبی اتحادیه اروپا برای مدت حداکثر 3 ماه پس‌ازآنقضای قرارداد کار برایتان صادر می‌شود. حداکثر مدت اعتبار کارت آبی اتحادیه اروپا 4 سال است و می‌تواند برای یک دوره 4 ساله دیگر تمدید شود.

  1. مجوز کار فصلی

با داشتن مجوز کار و ویزای کار فصلی می‌توانید کارهای فصلی را برای کشاورزی، باغداری، دامپروری و ماهیگیری انجام دهید. دارنده این ویزا حق یک یا چند بار ورود به مجارستان را دارد و می‌تواند بیش از 3 ماه و کمتر از 6 ماه مشغول به کار در مجارستان شود. مدت اعتبار این ویزا به 1 سال محدود می‌شود. در مجوز باید زمان و مکان دقیق کار مشخص شود.

  1. مجوز کار معمولی

اغلب افرادی که قصد مهاجرت کاری به مجارستان را دارند، باید برای اخذ این نوع مجوز اقدام کنند. برای دریافت این نوع مجوز کار شما به یک پیشنهاد شغلی از کارفرمای مجارستانی نیاز دارید. البته یک پیشنهاد شغلی کافی نیست! اداره کاریابی مجارستان پس‌ازآن که شما یا کارفرمایتان برای دریافت مجوز کار اقدام کردید، یک آگهی کار به مدت 15 روز صادر می‌کند تا مطمئن شود که هیچ شهروند مجارستانی یا شهروند اتحادیه اروپا نمی‌تواند موقعیت شغلی شما را پر کند. اگر هیچ فردی نتواند جای شما را بگیرد، شما واجد شرایط دریافت مجوز کار هستید. بااین‌حال دسته خاصی از کارگران نیازی به مجوز کار ندارند، ازجمله:

  • مدیران یک شعبه یا دفتر نمایندگی یک انجمن تجاری ثبت‌شده در خارج؛
  • کارکنان نمایندگی‌های دیپلماتیک یا کنسولی؛
  • دارندگان مجوزهای اقامت دائم و مجوزهای مهاجرت که طبق قوانین قبلی مجارستان اعطاشده است.
  • شهروندان غیر اتحادیه اروپا که در سازمان‌های بین‌المللی یا سازمان‌های مشترکی که بر اساس یک کنوانسیون بین‌المللی تأسیس‌ شده‌اند، استخدام‌ شده‌اند.
  • شهروندان غیر اتحادیه اروپا که در راه‌اندازی، تعمیر و نگهداری یا خدمات گارانتی بر اساس یک قرارداد خصوصی با یک شرکت ثبت‌شده خارجی همکاری می‌کنند، درصورتی‌که این کار در هر زمان معین از 15 روز متوالی تجاوز نکند.
مهاجرت کاری به مجارستان

فهرست کامل فعالیت‌های معاف از مجوز کار توسط دولت مجارستان تنظیم‌شده است. همچنین علاوه بر موارد بالا شما می‌توانید مجوز کار برای راه‌اندازی شرکت یا کار شخصی خودتان را نیز دریافت کنید که بسته به شغل شما متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت کاری به مجارستان با کارشناسان عالیان ویزا تماس بگیرید.

مدارک و شرایط مورد نیاز برای اخذ مجوز کار مجارستان

انواع مختلف ویزای کار مجارستان نیازمند رعایت شرایط و ارائه مدارک منحصربه‌فردی هستند. بااین‌حال در حالت کلی، متقاضی ویزای کار باید پیشنهاد شغلی خود از یک کارفرمای مجارستانی را با ارائه یک قرارداد کاری اثبات کند. علاوه بر این باید مشخص کنید که در طول دوران کاری خود بودجه کافی برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود را دارید، پوشش درمانی کامل داشته باشید و در مجارستان یک محل اقامت مشخص و قانونی داشته باشید. 

سؤالات متداول
  • هزینه قانونی صدور ویزای مجارستان چقدر است؟

هزینه حدود 60 یورو است و رسیدگی به آن حدود 3 ماه طول می‌کشد.

  • آیا امکان اخذ شهروندی مجارستان با ویزای کار وجود دارد؟

اگر قصد دارید به حقوق شهروندی در این کشور دست پیدا کنید، باید به مدت 8 سال اقامت قانونی مداوم در مجارستان اقامت داشته باشید. همچنین باید سابقه کیفری نداشته باشید، تمکن مالی داشته باشید و در امتحان مربوط به نظام قانون اساسی مجارستان را به زبان مجارستانی قبول شوید.

  • آیا برای اخذ کارت آبی اتحادیه اروپا باید مقیم اروپا باشم؟

شما برای دریافت این کارت باید حداقل 18 ماه اقامت قانونی خود در اتحادیه اروپا را ثابت کنید.

  • مدت اعتبار ویزای کاری مجارستان چقدر است؟

مدت اعتبار این ویزای کاری، در حالت عادی تا 3 سال و درصورتی‌که برای مجوز کار و مجوز اقامت هم‌زمان اقدام کرده باشید،  تا 2 سال خواهد بود. در هر دو مورد مجوز کار قابل تمدید است.

  • برای اخذ تابعیت مجارستان باید از تابعیت فعلی خودم انصراف بدهم؟

برای اینکه شهروند مجارستان شوید، نیازی به چشم‌پوشی از ملیت فعلی خود ندارید و می‌توانید فردی دو تابعیتی باشید.

سخن پایانی

مهاجرت کاری به مجارستان با توجه به نرخ پایین بیکاری این کشور و کمبود نیروی انسانی در سال‌های اخیر افزایش پیداکرده است. در این مسیر چالش اساسی برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا داشتن یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای مجارستانی است. بااین‌حال شما می‌توانید از طریق سایت‌های کاریابی مجارستان اقدام به ارسال رزومه و تلاش برای دریافت پیشنهاد شغلی نمایید. البته این روند برای ایرانیان و از داخل ایران بسیار دشوار است و نیازمند تسلط کامل به زبان انگلیسی و مجارستانی است.

به همین جهت، عالیان ویزا توصیه می‌کند برای مهاجرت به مجارستان از طریق ویزای تحصیلی که مسیر ساده‌تری دارد، اقدام کنید. با ویزای تحصیلی شما امکان کار دانشجویی تا حداکثر 20 ساعت در هفته را خواهید داشت. درنهایت پس از پایان تحصیل خود می‌توانید تا مدت‌زمانی حدود 6 ماه تا 1 سال به دنبال کار بگردید. اگر در این مدت از یک کارفرمای مجارستانی پیشنهاد کار دریافت کنید، می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری مجارستان تغییر داده و در این کشور بمانید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به کار در مجارستان را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *