پذیرش تحصیلی آلمان بدون مدرک زبان

کشور آلمان با ارائه سیستم آموزش رایگان در برترین دانشگاه های این کشور که همگی دارای رنکینگ جهانی میباشند، گام بزرگی در جذب دانشجویان بین المللی برداشته است. تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور، به زبان آلمانی رایگان بوده و متقاضیان جهت اخذ پذیرش از دانشگاه، موظف به ارائه مدرک زبان آلمانی میباشند. اما آیا کسانی که مایل به یادگیری زبان آلمانی نیستند و یا شرایط و زمان کافی جهت یادگیری این زبان را ندارند، میتوانند همچنان شانس تحصیل در آلمان را به زبان انگلیسی داشته باشند؟ ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط پذیرش تحصیلی آلمان بدون مدرک زبان بپردازیم. اگه شما نیز علاقه مند به تحصیل در آلمان میباشید اما با مانع زبان رو به رو هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور آلمان گردآوری شده است.

پذیرش تحصیلی آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • آیا امکان تحصیل در آلمان بدون ارائه مدرک زبان وجود دارد؟
  • برترین شهرهای آلمان جهت تحصیل بدون مدرک زبان
  • شرایط تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان
  • مراحل اخذ پذیرش تحصیلی آلمان بدون مدرک زبان

در نگاه اول، ممکن است آلمان کشوری به نظر برسد که تحصیل در آن برای دانشجویانی که مهارت چندانی در زبان آلمانی ندارند، ممنوع باشد. اما خوشبختانه بر خلاف تصور رایج، برای اخذ پذیرش تحصیلی آلمان ، لازم نیست مدرک زبان آلمانی ارائه شود. موقعیت آلمان در اروپای مرکزی و ارتباط آن با سایر فرهنگ ها ، باعث شده است تا موانع زبانی در این کشور بسیار کمتر از آن چیزی باشد که افراد تصور می کنند. در واقع، بسیاری از بزرگترین دانشگاه‌های کشور آلمان، زبان آموزشی خود را به ترکیبی از انگلیسی و آلمانی تغییر داده اند. به این معنی که در حال حاضر، امکان تحصیل در آلمان بدون نیاز به گذراندن یک دوره آموزشی به زبان آلمانی وجود دارد. این واقعیت باعث شده است که آلمان در سال های اخیر، هم برای آلمانی زبان ها و هم برای انگلیسی زبان ها، به یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی در جهان تبدیل شود. اکنون، طیف وسیعی از شهرهای آلمان، دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی ارائه میدهند که به طور خاص برای دانشجویان بین المللی مسلط به زبان انگلیسی طراحی شده است. 

پذیرش تحصیلی آلمان

با این حال، لازم به ذکر است که تسلط اندک به زبان آلمانی، فرصت های دانشجویان را برای تعامل با مردم محلی و دانشجویان غیر انگلیسی زبان کاهش میدهد و ممکن است دانشجویان مجبور باشند برای تحصیل به زبان انگلیسی، شهریه های بالا پرداخت نمایند. پس توصیه میشود که دانشجویان علاقه مند به تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی، تا جای ممکن مهارت های خود را در زبان آلمانی تقویت کنند.

برترین شهرهای آلمان جهت تحصیل بدون مدرک زبان

برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که مهارت کافی و لازم در زبان آلمانی ندارند، شهرهای بزرگتر آلمان، بهترین شهرها برای اخذ پذیرش تحصیلی بدون مدرک زبان خواهند بود. قطعا تنوع دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی در شهرهای بزرگ تر، بیشتر میباشد. شهرهای بزرگ آلمان عبارتند از:

1. برلین: شهر برلین ممکن است بهترین انتخاب در بین شهرهای بزرگ آلمان باشد، زیرا با اختلاف، بزرگترین شهر کشور و همچنین خانه برخی از بهترین دانشگاه ها در سطح اروپا است. شهر برلین، به ویژه برای دانشجویانی که در رشته علوم سیاسی، تجارت و یا هنر تحصیل می کنند، در صدر فهرست مقاصد تحصیلی در آلمان میباشد.

2. هامبورگ: این شهر یک انتخاب عالی برای علاقه مندان به تاریخ و فن آوری میباشد. هامبورگ که زمانی بخشی از امپراتوری مقدس روم بوده است، به عنوان قطب فناوری و صنعت شناخته میشود. به این معنی که زبان انگلیسی در آنجا حداقل کمی بیشتر از سایر مناطق آلمان صحبت خواهد شد.

3. مونیخ: شهرمونیخ نیز یک فرصت عالی دیگر جهت تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان است. اکثر برنامه های تحصیلی در مونیخ بر روی علوم انسانی، هنر، حسابداری و امور مالی یا مهندسی متمرکز هستند.

شرایط تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

دولت آلمان همواره قصد دارد شرایطی فراهم کند که مردم از سراسر جهان از کشور زیبای آنها دیدن کنند و یا در دانشگاه های آنها به تحصیل بپردازند. در نتیجه، فرآیند پذیرش تحصیلی آلمان را برای افرادی که تسلطی به زبان آلمانی ندارند، ساده و آسان کرده اند. دانشجویان قادر خواهند بود بدون ارائه مدرک زبان آلمانی، از دانشگاه های این کشور پذیرش دریافت کرده و به زبان انگلیسی تحصیل نمایند. در این صورت، ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی، مانند آیلتس یا تافل، ضروری خواهد بود. نمره مورد قبول جهت تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان، در آزمون تافل، حداقل 71 و در آزمون آیلتس، 6.5 میباشد. سایر مدارک مهم مورد نیاز جهت اخذ پذیرش تحصیلی آلمان عبارتند از: مدارک تحصیلی مقاطع قبلی که در آلمان به رسمیت شناخته میشوند (درغیر این صورت نیاز به معادل سازی میباشد)، مدارک اثبات تمکن مالی، و همچنین بیمه سلامت در آلمان.

در حال حاضر، دانشجویان میبایست مبلغی معادل 836 یورو در ماه را جهت تامین هزینه های خود در آلمان داشته باشند و مدارک اثبات آن را ارائه نمایند. به طور کلی، موارد زیر میتوانند به عنوان سندی بر تمکن مالی متقاضی عمل کنند:

  • بلوکه شدن مبلغ 10.032 یورو در یکی از بانک های آلمان
  • ارائه تعهدنامه
  • گواهی اخذ بورسیه تحصیلی
  • تعهد والدین، مبنی بر تامین هزینه های دانشجو در طول اقامت وی در آلمان (این امر از طریق اثبات درآمد والدین طی 6 ماه گذشته ممکن خواهد بود)
پذیرش تحصیلی آلمان

در خصوص بیمه سلامت در آلمان نیز شهروندان خارج اتحادیه اروپا، باید ماهیانه مبلغی بین 80 یورو تا 160 یورو بابت بیمه پرداخت نمایند. این مبلغ برای متقاضیان بالای 30 سال بیشتر است و اگر در هنگام شروع دوره تحصیلی، بیش از 29 سال داشته باشند، فقط میتوانند بیمه خصوصی دریافت کنند.  توصیه میشود متقاضیان تحصیل در آلمان، جهت کسب اطلاعات بیشتر، به سایت رسمی اداره مهاجرت آلمان (لینک زیر) مراجعه نمایند.

https://www.bamf.del

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی آلمان بدون مدرک زبان

متقاضیان تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی، میتوانند دوره های ارائه شده به این زبان را در سایت رسمی دانشگاه های آلمان و یا سایت رسمی تبادل اطلاعات آکادمیک آلمان (DAAD)، که لینک آنها در قسمت زیر موجود میباشد، بیابند.

https://hochschulkompass.de

https://www.daad.de

فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی آلمان در بین دانشگاه ها متفاوت است، بنابراین توصیه میشود متقاضیان اطمینان حاصل کنند که اطلاعات ارائه شده توسط دانشگاه انتخابی خود را از قبل بررسی نموده اند. درصورت وجود هر گونه مشکل در فرآیند درخواست، میتوانند به دفتر بین‌المللی دانشگاه (Akademisches Auslandsamt) نیز مراجعه کرده و اطلاعات و شرایط ارائه‌شده را به صورت آنلاین دریافت کنند و یا مستقیماً با دفتر دانشگاه تماس حاصل نمایند. زمان درخواست جهت اخذ پذیرش از اکثر دانشگاه های دولتی آلمان، برای تحصیل در ترم زمستان، پایان ماه مه تا 15 جولای بوده و همچنین از ابتدای ماه دسامبر تا 15 ژانویه، برای تحصیل در ترم تابستان در نظر گرفته شده است. تقریباً یک تا دو ماه پس از پایان مهلت، متقاضیان باید انتظار دریافت پذیرش یا رد رسمی درخواست را داشته باشند. در صورت موفقیت در اخذ پذیرش، میبایست سریعا نسبت به دریافت ویزا اقدام شود (حتما قبل از اقدام جهت اخذ ویزا، بیمه سلامت در آلمان دریافت شود). ترم زمستان از اول اکتبر شروع می شود و در 31 مارس به پایان می رسد. ترم تابستان نیز از 1 آوریل شروع می شود و در 30 سپتامبر به پایان می رسد. برای سازماندهی تمام مراحل درخواست پذیرش و دریافت ویزا، باید وقت آزاد داشته باشید. پروسه ویزا نیز می تواند تا 3 ماه طول بکشد. برای اطمینان از بالا بردن شانس پذیرش، متقاضیان باید اطمینان حاصل نمایند که کلیه مدارک خواسته شده را ارائه داده و تمام اسناد آنها ترجمه و تایید شده باشد. کپی برخی از مدارک باید محضری باشد و گواهی های تحصیلی نیز باید دارای مهر تایید از مدارس و یا دانشگاه های اعطا کننده باشد.

سؤالات متداول
  • آیا در صورت تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی، یادگیری زبان آلمانی ضروری است؟

اگرچه تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور ممکن است، اما دانش زبان آلمانی میتواند به تعامل دانشجویان با مردم و همچنین سایر دانشجویان آلمانی زبان کمک کند. اهمیت یادگیری زبان آلمانی، هنگامیکه دانشجویان بخواهند پس از فارغ التحصیلی در آلمان بمانند و به کار مشغول شوند، بیشتر خواهد شد.

  • آیا دانشجویان در آلمان میتوانند در حین تحصیل، به کار نیز بپردازند؟

بله. دانشجویان میتوانند تا سقف 20 ساعت در هفته (120 روز کامل در سال) کار کنند. برای استخدام نیز، نیازی به تایید آژانس کار آلمان (Arbeitsamt) نمیباشد. تنها توجه داشته باشید که دانشجویان خارج اتحادیه اروپا نمیتوانند در حین تحصیل به خوداشتغالی یا کارآفرینی بپردازند.

  • آیا دانشجویان میتوانند پس از فارغ التحصیلی در آلمان بمانند؟

بله. فارغ التحصیلان دانشگاه های آلمان می توانند مجوز اقامت خود را برای 18 ماه دیگر جهت جستجوی کار تمدید کنند. پس از یافتن شغل مناسب، اگر حقوق به اندازه کافی بالا باشد، می توانند برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا یا اجازه اقامت آلمان برای اهداف کاری درخواست دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا در تماس باشید.

سخن پایانی

متقاضیان تحصیل در آلمان که موفق به اخذ مدرک زبان آلمانی نشده اند، میتوانند با ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی، در این کشور به تحصیل بپردازند. اما همچنان توصیه میشود جهت سهولت زندگی در آلمان و همچنین کار در این کشور، زبان آلمانی را یاد بگیرند. ما در این مقاله به بررسی شرایط پذیرش تحصیلی آلمان بدون مدرک زبان پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ما باعث کمک به تصمیم گیری برای تحصیل و فراهم شدن شرایط مهاجرت به آلمان برای شما مخاطب عزیز گردد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور آلمان را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *