نکات مهم مهاجرت تحصیلی به آلمان

کشور آلمان علاوه بر آنکه به یکی از بزرگترین قدرت های اقتصادی دنیا تبدیل شده است، با ارائه سیستم آموزشی رایگان، به عنوان یکی از بهترین کشورهای اروپایی جهت تحصیل نیز شناخته می شود. به عبارتی دیگر، کشور آلمان یکی از مقاصدی است که به طور معمول به عنوان اولین گزینه برای اشخاصی که به مهاجرت تحصیلی می اندیشند، در نظر گرفته می شود. تحصیل در دانشگاه های آلمان رایگان است و علاوه بر آن، سایر مخارجی که برای گذران زندگی دانشجویی در این کشور مورد نیاز می باشد، نسبت به سایر کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و هلند کمتر است. شرایط مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان ، آسان تر از کشور های دیگر اروپایی نیست، اما لازم است که قبل از گرفتن تصمیم نهایی، حتما به نکات مهمی که در این زمینه وجود دارد توجه کنید. ما در این مقاله به بررسی مهم ترین نکات در خصوص مهاجرت تحصیلی به آلمان می پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور آلمان گردآوری شده است.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • مزایای مهاجرت تحصیلی به آلمان
  • شرایط تحصیل در آلمان
  • انواع ویزای تحصیلی آلمان
  • نحوه دریافت ویزای دانشجویی آلمان
  • هزینه تحصیل در کشور آلمان
  • مهم ترین شهرهای دانشجویی در آلمان

مزایای مهاجرت تحصیلی به آلمان

کشور آلمان، یکی از ایده آل ترین مقاصد تحصیلی در جهان، به ویژه در اروپا است. دلیل آن نیز ارائه مزایای فراوان به دانشجویان بین المللی به صورت همزمان و همچنین ساده بودن فرآیند درخواست است. برخی از برترین مزایای مهاجرت تحصیلی به آلمان برای دانشجویان بین المللی عبارت اند از:

  • امکان بهره مندی از تحصیل رایگان و پایین بودن هزینه های زندگی دانشجویی
  • امکان تحصیل در برخی از بهترین دانشگاه های جهان که اکثرا دارای رتبه های برتر در رنکینگ جهانی هستند
  • امکان سفر به کل کشورهای منطقه شنگن از طریق داشتن ویزای دانشجویی آلمان
  • امکان کار دانشجویی پاره وقت تا سقف 20 ساعت در هفته در حین تحصیل
  • امکان تحصیل در اکثر رشته های تاپ دانشگاهی مانند رشته های مهندسی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، حقوق و غیره
  • امکان تحصیل رایگان به زبان انگلیسی در مقاطع مختلف
  • امکان اخذ اقامت دائم آلمان، پس از اتمام دوران تحصیل
مهاجرت تحصیلی به آلمان

شرایط تحصیل در آلمان

لازم است بدانید که شرایط تحصیل در کشور آلمان، با توجه به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان متفاوت است. پس توصیه می شود با مراجعه به وبسایت رسمی اداره مهاجرت آلمان و همچنین وبسایت رسمی دانشگاه های این کشور، از جزئیات شرایط اطلاع کسب نمایید. کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا نیز آماده ارائه هر گونه خدمات در این زمینه به متقاضیان گرامی خواهند بود.

در حالت کلی، اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر در آلمان و سپس درخواست جهت اخذ ویزای دانشجویی این کشور، از مهم ترین و اولین شروط مهاجرت تحصیلی به آلمان است. در واقع دانشجویانی که موفق به اخذ نامه پذیرش از دانشگاه شوند باید با مراجعه به سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود، درخواست ویزا دهند. نوع ویزا نیز با توجه به طول دوره تحصیلی آنان متفاوت خواهد بود که در ادامه مطلب به شرح آن می پردازیم. سایر شروط لازم جهت تحصیل در آلمان عبارت اند از: ارائه سوابق تحصیلی و پژوهشی، داشتن نمرات و معدل مناسب و مورد قبول دانشگاه، ارائه مدرک زبان و اثبات تمکن مالی.

انواع ویزای تحصیلی آلمان

باید توجه داشته باشید که جهت ورود و مهاجرت تحصیلی به آلمان، اخذ ویزا الزامی است و تنها آن دسته از افراد متقاضی تحصیل در آلمان که شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند، نیازی به دریافت ویزای آلمان نخواهند داشت. ویزای تحصیلی آلمان با توجه به طول دوره تحصیل دانشجویان و همچنین مقطع تحصیلی آنان صادر می شود. در واقع جهت تحصیل در آلمان، سه نوع ویزا وجود دارد که متقاضیان باید با توجه به شرایط خود، جهت دریافت یکی از انواع این ویزاها درخواست دهند:

  • ویزای دانشجویی آلمان : این نوع ویزا، مناسب آن دسته از دانشجویان بین المللی است که در یکی از دانشگاه های آلمان پذیرفته شده اند و آماده به شروع تحصیل دانشگاهی به صورت تمام وقت می باشند.
  • ویزای اخذ پذیرش حضوری از دانشگاه های آلمان: این ویزا برای دانشجویانی مناسب است که نتوانسته اند از راه دور و به صورت آنلاین از دانشگاه های آلمان پذیرش دریافت نمایند و به همین جهت، نیاز به حضور در کشور آلمان جهت اخذ پذیرش از دانشگاه را دارند. باید توجه داشته باشید که اخذ این ویزا، اجازه تحصیل در کشور آلمان را به دارنده آن نمی دهد و فقط به جهت فرآیند اخذ پذیرش دانشگاه معتبر است.
  • ویزای شرکت در دوره زبان در آلمان : ویزای شرکت در دوره زبان آلمانی نیز نوعی ویزای تحصیلی است که برای اشخاص خارجی که قصد گذراندن دوره زبان آلمانی بصورت فشرده و حضوری را دارند، در نظر گرفته می شود.  این ویزا به طور معمول برای  3 تا 12 ماه اعتبار دارد.

نحوه دریافت ویزای دانشجویی آلمان

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان میبایست پس از درخواست جهت اخذ پذیرش از دانشگاه و موفقیت در اخذ نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود، جهت اخذ ویزای دانشجویی این کشور، به سفارت آلمان درخواست دهند. پس از ارسال درخواست، تاریخ مصاحبه و حضور در سفارت برای متقاضی تعیین می گردد. باید توجه داشت که تعیین وقت مصاحبه در سفارت آلمان، ممکن است طولانی باشد بنابراین باید صبور باشید. در روز و ساعت تعیین شده، متقاضی باید با در دست داشتن کلیه مدارک تعیین شده از سوی سفارت، در محل حاضر گردد. به طور معمول روند رسیدگی به ویزای دانشجویی آلمان ممکن است حدود ۲ الی ۴ ماه طول بکشد. 

یکی از موارد مهمی که از اکتبر سال ۲۰۲۲ برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان حتما باید رعایت شود، ارائه نامه تمکن مالی حداقل به مبلغ 11,208 یورو است که این مبلغ در واقع به منظور تامین مخارج زندگی دانشجو در سال اول اقامت دانشجویی در آلمان است. اما اگر یکی از بستگان دانشجو در این کشور اقامت دارد و شاغل است و همچنین درآمد قابل قبولی از نظر اداره اقامت آلمان دارد، دانشجو می تواند با معرفی این شخص به عنوان ساپورتر(حامی مالی) خود در آلمان، از ارائه نامه تمکن مالی با این مبلغ معاف شود.

هزینه تحصیل در کشور آلمان

همانطور که در بخش مقدمه نیز به آن اشاره شد، کشور آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، هزینه های کمتری جهت تحصیل و زندگی دانشجویی دارد. شهریه دانشگاه های آلمان معمولا رایگان و دانشجویان تنها ملزم به پرداخت هزینه ای اندک جهت بهره مندی از خدمات دانشگاه و خدمات اجتماعی آن هستند. هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان نیز که شامل غذا، محل اسکان، لباس، رفت و آمد و سایر هزینه های دیگر است، تقریبا معقول و مقرون به صرفه می باشد (حدود 700 تا ۹۰۰  یورو در ماه). لازم به ذکر است که بیش ترین هزینه ای که متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان باید برای آن برنامه ریزی های لازم را داشته باشند، هزینه محل اقامت و مسکن است.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهم ترین شهرهای دانشجویی آلمان

اکثر شهرهای آلمان، شرایط مناسب و ایده آلی برای زندگی دانشجویی دارند. با این حال، ما در این قسمت به معرفی برخی از بهترین و پرطرفدارترین شهرهای دانشجویی در آلمان می پردازیم.

تحصیل در شهر مونیخ

مونیخ پس از برلین و هامبورگ، سومین شهر بزرگ آلمان و یکی از مقاصد پر طرفدار اما بسیار گران برای دانشجویان بین المللی است. شهر مونیخ مرکز اصلی فناوری، هنر، نوآوری، تجارت و گردشگری در میان سایر شهر های آلمان می باشد. دانشجویان بین المللی در این شهر علاوه بر تحصیل، از تفریحات متعدد در فضای باز و سرپوشیده مانند پیاده روی، اسنوبورد، اسکی، پاراگلایدر، شنا، قایقرانی و غواصی برخوردار هستند. به علاوه، دو نمونه از بهترین دانشگاه های آلمان در مونیخ واقع شده اند که شامل دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان و دانشگاه فنی می شوند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان
تحصیل در شهر برلین

بیشتر دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارند، در اکثر مواقع به پایتخت این کشور جذب می شوند. این شهر پر جنب و جوش، مکانی ایده آل برای جوانان و به خصوص دانشجویان است. هزینه زندگی دانشجویی در شهر برلین، بسیار مناسب تر از شهر های دیگر است که این امر می تواند یکی از دلایل محبوب بودن این شهر برای دانشجویان بین المللی باشد. برلین دارای پنج دانشگاه دولتی بزرگ و حدود 20 دانشگاه خصوصی و فنی و حرفه ای است. همچنین برخی از برترین مدارس بیزینس  در جهان را دارا می باشد. دانشجویان با تحصیل در شهر برلین، می توانند از طیف گسترده ای از برنامه ها و دوره های تحصیلی برخوردار شده و تحصیلات خود را در بهترین دانشگاه های این کشور به اتمام برسانند.

تحصیل در شهر هامبورگ

شهر هامبورگ نیز یک انتخاب های عالی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان، به ویژه برای کسانی که علاقه مند به تحصیل در حوزه های مالی یا تجارت هستند، می باشد. این شهر خانه برخی از دانشگاه های با رتبه بالا در اروپا است و کیفیت آموزشی که در دانشگاه های معتبر هامبورگ ارائه می شود، برای دانشجویان جوانی که مشتاق یادگیری هستند، عالی است. اشخاصی که تحصیل در شهر هامبورگ را انتخاب می کنند، مجموعه ای از مهارت های فوق العاده را از مطرح ترین و باسابقه ترین اساتید جهان کسب خواهند کرد.

سؤالات متداول
  • اخذ ویزای تحصیلی کشور آلمان معمولا چقدر طول می کشد؟

از زمان اخذ پذیرش و مراجعه به سفارت حدود ۲ الی ۴ ماه زمان می برد.

  • آیا برای مهاجرت تحصیلی به آلمان داشتن مدرک زبان انگلیسی الزامی است؟

بله. در صورتی که قصد ادامه تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی را دارید، مدرک آیلتس یا تافل یکی از مدارک الزامی برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان است اما برای تحصیل به زبان المانی نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی ندارید.

  • آیا برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان باید مدرک زبان آلمانی داشته باشیم؟

بله. چنانچه شما قصد تحصیل به زبان آلمانی در دانشگاه های آلمانی زبان این کشور را داشته باشید. ارائه مدرک زبان آلمانی الزامی است. البته امکان تحصیل در کالج های زبان المانی بدون ارائه مدرک زبان نیز وجود دارد.

  • آیا امکان کار در آلمان به زبان انگلیسی برای دانشجویان وجود دارد؟

معمولا در مشاغل عمومی مانند کار در پست، دلیوری غذا و رانندگی زبان انگلیسی کفایت می کند اما برای کار در مشاغل بهتر باید زبان المانی را یاد گرفت.

  • آیا میتوان با مهاجرت تحصیلی به آلمان، برای اعضای خانواده نیز ویزا دریافت نمود؟

بله. در صورت اثبات تمکن مالی، امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال وجود دارد.

سخن پایانی

تحصیل در آلمان می تواند برای متقاضیان مهاجرت به اروپا، تجربه ای فوق العاده باشد. در سال های اخیر، تعداد متقاضیان مهاجرت تحصیلی، کاری و همچنین علاقه مندان به ساختن زندگی جدید در آلمان، در حال افزایش است زیرا کشور آلمان نه تنها قطب صنعتی و اقتصادی اروپا است و بزرگترین شرکت های اتومبیل سازی دنیا را در خود جای داده است بلکه دارای دانشگاه های بسیار معتبر و در عین حال رایگان می باشد. کشور آلمان اقتصاد بسیار توسعه یافته ای دارد و به همین علت نرخ بیکاری در این کشور در سال 2023، حدود 5.7% گزارش شده است که آماری فوق العاده می باشد و فرصت کار پس از فارق التحصیلی برای دانشجویان را تضمین می کند. ما در این مقاله به بررسی نکات مهم در خصوص مهاجرت تحصیلی به آلمان پرداختیم. گروه مهاجرتی عالیان ویزا با بررسی و اطلاع از جدید ترین شرایط مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان، به دانشجویان گرامی کمک خواهد کرد تا بر اساس شرایط خود، بهترین انتخاب را داشته و موفقیت خود را در کشور بی نظیر آلمان رقم بزنند. کارشناسان مجرب و با سابقه گروه عالیان ویزا، آماده ارائه مشاوره رایگان و بررسی تخصصی شرایط متقاضیان گرامی می باشند. چنانچه قصد دارید برای تحصیل در کشور آلمان اقدام نمایید، جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع در این زمینه مي توانيد فرم ارزيابى آنلاین را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه و یا از طريق واتس آپ با ما تماس حاصل فرماييد.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. سلام
    ضمن تشكر از شما بابت مطالب خوبتون، چطوري ميشه تو مقطع ليسانس تو رشته مكانيك تو برلين درس خوند؟

  2. سلام
    من مهندس آي تى هستم ٣٠ سالمه ايا براي كار ميتونم برم آلمان؟ چه راهي رو پيشنهاد ميديد؟

  3. سلام و درود بله باید پذیرش تحصیلی رو اخذ کرده باشید که بهتون وقت بدهند

  4. سلام و درود یکی از راه های مهاجرت شما میتواند اخذ ویزای جستجوی کار باشد البته راه تحصیل هم بسیار راه منطقی میباشد به دليل طولانی مدت بودن و اجازه کار داشتن اگر شما سابقه کاری در زمینه ای تی داشته باشید شانس شما بالاتر است

  5. سلام
    ضمن تشکر از مقاله خوبتون
    من تا زه دیپلم گرفتم و کنکور قبول نشدم
    دانشکاهی تو المان هست که من بتونم پذیرش بگیرم و شرط قبولی کنکور نداشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *