میزان درآمد کار دانشجویی در آلمان

دانشجویان بین‌المللی، آلمان را به دلایل مختلفی ازجمله کیفیت بالای آموزش، مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل، امکان کار دانشجویی در آلمان و همچنین کار پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور، به‌عنوان یک مقصد تحصیلی ایده آل می‌بینند. هزینه‌های زندگی در آلمان مقرون‌به‌صرفه و مطابق با میانگین اتحادیه اروپا است. از اول ژانویه 2021، یک دانشجوی بین‌المللی برای پوشش هزینه‌های زندگی خود به حدود 861 یورو در ماه نیاز دارد که معادل 10332 یورو در سال است. بااین‌حال، گزینه‌های زیادی برای مشاغل پاره‌وقت در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. مشاغل پاره‌وقت به دانشجویان کمک می‌کند تا پس‌انداز و امور مالی خود را مدیریت کنند و بار وام‌های تحصیلی و هزینه‌های روزانه را کم کنند. کار در آلمان که به دلیل نوآوری در زمینه‌هایی مانند اتوماسیون و مهندسی و داشتن یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری در اروپا شناخته‌ شده است، گزینه‌ای جذاب برای بسیاری از دانشجویان است. دانشجویان بین‌المللی در آلمان، مجاز به کار تمام‌وقت به مدت 120 روز در سال هستند و به‌طور متوسط ماهانه 450 یورو دستمزد دریافت می‌کنند. بااین‌حال، این مبلغ می‌تواند بسته به شغل و مهارت‌های آن‌ها بیشتر شود. بااین‌حال، به‌عنوان یک دانشجو باید قوانین مربوط به کار دانشجویی در آلمان را رعایت کنید. در غیر این صورت ممکن است از تحصیل در این کشور محروم شوید. به همین جهت ما در این مقاله به این قوانین می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور آلمان، گردآوری‌شده است.

کار دانشجویی در آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  •   کار حین تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی
  •  آیا امکان کار بیش از 20 ساعت در هفته برای دانشجویان وجود دارد؟
  • درآمد دانشجویان در آلمان چقدر است؟
  • مالیات بر درآمد دانشجویی در آلمان
  • بهترین شهرهای آلمان برای کار دانشجویی
  • فرصت‌های شغلی برای دانشجویان بین‌المللی

کار حین تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی

اگر می‌خواهید کار پاره‌وقت برای تکمیل درآمد خود در حین تحصیل در آلمان پیدا کنید، بسته به اینکه اهل کجا هستید، شرایط مختلفی را باید رعایت کنید. دانشجویان اتحادیه اروپا از حقوقی مشابه با دانشجویان آلمانی برخوردارند، به بازار کار آلمان دسترسی آزاد دارند و می‌توانند تا 20 ساعت در هفته کار کنند. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا نیز می‌توانند در کنار تحصیل در آلمان به مدت 120 روز کامل یا 240 نیم روز در سال کار کنند. اگر در طول تعطیلات ترم خود یک دوره کارآموزی می‌گذرانید، دوره کارآموزی شما ‌یک کار عادی محسوب می‌شود، حتی اگر بدون دستمزد باشد. این بدان معناست که به‌ازای تعداد روزهای کارآموزی شما از مهلت 120 روز کار دانشجویی شما در آلمان کم می‌شود. همه دانشجویان بین‌المللی، درصورتی‌که بیشتر از ساعات مجاز کار دانشجویی در آلمان ، مشغول به کار شوند موظف به پرداخت مالیات بر درآمد و پرداخت هزینه بیمه تأمین اجتماعی خود خواهند شد. به همین جهت توصیه می‌کنیم حداکثر ساعات کاری خود را در نظر داشته باشید و بیشتر از 120 روز کامل در سال، کار نکنید.

کار دانشجویی در آلمان

آیا امکان کار بیش از 20 ساعت در هفته برای دانشجویان وجود دارد؟

هرچند حداکثر ساعات مجاز کار حین تحصیل برای دانشجویان، 20 ساعت در هفته است، بااین‌حال، هنوز هم استثنائاتی وجود دارد و اگر شغلی به‌عنوان دستیار دانشجو یا دستیار پژوهشی در دانشگاه خود انتخاب کنید، ساعات کاری آن معمولاً در تعداد ساعات کار مجاز شما محاسبه نمی‌شود. بااین‌حال، اگر می‌خواهید ساعات بیشتری کارکنید، باید به اداره ثبت‌نام اتباع خارجی اطلاع دهید.

همچنین دوره‌های کارآموزی اجباری که برای تحصیل شما در آلمان موردنیاز است، جزء محدودیت ساعات کار دانشجویی در آلمان محسوب نمی‌شوند. توجه داشته باشید که دانشجویان غیر اتحادیه اروپا مجاز به کار به‌صورت خوداشتغالی یا فریلنسری در آلمان نیستند.

اگر دانشجوی دوره زبان یا دوره‌های آمادگی برای دانشگاه در آلمان هستید، قوانین کار برای شما سخت‌گیرانه‌تر هستند. شما فقط در صورتی مجاز به کار هستید که از آژانس کار فدرال (Agentur für Arbeit) و اداره مهاجرت (Ausländerbehörde) اجازه بگیرید.

درآمد دانشجویان در آلمان چقدر است؟

مبلغی که ماهانه به دست می‌آورید به موقعیت شغلی، منطقه‌ای که در آن کار می‌کنید و همچنین به تخصص شما بستگی دارد. باید در نظر داشته باشید که با پولی که از مشاغل پاره‌وقت در آلمان دریافت می‌کنید، نمی‌توانید تمام هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را تأمین کنید. حداقل دستمزد در آلمان از ژانویه 2022، حدود 9.82 یورو در ساعت است. برای دانشجویانی که در مشاغل مربوط به رشته تحصیلی خود کار می‌کنند و مهارت بالاتری دارند، دستمزد از 11 تا 20 یورو در ساعت متغیر خواهد بود. همچنین برای دستیاران تولید، دستیاران دانشگاهی و شاغلین نمایشگاه‌های تجاری، دستمزد ساعتی معمولاً بالاتر از حداقل دستمزد است.

مالیات بر درآمد دانشجویی در آلمان

بر اساس قوانین مالیاتی آلمان، محدودیت درآمد ماهانه 450 یورو در ماه برای کار دانشجویی در آلمان وجود دارد، به این معنی که اگر بیش از این مقدار درآمد داشته باشید، باید مالیات استاندارد آلمان را بپردازید. یعنی هرماه مبلغ خاصی از حقوق شما کسر می‌شود که در صورت ارائه اظهارنامه مالیاتی در پایان سال به اداره مالیات، می‌توانید آن را پس بگیرید. درآمد بیش‌ازحد مجاز ماهانه ممکن است بر بیمه درمانی دانشجویی شما نیز تأثیر بگذارد. دانشجویان معمولاً به‌عنوان دانشجو بیمه می‌شوند، حتی اگر شغل پاره‌وقت داشته باشند. بنابراین در صورت کسب درآمد بیش‌ازحد مجاز (بیش از 450 یورو در ماه) ملزم به پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی که شامل هزینه بیمه درمانی، بیمه مراقبت پرستاری، بیمه بازنشستگی و بیمه بیکاری است، خواهید بود.

کار دانشجویی در آلمان
بهترین شهرهای آلمان برای کار دانشجویی

آلمان، یکی از قوی‌ترین کشورهای اقتصادی جهان است و همان‌طور که در جدول زیر می‌بینید، نرخ بیکاری بسیار پایینی دارد. با توجه به اینکه نرخ بیکاری در آلمان کم است، بسیاری از مهاجران تنها با هدف یافتن شغل به آلمان سفر می‌کنند. بااین‌حال، اگر ویزای کاری آلمان را ندارید، به‌عنوان یک دانشجو هنوز هم موقعیت‌های شغلی زیادی در آلمان خواهید داشت. معمولاً حداقل دستمزد دانشجویان کمتر از سایرین است و به همین جهت، کارفرمایان، استخدام دانشجویان را ترجیح می‌دهند.

کار دانشجویی در آلمان

همان‌طور که گفتیم بسته به شغل و موقعیت مکانی، ممکن است میزان درآمد کار دانشجویی در آلمان تغییر کند. در شهرهای بزرگ‌تر آلمان، ممکن است شغلی پیدا کنید که در مقایسه با همان شغل در یک شهر کوچک‌تر آلمان، حقوق بیشتری داشته باشد. در شهرهایی مانند مونیخ یا هامبورگ دستمزد ساعتی معمولاً بالاتر است، اما طبیعتاً هزینه زندگی نیز افزایش می‌یابد. 10 شهر برتر آلمان برای پیدا کردن کار برای دانشجویان در آلمان عبارت‌اند از:

  • برلین
  • فرانکفورت
  • مونیخ
  • اشتوتگارت
  • هامبورگ
  • کلن
  • دوسلدورف
  • بن
  • لایپزیگ
  • دارمشتات
فرصت‌های شغلی برای دانشجویان بین‌المللی

در آلمان، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در صنایع مختلفی مشغول به کار شوند. ما فرصت‌های شغلی دانشجویان بین‌المللی را به 3 دسته مشاغل درون دانشگاهی، خارج از دانشگاه و مشاغل آنلاین طبقه‌بندی و معرفی کرده‌ایم که همه آن‌ها میان دانشجویان محبوب هستند.

1. کار دانشجویی در دانشگاه‌های آلمان

فرصت‌های شغلی زیادی برای کار دانشجویی در آلمان در محوطه دانشگاه وجود دارد. در بخش پذیرش یا بخش منابع انسانی دانشگاه می‌توانید مشاغل مدیریت و دفتری پیدا کنید. دانشجویان همچنین می‌توانند دستیار علمی یا دستیار پژوهشی اساتید شوند و به آن‌ها در کارشان کمک کنند. کتابخانه‌ها ممکن است جای خالی برای دستیاران کتابخانه، دفتردار و مشاغل دفتری داشته باشند که می‌توانید آن‌ها را در تابلوی اعلانات دانشگاه مشاهده کنید. دانشجویان همچنین می‌توانند در کافه‌های دانشگاه یا رستوران‌ها به‌عنوان پیشخدمت، مدیر کافه و دستیار آشپزخانه کار کنند. اگر ازنظر تحصیلی خوب هستید، می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای معقول به دانشجویان سال پایین‌تر خود تدریس کنید.

2. مشاغل خارج از دانشگاه برای دانشجویان

آلمان به دانشجویان اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به مجوز کار، خارج از دانشگاه، کارهای پاره‌وقت انجام دهند. بااین‌حال، محدودیت‌هایی در تعداد ساعات و روزهایی که دانشجویان می‌توانند در خارج از محوطه دانشگاه کار کنند، وجود دارد. این مشاغل بسته به سطح پیچیدگی، دستمزد ساعتی مناسبی بین 10 تا 20 یورو پرداخت می‌کنند. فهرستی از پرطرفدارترین مشاغل خارج از دانشگاه در آلمان در جدول زیر آمده است:

  • دوره‌های کارآموزی با حقوق
  • دستیاران تولید
  • کار در کافه‌ها و رستوران‌ها
  • کار در سوپرمارکت‌ها
  • فروش و بازاریابی
  • منشی
  • کار در پمپ‌بنزین
  • دستیار در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها

3. مشاغل آنلاین برای دانشجویان

با رونق رسانه‌های اجتماعی و کسب‌وکارهای دیجیتال، فرصت‌های شغلی زیادی به‌صورت آنلاین در دسترس است. دانشجویان می‌توانند در زمان و مکان مناسب خود کار کنند و حقوق خوبی دریافت کنند. رایج‌ترین مشاغل آنلاین در آلمان عبارت‌اند از:

کار دانشجویی در آلمان
  • ادمین و کارشناس رسانه‌های اجتماعی
  • بازاریابی دیجیتال
  • وبلاگ نویسی
  • تولید محتوا
  • مشاغل مربوط به ورود داده‌ها
  • پروژه‌های ترجمه و گرافیک
  • فروش و بازاریابی آنلاین
  • توسعه وب
سؤالات متداول
  • آیا دانشجویان بین‌المللی اجازه کار در آلمان را دارند؟

بله برای اتباع اتحادیه اروپا، اجازه کار 20 ساعت در هفته در طول‌ترم تحصیلی است. برای دانشجویانی که از خارج از اتحادیه اروپا می‌آیند، این محدودیت 120 روز کامل یا 240 نیم روز در سال است.

  • آیا می‌توانم ساعات کار دانشجویی خود را افزایش دهم؟

بله. ممکن است بتوانید با ارسال درخواست به اداره اتباع خارجی و آژانس کار فدرال، ساعات کار دانشجویی در آلمان را افزایش دهید. بااین‌حال، افزایش ساعات کار فقط در مورد مشاغل دانشگاهی صدق می‌کند. این به این معنی است که اگر نقش دستیار دانشجو داشته باشید، ساعات کاری شما در دانشگاه به‌عنوان محدودیت 120 روزه شما محاسبه نمی‌شود. علاوه بر این، دوره‌های کارآموزی اجباری که بخشی از برنامه تحصیلی شما هستند نیز از قانون 120 روز کامل مستثنی هستند.

  • آیا دانشجویان بین‌المللی موظف به پرداخت مالیات هستند؟

درصورتی‌که دانشجویان بین‌المللی بیشتر از 450 یورو در ماه درآمد داشته باشند، باید مالیات بر درآمد پرداخت کنند. بااین‌حال، درصورتی‌که در پایان سال اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند، می‌توانند تمام مبالغ پرداخت‌شده تحت عنوان مالیات را پس بگیرند.

  • چگونه در آلمان کار دانشجویی پیدا کنیم؟

برای یافتن کار، می‌توانید به آژانس کاریابی شهر تحصیل خود یا اگر به دنبال یک موقعیت شغلی در دانشگاه هستید، به دفتر منابع انسانی دانشکده خود مراجعه کنید. اگر به دنبال شغل در نزدیکی محل اقامت یا دانشگاه خود هستید، سایت‌های آنلاین کاریابی یا تابلوهای آگهی و روزنامه‌ها را بررسی کنید.

  • آیا شغلی برای دانشجویان انگلیسی‌زبان در آلمان وجود دارد؟

بله. شما معمولاً می‌توانید بدون نیاز به زبان آلمانی کار پیدا کنید بااین‌حال، داشتن مهارت زبان آلمانی یک امتیاز محسوب می‌شود و حتی برای مشاغلی که نیازمند ارتباط با مشتری است، اجباری است.

سخن پایانی

کار دانشجویی در آلمان ، یک گزینه عالی برای دانشجویان بین‌المللی برای تأمین هزینه‌های زندگی و تحصیل است. دانشجویان بین‌المللی در آلمان تا 120 روز در سال، مجوز کار تمام‌وقت دارند. متوسط درآمد برای دانشجویان بین‌المللی حدود 450 یورو در ماه که بخشی از هزینه‌های ماهانه زندگی دانشجویی که حدود 850 یورو است را پوشش می‌دهد. هرچند میزان درآمد دانشجویان در آلمان بسته به مهارت‌ها و شغل آن‌ها متفاوت است، اما توصیه می‌کنیم علاوه بر رعایت محدودیت ساعات کار تا حداکثر 120 ساعت، برای درآمدهای بیشتر از 450 یورو در ماه، کار نکنید. در غیر این صورت مشمول مالیات و پرداخت حق بیمه خواهید شد. با کار دانشجویی در آلمان ، علاوه بر کسب درآمد می‌توانید تجربه و رزومه خود را قوی‌تر کنید. همچنین ازآنجاکه نرخ بیکاری در آلمان بسیار پایین است توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید پس از فارغ‌التحصیلی برای کار در آلمان بمانید، زمانی که هنوز دانشجو هستید، برنامه‌ریزی برای کسب مهارت در زبان آلمانی را آغاز کنید. آشنایی با زبان آلمانی برای یافتن کار در آلمان بسیار سودمند است، زیرا نه‌تنها در دوران دانشجویی، بلکه در دوران کار پس از تحصیل نیز، موقعیت‌های شغلی شما را در آلمان افزایش می‌دهد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهم‌ترین نکات در تحصیل به آلمان را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *