نکاتی که پیش از کار در مجارستان باید بدانید

موفقیت مهاجرت کاری به یک کشور توسعه‌یافته به عوامل متعددی ازجمله مهارت‌های زبانی، مدارک تحصیلی، تجربه، سن و ویژگی‌های فردی مانند اعتمادبه‌نفس بستگی دارد. اکثر متقاضیان هنگام مهاجرت کاری، اول‌ازهمه به حقوق و دستمزد، استانداردهای زندگی، پیشرفت شغلی در آینده و درنهایت به قانون مهاجرت توجه می‌کنند. درحالی‌که قوانین مهاجرتی نباید به‌عنوان معیار نهایی در نظر گرفته شود. آلمان، بریتانیا، فرانسه، سوئیس و برخی دیگر از رهبران توسعه اقتصادی برای مهاجران سراسر جهان جذاب تلقی می‌شوند. بااین‌حال، رقابت در بازار کار این کشورها بیشتر از حد تصور است. گاهی اوقات انتخاب یک کشور اروپایی مانند مجارستان روند مهاجرت کاری را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند. کشور مجارستان کشور از سال 2004 عضو اتحادیه اروپا است. موقعیت مکانی خوبی در مرکز اروپا و با هفت‌کشور مرز مشترک دارد.

کار در مجارستان

به همین دلیل حتی باوجود بحران‌های مالی جهانی، اقتصاد آن به‌تدریج در حال رشد است، توجه سرمایه‌گذاران خارجی را به خود جلب کرده است و نرخ بیکاری آن تنها 4 درصد است و روزبه‌روز در حال کاهش است. اگر شما هم قصد مهاجرت کاری به اروپا را دارید، این مقاله درباره کار در مجارستان را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید! کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور مجارستان، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا مجارستان مقصد مناسبی برای کار در اروپا است؟
  • مشاغل پرطرفدار و میزان دستمزد در مجارستان
  • نحوه استخدام در مجارستان
  • آشنایی با ویزای کار مجارستان

چرا مجارستان مقصد مناسبی برای کار در اروپا است؟

اقتصاد مجارستان از زمان پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا در سال 2004 به‌طور قابل‌توجهی پررونق شده است. در پی این اتفاق، بسیاری از شرکت‌های کوچک‌ مجارستان خصوصی‌سازی شدند و شرکت‌های بزرگ‌ خارجی شعبه‌هایی را در مجارستان راه‌اندازی کردند، بنابراین فرصت‌های زیادی برای مهاجرانی که به دنبال کار در مجارستان بودند، ایجاد شد. اغلب مهاجرانی که برای کار به مجارستان مهاجرت کرده‌اند، به دلایل زیر برای انتخاب این کشور به‌عنوان مقصد مهاجرتی خود اشاره‌کرده‌اند:

کار در مجارستان
  1. تعادل بین کار و زندگی

مجارستان ازنظر تعادل بین کار و زندگی بالاتر از میانگین قرار دارد. بر اساس شاخص پیچیدگی اقتصادی، مجارستان دارای شاخص توسعه انسانی بسیار بالا و نیروی کار ماهر است. ساعات کاری در مجارستان 40 ساعت در هفته و مرخصی سالانه 21 روز است. استاندارهای شغلی ازجمله مرخصی استعلاجی و مرخصی زایمان با حقوق در مجارستان وجود دارد. همچنین در سال‌های اخیر دولت حداقل دستمزد و حقوق بخش دولتی را افزایش و مالیات بر مواد غذایی و خدمات را کاهش داده است. مالیات بر درآمد شخصی در مجارستان تنها 15 درصد است و مالیات بر درآمد شرکت‌ها تنها 9 درصد است که از پایین‌ترین نرخ‌های مالیاتی در اروپاست و باعث شده است بخش زیادی از افراد خود اشتغال علاقه‌مند به کار در مجارستان باشند. علاوه بر این سیستم بهداشتی و آموزشی در مجارستان رو به بهبود است.

  1. نظام اقتصادی موفق

مجارستان یکی از بهترین کشورهای توسعه‌یافته در بخش مالی و یکی از اقتصادهای منطقه‌ای اولیه در اتحادیه اروپاست. بخش فناوری مجارستان به‌سرعت در حال پیشرفت است و مشاغل مختلفی درزمینهٔ مهندسی ایجاد می‌کند و بوداپست یکی از 100 شهر برتر جهان ازنظر تولید ناخالص داخلی است. وجود نیروی کار ماهر، مشوق‌های مالیاتی، زیرساخت‌های مدرن و سیستم مخابراتی قوی هم باعث جذب سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به مجارستان می‌شود که باعث افزایش فرصت‌های شغلی در این کشور خواهد شد.

  1. هزینه زندگی مقرون‌به‌صرفه

هزینه زندگی در مجارستان نسبت به سایر مناطق اروپای مرکزی پایین‌تر است. متوسط هزینه مسکن در پایتخت تنها 700 یورو است. خرید ملک در مجارستان برای افراد خارجی قانونی است و قیمت‌ها تقریباً نصف همسایه این کشور، وین، است. قیمت 1 مترمربع آپارتمان معمولی در بوداپست پایتخت مجارستان بین 1500 تا 3000 یورو است. قطعاً با هزینه بسیار پایین‌تر امکان خرید و اجاره مسکن در شهرهای کوچک‌تر مجارستان امکان‌پذیر است. جدول زیر برخی از هزینه‌های زندگی در مجارستان را نشان می‌دهد که مجموعاً 417 یورو است. این هزینه‌ها در مقایسه با متوسط حقوق در مجارستان کاملاً مقرون‌به‌صرفه است و از عوامل اصلی اشتیاق مهاجران برای کار در مجارستان است.

هزینه
یورو
محل اقامت 280 تا 390
غذا 30 تا 50
کارت ماهیانه باشگاه بدن‌سازی 60
بلیت سینما 3.90
نرخ تماس تلفن همراه (در دقیقه) 0.08
کاپوچینو 1.50
حمل‌ونقل عمومی (بلیت تکی) 1
  1. نرخ بیکاری پایین

ازآنجایی‌که نرخ بیکاری در حال حاضر 3.9٪ است، وجود فرصت‌های شغلی فراوان یکی از دلایل برای کار در مجارستان است. در شهرهای بزرگ‌تر مجارستان مانند بوداپست، میسکولک و دبرسن فرصت‌های شغلی متعددی وجود دارد. مجارستان بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم الکترونیکی در اروپای مرکزی و شرقی است و درزمینهٔ تولید و تحقیق الکترونیک، نیروهای زیادی را استخدام می‌کند. در سایر بخش‌های معدن، فناوری، مخابرات و فناوری اطلاعات نیز فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد.

مشاغل پرطرفدار و میزان دستمزد در مجارستان

متأسفانه حقوق و دستمزد در مجارستان امروز از پایین‌ترین نرخ‌های حقوق در اتحادیه اروپا است،بااین‌حال با توجه به هزینه‌های نسبتاً پایین زندگی در این کشور، قابل‌قبول است. طبق گزارش اداره آمار محلی، متوسط دستمزد در مجارستان در سال 2022، 1205 یورو در ماه است و پس از کسر مالیات حدود 800 یورو خواهد بود. این رقم بیشتر از رومانی یا بلغارستان است، اما کمتر از لتونی یا لیتوانی است. به‌هرحال، در سال 2021 رشد متوسط دستمزد در مجارستان حدود 10 درصد بود. حداقل دستمزد در مجارستان از اول ژانویه 2022، 560 یورو در ماه (200000 فورینت) برای کارگران غیر ماهر و 725 یورو (260،000 فورینت) برای کارگران ماهر است. به‌طورکلی، افراد کم‌تجربه در مجارستان می‌توانند روی حقوق 500-700 یورو در ماه و کارگران ماهر حدود 1000 یورو حساب کنند.

اگر به دنبال کار در مجارستان هستید، اول‌ازهمه باید روی دفاتر نمایندگی‌های متعدد شرکت‌های بین‌المللی مانند Vodafone، Nestle، Phillips، Nokia، IBM که در بوداپست شعبه دارند، تمرکز کنید. برنامه نویسان و طراحان وب در مجارستان موقعیت‌های شغلی زیادی وجود دارد. همچنین کمبود نیروی کار متخصص در حوزه‌های بانکداری، حسابداری، مدیریت، رانندگان بین‌المللی (راننده ماشین سنگین)، جوشکار، برق‌کار، نجار، نقاش، کارکنان خدماتی در حوزه‌های گردشگری، آشپزی، هتل و رستوران و همچنین پرستار بچه و فیزیوتراپیست احساس می‌شوند. حتی اگر در هیچ‌یک از دسته‌های شغلی موردنیاز قرار نمی‌گیرید، کار در کشور مجارستان به‌عنوان معلم زبان انگلیسی برای شما ممکن خواهد بود. 

برای یافتن شغل در مجارستان بهتر است از روزنامه‌ها و سایت‌های کاریابی معتبر یا لینکدین استفاده کنید. سایت‌های محبوب کاریابی مجارستان عبارت‌اند از: cvonline.hu، jobinfo.hu، workania.hu،  careerjet.hu، hu.indeed.com. همچنین hvg.hu، jofogas.hu و nol.hu روزنامه‌های معروف مجارستان هستند که می‌توانید آگهی‌های شغلی متعدد را از آن‌ها پیدا کنید.

نحوه استخدام در مجارستان

مجارستان بخشی از توافقنامه شینگن است. به همین دلیل شما برای کار در مجارستان باید قوانین کشورهای شینگن را رعایت کنید. شهروندان مجارستانی و اتحادیه اروپا هیچ محدودیتی برای کار در این کشور نیازی به ویزای کار مجارستان یا مجوز اقامت و ورود ندارند. بااین‌حال، اتباع کشورهای خارج از اتحادی اروپا برای کار در کشور مجارستان باید مجوز اقامت و ورود و مجوز کار داشته باشد. برای دریافت مجوز کار و اقامت مجارستان شما به‌عنوان یک شهروند خارج از اتحادیه اروپا باید از یک کارفرمای مجارستانی پیشنهاد شغلی داشته باشید. کارفرمای شما باید درخواست استخدام شما را به وزارت کار و اداره مهاجرت مجارستان اعلام کند. سپس 15 روز برای موقعیت شغلی شما آگهی استخدام منتشر می‌شود تا دولت مطمئن شود که هیچ شهروند مجارستانی یا اتحادیه اروپا نمی‌تواند جای شما را پر کند. سپس وضعیت سلامت روانی، بیمه درمانی، مدارک و رزومه شما بررسی می‌شود و درصورتی‌که اداره کار آن را مناسب بداند، برای شما مجوز کار و اقامت در مجارستان صادر می‌شود که به ویزای کار مجارستان معروف است.

آشنایی با ویزای کار مجارستان

ویزای کار مجارستان به شما این امکان را می‌دهد که در مجارستان به دنبال شغل باشید یا مشغول به کار شوید. افرادی که مایل به زندگی و کار در کشور مجارستان هستند از سال 2014 مجاز به ارسال درخواست برای اقامت و اجازه کار به‌صورت ترکیبی هستند که نیاز به ارائه دو درخواست جداگانه و گذراندن دو روند پردازش جداگانه را از بین می‌برد. ویزای کاری مجارستان برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا که تمایل به کار در کشور مجارستان دارند و پیمانکاران مستقل، مشاوران و کارآفرینان خصوصی علاقه‌مند به فعالیت در مجارستان صادر می‌شود و به شما اجازه ورود و کار در مجارستان و سفر به کشورهای شینگن و اقامت تا حداکثر 90 روز در یک دوره 180 روزه در تمامی کشورهای عضو شنگن را می‌دهد.

 بااین‌حال، با این ویزا شما تنها حق کار در کشور مجارستان را خواهید داشت و نمی‌توانید در سایر کشورهای شینگن کار کنید. همچنین این ویزا به شما امکان دسترسی به خدمات در دسترس شهروندان مجارستانی مانند مراقبت‌های بهداشتی، تحصیل، و خرید املاک و مستغلات روستایی را نمی‌دهد.

مجوزهای کار برای اثبات روابط کاری با کارفرمای شما صادر می‌شود، و هر بار که شغل و کارفرمای خود را تغییر می‌دهید باید مجوز کار جدید بگیرید. مجوز کار مجارستان به مدت سه سال و هنگامی‌که برای اقامت و اجازه کار به‌صورت ترکیبی درخواست داده باشید، برای مدت دو سال معتبر است، اما هر دو نوع مجوز قابل تمدید هستند.

کار در مجارستان
سؤالات متداول
  • در کدام‌یک از شهرهای مجارستان موقعیت شغلی بیشتری وجود دارد؟

در شهرهای بزرگ مانند بوداپست، میسکولک و دبرسن فرصت‌های شغلی متعددی وجود دارد.

  • نرخ بیکاری در مجارستان چقدر است؟

نرخ بیکاری در سال 2022 حدود 4 درصد است که نسبت به اتحادیه اروپا پایین است.

  • متوسط دستمزد کارگران در مجارستان چقدر است؟

متوسط ​​دستمزد در مجارستان در سال 2022، 800 یورو در ماه است.

  • نرخ مالیات در مجارستان چقدر است؟

نرخ مالیات بر درآمد شخصی 15 درصد و مالیات بر درآمد شرکت‌ها 9 درصد است.

  • ویزای کاری مجارستان تا چه زمانی اعتبار دارد؟

درصورتی‌که برای مجوز اقامت و مجوز کار هم‌زمان درخواست داده باشید، ویزای شما تا 2 سال معتبر و البته قابل تمدید است.

سخن پایانی

کار در مجارستان در سال 2022 شروع خوبی برای مهاجرت دائمی یا موقت به اروپا است. این کشور در سال‌های اخیر نرخ بیکاری نسبتاً پایینی دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی خوب خود مقصد شرکت‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاران زیادی است. البته همه‌چیز به این سادگی نیست. در مجارستان، یافتن کار برای اتباع کشورهای ثالث نیازمند داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمای مجارستانی و سپس دریافت ویزای کاری است. این ویزا هم تنها زمانی صادر می‌شود که هیچ فرد مجارستانی یا شهروند اتحادیه اروپا نتواند موقعیت شغلی شما را پر کند. به همین دلیل عالیان ویزا توصیه می‌کند اگر قصد مهاجرت به مجارستان را دارید از طریق اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور و با ویزای تحصیلی وارد مجارستان شوید و سپس به دنبال کار بگردید.  عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت در مجارستان را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *