همه چیز در مورد اقامت خودحمایتی سوئیس

سوئیس که از زیباترین کشورهای جهان است، به مقصدی محبوب جهت مهاجرت تبدیل شده است و به دلیل اعطای اقامت از طریق سیستم مالیات بر هزینه (lump sum taxation) و خودحمایتی، در جهان مشهور است. در واقع، این سیستم سودمند، از طریق اثبات تمکن مالی و یا به ازای مالیات دهی و مشارکت در اقتصاد محلی، به متقاضیان دریافت اقامت، مزایایی اعطا میکند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط دریافت اقامت خودحمایتی سوئیس بپردازیم. پس اگر شما نیز رویای زندگی در سوئیس را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور سوئیس گردآوری شده است.

اقامت خودحمایتی سوئیس

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط اخذ اقامت خودحمایتی سوئیس
  • نحوه محاسبه lump sum taxation در سوئیس

شرایط اخذ اقامت خودحمایتی سوئیس

روش خودحمایتی سوئیس، از طریق اثبات تمکن مالی و یا پرداخت Lump sum taxation (مالیات بر هزینه ها) ممکن میباشد. در روش اثبات تمکن مالی، که معمولا مناسب افراد بالای 55 سال است، متقاضیان باید با اثبات توانایی مالی خود از طریق ارائه حساب بانکی (به ارزش 50.000 یورو)، نشان دهند که توانایی لازم جهت تامین هزینه های خود و خانواده خود را در سوئیس داشته و نیازی به کار و دریافت حمایت در این کشور ندارند. متقاضیان این روش، اجازه کار در سوئیس را نخواهند داشت اما قادر خواهند بود بیزنس جدید و سودآوری را راه اندازی نموده که موجب کارآفرینی برای شهروندان سوئیس شود و به اقتصاد این کشور کمک کند.

اقامت خودحمایتی سوئیس

 از آنجایی که دولت سوئیس هرساله در حال کاهش تعداد ظرفیت مهاجران است، ظرفیت محدودی برای این طرح تعیین شده است. اما همچنان به دلایلی مانند عدم نیاز به ارائه مدرک زبان و یا مدرک تحصیلی، این طرح با استقبال زیادی همراه بوده است. روش دیگری که به جهت اخذ اقامت سوئیس مورد استفاده است، روش پرداخت مالیات میباشد که مناسب بازنشستگانی بوده که زیر 55 سال سن داشته و قصد دارند با پرداخت این مالیات، اقامت سوئیس را دریافت نمایند.

ارزش این مالیات، بسته به کانتونی که برای آن درخواست میدهند، باید حداقل 150.000 فرانک (معادل 170.000 دلار آمریکا) باشد. در برخی کانتون ها، ممکن است ارزش این مالیات به 1 میلیون فرانک و یا بیشتر نیز برسد. محبوب ترین کانتون های سوئیس برای این برنامه عبارتند از Bern، Nidwalden، Geneva، Schwyz ، Graubunden، Jura، St.Gallen، Vaud، Fribourg ،  Valais، Slothurn، Thurgau، Obwalden، Appenzler، Ticino، Lucerne، Zug. باید توجه داشته باشید که شهروندان کانتون زوریخ در سال 2009 در یک رأی مردمی علیه طرح مالیات بر هزینه ها رأی دادند و این روش در آغاز ژانویه 2010 لغو شد. پس، دریافت اقامت زوریخ از این طریق ممکن نخواهد بود.

 از مهمترین شروط دریافت اقامت خودحمایتی سوئیس با پرداخت مالیات، آن است که متقاضیان میبایست تمکن مالی خود را جهت تامین هزینه های خود و خانواده در سوئیس اثبات نمایند. همچنین، متقاضیان باید متعهد شوند که قصد کار و استخدام در سوئیس را ندارند اما میتوانند یک بیزنس که سودآور باشد و موجب اشتغال زایی در سوئیس شود را راه اندازی نمایند. متقاضیانی که از طریق این روش اقدام نمایند، قادر خواهند بود پس از 10 سال زندگی مستمر در سوئیس، اقامت دائم دریافت نموده و با گذشت 10 سال از اقامت دائم آنان، شهروندی و پاسپورت اخذ نمایند.

 خوشبختانه، افرادی که از طریق خود حمایتی و یا پرداخت مالیات اقامت سوئیس را کسب مینمایند، میتوانند برای افراد خانواده خود نیز درخواست اقامت دهند و فرزندان زیر 18 سال آنان، اجازه تحصیل خواهند داشت. از شروط مهم و لازم آن است که متقاضی اصلی باید از طریق ارائه حساب بانکی نشان دهد که تمکن مالی لازم جهت تامین هزینه های زندگی افراد خانواده را خواهد داشت. همچنین، دریافت بیمه سلامت (بیمه ای که تا سقف 30.000 یورو هزینه های درمانی را پوشش دهد)، برای متقاضی اصلی و همراهان وی ضروری میباشد.

چنانچه بخواهید در خصوص مزایای اخذ اقامت خودحمایتی سوئیس بدانید، باید عنوان کرد که در این روش نیازی به انتقال سرمایه خود به سوئیس نخواهید داشت و این مزیت بزرگی برای شما خواهد بود. در ضمن، چنانچه از این طریق موفق به اخذ ویزای سوئیس شوید که از نوع شنگن میباشد، قادر خواهید بود بدون ویزا و آزادانه، به کل کشورهای منطقه شنگن سفر کنید. اگرچه عدم توانایی کار و اشتغال در سوئیس، از معایب روش خود حمایتی است، اما همچنان متقاضیان میتوانند با برآورده کردن شرایط، کسب و کار و بیزنس جدید خود را راه اندازی نموده و از این طریق اقدام به درآمدزایی کنند. 

آنچه گفته شد، تنها بخشی از شرایط لازم جهت دریافت اقامت خودحمایتی سوئیس است. توصیه میشود جهت جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، قبل از هرگونه اقدام به وبسایت اداره مهاجرت سوئیس مراجعه نموده و اطلاعات کامل تری دریافت نمایید. در ضمن، کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا نیز آماده بررسی شرایط شما و ارائه هرگونه مشاوره تخصصی در این زمینه میباشند.

نحوه محاسبه lump sum taxation در سوئیس

مالیات مقطوع یا lump sum taxation، که به عنوان مالیات مبتنی بر هزینه نیز شناخته می شود، یک سیستم مالیاتی ساده در سوئیس است که از طریق آن، مالیات افراد بر اساس مخارج آنها تعیین میگردد و نه بر اساس درآمدهای آنها. این مالیات بر اساس مجموع هزینه های زندگی سالانه مالیات دهندگان در سوئیس و خارج از کشور، برای خود و افراد تحت تکفلشان محاسبه می شود. قانون معمولا حداقل ارزشی را تعیین می کند که بر اساس آن، مالیات باید محاسبه شود. این مقدار یا ارزش، بر اساس یک سیستم مقایسه ای بوده و سه عنصر در محاسبه آن درنظر گرفته میشود:

  1. حداقل مقدار تعیین شده توسط قانون

قانون مبلغی را تعیین می کند که نشان دهنده حداقل هزینه ای است که مالیات بر درآمد، بر اساس آن محاسبه می شود. در سطح فدرال، این مبلغ برای شهروندان اروپایی 400.000 فرانک است. برای شهروندان غیر اروپایی، حداقل مقدار می تواند متفاوت باشد زیرا توسط هر کانتون تعیین می شود تا منافع اقتصادی و مالی اعمال مالیات مقطوع برای شهروندان غیر اروپایی را در نظر بگیرد. به عنوان مثال، کانتون ژنو مالیات فدرال را بر اساس حداقل مبلغ 750.000 فرانک قرار می دهد، در حالی که حداقل مبلغ مالیات فدرال در Vaud بر اساس حداقل مبلغ 1.000.000 فرانک محاسبه می شود.

  1. ارزش اجاره سالانه یا اجاره ناخالص یا هزینه مسکن و غذا

اگر ارزش اجاره سالانه ضربدر هفت، یا هزینه سالانه مسکن و غذا ضربدر سه، بیشتر از حداقل مقدار تعیین شده در قانون باشد، محاسبه مالیات بر مخارج از این طریق محاسبه خواهد شد.

  1. ارزش ناخالص درآمد و ثروت در سوئیس

ارزشی که برای مالیات بر هزینه محاسبه می شود، نمی تواند کمتر از مجموع ارزش ناخالص درآمد و ثروت در سوئیس باشد. این محاسبه شامل تمام درآمد و ثروت در سوئیس و همچنین هر درآمدی از خارج از سوئیس است که مالیات دهندگان بر اساس معاهده مالیات مضاعف، برای آن مالیات پرداخت نمی کنند.

اقامت خودحمایتی سوئیس

برای بهره مندی از lump sum taxation و دریافت اقامت خودحمایتی سوئیس ، شرط اول این است که مالیات دهنده یک تبعه خارجی باشد و در مدت اقامت در سوئیس کار نکند. برای شهروندان غیر اروپایی، دریافت مجوز اقامت، مشروط به اثبات آن است که آنها منافع اقتصادی یا مالی را برای کانتون اقامتگاه خود به ارمغان بیاورند. این امر توضیح می دهد که چرا حداقل ارزشی که بر اساس آن مالیات شهروندان خارج اتحادیه اروپا محاسبه می شود، بالاتر از شهروندان اروپایی است.

سؤالات متداول
  • آیا اخذ اقامت خودحمایتی سوئیس، شرط حضور دارد؟

بله. متقاضی باید حداقل 180 روز از سال را در سوئیس اقامت داشته باشد. در غیر این صورت، اقامت وی قابل تمدید نخواهد بود.

  • کدام کانتون برای اقامت خودحمایتی بهتر است؟

بسیاری از کانتون‌های سوئیس تصمیم گرفته‌اند قوانین خود را در مورد lump sum taxation تقویت کرده و شرایط را محدودتر کنند. کانتون های مورد علاقه اتباع خارجی از نظر مالیات مقطوع، کانتون های فرانسوی زبان ژنو، Vaud و Valais هستند. البته بیشترین اتباع خارجی که از این سیستم استفاده می کنند، در کانتون Bern است. در نهایت، کانتون ایتالیایی زبان Tessin نیز میتواند یک مقصد بسیار محبوب برای متقاضیان مالیات مقطوع باشد.

  • آیا با اقامت خودحمایتی سوئیس میتوان در این کشور کار کرد؟

خیر. متقاضیان اجازه کار نداشته و تنها میتوانند بیزنس خود را راه اندازی نمایند و استغال زایی کنند.

سخن پایانی

افرادیکه تمکن مالی لازم را داشته و نیازی به کار و اشتغال در سوئیس نداشته باشند قادر خواهند بود از طریق طرح خودحمایتی، نسبت به دریافت اقامت سوئیس اقدام کنند. طرح خودحمایتی شامل دو روش اثبات تمکن مالی از طریق حساب بانکی و یا پرداخت مالیات بر هزینه که به lump sum taxation معروف است، ممکن خواهد بود. اگرچه متقاضیان این طرح اجازه اشتغال در سوئیس را نخواهند داشت، اما همچنان میتوانند با راه اندازی کسب و کار خود و اشتغالزایی، که به نفع دولت سوئیس باشد، در این کشور کار کنند. ما در این مقاله به بررسی شرایط اخذ اقامت خودحمایتی سوئیس پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ما، به موفقیت شما مخاطب عزیز جهت مهاجرت به کشور سوئیس کمک کرده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور سوئیس را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *