جدیدترین شرایط تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

در دنیای امروز، کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که با زبان انگلیسی آشنایی نداشته باشد. انگلیسی به عنوان زبان بین المللی، راهی برای برقرار ارتباط بین جوامع و ملیت های مختلف است. بنابراین، بسیاری از افرادی که علاقمند به مهاجرت تحصیلی هستند، ترجیح می دهند دوره های آموزشی خود را به زبان انگلیسی بگذرانند. یکی از کشورهایی که امکان تحصیل به زبان انگلیسی را برای دانشجویان فراهم آورده، کشور ترکیه است. تعداد دانشجوهای بین المللی که از سال 2015-2016 کشور ترکیه را مقصد تحصیل خود قرار داده اند، افزایش قابل توجهی داشته است. در ادامه مقاله قصد داریم نگاهی بر شرایط تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی بیندازیم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور ترکیه گردآوری شده است.

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • آیا تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است؟
  • الزامات مورد نیاز برای تحصیل به زبان انگلیسی در ترکیه
  • لیست دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه
  • مراحل پذیرش در دانشگاه های ترکیه

آیا تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است؟

کشور ترکیه چند دانشگاه برتر جهان را در خود جای داده و در تلاش است تا سیستم آموزشی دانشگاهی مناسبی را در اختیار دانشجوهای خود قرار دهد. دانشجوهایی که در دانشگاه های ترکیه تحصیلات خود را به پایان می رسانند؛ مدارک بین المللی را دریافت می کنند که از اعتبار خوبی برخوردار است. شما می توانید در رشته های مدیریت، مهندسی (علوم کامپیوتر، عمران، مکانیک)، پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، داروسازی، به زبان انگلیسی تحصیل کنید.

دانشگاه های ترکیه اغلب از روال یکسانی برای پذیرش دانشجویان بین المللی استفاده می کنند. مهمترین تفاوت آنها، مقدار شهریه ای است که دریافت می کنند. اگر برای دانشگاه های دولتی اقدام کنید؛ معمولاً نیاز به پرداخت شهریه کمتری خواهید داشت. اما از جنبه مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه، قوانین مشابهی اعمال می شود.

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

اولین و مهمترین مدرک برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه، ارائه مدرک دیپلم است. علاوه بر این، برخی از دانشگاه ها حساسیت بالایی بر روی معدل شما در دوران دبیرستان خواهند داشت. دومین مدرک مورد نیاز، مدرک قبولی در آموزش های زبان انگلیسی معتبر است. همان‌طور که می دانید، برای تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی باید مدرکی مبتنی بر داشتن دانش کافی در زبان انگلیسی ارائه دهید. شما می توانید در آزمون های آیلتس یا تافل امتحان دهید و در صورت اخذ نمره قبولی، مدرک خود را ضمیمه پرونده خود کنید. دانشگاه های متعددی در ترکیه وجود دارند که قبل از پذیرش دانشجوها، آزمون ورودی برگزار می کنند. آزمون های ورودی هر دانشگاه متفاوت است و سوالات ارائه شده در آن‌ها نیازمند دانش کافی در دروس دبیرستان و سطح هوش بالا خواهد بود.

الزامات مورد نیاز برای تحصیل به زبان انگلیسی در ترکیه

برای تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی، اغلب دانشگاه های ترکیه نیاز به مدارک زبان معتبر زبان دارند. اما در برخی موارد، این امکان را دارید تا بدون دریافت مدرک زبان خود در ترکیه تحصیل کنید. برای این کار، دانشگاه های ترکیه ابتدا یک آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی برای دانشجوها برگزار می کنند. در صورتی که در این آزمون نمره قبولی دریافت کنید، می توانید در دانشگاه شروع به تحصیل نمایید. علاوه بر این، بعضی از دانشگاه های ترکیه کلاس های تقویت زبان برگزار می کنند که با شرکت در آن‌ها می توانید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.

اما در اغلب مواقع شما باید مدرک آیلتس و تافل خود را ارائه دهید. نمره قبولی در آزمون آیلتس برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های ترکیه در هر چهار مهارت برابر با 6 و حداقل نمره قبولی در آزمون تافل برابر با 75 خواهد بود. برای متقاضیان تحصیل در مقطع ارشد نیز این نمره برای آیلتس برابر با 6.5 و برای آزمون تافل برابر با 8 خواهد بود. به طور کلی، آزمون های مورد قبول برای تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی عبارت اند از :

  • تافل (تست زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی)
  • سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS)
  • انگلیسی کمبریج: پیشرفته (CAE)

لیست دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه

بیش از 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که اکثر آن‌ها توسط دولت اداره می شوند. همه دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه، از سیستم بولونیا پیروی می کنند که یک سیستم استاندارد اروپایی به شمار می آید. این دانشگاه ها عضو Erasmus+ اروپا هستند و از مبادلات دانشجوهای بین المللی پشتیبانی می کنند. از آنجا که دانشگاه های برتر بسیاری در ترکیه واقع شده اند، جای تعجبی نیست که رتبه سیستم آموزش عالی این کشور بر اساس رتبه بندی قدرت سیستم آموزش عالی QS، در مقایسه با سیستم کشورهای جهان، برابر با 43 باشد. بسیاری از دانشگاه های ترکیه، امکان تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی را برای دانشجوهای بین المللی فراهم می کنند. برخی از بهترین این دانشگاه ها را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم :

  • دانشگاه آتاتورک (Ataturk University)
  • دانشگاه اونسکیز مارت چاناک کاله (Canakkale Onsekiz Mart University)
  • دانشگاه چانکیری کاراتکین (Cankırı Karatekin University)
  • دانشگاه موغلا سیتکی کوچمان (Mugla Sıtkı Kocman University)
  • موسسه فناوری عالی ازمیر (İzmir Yüksek technology)

مراحل پذیرش در دانشگاه های ترکیه

پس از تعیین دانشگاه و رشته مورد نظر خود، نوبت به بررسی مدارک و اسناد مورد نیاز برای ارسال به دانشگاه می رسد. همچنین، شما باید بررسی کنید که آیا دانشگاه آزمون ورودی برگزار می کند یا خیر و نمره قبولی در این آزمون چقدر خواهد بود. در صورتی که قصد تحصیل در مقطع ارشد را داشته باشید، مستلزم ارائه مدرک کارشناسی خود خواهید بود. برای آشنایی با مراحل دریافت پذیرش از دانشگاه های ترکیه، در ادامه همراه ما باشید :

– نوع دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید

قبل از هر چیز شما باید انتخاب کنید که می خواهید در دانشگاه های دولتی ترکیه تحصیل کنید و یا دانشگاه های خصوصی ترکیه را مقصد تحصیلی خود قرار می دهید. هر دوی این دانشگاه ها مزایای خاص خود را دارند؛ دانشگاه های دولتی ترکیه معمولاً دانشجویان بین المللی بیشتری را پذیرش می کنند، دانشکده های بزرگتری دارند و عموماً شهریه های کمتری را از دانشجویان دریافت می کنند.

– مدارک و الزامات را بررسی کنید

برای اینکه بتوانید در ترکیه تحصیل کنید، نه تنها باید یک حساب بانکی داشته باشید، بلکه به رزومه علمی خوب و مهارت های دیگر نیز نیاز دارید. هر دانشجو باید موارد زیر را داشته باشد :

  • مدارک و نمرات درخواستی
  • مدرک زبان ترکی و یا سطح زبان انگلیسی
  • آزمون سطح و مهارت مانند YOS یا OSYM را بگذرانید. ( YOS یا OSYM یک آزمون مهارت است که معمولاً توسط هر دانشگاه دولتی در ترکیه برای تحصیل در مقطع کارشناسی (لیسانس یا کارشناسی ارشد) برگزار می شود.)
  • آزمون سطح و مهارت مانند SAT را بگذرانید. ( SAT یک آزمون بین المللی ارزیابی تحصیلی است)
  • کپی پاسپورت
  • عکس شناسنامه
  • یک CV با جزئیات
تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

– برای ثبت نام اقدام کنید

تنها راه ارسال درخواست برای ثبت نام یا درخواست پذیرش در دانشگاه ترکیه از طریق وب سایت یا اپلیکیشن وب دانشگاه دولتی یا خصوصی ترکیه است. باید توجه داشته باشید که هر دانشگاه در ترکیه سیستم پذیرش خود را دارد. مهلت ثبت نام دانشگاه در ترکیه بر اساس تاریخ شروع سال تحصیلی محاسبه می شود. به طور کلی، دو بازه تاریخی برای ثبت نام در نظر گرفته می شوند که شامل سپتامبر و فوریه هستند.

– در آزمون های گزینشی شرکت کنید

دانشجویان خارجی برای اخذ پذیرش باید در آزمون های گزینشی دانشگاه های ترکیه قبول شوند.

– پرداخت شهریه دانشگاه

به طور کلی در دانشگاه های دولتی هزینه تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی برای دانشجویان خارجی بین 3000 تا 21000 دلار در سال است و در دانشگاه های خصوصی هزینه تحصیل بین 1200 تا 25200 دلار در سال خواهد بود.

– برای ویزای تحصیلی در ترکیه اقدام کنید.

درخواست و اخذ ویزای تحصیلی در ترکیه آخرین قدمی است که دانشجویان بین المللی قبل از تحصیل در ترکیه باید انجام دهند. برای اطلاعات بیشتر و مدارک مورد نیاز اخذ ویزا، باید سایت سفارت کشور خود را بررسی کنید.

سؤالات متداول
  • شهریه سالانه دانشگاه های ترکیه چقدر است؟

متوسط هزینه سالانه تحصیل به زبان انگلیسی در کشور ترکیه 600 تا 1500 دلار است.

  • هزینه ماهانه زندگی در ترکیه چقدر است؟

میانگین هزینه ماهانه زندگی در ترکیه حدود 400 تا 500 دلار است.

  • آیا مدرک دانشگاه های ترکیه معتبر است؟

بله، در ترکیه چند دانشگاه برتر در سطح جهانی وجود دارد که برای پذیرش در این دانشگاه ها باید در آزمون پذیرش شرکت کنید.

  • بهترین دانشگاه برای تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی کدام است؟

دانشگاه Sabancı که در سال 1994 افتتاح شد، به عنوان بهترین دانشگاه ترکیه شناخته می شود که در آن سه دانشکده (مهندسی و علوم طبیعی، هنر و علوم اجتماعی، مدرسه بازرگانی Sabanci) و یک دانشکده زبان وجود دارد.

  • آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد؟

بله، بسیاری از رشته های دانشگاه های ترکیه به زبان انگلیسی آموزش داده می شوند، بنابراین اگر چه تسلط به زبان ترکی از نظر پذیرش در بسیاری از رشته های تحصیلی پیش نیاز است، اما می توانید بدون دانستن زبان ترکی نیز در دانشگاه ها پذیرش شوید.

سخن پایانی

با توجه به اطلاعاتی که اکنون به دست آوردید، می توانید آمادگی لازم را برای تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی کسب و کنید و برای مهاجرت تحصیلی خود برنامه ریزی مناسبی داشته باشید. برنامه ریزی برای مهاجرت نیازمند مشورت با گروهی از متخصصان و فعلان این حوزه است تا بتوان بهترین تصمیمات را اتخاذ کرد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی کشور ترکیه را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید. در پایان امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *