فرصت محدود تحصیل دندانپزشکی در بلژیک

رشته دندانپزشکی که یکی از محبوب ترین و پرتقاضاترین شاخه های علوم پزشکی می باشد، در دانشگاه های بلژیک نیز طرفداران بسیاری دارد. کیفیت بالای آموزش در بلژیک، وجود دانشگاه های بسیار معروف در بلژیک و هزینه های مقرون به صرفه جهت تحصیل، دانشجویان بسیاری را برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به این کشور می کشاند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط تحصیل دندانپزشکی در بلژیک بپردازیم. چنانچه شما نیز به تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در بلژیک علاقه مند هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور بلژیک گردآوری شده است.

تحصیل دندانپزشکی در بلژیک

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط تحصیل دندانپزشکی در بلژیک
  • شرایط اخذ ویزای دانشجویی بلژیک جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی
  • برترین دانشگاه های بلژیک جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی
  • الزامات زبان جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی در بلژیک
  • هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در بلژیک

شرایط تحصیل دندانپزشکی در بلژیک

علاقه مندان به تحصیل در رشته دندانپزشکی در بلژیک باید ابتدا با برآورده کردن شروط تعیین شده از سوی دانشگاه مورد نظر خود در بلژیک و ارسال مدارک، نسبت به اخذ پذیرش تحصیلی اقدام کنند. جزئیات شرایط و مهلت ارسال درخواست جهت اخذ پذیرش، در وبسایت دانشگاه های بلژیک موجود است. متقاضیان می توانند برای بالا بردن شانس خود، همزمان درخواست خود را برای چند دانشگاه مختلف ارسال نمایند و در نهایت دانشگاهی را انتخاب کنند که با شرایط و بودجه آنها همخوانی دارد. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه و دریافت تاییدیه، متقاضیان باید به سفارت و یا کنسولگری بلژیک در محل خود مراجعه نموده و درخواست ویزای دانشجویی دهند.

تحصیل دندانپزشکی در بلژیک

از مهم ترین شروط لازم جهت تحصیل دندانپزشکی در بلژیک می توان به ارائه دیپلم 12 ساله، ارائه مدرک زبان و همچنین شرکت در آزمون ورودی اشاره نمود. باید بدانید که تحصیل در رشته های شاخه علوم پزشکی در بلژیک عموما به یکی از زبان های فرانسوی، آلمانی و یا هلندی امکان پذیر است و فرصت تحصیل به زبان انگلیسی ممکن است در برخی از دانشگاه های خصوصی بلژیک وجود داشته باشد. در نتیجه، متقاضیان باید در یکی از زبان های ذکر شده، مدرک مهارت زبان ارائه کنند. در خصوص شرکت در آزمون ورودی نیز باید بدانید که تحصیل در رشته های شاخه علوم پزشکی در بلژیک، مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، مستلزم شرکت در دوره پری مدیکال و قبولی در آزمون ورودی است. در واقع دانشجویان باید نشان دهند که در دروس پایه مانند زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی و زبان، مهارت دارند.

و در نهایت، لازم به ذکر است که سن متقاضیان جهت تحصیل در رشته های علوم پزشکی در بلژیک مهم بوده و لازم است برای تحصیل در مقطع کارشناسی، کمتر از 23 سال سن داشته باشند. در واقع وجود گپ تحصیلی در این مقطع، شانس متقاضیان را برای اخذ پذیرش تحصیلی و دریافت ویزا کاهش می دهد.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی بلژیک جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی

اداره مهاجرت بلژیک برای دریافت ویزای دانشجویی این کشور شروطی را تعیین نموده است که جزئیات آن در وبسایت اداره مهاجرت این کشور موجود می باشد. به طور کلی، دانشجویان خارج اتحادیه اروپا که طول دوره تحصیل آنها در بلژیک بیش از 90 روز است باید پس از اخذ پذیرش از دانشگاه، با مراجعه به سفارت یا کنسولگری بلژیک در کشور خود، درخواست ویزای نوع D (ویزای بلند مدت) دهند. پس از دریافت ویزا و ورود به بلژیک نیز لازم است با ثبت نام در اداره پلیس محلی، درخواست مجوز اقامت دانشجویی دهند. این مجوز اقامت، تا پایان دوره تحصیلی دانشجویان در بلژیک قابل تمدید است.

برخی از مهم ترین شروطی که متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در بلژیک باید برای اخذ ویزا برآورده نمایند و مدارک آن را ارائه کنند عبارت اند از:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • ارائه مدارک عدم سوپیشینه
  • تکمیل فرم درخواست ویزای دانشجویی
  • پرداخت هزینه درخواست ویزا
  • پرداخت شهریه دانشگاه و ارائه مدارک آن
  • اثبات تمکن مالی از طریق ارائه صورتحساب های بانکی و یا سایر روش ها
  • دریافت بیمه درمانی در بلژیک
  • ارائه مدرک زبان با نمره تعیین شده از سوی دانشگاه
  • انجام آزمایشات و ارائه گواهی سلامت پزشکی

برترین دانشگاه های بلژیک جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی

دانشگاه های بلژیک در جهان از شهرت بالایی برخوردار هستند و اکثر در رنکینگ جهانی رتبه هایی عالی دریافت نموده اند. خوشبختانه اکثر دانشگاه های بلژیک مورد تایید وزارت علوم ایران هستند و فارغ التحصیلان دانشگاه های بلژیک می توانند در صورت تمایل در ایران نیز مشغول به کار شوند. در این قسمت، برخی از بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل دندانپزشکی در بلژیک برای شما آورده شده است. توصیه می شود با مراجعه به وبسایت هریک از دانشگاه های ذکر شده، اطلاعات جامع تری در خصوص شرایط پذیرش، الزامات زبان، مهلت ارسال درخواست و همچنین میزان شهریه دانشگاه دریافت نمایید.

  • دانشگاه KU Leuven (رنکینگ 76)
  • دانشگاه Ghent (رنکینگ 143)
  • دانشگاه UCLouvain (رنکینگ 195)
  • دانشگاه Vrije بروکسل (VUB) (رنکینگ 251)
  • دانشگاه Antwerp (رنکینگ 280)

الزامات زبان جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی در بلژیک

زبان تحصیل در بلژیک، به عوامل متعددی مانند نوع دانشگاه، منطقه ای که دانشگاه در آن قرار دارد، رشته تحصیلی و همچنین مقطع تحصیلی دانشجویان وابسته است. به طور کلی، تحصیل در بلژیک به یکی از زبان های فرانسوی، آلمانی، هلندی و یا انگلیسی ممکن می باشد. اما در خصوص رشته های علوم پزشکی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی فقط در برخی از دانشگاه های خصوص بلژیک وجود دارد و کلیه رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، با توجه به نوع دانشگاه، به یکی از زبان های رایج در این کشور تدریس می شوند. 

این امر باعث شده است تا متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در بلژیک، با مانع ارائه مدرک زبان مواجه شوند. البته امکان شرکت در دوره های زبان در بلژیک وجود دارد و دانشجویان می توانند پس از شرکت در دوره و افزایش مهارت خود و همچنین قبولی در آزمون پایان دوره، وارد دانشگاه شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید با کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا مشاوره دریافت نمایید.

هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در بلژیک

هزینه تحصیل دندانپزشکی در بلژیک، با توجه به نوع دانشگاه متفاوت می باشد. قطعا هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی بلژیک ارزان تر است (بین 1000 تا 4000 یورو در سال) اما این امر مستلزم تحصیل به یکی از زبان های آلمانی، فرانسوی و یا هلندی می باشد. پس چنانچه تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های خصوصی بلژیک را انتخاب می نمایید، باید انتظار هزینه های بسیار بالاتری (3 یا 4 برابر بیشتر) را داشته باشید. توصیه می شود میزان شهریه دقیق را در وبسایت دانشگاه انتخابی خود در بلژیک مطالعه نمایید. در ضمن، علاوه بر شهریه دانشگاه باید میزان هزینه های زندگی دانشجویی در بلژیک نیز در نظر گرفته شود. بر اساس جدیدترین برآورد هزینه ها در سال 2023، یک فرد مجرد برای زندگی در بلژیک، ماهیانه به 831.9 یورو بدون احتساب اجاره خانه نیاز دارد. شما می توانید میزان دقیق هزینه های زندگی در بلژیک را در وبسایت numbeo مطالعه کنید.

تحصیل دندانپزشکی در بلژیک
سؤالات متداول
  • آیا با تحصیل دندانپزشکی در بلژیک میتوان اقامت این کشور را به دست آورد؟

تحت شرایطی بله. چنانچه پس از فارغ التحصیلی بتوانید یک پیشنهاد شغلی در بلژیک دریافت کنید، امکان اخذ ویزای کار و اقامت بلژیک وجود دارد.

  • آیا پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های بلژیک باید به کشور خود بازگردیم؟

به شرایط شما بستگی دارد. فارغ التحصیلان دانشگاه های بلژیک می توانند با اخذ ویزای جستجوی کار، یک سال دیگر در بلژیک بمانند و به دنبال کار باشند.

  • آیا برای تحصیل دندانپزشکی در کشور بلژیک میتوان بورسیه دریافت کرد؟

بله اما کار راحتی نیست. بورسیه های متنوعی در بلژیک در اختیار دانشجویان برتر و با استعداد که دارای نمرات و معدل بالا و همچنین نمره زبان عالی هستند قرار می گیرد.

  • چگونه میتوان به عنوان یک دندانپزشک در بلژیک کار کرد؟

چنانچه مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه های خارج اتحادیه اروپا دریافت کرده اید معمولا باید برای کار در بلژیک، مدارک خود را معادل سازی کنید.

  • آیا تحصیل دندانپزشکی در بلژیک بدون ارائه مدرک زبان ممکن است؟

معمولا خیر. ارائه مدرک زبان الزامی می باشد.

  • آیا دانشجویان اجازه کار در حین تحصیل در بلژیک را دارند؟

بله. معمولا دانشجویان می توانند به صورت پاره وقت و تا سقف 30 ساعت در هفته به کار دانشجویی مشغول شوند.

سخن پایانی

کشور بلژیک با داشتن سیستم آموزشی قوی و کارآمد و همچنین داشتن برخی از بهترین دانشگاه های اروپا که اکثرا در رنکینگ جهانی دارای رتبه های عالی هستند، یکی از برترین مکان ها جهت مهاجرت تحصیلی است. رشته های تاپ دانشگاهی  مانند رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، بیشترین طرفداران را در بلژیک دارند. متقاضیان تحصیل در این رشته ها می توانند با گذراندن دوره پری مدیکال و شرکت در آزمون ورودی، وارد دانشگاه های بلژیک شوند و آینده ای بسیار درخشان برای خود رقم بزنند. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل دندانپزشکی در بلژیک پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور بلژیک را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *