چگونه برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه اقدام کنیم؟

دانشگاه های ترکیه در رشته دندانپزشکی و به طور کلی در رشته های شاخه پزشکی، از شهرت جهانی برخوردار هستند. علاوه بر کیفیت بالای آموزش در دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی ترکیه و پرورش پزشکان ماهر و با تجربه، هزینه تحصیل در این کشور مقرون ب صرفه می باشد و شرایط تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه نیز نسبتا آسان است. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بپردازیم. چنانچه شما نیز قصد تحصیل در کشور ترکیه را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ترکیه گردآوری شده است.

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • مزایای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه
  • طول دوره تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه
  • برترین دانشگاه های ترکیه جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی
  • شرایط تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه
  • مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی ترکیه
  • شرایط تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه بدون شرکت در آزمون ورودی
  • شرایط تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه بدون مدرک زبان

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

امروزه تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه، مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. مدارک اعطا شده از دانشگاه های پزشکی ترکیه در اکثر کشورهای جهان به رسمیت شناخته می شوند و فارغ التحصیلان می توانند به راحتی و حتی در برخی موارد بدون نیاز به معادل سازی مدارک خود، در بهترین کشورهای جهان مشغول به کار شوند. معمولا دانشگاه های پزشکی ترکیه، در بین 2000 دانشگاه برتر در جهان رتبه بندی می شوند. علاوه بر موارد ذکر شده، به طور کلی برخی از مهمترین مزایای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه عبارت اند از:

  • کیفیت بالای آموزش در دانشگاه های ترکیه
  • پایین بودن هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • امکان کار در حین تحصیل تا سقف 30 ساعت در هفته
  • اعطای کارت پزشک بین المللی به فارغ التحصیلان دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه
  • پایین بودن هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه
  • امکان کار پس از فارغ التحصیلی در ترکیه
  • شرایط نسبتا آسان جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه
  • امکان اخذ بورسیه های تحصیلی
تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

طول دوره تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه

طول دوره تحصیل دندانپزشکی در ترکیه، مانند بسیاری دیگر از کشورها، 5 سال است. در واقع این دوره تحصیلی، به دوبخش تقسیم می شود: در بخش اول که دو سال طول خواهید کشید، دانشجویان هم دروس نظری و هم دروس عملی را فرا می گیرند. در بخش دوم نیز که سه سال به طول می انجامد، دانشجویان به صورت عملی و از طریق کار در مراکز درمانی و بیمارستان ها، مهارت های خود را افزایش داده و تجربه کسب می کنند. شروع سال تحصیلی در دانشگاه های مختلف ترکیه می تواند متفاوت باشد اما معمولا ترم اول در ماه سپتامبر و ترم دوم در ماه فوریه آغاز می شود.

برترین دانشگاه های ترکیه جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی

کشور ترکیه دارای برخی از بهترین دانشگاه های جهان است که معمولا در رنکیگ جهانی، دارای رتبه می باشند. در جدول زیر، برخی از برترین دانشگاه ها جهت تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بر اساس گزارش Times Higher Education در سال 2023 برای شما آورده شده است.

دانشگاه 
رنکینگ
دانشگاه Koç401–500
دانشگاه Hacettepe501–600
دانشگاه استانبول801–1000
دانشگاه Karabük801–1000
دانشگاه Acıbadem1001+
دانشگاه Akdeniz1001+
دانشگاه Aksaray1001+
دانشگاه آنکارا1001+
دانشگاه آتاتورک1001+
دانشگاه Bahçeşehir1001+
دانشگاه Başkent1001+
دانشگاه Bezmiâlem Vakif1001+
دانشگاه Bolu Abant Izzet Baysal1001+
دانشگاه Cukurova1001+
دانشگاه Dokuz Eylül1001+
دانشگاه Duzce1001+
دانشگاه Ege1001+
دانشگاه Erciyes1001+
دانشگاه Eskişehir Osmangazi1001+
دانشگاه Gazi1001+
دانشگاه Gaziantep1001+
دانشگاه Medipol استانبول1001+
دانشگاه Marmara1001+

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه میبایست ابتدا از یک دانشگاه معتبر در ترکیه که مناسب با شرایط و بودجه آنها است پذیرش تحصیلی دریافت کنند و پس از اخذ نامه پذیرش از دانشگاه، نسبت به دریافت ویزای تحصیلی ترکیه اقدام نمایند. شرایط اعطای پذیرش از دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی ترکیه می تواند با یکدیگر متفاوت باشد. در نتیجه توصیه می شود با مراجعه به وبسایت رسمی دانشگاه انتخابی خود در ترکیه، جزئیات شرایط را مطالعه نمایید. به طور کلی، برخی از مهم ترین شروط لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های دندانپزشکی در ترکیه عبارت اند از:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • ارائه مدرک دیپلم 12 ساله به همراه ریزنمرات و معدل
  • شرکت در یکی از آزمون های YOS و یا SAT
  • ارائه مدرک آیلتس با نمره حداقل 6 جهت تحصیل به زبان انگلیسی
مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

علاوه بر موارد بالا، دانشجویان میبایست جهت اخذ ویزای تحصیلی ترکیه نیز مدارکی که از سوی اداره مهاجرت این کشور تعیین شده است را ارائه نمایند. توصیه می شود با مراجعه به وبسایت رسمی اداره مهاجرت ترکیه، جزئیات شرایط و مدارک لازم را مطالعه نمایید. برخی از مهم ترین این مدارک عبارت اند از:

  • پاسپورت معتبر که دارای صفحات خالی باشد و حداقل 6 ماه پس از انقضای ویزا اعتبار داشته باشد
  • چند قطعه عکس با فرمت پاسپورت
  • کلیه مدارک هویتی متقاضی
  • کلیه مدارک تحصیلی و رزومه متقاضی
  • مدارک اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدارک دریافت بیمه درمانی در ترکیه
  • مدارک اثبات محل اقامت دانشجو در ترکیه
  • پرداخت هزینه ویزا
  • مدارک پرداخت شهریه دانشگاه
تحصیل دندانپزشکی در ترکیه
شرایط تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه بدون شرکت در آزمون ورودی

معمولا شرکت در آزمون ورودی جهت تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه دولتی ترکیه الزامی است. اما با توجه به دشواری قبولی در آزمون YOS، دانشجویان بین المللی اقدام به تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه می نمایند. دلیل این امر آن است که دانشگاه های خصوصی ترکیه معمولا شرکت در آزمون ورودی را اجباری نمی دانند و شرایط اخذ پذیرش از این دانشگاه ها نیز آسان تر است (البته توجه داشته باشید که هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه بسیار بالاتر از دانشگاه های دولتی این کشور است). پس متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های خصوصی ترکیه می توانند با ارائه مدرک دیپلم 12 ساله و ارائه مدرک آیلتس با نمره حداقل 6 و یا مدرک تافل با نمره حداقل 80، نسبت به اخذ پذیرش تحصیلی اقدام کنند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه بدون مدرک زبان

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه که موفق به اخذ مدرک زبان نشده اند می توانند با پرداخت هزینه و شرکت در دوره های زبان در ترکیه که معمولا در کالج ها و دانشگاه های این کشور برگزار می شود ابتدا مهارت خود را در زبان افزایش داده و سپس وارد دانشگاه شوند. دوره های زبان در ترکیه شامل دوره های زبان ترکی و دوره های زبان انگلیسی است. اما باید بدانید که اکثر این دوره مختص به یادگیری زبان ترکی می باشد و دوره های محدودی به زبان انگلیسی برگزار می شود. به علاوه، دانشجویانی که قصد کار پس از فارغ التحصیلی در ترکیه را دارند لازم است حتما مهارت خود را در زبان ترکی افزایش دهند زیرا که مردم ترکیه از تسلط بالایی در زبان انگلیسی برخوردار نیستند.

هزینه شرکت در دوره های زبان در ترکیه معمولا با توجه به نوع دوره، طول دوره و موسسه برگزار کننده دوره، متفاوت است. توصیه می شود جهت کسب اطلاعات بیش تر، به مقالات مرتبط با دوره زبان در ترکیه که در وبسایت گروه عالیان ویزا موجود است مراجعه نمایید. کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا نیز آماده ارائه هرگونه مشاوره به متقاضیان گرامی می باشند.

سؤالات متداول
  • آیا میتوان پس از تحصیل دندانپزشکی در ترکیه در این کشور کار کرد؟

تحت شرایطی بله. چنانچه پس از فارغ التحصیلی یک پیشنهاد شغلی دریافت نمایید، امکان اخذ مجوز کار در ترکیه وجود دارد.

  • آیا میتوان با تحصیل در ترکیه برای اعضای خانواده نیز ویزا دریافت کرد؟

بله. دانشجویان می توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود ویزای همراه دریافت کنند.

  • هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه چقدر است؟

به دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد. در دانشگاه های دولتی این هزینه می تواند بین 1000 تا 3000 دلار در سال و در دانشگاه های خصوصی بین 10000 تا 25000 دلار در سال باشد.

  • هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه چقدر است؟

به شهر محل سکونت و سبک زندگی دانشجویان بستگی دارد. به طور کلی یک دانشجوی مجرد برای زندگی در ترکیه، ماهیانه بدون احتساب اجاره خانه، به 7,370.6 لیر نیاز دارد.

  • آیا میتوان برای تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه بورسیه تحصیلی دریافت نمود؟

بله. بورسیه های بسیاری در ترکیه به صورت فول فاند و یا در غالب کمک هزینه به دانشجویان با استعداد ارائه می شود.

سخن پایانی

رشته های پزشکی و دندانپزشکی که جزو پرطرفدارترین رشته های تحصیلی هستند، در کشور ترکیه نیز به دلیل پایین بودن هزینه های تحصیل و آسان بودن فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه، متقاضیان بسیاری دارند. دانشگاه های ترکیه از کیفیت آموزشی بسیار بالایی برخوردار هستند و مدارک اخذ شده از این دانشگاه ها در جهان دارای اعتبار هستند. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *