فرصت ویژه تحصیل پزشکی در ترکیه

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کدام کشور بیشترین دانشگاه های پزشکی را دارد؟ باید بدانید که کشور ترکیه قطعا یکی از مدعیان در این زمینه است. حدود 90 دانشگاه پزشکی در ترکیه وجود دارد که از آن بین، بیش از 10 دانشگاه رشته های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می کنند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه بپردازیم. چنانچه شما نیز به تحصیل پزشکی در کشور ترکیه علاقه مند هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ترکیه گردآوری شده است.

تحصیل پزشکی در ترکیه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا تحصیل پزشکی در کشور ترکیه؟
  • طول دوره تحصیل پزشکی در کشور ترکیه
  • شرایط تحصیل پزشکی در کشور ترکیه
  • آزمون ورودی جهت تحصیل پزشکی در کشور ترکیه
  • برترین دانشگاه های پزشکی در ترکیه

چرا تحصیل پزشکی در کشور ترکیه؟

کشور ترکیه در سال های اخیر به مقصدی محبوب جهت مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است. رشته های پزشکی نیز که همیشه جزو رشته های تاپ دانشگاهی هستند، در دانشگاه های ترکیه متقاضیان فراوان دارند. اما دلایل این محبوبیت چیست؟ 

آنچه دانشجویان بین المللی را به تحصیل پزشکی در ترکیه علاقه مند کرده است عبارت اند از:

تحصیل پزشکی در ترکیه
  • ترکیه یکی از بهترین کشورهای توسعه یافته در حوزه پزشکی است
  • تعداد زیادی دانشگاه پزشکی در ترکیه وجود دارد و دانشجویان گزینه های بسیاری برای انتخاب خواهند داشت
  • دانشگاه های ترکیه معمولا در رنکینگ جهانی رتبه های زیر 500 را کسب می کنند
  • دانشجویان پزشکی در ترکیه با کار در بیمارستان ها و کلینیک های این کشور، مهارت های عملی بسیار زیادی کسب می کنند
  • فارغ التحصیلان دانشگاه های ترکیه معمولا می توانند در هر کشوری از جهان مشغول به کار شوند
  • هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی ارزان تر است
  • سیستم آموزشی حاکم بر دانشگاه های ترکیه همانند دانشگاه های اروپا است
  • متقاضیان تحصیل پزشکی در این کشورقادر می باشند با داشتن شرایط، بورسیه دریافت نمایند.

طول دوره تحصیل پزشکی در کشور ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه به طور معمول شش سال طول می ‌کشد. این دوره تحصیلی، شامل دو سال مطالعه پیش بالینی، سه سال مطالعه بالینی و یک سال کارآموزی بالینی دولتی یا دوره انترنی می باشد. فارغ التحصیلان پس از اتمام دوره تحصیلی خود، عنوان پزشک عمومی (MD) را دریافت می کنند. در سال ششم که سال آخر آموزش پزشکی است، دانشجویان برای کار در بیمارستان های دانشگاه تقسیم می شوند و در آنجا به عنوان یک پزشک عادی آموزش می بینند (در این مرحله دانشجویان حقوق کمی نیز دریافت می‌کنند). دانشکده های پزشکی ترکیه، بسته به انتخاب دانشجو، دوره های تحصیلی را به زبان انگلیسی یا ترکی ارائه می دهند.

شرایط تحصیل پزشکی در کشور ترکیه

متقاضیان تحصیل پزشکی در ترکیه باید ابتدا از یک دانشگاه معتبر در ترکیه که متناسب با شرایط و بودجه آنها است، پذیرش تحصیلی دریافت کنند و پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه، برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه درخواست دهند. شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه، در وبسایت رسمی دانشگاه های این کشور آورده شده است و ممکن است شرایط هر یک از دانشگاه ها با دیگری متفاوت باشد. برخی از دانشگاه های پزشکی در ترکیه، شرکت در آزمون ورودی را جهت تحصیل در این رشته الزامی می دانند و برخی دیگر از دانشگاه ها نیز به متقاضیان این امکان را می دهند که بلافاصله پس از دریافت مدرک دیپلم و بدون نیاز به تحصیل در کالج و شرکت در آزمون ورودی، وارد دانشگاه شوند. این در حالیست که ارائه مدرک زبان نیز بسته به نوع دانشگاه می تواند الزامی نباشد. در حالت کلی، ارائه مدرک دیپلم 12 ساله، ارائه ریزنمرات و معدل، داشتن پاسپورت معتبر و ارائه مدرک زبان، از شروط لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی ترکیه است.

آزمون ورودی جهت تحصیل پزشکی در کشور ترکیه

همانطور که گفته شد، برخی از دانشگاه های ترکیه، شرکت در آزمون ورودی را الزامی می دانند. در چنین شرایطی، دو نوع آزمون ورودی جهت تحصیل در دانشگاه های ترکیه تعیین شده است که عبارت اند از آزمون YÖS و آزمون SAT.

آزمون YÖS برای پذیرش در دانشگاه های دولتی و آزمون SAT برای پذیرش در دانشگاه های خصوصی ترکیه در نظر گرفته شده است و دانشجو باید نمره قبولی را کسب کند. آزمون YÖS به طور جداگانه توسط دانشگاه های ترکیه برگزار می شود و به این ترتیب، متقاضی می تواند دانشگاهی را که می خواهد در رشته پزشکی تحصیل کند انتخاب نموده و سپس در آزمون YÖS  در آن دانشگاه شرکت کند.  از طرفی دیگر، آزمون SAT برای متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی، در نظر گرفته شده است. تعداد شرکت کنندگان در آزمون SAT که یکی از پرکاربردترین آزمون ها برای تحصیل پزشکی در ترکیه است، سالانه در حال افزایش می باشد. قسمت اول این آزمون به سوالات هوش و زبان انگلیسی اختصاص دارد، در حالی که قسمت دوم شامل سنجش اطلاعات علوم پایه است. میانگین نمره این آزمون برای آموزش پزشکی در کشور ترکیه 1068 تعیین شده است و هر ساله بسته به دانشگاه، تغییر می کند. زمان برگزاری این آزمون نیز در دانشگاه های مختلف ترکیه متفاوت است. پس همچنان توصیه می شود اطلاعات دقیق تر را از وبسایت دانشگاه انتخابی خود در ترکیه دریافت نمایید.

توجه داشته باشید که دانشجویانی که در یکی از آزمون های ذکر شده در بالا نمره قبولی دریافت کرده اند باید در آزمون TUS که مختص متقاضیان تحصیل پزشکی در ترکیه است شرکت کنند. این آزمون، اطلاعات پایه متقاضیان را در زمینه پزشکی می سنجد. آزمون تخصصی تحصیل پزشکی در این کشور در شهریور و فروردین ماه هرسال در شهر آنکارا برگزار می شود و نتیجه معمولا بعد از حدود 24 ساعت اعلام می شود که اگر دانشجو بتواند 60 امتیاز از 100 را کسب کند موفق می شود برای تحصیل پزشکی وارد دانشگاه شود.

برترین دانشگاه های پزشکی در ترکیه

به طور کلی، دانشگاه های پزشکی ترکیه به دو دسته دانشگاه های دولتی و دانشگاه های خصوصی تقسیم می شوند و دانشجویان می توانند برای تحصیل پزشکی در ترکیه، در هر کدام از آنها ثبت نام کنند. سیستم آموزشی و کیفیت آموزش در تمامی دانشگاه های ترکیه یکسان است اما تفاوت اصلی آنها در میزان شهریه می باشد. برخی از برترین دانشگاه های ترکیه جهت تحصیل پزشکی عبارت اند از:

  • دانشگاه Yeditepe (رنکینگ 251-300)
  • دانشگاه Koç (رنکینگ 477)
  • دانشگاه استانبول (رنکینگ 801-1000)
  • دانشگاه Karabük (رنکینگ 301-350)
  • دانشگاه Aydin (رنکینگ 1001-1200)
  • دانشگاه Uskudar (رنکینگ 301-350)
  • دانشگاه Medipol (رنکینگ 351-400)
  • دانشگاه Atilim (رنکینگ 251-300)
  • دانشگاه Okan
  • دانشگاه Haliç
تحصیل پزشکی در ترکیه
سؤالات متداول
  • دریافت ویزای تحصیلی ترکیه چقدر طول می کشد؟

معمولا پردازش ویزا حدود 8 هفته طول می کشد.

  • آیا دانشجویان ایرانی نیز باید برای تحصیل پزشکی در ترکیه ویزا دریافت کنند؟

بله. شهروندان ایرانی تنها برای گردشگری و بازدید از ترکیه نیازی به اخذ ویزا ندارند.

  • هزینه تحصیل پزشکی در کشور ترکیه چقدر است؟

به دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد. هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی ترکیه بین 240 تا 1500 دلار در سال است. شهریه دانشگاه های خصوصی نیز بین 10000 تا 25000 دلار در سال می باشد.

  • آیا برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های خصوصی ترکیه نیز شرکت در آزمون ورودی لازم است؟

به دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد. معمولا به دلیل دشواری در قبولی در آزمون YÖS، متقاضیان دانشگاه های خصوصی ترکیه را انتخاب می کنند.

  • آیا تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی ممکن است؟

معمولا بله. متقاضیان می توانند با ارائه مدرک آیلتس آکادمیک و یا تافل، به زبان انگلیسی تحصیل کنند.

  • هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه چقدر است؟

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه حتی در گران ترین شهرهای آن بسیار مقرون به صرفه است. یک دانشجوی مجرد برای زندگی در ترکیه ماهیانه به 7,338.9 لیر (بدون احتساب اجاره خانه) نیاز دارد.

  • آیا فارغ التحصیلان پزشکی می توانند در ترکیه کار کنند؟

بله. در صورت اخذ پیشنهاد شغلی و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری، این امکان وجود دارد. فارغ التحصیلان دانشگاه های ترکیه در اولویت کارفرمایان در این کشور هستند.

سخن پایانی

کشور ترکیه می تواند برای دانشجویانی که به دنبال تحصیل با کیفیت و مقرون به صرفه در خارج از کشور هستند، یکی از بهترین گزینه ها باشد. دانشگاه های ترکیه اکثرا در رنکینگ جهانی دارای رتبه هستند و سیستم آموزشی در ترکیه مطابق با استانداردهای اروپا است. رشته پزشکی که جزو تاپ ترین و پرتقاضاترین رشته های دانشگاهی است، در ترکیه نیز متقاضیان زیادی دارد و دانشجویان می توانند در برخی شرایط بدون شرکت در آزمون ورودی و یا حتی بدون ارائه مدرک زبان، در این رشته به تحصیل بپردازند. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *