بروزترین قوانین ثبت شرکت در اسلواکی

اسلواکی کشوری در قلب اروپا و دارای بیش از 5.4 میلیون نفر است و یک اقتصاد پررونق با نرخ درآمد بالاتر از متوسط جهانی و رتبه بالا از نظر شاخص توسعه انسانی برخوردار است. اسلواکی دارای تولید ناخالص داخلی اسمی 87 میلیارد دلار است. بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل وجود نیروی کار متخصص و مقرون‌به‌صرفه، زیرساخت‌های توسعه‌یافته، ثبات سیاسی و اقتصادی، محیط جغرافیایی مطلوب و قرارگیری در اروپای مرکزی، عضویت در اتحادیه اروپا و نرخ مالیات ثابت تمایل زیادی به ثبت شرکت در اسلواکی هستند. علاوه بر این، اسلواکی با بیش از 60 ایالت معاهده مالیات مضاعف امضا کرده است که معافیت‌های مالیاتی متعددی را برای سرمایه‌گذاران و صاحبان شرکت‌ها ایجاد می‌کند. همچنین بر اساس گزارش‌های بانک جهانی، اسلواکی درزمینهٔ سهولت کسب‌وکار رتبه 77 جهان را دارد. در کنار تمامی این مزایا، اخذ اقامت اسلواکی از طریق ثبت شرکت برای مدیران شرکت‌ها و خانواده آن‌ها ممکن است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ثبت و راه‌اندازی شرکت در اسلواکی این مقاله را تا انتها بخوانید. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسلواکی، گردآوری‌شده است. 

ثبت شرکت در اسلواکی

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • اخذ اقامت اسلواکی از طریق ثبت شرکت
  • مراحل راه‌اندازی شرکت در اسلواکی
  • انواع شرکت در اسلواکی
  • سایر انواع و روش های راه‌اندازی شرکت در اسلواکی
  • تعیین نام تجاری، آدرس و حساب بانکی شرکت در اسلواکی
  • مدارک موردنیاز برای راه‌اندازی شرکت در اسلواکی
  • مالیات شرکت‌ها در اسلواکی

اخذ اقامت اسلواکی از طریق ثبت شرکت

یکی از دلایل اصلی افزایش تقاضا برای ثبت شرکت در اسلواکی امکان اخذ اقامت این کشور از طریق سرمایه‌گذاری در این کشور است. خوشبختانه داشتن مدارک زبان و مرتبط بودن حوزه کاری شرکت با رشته تحصیلی متقاضی برای ثبت شرکت در کشور اسلواکی اجباری نیست. معمولاً صرف داشتن 18 سال تمام و نداشتن هیچ‌گونه سابقه کیفری و ارائه یک طرح تجاری قوی و سودآور برای ثبت شرکت در این کشور کافی است. متقاضیان دریافت ویزای اسلواکی که اقدام به ثبت یا خرید شرکت در اسلواکی می‌کنند، مجوز اقامت موقت 2 ساله از اسلواکی دریافت می‌کنند. درصورتی‌که شرکت این افراد سودآور باشد و تمامی مالیات‌های مربوطه را پرداخت نمایند می‌توانند مجوز اقامت خود را برای یک دوره 3 ساله دیگر تمدید کنند. پس از گذشت 5 سال اقامت دائم در اسلواکی، متقاضی و خانواده او واجد شرایط دریافت مجوز اقامت دائم اسلواکی خواهند بود.

ثبت شرکت در اسلواکی

مراحل راه‌اندازی شرکت در اسلواکی

 در ابتدای فرآیند ثبت شرکت، شما باید نوع شرکت خود را انتخاب کنید. سپس باید یک نام منحصربه‌فرد برای شرکتتان در نظر بگیرید و گواهی نام رزرو شده را دریافت کنید و اساسنامه شرکت را تشکیل دهید. حساب بانکی باز کنید و حداقل سرمایه موردنیاز برای شرکت را به آن حساب واریز و گواهی سپرده بانکی مبنی بر اثبات پرداخت حداقل سرمایه موردنیاز دریافت کنید. سپس باید مدارک خود را تکمیل و به اداره ثبت مراجعه و گواهی ثبت شرکت دریافت نمایید. درنهایت، باید برای دریافت شماره مالیاتی و بیمه کارکنان خود اقدام کنید و مجوزهای صنفی موردنیاز را اخذ نمایید. معمولاً اخذ مجوز صنفی اجباری نیست اما برای شرکت‌های فعال در بخش تولید مواد غذایی، شرکت‌های فناوری اطلاعات و شرکت‌های مربوط به امور مالی نداشتن مجوز، جرم محسوب می‌شود. طی کردن این مراحل برای ایرانیان ممکن است کمی دشوار باشد؛ چراکه شما به یک حساب بانکی و یک آدرس معتبر برای ثبت شرکت در اسلواکی نیاز دارید. در ادامه مقاله به‌تفصیل به بررسی این مراحل می‌پردازیم.

انواع شرکت در اسلواکی

انواع مختلف شرکت از جنبه‌های مختلف مانند میزان مالیات، تعداد سهامداران و حداقل سرمایه موردنیاز کاملاً متفاوت هستند.  به همین جهت، متقاضیان تأسیس شرکت در اسلواکی، در اولین مرحله باید درباره نوع شرکت تجاری که قصد راه‌اندازی آن را دارند، تصمیم‌گیری کنند. انواع مختلف شرکت در اسلواکی عبارت‌اند از:

  1. شرکت با مسئولیت محدود R.O. (spoločnosť s ručením obmedzeným)

شرکت با مسئولیت محدود (LLC)  رایج‌ترین و پرطرفدارترین نوع شرکت در اسلواکی است. حداقل سرمایه موردنیاز برای ثبت این نوع شرکت، 5000 یورو است. تعداد سهامداران این نوع شرکت می‌تواند بین 1 تا حداکثر 50 نفر باشد. البته در صورت افزایش تعداد سهامداران، حداقل سهم هر فرد باید 750 یورو باشد. مسئولیت سهامداران در شرکت با مسئولیت محدود، به‌اندازه سهم آن‌ها خواهد بود. این نوع کسب‌وکار بیشتر برای شرکت‌های کوچک و متوسط مناسب است. متقاضیان ثبت شرکت در اسلواکی چه مقیم اسلواکی باشند، چه مقیم این کشور نباشد، باید مدارک عدم وجود بدهی مالیاتی ارائه دهند. البته طبق قانون اسلواکی، یکی از مدیران کل شرکت باید مقیم کشور باشد یا دارای مجوز اقامت از اسلواکی باشد.

  1. شرکت با مالکیت انحصاری (živnostník)

ثبت شرکت در اسلواکی به این شکل سازمانی و قانونی یک مزیت مهم دارد و آن پایین بودن هزینه‌ها در هنگام تأسیس و راه‌اندازی شرکت است. این نوع شرکت که به شرکت با مالکیت انفرادی یا کارآفرینی خصوصی هم شناخته می‌شود، برای کسب‌وکارهای کوچک مناسب است و توسط یک فرد که سرمایه‌گذار اصلی است مدیریت می‌شود. مسئولیت کامل سود و بدهی‌ها نیز بر عهده مؤسس شرکت است و در صورت ورشکستگی دارایی‌های شخصی وی نیز مطالبه خواهد شد. این نوع شرکت قابلیت گسترش یا فروش ندارد.

  1. شرکت سهامی (Akciová spoločnosť)

حداقل سرمایه موردنیاز برای شرکت سهامی که برای کسب‌وکارهای بزرگ مناسب است، 25000 یورو است. شرکت‌های سهامی دو نوع هستند: سهامی عام یا سهامی خاص.

 شرکت‌های سهامی عام، بخشی از سهام خود را در بازار سهام و اوراق بهادار به فروش می‌رساند و هر یک از سهامداران به‌اندازه سهم خود در مسئولیت سود و بدهی‌های شرکت، شریک هستند. برخلاف شرکت‌های سهامی عام، هیچ سهامی در شرکت‌های سهامی خاص به مردم عادی به فروش نمی‌رسد. یک شرکت سهامی عام در صورت تصمیم صاحبان سهام در مجمع عمومی ممکن است به شرکت سهامی خاص تبدیل شود. در این حالت، یک صندوق ذخیره باید ایجاد شود و شامل 10٪ از سرمایه شرکت سهامی باشد.

  1. شرکت‌های تضامنی

شرکت تضامنی V.O.S. (verejná obchodná spoločnosť) یکی دیگر از انواع شرکت در اسلواکی است که مبتنی بر توافق و شراکت بین دو یا چند نفر است که به‌طور کامل و یکسان در قبال بدهی‌ها و سود شرکت مسئول هستند. مگر اینکه در قرارداد مشارکت به‌طور متفاوتی تصریح‌شده باشد. تمام تصمیمات در شرکت تضامنی توسط تمامی شرکا اتخاذ می‌شود و درصورتی‌که شرکت نتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند، دارایی‌های شخصی آن‌ها قابل مطالبه است. نوع دیگر شرکت تضامنی (komanditná spoločnosť) توسط حداقل 2 نفر که به‌عنوان شرکای عمومی و شرکای خاموش شناخته می‌شوند، تشکیل می‌شود. شریک خاموش باید حداقل 250 یورو در سهام شرکت سرمایه‌گذاری کند و مسئولیت او محدود به میزان سهام خود است. درحالی‌که شریک عمومی قدرت تصمیم‌گیری درباره کل شرکت را دارد و مسئولیتش تقریباً نامحدود است به‌طوری‌که در صورت ورشکستگی تمامی دارایی‌های شخصی او قابل مطالبه خواهد بود.

سایر انواع و روش های راه‌اندازی شرکت در اسلواکی

علاوه بر 4 روش بالا، صاحبان و مدیران شرکت‌های خارجی می‌توانند نسبت به تأسیس شعبه جدید در اسلواکی، ثبت شرکت تابعه (زیرمجموعه) و نمایندگی رسمی شرکت فعلی خود اقدام کنند.

خرید شرکت آماده در اسلواکی

این امکان برای متقاضیانی که طرح تجاری قوی برای ثبت شرکت در اسلواکی ندارند، وجود دارد که شرکت‌های موجود در اسلواکی را خریداری کنند و از این طریق اقامت اسلواکی را اخذ نمایند. خرید شرکت آماده که قبلاً ثبت‌شده‌اند برای سرمایه‌گذاران خارجی دارای مزایای زیادی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به آدرس ثبت‌شده، حساب بانکی و مشخص بودن شماره مالیات بر ارزش‌افزوده اشاره کرد. این بدان معناست که ازنظر حقوقی، یک شرکت آماده به‌محض خرید، مجاز به شروع فعالیت خواهد بود. البته شرکت‌های آماده پس از خرید، قابل‌تغییر بر اساس نظر مدیر جدید هستند؛ ساختار سهامداری، ساختار مدیریتی، آدرس ثبت‌شده و حتی نام تجاری قابل‌تغییر است.

ثبت شرکت در اسلواکی
راه‌اندازی شعبه در اسلواکی

شرکت‌های خارجی می‌توانند نسبت به تأسیس شعبه در اسلواکی اقدام کنند. یکی از ویژگی‌های اصلی یک شعبه در اسلواکی این است که کاملاً به شرکت مادر وابسته است و نمی‌تواند به‌تنهایی تصمیم مدیریتی اتخاذ کند. فعالیت این نوع شرکت به فعالیت شرکت مادر محدود است. همچنین راه‌اندازی آن بسیار ساده و مقرون‌به‌صرفه است.

راه‌اندازی شرکت تابعه در اسلواکی

یکی دیگر از شکل‌های تجاری مناسب برای شرکت‌های خارجی، تأسیس یک شرکت فرعی است. این نوع شرکت معمولاً به شکل یک شرکت با مسئولیت محدود است. در مقایسه با شعبه، شرکت فرعی مستقل از شرکت اصلی و قادر به انجام فعالیت‌های دیگری غیر از شرکت اصلی خواهد بود. بااین‌وجود، همچنان توسط یک شرکت خارجی کنترل می‌شود.

تعیین نام تجاری، آدرس و حساب بانکی شرکت در اسلواکی

 سرمایه‌گذاران خارجی باید نام شرکت خود را انتخاب و رزرو کنند. هنگام انتخاب نام تجاری باید به جنبه‌های مختلفی توجه کنید و اولین شرط منحصربه‌فرد بودن آن است. برای این منظور باید به اداره ثبت تجارت مراجعه کنید و حداکثر 3 نام پیشنهاد دهید. پس از صدور گواهی رزرو نام شرکت، می‌توانید سایر مراحل راه‌اندازی کسب‌وکار خود را ادامه دهید. یکی دیگر از مهم‌ترین شرایط ثبت شرکت در اسلواکی داشتن آدرس قانونی یا ثبت‌شده در این کشور است. در این مرحله ممکن است چالش‌هایی متوجه متقاضیان ایرانی باشد که با انتخاب نماینده یا وکیل قانونی قابل‌حل است.  

موضوع دیگری که از چالش‌های پیش روی ایرانیان در مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار در اسلواکی محسوب می‌شود، افتتاح حساب بانکی برای شرکت است. تمام معاملات یک شرکت باید از طریق یک حساب بانکی محلی انجام شود. برای این منظور می‌توان از یک بانک محلی یا شعبه اسلواکی یک موسسه مالی خارجی برای افتتاح حساب بانکی شرکت استفاده کرد. این روش نسبتاً ساده است اما متقاضی باید یک آدرس ثبت‌شده در اسلواکی داشته باشد. همچنین ارائه رونوشت اساسنامه و اطلاعات نماینده شرکت که کارهای بانکی شرکت را بر عهده دارد، الزامی است.

مدارک موردنیاز برای راه‌اندازی شرکت در اسلواکی

پس از انتخاب نوع شرکت، باید بدانید برای تأسیس یک شرکت در اسلواکی چه مدارکی لازم است. برای دریافت گواهی ثبت شرکت متقاضی باید بالای 18 سال داشته باشد، مدارک عدم سوسابقه کیفری ارائه دهد. همچنین اساسنامه محضری شرکت، گواهی پرداخت هزینه‌های ثبت شرکت و گواهی سپرده بانکی برای اثبات داشتن سرمایه اولیه شرکت و همچنین گواهی ثبت‌نام منحصربه‌فرد شرکت را همراه داشته باشد. اساسنامه شرکت باید حاوی اطلاعات زیر باشد:

  • تاریخ تأسیس شرکت و تاریخ شروع فعالیت آن،
  • اطلاعات مربوط به سهامداران شرکت که می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند،
  • اطلاعات مربوط به مدیران شرکت که باید اشخاص حقیقی باشند.
  • اطلاعات مربوط به سرمایه شرکت و نحوه و میزان تقسیم آن بین سهامداران
  • آدرس شرکت، اطلاعات مربوط به موضوع فعالیت شرکت و ارزش سهام.
مالیات شرکت‌ها در اسلواکی

یکی از آخرین و مهم‌ترین مراحل مربوط به ثبت شرکت در اسلواکی مربوط به ثبت‌نام شرکت برای مقاصد مالیاتی است. همه شرکت‌ها در اسلواکی باید یک شماره مالیاتی دریافت کنند که آن‌ها را قادر می‌سازد تراکنش‌های مالی و فعالیت‌های تجاری را انجام دهند. طبق قانون مالیات، شرکت‌ها در اسلواکی باید مالیات‌های زیر را بپردازند، البته ازآنجاکه اسلواکی قراردادهای مالیاتی متعددی را در سطح جهانی منعقد کرده است و قصد دارد میزان سرمایه ورودی به کشورش را افزایش دهد، ممکن است این نرخ‌ها کاهش پیدا کند:

    – مالیات شرکت که بر کلیه منابع درآمد وضع می‌شود و با نرخ 21 درصد اخذ می‌شود.

    – مالیات بر سود سهام که با نرخ 35٪ اخذ می‌شود.

    – مالیات‌های تکلیفی که برای پرداخت‌های بهره و حق‌الامتیاز اعمال می‌شود که با نرخ 35% نیز اخذ می‌شوند.

    – مالیات بر ارزش‌افزوده که با نرخ‌های مختلف اعمال می‌شود (نرخ استاندارد 20%).

سؤالات متداول
  • آیا برای افراد غیر مقیم امکان راه‌اندازی کسب‌وکار در اسلواکی وجود دارد؟

بله، افرادی که مقیم اسلواکی نیستند نیز می‌توانند برای راه‌اندازی کسب‌وکار در اسلواکی اقدام کنند، حتی درازای ورود سرمایه و ثبت شرکت مجوز اقامت اسلواکی را دریافت خواهند کرد.

  • هزینه‌های ثبت شرکت در اسلواکی چقدر است؟

هزینه‌های راه‌اندازی در اسلواکی بسته به نوع شرکتی که تصمیم دارید در این کشور تأسیس کنید، متفاوت است.

  • شرایط افتتاح حساب بانکی در اسلواکی چیست؟

اگر مایل به افتتاح حساب بانکی در اسلواکی هستید، باید مدارک هویتی (گذرنامه یا کارت شناسایی اسلواکی) را ارائه دهید و یک آدرس ثبت‌شده در اسلواکی داشته باشید.

  • آیا حداقل سرمایه سهام موردنیاز برای شرکت در اسلواکی وجود دارد؟

بله. البته این مقدار بسته به نوع شرکتی که قصد دارید تأسیس کنید، متفاوت است.

  • آیا اخذ مجوزهای تجاری و صنفی در اسلواکی ضروری است؟

بله، بسته به فعالیت‌های تجاری که برای فعالیت در اسلواکی انتخاب می‌کنید، ممکن است از شما درخواست شود که یک مجوز تجاری ارائه دهید.

سخن پایانی

ثبت شرکت در اسلواکی به دلایل مختلف ازجمله قراردادهای مالیاتی اسلواکی با سایر کشورها، عضویت اسلواکی در اتحادیه اروپا و امکان اخذ اقامت درازای سرمایه‌گذاری در اسلواکی منطقی به نظر می‌رسد. بااین‌حال، روند ثبت شرکت برای ایرانیان به دلیل نیاز به داشتن حساب بانکی و آدرس ثبت‌شده در اسلواکی ممکن است دشوار باشد اما به‌هیچ‌عنوان غیرممکن نخواهد بود. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *