5 نکته مهم خرید ملک در بلژیک

کیفیت و استانداردهای زندگی در بلژیک بسیار بالا است و قیمت املاک در این کشور نیز نسبتاً پایین تر از بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی می باشد. با این حال، هزینه های بالای معامله ملک در بلژیک می تواند خریداران را با چالش هایی رو به رو کند. بنابراین بسیار مهم است که قبل از اقدام به خرید ملک در کشور بلژیک، از شرایط و قوانین بازار مسکن بلژیک آگاهی کسب نمایید. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی برخی از نکات مهم در خصوص خرید ملک در بلژیک بپردازیم. چنانچه شما نیز قصد مهاجرت به بلژیک و خرید ملک در این کشور را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور بلژیک گردآوری شده است.

خرید ملک در بلژیک

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • آیا خارجی ها اجازه خرید ملک در بلژیک را دارند؟
  • خرید خانه در بلژیک بهتر است یا اجاره خانه؟
  • بررسی بازار املاک در بلژیک
  • هزینه های مربوط به خرید املاک در بلژیک
  • نحوه یافتن ملک در بلژیک

آیا خارجی ها اجازه خرید ملک در بلژیک را دارند؟

باید بدانید که هیچ محدودیتی در بلژیک برای خرید ملک و یا اخذ وام توسط خارجی ها وجود ندارد. به عبارتی دیگر، کلیه متقاضیان خرید ملک در بلژیک ، صرف نظر از ملیت آنها می توانند در این کشور اقدام به خرید ملک نمایند حتی اگر مقیم این کشور نباشند. با این حال، نرخ مالیات برای افراد مقیم و شهروندان بلژیک، با افراد غیر مقیم متفاوت می باشد. متقاضیان سرمایه گذاری در بخش املاک بلژیک باید بدانند که اگرچه خرید ملک در این کشور برای خارجی ها آزاد است، اما این امر منجر به اخذ اقامت و شهروندی بلژیک نخواهد شد. در واقع، دولت بلژیک هیچ گونه طرحی مبنی بر اعطای ویزا و اقامت این کشور از طریق خرید ملک و سرمایه گذاری در املاک و مستغلات بلژیک ندارد و خرید ملک در این کشور صرفا جنبه سودآوری خواهد داشت

خرید ملک در بلژیک

این بدان معناست که خریداران خارجی می توانند ملک خود را در بلژیک اجاره دهند و یا از طریق بازسازی خانه های قدیمی و فروش آنها، به سود برسند. آن دسته از خارجی ها که پس از خرید ملک، آن را اجاره می دهند، باید هر گونه درآمد خود را در اظهارنامه مالیاتی خود در بلژیک اعلام کنند. کسانی که درآمد حاصل از اجاره ملک خود را اعلام نکنند در معرض جریمه تا 1250 یورو و یا 200 درصد اضافه هزینه مالیات هستند.

خرید خانه در بلژیک بهتر است یا اجاره خانه؟

باید بدانید که هر دو روش، مزایا و معایب خاص خود را دارند. خرید خانه در بلژیک، اگرچه ارزان ‌تر از بسیاری از کشورهای دیگر است، اما همچنان هزینه‌ های مالی بسیار بیشتری نسبت به اجاره یک خانه دارد. تعداد کمی از مهاجران شرایط و پول کافی جهت خرید خانه در بدو ورود خود به بلژیک را دارند و باید وام مسکن دریافت کنند. 

چنانچه دریافت وام برای آنها مقدور نباشد، بهتر است حداقل برای مدت کوتاهی یک خانه اجاره نمایند و شرایط خود را در بلژیک تثبیت کنند. البته برای بازنشستگانی که قصد اقامت طولانی مدت در بلژیک را دارند، خرید خانه قطعا به صرفه تر از اجاره آن است. به طور کلی، تصمیم به خرید خانه و یا اجاره خانه در بلژیک، به شرایط متقاضیان و میزان سرمایه آنها بستگی دارد، حال آنکه خرید ملک در بلژیک، معمولا یک حرکت معقولانه تر است.

بررسی بازار املاک در بلژیک

از زمان شروع همه‌ گیری کرونا، قیمت مسکن در بلژیک 18 درصد افزایش داشته است. این رشد همراه با افزایش نرخ وام مسکن در بلژیک، قدرت خرید ملک را در این کشور به شدت تحت تاثیر قرار داده است. به دلیل افزایش نرخ بهره در بلژیک، تنها در سال 2022 قدرت خرید ملک در این کشور تقریباً 6 درصد کاهش داشته است. متاسفانه در سال های اخیر، به دلیل نرخ های بهره و قیمت های بالاتر، مقرون به صرفه بودن املاک و مستغلات در بلژیک به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار گرفته و مانند سابق نمی باشد. پیش بینی ها نشان می دهد که در سال 2023، تثبیت نرخ وام مسکن و کاهش شدید نرخ تورم در بلژیک، موجب خواهد شد تا بازار مسکن این کشور دوباره رونق یافته و قیمت ها ارزان تر شود. البته ذکر این نکته لازم است که با شرایط موجود، قیمت مسکن در بلژیک همچنان مقرون به صرفه تر از بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی می باشد.

هزینه های مربوط به خرید املاک در بلژیک

متقاضیان خرید ملک در بلژیک میبایست علاوه بر برآورد سرمایه لازم جهت خرید ملک مورد نظر خود، هزینه های دیگری را نیز جهت انجام امور اداری و یا نقل و انتقال ملک در نظر بگیرند. در این قسمت، برخی از مهم ترین این هزینه ها برای شما آورده شده است.

  • مالیات ثبت (برای املاک بالای دو سال): هزینه مالیات ثبت در بلژیک، به منطقه ای که ملک مورد نظر در آن قرار دارد وابسته است. برای مثال، در منطقه فلاندرز حدود 6% از ارزش ملک و در منطقه بروکسل و والونیا، حدود 10% از ارزش ملک است.
  • هزینه دفتر اسناد رسمی: به طور متوسط، حدود 1.6% از ارزش ملک می باشد. شما می ‌توانید تخمینی از میزان هزینه‌ های دفتر اسناد رسمی را در وبسایت نهاد اسناد رسمی سلطنتی بلژیک به دست آورید.
  • هزینه ارزیابی ملک: این هزینه حدود 200 یورو به اضافه مالیات بر ارزش افزوده است.
  • هزینه وام مسکن: هزینه های دقیق، به بانک وام دهنده و نوع وامی که می گیرید بستگی دارد.
  • بیمه: دریافت بیمه ساختمان، به خصوص برای کسانی که درخواست وام مسکن داده اند، لازم است.
  • هزینه مشاور املاک: چنانچه برای یافتن ملک مورد نظر، از یک آژانس املاک استفاده کرده باشید، لازم است بین 200 تا 1000 یورو بپردازید.
نحوه یافتن ملک در بلژیک

روش های مختلفی جهت یافتن ملک در بلژیک وجود دارد. برخی از رایج ترین این روش ها عبارت اند از:

– مراجعه به وبسایت های فروش املاک در بلژیک

متقاضیان می توانند به صورت آنلاین و با مراجعه به وبسایت هایی مانند mmoweb، Logic-Immo، Zimmo،  Century 21 و بسیاری دیگر از وبسایت های معتبر و قابل اعتماد، نسبت به یافتن ملک مورد نظر خود و سپس خرید ملک در بلژیک اقدام کنند.

– مراجعه به آژانس های املاک در بلژیک

اکثر مهاجران برای خرید مطمئن، از طریق آژانس های املاک نسبت به یافتن ملک مورد نظر خود اقدام می کنند. اگرچه آژانس های املاک هزینه دریافت می کنند اما طیف وسیعی از خدمات را ارائه می دهند و از بازار ملک در بلژیک آگاهی دارند.

– مراجعه به property hunters

گروهی از فعالان حوزه املاک در بلژیک که با نام property hunters (chasseur immobilier) شناخته می شوند، با دریافت هزینه ای بیشتر از آنچه آژانس های املاک دریافت می کنند، به متقاضیان خرید ملک کمک می کنند تا ملک مورد نظر خود را با قیمتی مناسب خریداری نمایند.

– مراجعه به انجمن های مهاجران و یا گروه های محلی

امکان یافتن ملک مناسب در بلژیک از طریق برخی گروه ها و انجمن های محلی وجود دارد. این روش کم هزینه است اما در نهایت خریداران ملزم به پرداخت هزینه دفتر اسناد رسمی هستند.

خرید ملک در بلژیک
سؤالات متداول
  • برای خرید ملک در بلژیک، چقدر میتوان وام دریافت کرد؟

اینکه چقدر می توانید وام بگیرید، به وضعیت مالی و شرایط شما بستگی دارد. به طورکلی، لازم است شما حداقل 30 درصد از ارزش ملک را به عنوان بیعانه بپردازید.

  • چگونه میتوانیم آژانس های املاک معتبر و قابل اطمینان در بلژیک را بیابیم؟

یافتن آژانس های ثبت شده که به طور قانونی در بلژیک فعالیت می کنند، با مراجعه به وبسایت IPI امکان پذیر است.

  • کدام منطقه بلژیک جهت خرید ملک مناسب است؟

به شرایط و میزان سرمایه شما بستگی دارد. به طور کلی، بلژیک دارای سه منطقه فلاندرز، والونیا و بروکسل هست و هر منطقه می تواند با توجه به شرایط شما مناسب باشد.

  • آیا امکان مهاجرت به بلژیک از طریق خرید ملک در این کشور وجود دارد؟

خیر. صرف خرید ملک در بلژیک، منجر به اخذ اقامت و تابعیت بلژیک نمی شود.

  • قیمت املاک در بلژیک چقدر است؟

به منطقه ای که ملک در آن قرار دارد بستگی خواهد داشت. معمولا بروکسل بالاترین قیمت ها را دارد و حداقل ۳ الی ۵ هزار  یورو برای خرید هر متر مربع آپارتمان در بروکسل لازم است.

  • چگونه میتوان ملک مورد نظر خود را در بلژیک به صورت حضوری انتخاب کرد؟

شما می توانید با دریافت ویزای توریستی وارد بلژیک شده و تا سقف 90 روز در این کشور اقامت داشته باشید و به دنبال ملک مورد نظر خود باشید.

سخن پایانی

اگرچه خرید ملک در کشور بلژیک برای کلیه متقاضیان (صرف نظر از ملیت آنها) امکان پذیر است، اما منجر به اخذ اقامت این کشور نخواهد شد. توصیه می شود متقاضیان سرمایه گذاری در بلژیک که به دنبال اخذ اقامت این کشور هستند، سایر روش ها مانند تحصیل و یا  ثبت شرکت را انتخاب نمایند. البته آن دسته از مهاجرانی که اقامت بلژیک را از طریق روش های مختلف دریافت کرده اند می توانند با هزینه ای مقرون به صرفه در بلژیک، خانه مورد علاقه خود را خریداری کنند. ما در این مقاله به بررسی نکات مهم در خصوص خرید ملک در بلژیک پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور بلژیک را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *