تحصیل در بهترین دانشگاه های ترکیه

تعداد دانشجویان بین المللی که ترکیه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می نمایند به طور چشمگیری در حال افزایش است. ترکیه دارای 80 دانشگاه در رتبه بندی کلی Times Higher Education می باشد که همگی در حال رقابت با دانشگاه های برتر جهان هستند. کسب اطلاع در خصوص دانشگاه های برتر این کشور و سپس انتخاب بهترین دانشگاه می تواند برای دانشجویان علاقه مند به تحصیل در ترکیه بسیار حائز اهمیت باشد و آینده درخشانی برای آنها رقم بزند. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی بهترین دانشگاه های ترکیه بپردازیم. چنانچه شما نیز قصد تحصیل در ترکیه را دارید، در ادمه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ترکیه گردآوری شده است.

دانشگاه های ترکیه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه؟
  • شرایط تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه
  • بهترین دانشگاه ها در ترکیه کدامند؟
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های این کشور

چرا تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه؟

کشور ترکیه که دارای فرهنگ و تاریخی بسیار غنی است، دانشجویان بسیاری را از سرتاسر جهان به خود جذب کرده است. دلیل این جذابیت برای دانشجویان بین المللی آن است که هزینه تحصیل در ترکیه بسیار مقرون به صرفه است و علاوه بر آن، ترکیه دارای برخی از بهترین دانشگاه ها با رنکینگ جهانی است. بهترین دانشگاه های ترکیه ، معمولا در رنکینگ جهانی رتبه های زیر 500 را به خود اختصاص داده اند. سیستم آموزشی در ترکیه از توافقنامه بولونیا پیروی می کند. این توافق نامه، بر سیستم آموزشی حاکم بر دانشگاه های اروپا نظارت دارد و آنها را یکسان می کند. این بدان معناست که کیفیت آموزش و سیستم آموزشی در دانشگاه های این کشور، همانند دانشگاه های اروپا است. در ضمن، دانشگاه های کشور ترکیه معمولا در برنامه Erasmus مشارکت دارند و اقدام به تبادل دانشجو می نمایند.

دانشگاه های ترکیه

در سال های اخیر، فراهم نمودن شرایط تحصیل دانشجویان به زبان انگلیسی در ترکیه نیز به محبوبیت این کشور در بین دانشجویان بین المللی افزوده است. بورسیه های متعددی نیز توسط دولت ترکیه و دانشگاه های این کشور ارائه می شود که ممکن است هزینه های تحصیل، زندگی، اقامت، بیمه و حتی هزینه های سفر دانشجویان را پوشش دهند. در ضمن توجه داشته باشید که موقعیت جغرافیایی بی نظیر ترکیه، یعنی قرار گرفتن نیمی از آن در آسیا و نیمی دیگر اروپا، این امکان را فراهم نموده است تا دانشجویان هم با فرهنگ غرب و شرق آشنا شوند و هم موقعیت های شغلی بی نظیری پس از اتمام تحصیلات در انتظارشان باشد. باید بدانید که آنچه گفته شد، تنها برخی از مزیت های تحصیل در ترکیه است و دانشجویان با تحصیل در این کشور زیبا می توانند از مزایای بسیاری بهره مند شوند.

شرایط تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه

متقاضیان تحصیل در ترکیه میبایست ابتدا از یکی از دانشگاه های ترکیه پذیرش تحصیلی دریافت نموده و سپس نسبت به اخذ ویزای تحصیلی این کشور (ویزای نوع D) اقدام نمایند. البته شهروندان کشورهایی که با ترکیه دارای توافق نامه هستند و روابط دیپلماتیک مناسبی دارند، جهت ورود به ترکیه نیازی به دریافت ویزا نخواهند داشت. شما می توانید لیست دقیق این کشورها را به همراه شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه، از وبسایت اداره مهاجرت کشور ترکیه دریافت نمایید.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور می تواند با توجه به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان متفاوت باشد. معمولا لیست دقیقی از شرایط در وبسایت دانشگاه های این کشور آورده شده است. توصیه می شود قبل از هر گونه اقدام، ابتدا به وبسایت دانشگاه انتخابی خود در ترکیه مراجعه نموده و شرایط را مطالعه نمایید. به طور کلی، شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ترکیه عبارت اند از:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • ارائه کلیه سوابق و مدارک تحصیلی
  • ارائه ریزنمرات و معدل مقاطع قبلی
  • ارائه رزومه،سوابق پژوهشی، انگیزه نامه و توصیه نامه (در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری)
  • ارائه مدرک زبان

دانشجویانی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه شوند باید برای اخذ ویزای تحصیلی نیز درخواست دهند. برخی از شروط لازم جهت دریافت این نوع ویزا عبارت اند از:

  • ارائه پاسپورت معتبر و دارای صفحات خالی
  • ارائه نامه پذیرش دانشگاه
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی
  • ارائه رزومه و سوابق تحصیلی
  • اثبات تمکن مالی
  • دریافت بیمه درمانی در ترکیه
  • تعیین محل اقامت دانشجو در ترکیه
  • ارائه مدارک پرداخت شهریه دانشگاه
  • پرداخت هزینه ویزا

بهترین دانشگاه ها در ترکیه کدامند؟

بیش از 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که اکثر آنها توسط دولت ترکیه اداره می شوند. بیشتر دانشگاه های ترکیه ، تازه تاسیس می باشند و قدمت زیادی ندارند. تا سال 1970، تنها 8 دانشگاه دولتی در ترکیه وجود داشته و اولین دانشگاه خصوصی در ترکیه (دانشگاه بیلکنت) در سال 1984 تاسیس شده است. اگرچه دانشگاه ها در ترکیه بسیار قدیمی نیستند، اما سیستم حاکم بر آنها از توافق نامه بولونیا پیروی می کند و این امر باعث شده است تا دانشگاه های این کشور از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند. برخی از بهترین دانشگاه ها در ترکیه عبارت اند از:

  1. دانشگاه Cankaya

دانشگاه Cankaya که توسط بنیاد آموزشی Sıtkı Alp در 9 ژوئیه 1997 تأسیس شد، یکی از معتبرترین دانشگاه ها است که به دلیل کیفیت آموزش آکادمیک در زمینه مطالعات علمی، فرهنگی و فکری مشهور می باشد. این دانشگاه در سال 2023، رتبه های 211 تا 220 را در رنکینگ جهانی QS کسب نموده است.

  1. دانشگاه Koc

این دانشگاه برتر در ترکیه، اخیرا در رنکینگ جهانی QS رتبه 477 را در بین بهترین دانشگاه های جهان به خود اختصاص داده است. دانشگاه Koc یک دانشگاه خصوصی، غیرانتفاعی و جامع است که در سال 1993 تاسیس شده و در شهر استانبول ترکیه واقع شده است.

  1. دانشگاه Sabanci

تحت هدایت یکی از بنیادهای پیشرو خانوادگی در ترکیه، یعنی بنیاد VAKSA، دانشگاه Sabanci در جولای 1994 در شهر استانبول ترکیه تأسیس گردید. این دانشگاه در حال حاضر، رتبه های 531 تا 540 را در رنکینگ جهانی QS به خود اختصاص داده است.

  1. دانشگاه فنی خاورمیانه (METU)

این دانشگاه برتر در ترکیه که در رشته های حوزه علوم طبیعی و اجتماعی تخصص دارد، در شهر آنکارا واقع شده و اخیرا در رنکینگ جهانی QS، رتبه های 501 تا 510 را در بین دانشگاه های جهان کسب کرده است. از آنجایی که تقاضا جهت اخذ پذیرش از این دانشگاه بسیار زیاد است، تنها 1.5 درصد از 1.5 میلیون دانشجوی متقاضی در سال را جذب می کند.

  1. دانشگاه Bahçeşehir

در بین بهترین دانشگاه های ترکیه، دانشگاه Bahçeşehir با رنکینگ 221 تا 230 در جهان، یکی از برترین دانشگاه های غیرانتفاعی و خصوصی در ترکیه است که پردیس اصلی آن در Bosphorus  یعنی “در قلب استانبول” واقع شده است. دانشگاه BAU که در سال 1998 تأسیس شده است، در تلاش می باشد تا یک نیروی پیشرو در ارتقای دانش، در سطح منطقه ای و ملی باشد.

  1. دانشگاه Bilkent

دانشگاه بیلکنت در سطح بین المللی به عنوان یکی از موسسات برتر آموزش عالی در ترکیه شناخته شده و رتبه 561 تا 570 را در بین دانشگاه های جهان کسب کرده است. این دانشگاه در سال 1984 به عنوان اولین موسسه آموزش عالی خصوصی و غیرانتفاعی در ترکیه تاسیس شد و اکنون میزبان 13000 دانشجو در 29 دوره کارشناسی و 58 برنامه کارشناسی ارشد است. 63 درصد از دانشجویان دانشگاه بیلکنت، بورسیه دریافت نموده اند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های این کشور

ترکیه دارای دانشگاه های دولتی و خصوصی بسیار است و طبیعتا شهریه این دانشگاه ها با یکدیگر متفاوت می باشند. دانشگاه های دولتی معمولا شهریه ای بسیار پایین تر از دانشگاه های خصوصی و غیرانتفاعی دریافت می کنند. به طور کلی، شهریه ها دانشگاه های دولتی ترکیه معمولاً از 1500 دلار در سال بالاتر نمی رود. این در حالیست که دانشگاه های خصوصی ترکیه می توانند تا 20000 دلار برای شرکت در یک دوره معادل دریافت نمایند. در کل، دوره های تحصیلی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، گران تر از دوره هایی هستند که به زبان ترکی تدریس می شوند. به علاوه، دوره هایی که به صورت علمی برگزار می شوند، مانند رشته های مهندسی یا پزشکی، معمولاً هزینه بیشتری نیز خواهند داشت.

دانشگاه های ترکیه
سؤالات متداول
  • آیا برای تحصیل به زبان انگلیسی در ترکیه، ارائه مدرک زبان لازم است؟

معمولا بله. متقاضیان باید یکی از مدارک آیلتس آکادمیک، تافل iBT، PTE آکادمیک و یا هر مدرک معادل دیگری که مورد قبول دانشگاه باشد را ارائه نمایند.

  • آیا دانشجویان میتوانند پس از فارغ التحصیلی در ترکیه بمانند؟

تحت شرایطی بله. چنانچه پس از فارغ التحصیلی یک پیشنهاد شغلی دریافت نمایند، امکان اخذ ویزای کار و اقامت ترکیه وجود دارد.

  • آیا با تحصیل در ترکیه میتوان ویزای همراه نیز دریافت کرد؟

معمولا بله. دانشجویان می توانند با برآورده کردن شروط تعیین شده، برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود ویزا دریافت کنند.

  • آیا میتوان برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه بورسیه دریافت نمود؟

بله. دانشجویان با استعداد و برتر که دارای نمرات و معدل عالی، مدرک زبان با نمره بالا و همچنین سوابق پژوهشی مناسبی دارند، شانس بالایی برای دریافت بورسیه خواهند داشت.

  • آیا دانشجویان ایرانی می توانند بدون دریافت ویزا در ترکیه تحصیل کنند؟

خیر. شهروندان ایرانی فقط برای گردشگری و بازدید از ترکیه نیازی به اخذ ویزا ندارند.

سخن پایانی

کشور ترکیه با داشتن سیستم آموزشی با کیفیت و برخی از برترین دانشگاه های جهان که اکثرا در رنکینگ جهانی دارای رتبه هستند، مقصدی عالی برای تحصیل است. هزینه تحصیل و زندگی در کشور ترکیه نیز بسیار مقرون به صرفه می باشد. متقاضیان تحصیل در ترکیه میبایست قبل از هرگونه اقدام، ابتدا دانشگاه های کشور ترکیه را از جنبه های مختلف بررسی نمایند و بهترین انتخاب را متناسب با شرایط خود داشته باشند. ما در این مقاله به بررسی بهترین دانشگاه های ترکیه پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *