همه چیز در مورد گرین کارت آمریکا

آیا می‌دانید گرین کارت آمریکا چیست و چه کسانی می‌توانند آن را دریافت کنند؟ گرین کارت به دارنده آن اجازه زندگی و کار دائمی در ایالات متحده را می‌دهد. این کارت یک مدرک شناسایی رسمی و نوعی ویزای مهاجرتی محبوب و معروف است که تقریبا تمام حقوق یک شهروند ایالات متحده را به صاحب آن می‌دهد. در این نوشته قصد داریم به گرین کارت آمریکا بپردازیم و تمام نکات مهم در مورد آن را بیان کنیم. كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط عاليان ويزا، از منابع معتبر و  وب سايت‌هاى رسمى كشور آمریکا، گردآورى شده است.

گرین کارت آمریکا
عناوین و موضوعات این مقاله

گرین کارت آمریکا چیست؟

گرین کارت آمریکا، کارت اقامت دائم قانونی یا فرم I-551 نامیده می‌شود. به هر شخصی که بتواند ویزای مهاجرتی ایالات متحده را از طریق لاتاری یا یکی دیگر از روش های اخذ ویزا به دست آورد، مجوز کار و اقامت نامحدود در ایالات متحده آمریکا اعطا می‌شود. دارندگان گرین کارت «مقیم دائم» یا LPR  نامیده می‌شوند.

پس از این‌که روند درخواست گرین کارت آمریکا با موفقیت طی شد، دارا بودن گرین کارت به  فرد این اجازه را می‌دهد تا آزادانه محل کار و سکونت خود را انتخاب کند، به راحتی وارد آمریکا شود و از کشور خارج شود، با هزینه بسیار کمتر در ایالات متحده تحصیل کنند و پس از مدتی از مزایای بیشتری از جمله شهروندی برخوردار شود. برخلاف سایر ویزاهای ایالات متحده، گرین کارت تنها راه پایدار برای مهاجرت به آمریکا است، زیرا در صورت رعایت شرایط قانونی دارای اعتبار مادام العمر است.

گرین کارت آمریکا

تاریخچه گرین کارت

ایالات متحده آمریکا همیشه یک کشور مهاجرپذیر بوده است. در طول قرن 19 و اوایل قرن 20، مهاجرت به ایالات متحده هنوز غیرقانونی بود. پس از جنگ داخلی آمریکا، دادگاه عالی ایالات متحده «سرویس مهاجرت و تابعیت ایالات متحده» یا INS را در سال 1933 معرفی کرد. اساس گرین کارت امروزی در طول جنگ جهانی دوم گذاشته شد. در سال 1940، کنگره ایالات متحده، قانون ثبت نام بیگانگان را تصویب کرد و اولین قوانین مشخص برای مهاجرت به ایالات متحده را تعیین کرد.

یکی از اولین تصمیمات این بود که همه مهاجرانی که وارد آمریکا می‌شدند، بازرسی و برای آنها کارت شناسایی صادر شود. سند صادر شده در آن زمان «کارت بیگانه» یا «کارت رسید ثبت نام بیگانه» نام داشت و در واقع سبز روشن بود. نام مستعار «گرین کارت» این‌گونه به وجود آمد.

گرین کارت حاوی چه اطلاعاتی است؟

گرین کارت مدرن ایالات متحده حاوی داده‌های زیر است:

  • نام خانوادگی
  • نام
  • شماره USCIS
  • دسته بندی ( دسته بندی ویزا، نحوه دریافت گرین کارت را توصیف می‌کند)
  • کشور محل تولد
  • تاریخ تولد
  • جنسیت
  • تاریخ انقضا
  • تاریخ صدور
  • اثر انگشت
  • عکس دارنده گرین کارت
  • هولوگرام

در پشت گرین کارت نیز می‌توانید موارد زیر را مشاهده کنید:

  • بارکد
  • عکس دیگری از دارنده گرین کارت
  • یک کد سه خطی قابل خواندن توسط ماشین (مانند پاسپورت)
گرین کارت آمریکا

مزایای گرین کارت

داشتن گرین کارت آمریکا تقریبا تمام حقوق برابر با حقوق یک شهروند ایالات متحده را به دارنده آن می‌دهد.

  • اقامت نامحدود در آمریکا
  • مجوز کار نامحدود در ایالات متحده آمریکا
  • ورود و خروج نامحدود و آسان بدون ویزا یا ESTA
  • واجد شرایط بودن برای مزایای بیمه پزشکی و سایر کمک‌های دولتی پس از 5 سال
  • حق تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا با هزینه کم
  • امکان اخذ وام تحصیلی برای دانشجویان
  • امنیت (دارندگان گرین کارت معمولا تحت تأثیر تحریم‌های سفر قرار نمی‌گیرند.)
  • اخذ مجوزهای تجاری
  • امکان دریافت گرین کارت برای اعضای خانواده (همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال)
  • درخواست شهروندی ایالات متحده پس از 3 یا 5 سال

نحوه دریافت گرین کارت آمریکا

گرین کارت ایالات متحده را به روش‌های زیر می‌توان دریافت کرد:

– از طریق اشتغال در ایالات متحده آمریکا

برای دیدار خانوادگی با اقوام آمریکایی

– با برنده شدن در قرعه کشی گرین کارت (لاتاری)

– از طریق سرمایه گذاری

در قرعه کشی گرین کارت، مقامات ایالات متحده هر سال 55000 گرین کارت را در سراسر جهان قرعه کشی می کنند. شانس برنده شدن بسیار خوب است و حتی با توجه به مقررات جدید گذرنامه که در سال 2019 معرفی شد، این شانس افزایش یافته است.

گرین کارت آمریکا

اخذ گرین کارت از طریق اشتغال در آمریکا

کسانی که می‌خواهند مراحل درخواست گرین کارت مبتنی بر پیدا کردن کار را طی کنند، باید یکی از پنج دسته را انتخاب کنند:

EB-1A: (مهارت و تخصص بسیار بالا)

 EB-1: (اساتید و محققان برجسته، مدیران و مدیران اجرایی، ورزشکاران، هنرمندان و مشاهیر)

EB-2: (مدارک پیشرفته، توانایی استثنایی)

EB-3 :(کارگران ماهر، حرفه ای‌ها)

  EB-4: (مهاجران ویژه)

EB-5 (سرمایه گذاران)

البته باید این را نیز در نظر بگیرید که متأسفانه، اخذ گواهینامه برای کار مورد نیاز زمان‌بر و پرهزینه است. این گواهی باید ثابت کند که شغلی که یک کارمند خارجی باید برای آن گرین کارت دریافت کند، نمی‌تواند توسط یک شهروند آمریکایی اشغال شود.

دریافت گرین کارت با سرمایه گذاری

با سرمایه گذاری مالی زیاد در یک شرکت آمریکایی، امکان اخذ گرین کارت وجود دارد. حداقل مبلغ برای این امر در مناطق روستایی و کوچک (از نظر اقتصادی ضعیف) 900000 دلار و در سایر موارد، 1.8 میلیون دلار مورد نیاز است.

اخذ گرین کارت از طریق برنده شدن در لاتاری

قرعه کشی گرین کارت (که به آن قرعه کشی DV یا قرعه کشی ویزای تنوع نیز گفته می‌شود) آسان‌ترین راه برای دریافت گرین کارت آمریکا است. این قرعه کشی با شرایط ساده و شانس برنده شدن 1 در 25، سالانه 55000 شرکت کننده را از سراسر جهان به ایالات متحده می‌آورد.

گرین کارت آمریکا

آیا دارندگان گرین کارت باید به آمریکا مهاجرت کنند؟

هدف از گرین کارت این است که یک فرد به طور دائم مرکز زندگی خود را به ایالات متحده آمریکا منتقل کند. با این حال مقامات ایالات متحده به برندگان گرین کارت زمان کافی می دهند تا بتوانند محل زندگی خود به آمریکا انتقال دهند. به خصوص در چند سال اول، رفت و آمد بین ایالات متحده و کشور محل زندگی دارنده گرین کارت معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال، به عنوان دارنده گرین کارت، باید به خاطر داشته باشید که شما مجاز به اقامت بیش از 12 ماه (یا 24 ماه پس از درخواست) در خارج از ایالات متحده نیستید.

سؤالات متداول

  • آیا امکان تردد در آمریکا بدون گرین کارت وجود دارد؟

خیر، گرین کارت به عنوان کارت شناسایی در نظر گرفته می‌شود و افراد دارای گرین کارت، باید همه جا آن را همراه خود داشته باشند.

  • در صورت مفقودی گرین کارت چه اقدامی باید انجام شود؟

گرین کارت فیزیکی ثابت می‌کند که شما یک مقیم دائم هستید. بنابراین، اگر گرین کارت شما مفقود شد یا مورد سرقت قرار گرفت باید فورا آن را به مقامات قانونی اطلاع دهید و درخواست کارت جدید نمایید.

  • ارائه گرین کارت در چه مواقعی ضروری است؟

هنگام افتتاح حساب بانکی، گرفتن گواهینامه رانندگی آمریکایی یا درخواست شغل.

  • آیا اگر گرین کارت خود را همراه نداشته باشیم، مشمول جریمه می‌شویم؟

بله، اگر بدون گرین کارت خود دستگیر شوید، ممکن است تا 100 دلار جریمه شوید. در برخی موارد ممکن است حتی با 30 روز زندان روبرو شوید که البته این احتمال خیلی بعید می باشد مخصوصا اگر سابقه خوبی داشته باشید.

  • گرین کارت چقدر اعتبار دارد؟

اگر شما یک مقیم دائم و قانونی هستید، پس مجوز اقامت و کار شما در ایالات متحده، مادام العمر معتبر است. با این وجود، گرین کارت فیزیکی به عنوان یک مدرک هویتی فقط ده سال اعتبار دارد و باید به موقع تمدید شود.

  • آیا بعد از دریافت گرین کارت، اقامت در آمریکا ضروری است؟

بله. به عنوان دارنده گرین کارت، باید به خاطر داشته باشید که شما مجاز به اقامت بیش از 12 ماه (یا 24 ماه پس از درخواست) در خارج از ایالات متحده نیستید.

سخن پایانی

در این نوشته تمام نکات مهم در مورد گرین کارت آمریکا ، مزایای آن و روش‌های دریافت آن شرح داده شد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. عاليان ويزا با بهره‌گيرى از كارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترين و دقيق‌ترين اطلاعات مربوط به مهاجرت به آمریکا را به شما عزيزان ارائه می‌کند. جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما مي‌توانيد فرم ارزيابى را تكميل کنید، يا با شماره‌هاى مؤسسه از طريق واتس آپ تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. سلام
    ایای وکلای موسسه عالیان در مورد سرمایه گذاری امریگا هم خدمات دارند ؟
    برای مشاوره باید فرم ارزیابی پر کنم؟

  2. سلام
    من ٣٥ سالمه وكيل دادگسترى هستم و ميخوام به همراه خانواده ام به امريكا مهاجرت كنم، به نطرتون بهترين راه چيه؟ همسرم ٣٢ سالشه فوق ليسانس نقاشي داره و يه دختر ٥ ساله داريم

  3. سلام و درود خدمت شما با توجه به ميزان سرمايه شما میشود از طريق روشهای eb2 , eb3, یا eb5 اقدام کرد البته اگر در ایران صاحب بیزینس و شرکت باشید امکان اقدام از طریق روش e2 هم وجود دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *