تحصیل پزشکی در مجارستان سال 2024

اگر فکر می کنید تحصیل پزشکی در اروپا دشوار و گران است، حتما گزینه تحصیل پزشکی در مجارستان را هم بررسی کنید. بسیاری از علاقه مندان تحصیل در رشته های پزشکی در اروپا نمی دانند که می توانند با هزینه ای مقرون به صرفه در کشور مجارستان به تحصیل پزشکی بپردازند. علاوه بر این، شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های پزشکی مجارستان، آسان تر از سایر کشورهای اروپایی است. حال اگر فکر می کنید همه این ها به معنای کیفیت پایین آموزش در مجارستان است، سخت در اشتباهید. چرا که بهترین دانشگاه های پزشکی مجارستان در رنکینگ جهانی دارای رتبه هستند و دارای سیستم آموزشی و امکانات عالی می باشند. 

برای آنکه بیشتر با شرایط تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان آشنا شوید، قصد داریم تا در این مقاله همه چیز را به خوبی برایتان توضیح دهیم. شما می توانید جواب تمامی سوالات خود درباره تحصیل در دوره های پزشکی در مجارستان را در این مقاله بیابید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط گروه ماجرتی عالیان ویزا و از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور مجارستان برای شما مخاطب عزیز گردآوری شده است.

عناوین و موضوعات این مقاله
تحصیل رشته پزشکی در مجارستان

تحصیل پزشکی در مجارستان چند سال است؟

طول دوره تحصیل پزشکی در کشور مجارستان، حدودا 6 سال (12 ترم) است. اما طول دوره تحصیل دندانپزشکی در مجارستان حدود 4 سال و داروسازی حدود 3 سال می باشد. دو سال اول تحصیل پزشکی در کشور مجارستان، به آموزش دروس پایه و برخی دروس تخصصی پزشکی اختصاص داده می شود. دانشجویان باید از سال دوم تا سال پنجم، به آموزش بالینی، تشخیص و درمان بیماری ها مشغول باشند. در سال ششم که سال آخر تحصیلی نیز می باشد دانشجویان باید دوره کارآموزی را بگذرانند. در نهایت، دانشجویان با ارائه یک پایان نامه، فارغ التحصیل می شوند.

پس از اتمام 6 سال تحصیل پزشکی، دانشجویان مدرک پزشک عمومی (MD) دریافت می کنند و می توانند در بیمارستان ها و مداکز درمانی مجارستان مشغول به کار شوند. آن دسته از دانشجویانی هم که علاقه به دریافت تخصص پزشکی در مجارستان دارند می توانند تخصص مورد علاقه خود را انتخاب نموده و در مقطع بالاتر به ادامه تحصیل بپردازند.

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان

تحصیل در دانشگاه های پزشکی مجارستان آزمون ورودی دارد؟

لازم است بدانید که شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان، یکی از شروط اصلی تحصیل پزشکی در مجارستان است. تمامی دانشگاه های پزشکی مجارستان از متقاضیان می خواهند که ابتدا در آزمون ورودی شرکت کنند. در ضمن، متقاضیان باید پس از شرکت در آزمون ورودی که به صورت کتبی برگزار می شود، در یک جلسه مصاحبه شفاهی هم شرکت کنند. آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی مجارستان، شامل سوالاتی تستی از دروس پایه مانند زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی و زبان است. در مصاحبه شفاهی نیز سوالاتی مرتبط با دروس پایه از متقاضیان پرسیده می شود.

اگر شما هم قصد تحصیل پزشکی در مجارستان را دارید و می خواهید صد در صد در آزمون ورودی پزشکی قبول شوید، ما توصیه می کنیم ابتدا در دوره پریمدیکال پزشکی در مجارستان شرکت کنید. دوره پریمدیکال پزشکی که با عنوان دوره فاندیشن یا دوره پیش پزشکی هم شناخته می شود، شما را برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های مجارستان آماده می کند. این دوره که به زبان انگلیسی برگزار می شود، دانش شما در دروس پایه و مهارت در زبان را افزایش می دهد. طول دوره پریمدیکال پزشکی تقریبا 1 سال است و هزینه آن نیز حدودا 6000 یورو می باشد.

نحوه اخذ پذیرش در رشته های پزشکی مجارستان

معمولا شرایط و فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های پزشکی مجارستان یکسان است. با این حال ممکن است برخی از دانشگاه ها، شرایط و مدارک متفاوتی را درخواست کنند. پس بهترین کار، مراجعه به وب سایت رسمی دانشگاه مورد نظر در مجارستان و مطالعه کلیه شرایط است.

متقاضیان تحصیل پزشکی در مجارستان باید دارای نمرات و معدل بالا در دوران دبیرستان باشند و در دروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک، نمرات عالی دریافت کرده باشند. ارائه مدرک دیپلم که معادل سیستم آموزشی 10+2 در مجارستان است (یعنی دیپلم 12 ساله)، الزامی می باشد. در ضمن، متقاضیان باید یک انگیزه نامه قوی و چند توصیه نامه داشته باشند. با توجه به آنکه تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان به زبان انگلیسی است، متقاضیان باید مدرک زبان آیلتس آکادمیک و یا معادل آن را هم ارائه کنند.

تمامی این مدارک باید به همراه درخواست پذیرش، برای دانشگاه موردنظر در مجارستان ارسال شود. سپس از متقاضی خواسته می شود تا در آزمون ورودی دانشگاه و مصاحبه حضوری، شرکت کند. در صورت قبولی، نامه پذیرش از دانشگاه برای متقاضی ارسال می شود و وی می تواند فرآیند درخواست ویزای تحصیلی مجارستان را شروع کند. توصیه می کنیم برای آنکه شانس اخذ پذیرش تحصیلی را بالا ببرید، همزمان برای چند دانشگاه پزشکی در مجارستان درخواست خود را ارسال کنید.

شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان

مراحل اپلای تحصیل در رشته های پزشکی در مجارستان

اپلای پذیرش تحصیلی در مجارستان تقریبا آسان است. با این حال، شما باید از قبل در این باره تحقیق نموده و تمامی مدارک را جمع آوری کرده باشید. اقدام آگاهانه و با آمادگی قبلی باعث می شود کمتر دچار خطا شوید و روند درخواست شما شریعتر انجام شود.

  • تحقیق درباره دانشگاه های مختلف پزشکی در مجارستان و بررسی شرایط اخذ پذیرش تحصیلی
  • بررسی هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های مجارستان
  • انتخاب بهترین دانشگاه، متناسب با شرایط و بودجه خود
  • بررسی ددلاین ارسال درخواست جهت اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه موردنظر
  • جمع آوری مدارک لازم و تهیه نسخه ترجمه شده مدارک
  • بررسی لزوم شرکت در آزمون پزشکی و مصاحبه در دانشگاه موردنظر
  • آماده شدن برای شرکت در آزمون ورودی پزشکی
  • شرکت در دوره پریمدیکال پزشکی در مجارستان (در صورتی که فکر می کنید به اندازه کافی به دروس پایه و زبان تسلط ندارید)
  • قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه دانشگاه
  • دریافت نامه رسمی پذیرش از دانشگاه
  • مراجعه به سفارت یا کنسولگری مجارستان در محل سکونت خود، جهت درخواست ویزای تحصیلی مجارستان

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان چقدر است؟

حتما می دانید که هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان بسیار مقرون به صرفه است و به همین دلیل بسیاری از دانشجویان مهاجرت تحصیلی به مجارستان را انتخاب می کنند. به طور کلی، تحصیل در دوره های پزشکی در مجارستان، سالیانه حدود 15000 یورو هزینه دارد. اکثر دانشگاه های مجارستان از دانشجویانی که در آزمون ورودی و همچنین مصاحبه دانشگاه قبول شده اند درخواست می کنند که هزینه 1 سال تحصیل خود در دانشگاه را بپردازند. یعنی دانشجو باید قبل از دریافت ویزای تحصیلی مجارستان، شهریه دانشگاه را پرداخت کند.

در ضمن، متقاضیان باید قبل از پرداخت شهریه دانشگاه، هزینه درخواست برای اخذ پذیرش تحصیلی را هم پرداخت کنند. این هزینه معمولا بین 150 تا 300 یورو است و غیرقابل استرداد می باشد. حال برخی از دانشگاه های مجارستان، هزینه ای بابت ثبت نام در دانشگاه هم دریافت می کنند که حدود 200 یورو است.

شهریه دانشگاه های پزشکی مجارستان

شهریه دانشگاه های پزشکی مجارستان، با توجه به دولتی یا خصوص بودن دانشگاه، متفاوت است.  معمولا دانشگاه های دولتی، بسیار ارزان تر از دانشگاه های خصوصی هستند. در ضمن، شهریه رشته پزشکی، ممکن است بیشتر از رشته دندانپزشکی و داروسازی باشد. ما در جدول زیر، شهریه بهترین دانشگاه های پزشکی مجارستان را برایتان آورده ایم.

دانشگاه متوسط شهریه سالیانه
دانشگاه Semmelweis16,500  یورو
دانشگاه Pécs15000  یورو
دانشگاه Szeged15800 یورو
دانشگاه Debrecen15000 یورو

مدارک لازم برای تحصیل در رشته های پزشکی در مجارستان

  • پاسپورت معتبر به همراه کپی آن
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • مدارک هویتی مانند شناسنامه و کپی آن
  • چند قطعه عکس جدید با فرمت ویزا
  • مدارک اثبات وضعیت مدنی مانند سند ازدواج، سند طلاق و یا گواهی تولد فرزندان
  • نامه پذیرش از دانشگاه در مجارستان
  • کلیه مدارک تحصیلی در مقاطع قبلی
  • مدارک اثبات تمکن مالی
  • مدارک پرداخت شهریه دانشگاه
  • مدرک زبان
  • گواهی عدم سوپیشینه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم منع تحصیل در خارج از کشور
  • مدارک دریافت بیمه درمانی در مجارستان
  • مدارک اثبات محل اقامت دانشجو در مجارستان
  • انگیزه نامه

شرایط سنی ادامه تحصیل پزشکی در مجارستان

متقاضیان تحصیل پزشکی در مجارستان باید حداقل 18 سال سن داشته باشند. برای درخواست پذیرش تحصیلی در رشته پزشکی از دانشگاه های مجارستان، حداکثر سن تعیین نشده است. با این حال، باید بدانید که اکثر دانشگاه های مجارستان ترجیح می دهند متقاضیان زیر 30 سال را برای تحصیل در رشته پزشکی جذب کنند. هر چه سن شما کمتر باشد، شانس شما هم برای اخذ پذیرش و همچنین برای دریافت ویزای تحصیلی مجارستان بیشتر است. پس توصیه می کنیم بین سن 18 تا 24 سال اقدام کنید.

تحصیل پزشکی در مجارستان

معرفی بهترین دانشگاه های پزشکی مجارستان

اگر می خواهید با بهترین دانشگاه پزشکی مجارستان آشنا شوید، خواندن این بخش از مقاله را از دست ندهید. کشور مجارستان دارای 4 دانشگاه پزشکی مشهور است که همگی فرصت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی را در اختیار دانشجویان می گذارند.

• دانشگاه Szaged

یکی از بهترین و قدیمی ترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در مجارستان، دانشگاه Szeged است. این دانشگاه دارای 12 دانشکده و 19 دانشکده دکتری است. زبان تحصیل پزشکی در این دانشگاه عمدتا زبان انگلیسی است اما برخی از دوره های آن به زبان آلمانی هم برگزار می شوند. دانشجویان پزشکی در این دانشگاه باید ساعت های زیادی را در بیمارستان ها مشغول آموزش باشند. در سال 2024، دانشگاه Szeged رتبه 601 را در بین دانشگاه های جهان به دست آورده است.

• دانشگاه Pécs

یکی از بزرگ ترین دانشگاه های مجارستان، دانشگاه Pécs می باشد که از سال 1951 تا کنون، برخی از مشهورترین پزشکان و متخصصان جهان را پرورش داده است. دانشجویان پزشکی در این دانشگاه می توانند به 29 کلینیک پزشکی، 22 مرکز آموزشی تئوری و همچنین 9 بیمارستان آموزشی دسترسی داشته باشند. همانطور که می بینید، امکانات آموزشی بینظیری در اختیار دانشجویان دانشگاه Pécs قرار داده شده است. بر اساس جدیدترین رتبه بندی دانشگاه های جهان در سال 2024 توسط رنکینگ QS، دانشگاه Pécs در رتبه 801 قرار گرفته است.

• دانشگاه Debrecen

اگر دانشگاه Debrecen را برای تحصیل پزشکی در مجارستان انتخاب کنید، دوره تحصیلی شما کاملا به زبان انگلیسی خواهد بود. این دانشگاه، دوره های پریمدیکال پزشکی را برای دانشجویانی که در دروس شیمی، زیست شناسی، فیزیک و یا زبان ضعیف هستند، برگزار می کند. دانشجویان پزشکی در دانشگاه دبرسن مجارستان باید آموزشی عملی را در بیمارستان های شهر دبرسن بگذرانند. در حال حاضر، دانشگاه دبرسن، رتبه 671 را در بین دانشگاه های جهان دارد.

• دانشگاه Semmelweis

باید بدانید که دانشگاه Semmelweis که در شهر بوداپست واقع شده است و رتبه 101 در جهان را دارد، بهترین دانشگاه پزشکی مجارستان می باشد. شما باید برای دریافت پذیرش تحصیلی از این دانشگاه، در آزمون ورودی و همچنین مصاحبه شرکت کنید. معمولا آزمون های ورودی برای تحصیل پزشکی در دانشگاه Semmelweis، از اوایل ماه مارچ تا اواخر ماه ژوئن هر سال برگزار می شوند. جالب است بدانید که مدرک پزشکی دانشگاه Semmelweis، مورد تایید سازمان WFME (فدراسیون جهانی آموزش پزشکی) می باشد و در سراسر جهان معتبر است. در نتیجه، فارغ التحصیلان این دانشگاه می توانند بدون نیاز به معادل سازی مدارک، در هر کشوری از جهان مشغول به کار شوند

شرایط دریافت بورسیه پزشکی مجارستان

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان، دریافت بورسیه است. مهم ترین شرط برای دریافت بورسیه پزشکی، اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه در مجارستان است. به علاوه، دانشجویان علاقه مند به دریافت بورسیه پزشکی مجارستان، باید سوابق تحصیلی عالی داشته باشند. یعنی متقاضیان باید دارای معدل عالی و نمرات بسیار بالا در دروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک باشند. از طرفی دیگر، لازم است مدرک زبان آیلتس با نمره بالای 7.5 ارائه کنند. دلیل این امر نیز آن است که رقابت و تقاضا برای دریافت بورسیه پزشکی در مجارستان بسیار زیاد است و اکثر دانشجویان می خواهند به صورت رایگان در این کشور تحصیل کنند.

لیست بهترین بورسیه های پزشکی در مجارستان

  • بورسیه دولتی مجارستان (Stipendium Hungaricum) : کسانی که این بورسیه را دریافت کنند، معاف از پرداخت شهریه دانشگاه هستند و ماهیانه مبلغی بابت پوشش هزینه های زندگی و اخذ بیمه درمانی به آنها داده می شود.
  • بورسیه دانشگاه Szeged : این بورسیه هزینه سال اول تحصیل دانشجویان جدیدالورود را پوشش می دهد.
  • بورسیه Diaspora: دریافت کنندگان این بورسیه، از پرداخت شهریه و هزینه ثبت نام در دانشگاه معاف هستند. به علاوه، مبلغی برای تامین اجاره خانه به صورت ماهیانه پرداخت می شود.
  • بورسیه بین المللی دانشگاه دبرسن: 30% تا 90% تخفیف در شهریه سال اول تحصیل برای متقاضیان تحصیل پزشکی در مجارستان.

درآمد پزشکان در مجارستان

میزان درآمد پزشکان در مجارستان، به تحصیلات، تخصص و میزان سابقه کار آنها بستگی دارد. قطعا متخصصان باتجربه و ماهر، درآمد بسیار بالاتری نسبت به پزشکان عمومی دارند. جدیدترین گزارش های منتشر شده در سال 2024 نشان می دهد که متوسط درآمد پزشکان در مجارستان، 1,140,000 فورینت درماه (معادل 13,600,000 فورینت در سال) است. کم ترین درآمد پزشکان مجارستان حدود 425,000 فورینت و بیش ترین درآمد آنها حدود 1,960,000 فورینت می باشد. البته ممکن است بسته به تخصص و مهارت پزشک، درآمد وی بسیار بیشتر هم باشد. آمارها نشان می دهد که پزشکانی که بین 2 تا 5 سال سابقه کار دارند، 32% بیشتر از پزشکان تازه کار درآمد دارند. از طرفی دیگر، پزشکان با سابقه بیش از 5 سال، 36% بیشتر از پزشکان دارای سابقه کمتر، درآمد دارند.

تحصیل در دانشگاه های پزشکی مجارستان

سؤالات متداول

  • نرخ قبولی در دانشگاه های پزشکی مجارستان چقدر است؟

نرخ قبولی در دانشگاه های پزشکی مجارستان، بسته به نوع دانشگاه، بین 25 تا 55% می باشد. دانشگاه Semmelweis کمترین نرخ و دانشگاه Pecs بیش ترین نرخ قبولی را دارند.

  • هزینه تحصیل داروسازی در مجارستان چقدر است؟

با توجه به نوع دانشگاه، حدود 8000 یورو در سال می باشد.

  • آیا امکان کار حین تحصیل پزشکی در مجارستان وجود دارد؟

بله. دانشجویان می توانند تا سقف ۲۰ ساعت در هفته به کار دانشجویی مشغول شوند.

  • شرایط اخذ اقامت مجارستان از طریق تحصیل پزشکی در این کشور چیست؟

فارغ التحصیلان پزشکی در مجارستان حدودا 9 ماه فرصت دارند تا در مجارستان بمانند و به دنبال کار باشند. در صورتی که بتوانند در این مدت یک پیشنهاد شغلی از کارفرما دریافت کنند، ویزای تحصیلی آنها به ویزای کاری تبدیل می شود و اقامت مجارستان را به دست می آورند.

  • آیا دانشجویان پزشکی در مجارستان می توانند پس از اتمام دوره تحصیل خود، در ایران کار کنند؟

بله. مدارک اخذ شده از دانشگاه های پزشکی مجارستان، مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران هستند. پس فارغ التحصیلان پزشکی در مجارستان، مشکلی برای کار در ایران نخواهند داشت.

  • آیا با تحصیل پزشکی در مجارستان می توانیم ویزای همراه دریافت کنیم؟

بله. شما می توانید با اثبات تمکن مالی خود، برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود، ویزای همراه مجارستان را درخواست کنید.

سخن پایانی

تحصیل پزشکی در مجارستان برای افرادی مناسب است که به دنبال تحصیل ارزان و در عین حال باکیفیت در اروپا هستند. با توجه به آنکه هزینه تحصیل پزشکی در اکثر کشورهای اروپایی بالا است و شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در رشته پزشکی نیز دشوار می باشد، دانشجویان بسیاری به تحصیل در مجارستان رو آورده اند. دانشگاه های پزشکی مجارستان که همگی در رنکینگ جهانی دارای رتبه های بسیار خوبی هستند، آموزش بسیار با کیفیت و در عین حال ارزان ارائه می کنند. مدارک پزشکی اخذ شده از دانشگاه های پزشکی مجارستان در سرتاسر جهان نیز معتبر هستند.

هدف اصلی گروه مهاجرتی عالیان ویزا، ساختن یک زندگی جدید و موفق برای شما در کشور مقصد است. کارشناسان عالیان ویزا به صورت کاملا رایگان شرایط شما را بررسی می کنند و متناسب با آن، یک راهکار مهاجرتی که درصد موفقیت بالایی دارد را پیشنهاد می دهند. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با شماره های موسسه تماس بگیرید. چنانچه فرم ارزیابی موجود در وب سایت عالیان ویزا را تکمیل کنید، کارشناسان ما سریعا با شما تماس خواهند گرفت.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *