همه چیز در مورد مهاجرت کاری به بلژیک

کیفیت بالای زندگی، نرخ پایین بیکاری و اقتصاد رو به رشد بلژیک باعث شده است تا تقاضا برای کار و زندگی در این کشور اروپایی در حال افزایش باشد. این کشور از یک جامعه مهاجرپذیر بزرگ تشکیل شده است که از اتباع اتحادیه اروپا (EU) و همچنین اتباع خارج از اتحادیه اروپا، به ویژه در طیف وسیعی از صنایع و تخصص ها، استقبال می کند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی همه چیز در مورد مهاجرت کاری به بلژیک بپردازیم. چنانچه شما نیز رویای کار در بلژیک را در سر دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور بلژیک گردآوری شده است.

مهاجرت کاری به بلژیک

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا مهاجرت کاری به بلژیک؟
  • نرخ بیکاری در بلژیک
  • شرایط کار در بلژیک
  • شرایط اخذ جاب آفر در بلژیک
  • شرایط اخذ ویزای کاری بلژیک
  • انواع ویزای کاری بلژیک
  • انواع مجوز کار در بلژیک

چرا مهاجرت کاری به بلژیک؟

نرخ پایین بیکاری در کشور بلژیک به این معنی است که بسیاری از سازمان ‌ها، شرکت های دولتی و خصوصی، صنایع و بخش های تجاری در بلژیک از کمبود نیروی ماهر و متخصص رنج می‌برند و این خبر خوبی برای کسانی است که به دنبال مهاجرت کاری به کشور بلژیک هستند. کارفرمایان در بلژیک به دنبال نیروی کار ماهر در بخش های مربوط به مهندسی، فناوری، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و حسابداری هستند. با توجه به موقعیت عالی بلژیک در اروپا به عنوان یک مقصد محبوب برای سفر، صنعت گردشگری در بلژیک بسیار پر رونق است و فرصت مشاغل فصلی و پاره وقت را برای افراد با هر سن، پیشینه و سطح مهارت، از جمله در حوزه های هتلداری، گردشگری و حمل و نقل به ارمغان می آورد.

مهاجرت کاری به بلژیک

از طرفی دیگر، بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، کارگران پاره وقت و موقت، همانند نیروی کار تمام وقت در بلژیک، از حمایت های قانونی و فرصت های یکسانی بهره مند می شوند. در ضمن، هیچ تبعیضی به لحاظ جنسیت، ملیت، مذهب، سن، گرایش جنسی و غیره بین نیروی کار در بلژیک وجود ندارد. کارفرمایان در بلژیک، با کارکنان خود به عنوان یک فرد رفتار می‌ کنند و برنامه‌ های حمایتی و توسعه حرفه ‌ای خود را با خواسته ‌ها و نیازهای کارکنان تنظیم می ‌کنند. شرکت‌ ها و کارفرمایان بلژیکی، جذب و حفظ استعدادها را در اولویت خود قرار می ‌دهند و استانداردهای جدید اروپایی را در اعطای مزایا به کارکنان، تعیین میزان حقوق و افزایش تعادل بین کار و زندگی اعمال می‌ کنند.

نرخ بیکاری در بلژیک

نرخ بیکاری در بلژیک به صورت ماهیانه به روز رسانی می شود. بر اساس جدیدترین آپدیت ها، در حال حاضر نرخ بیکاری در کشور بلژیک برابر با 5.50% می باشد که نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، فنلاند، ایتالیا و بسیاری دیگر، پایین تر است. پایین بودن نرخ بیکاری در یک کشور، حاکی از وجود فرصت های شغلی فراوان در آن کشور است.

شرایط کار در بلژیک

متقاضیان مهاجرت کاری به بلژیک میبایست ابتدا یک موقعیت شغلی مناسب با شرایط خود را در بلژیک بیابند و سپس با ارسال رزومه و سابق کاری خود برای کارفرمای مربوطه، نسبت به اخذ جاب آفر و سپس ویزای کار بلژیک اقدام کنند. جاب آفر یا همان پیشنهاد شغلی، نوعی دعوت نامه از سوی کارفرما است و ارائه آن، از شروط اصلی دریافت ویزای کار و مجوز کار در بلژیک می باشد. علاوه بر این، متقاضیان کار در بلژیک باید شروط تعیین شده از سوی اداره مهاجرت این کشور را نیز جهت اخذ ویزای کار بلژیک برآورده نمایند. در ادامه مطلب به شرح آن خواهیم پرداخت.

شرایط اخذ جاب آفر در بلژیک

اخذ جاب آفر در بلژیک و به طور کلی در کشورهای اتحادیه اروپا، می تواند برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا با سختی هایی همراه باشد. این بدان معناست که تنها افراد شایسته و لایق که اثبات کنند در حیطه کاری خود، از سایر متقاضیان موجود در اتحادیه اروپا برتر هستند، موفق به اخذ جاب آفر و مهاجرت کاری به بلژیک خواهند شد. بر همین اساس و بر طبق قوانین اتحادیه اروپا، کارفرمایان بلژیکی باید موقعیت شغلی مورد نظر را برای حداقل 3 ماه در مجلات و وبسایت های بلژیک و سپس 3 ماه دیگر در مجلات و وبسایت های اتحادیه اروپا آگهی نمایند. در صورتی که در این مدت فردی شایسته در بلژیک و یا در اتحادیه اروپا برای موقعیت شغلی مربوط پیدا نشود، کارفرمایان می توانند از بین متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا شخصی لایق و واجد شرایط را جهت اشتغال در موقعیت شغلی مورد نظر انتخاب نمایند.

معمولا با توجه به نوع شغل، مهارت های مورد نیاز و طول دوره کاری، معیارها و شرایط مختلفی از سوی کارفرما تعیین می گردد. متقاضیان باید با ارسال رزومه و سوابق کاری خود، ثابت کنند که واجد شرایط دریافت جاب آفر هستند. برخی از مهم ترین معیارها که شانس متقاضیان را جهت اخذ جاب آفر و مهاجرت کاری به بلژیک افزایش می دهد عبارت اند از:

  • داشن تجربه و سابقه کاری مرتبط برای بیش از 5 سال (افرادی که دارای سابقه کاری بیش از 10 سال هستند، شانس بسیار بالاتری برای اخذ جاب آفر دارند)
  • داشتن تخصص و مهارت بالا در زمینه کاری مربوطه
  • داشتن مدرک تحصیلی بالا و مرتبط (فارغ التحصیلان دانشگاه های بلژیک شانس بالاتری برای اخذ جاب آفر دارند)
  • داشتن مدرک زبان با نمره بالا (تسلط به یکی از زبان های رایج در بلژیک، شانس متقاضیان را برای اخذ جاب آفر به شدت افزایش می دهد)
شرایط اخذ ویزای کاری بلژیک

کلیه شهروندان خارج از اتحادیه اروپا باید جهت مهاجرت کاری به بلژیک و دریافت مجوز کار در این کشور برای بیش از 3 ماه، ویزای کار دریافت نمایند. شرایط دقیق اخذ ویزای کار بلژیک در وبسایت اداره مهاجرت این کشور آورده شده است و شما می توانید با مراجعه به آن، اطلاعات دقیق تری کسب کنید. به طور کلی، برخی از مهم ترین شروط جهت اخذ ویزای کاری بلژیک عبارت اند از:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • عدم سوپیشینه
  • داشتن سلامت کامل
  • ارائه نامه کارفرما و یا ارائه قرارداد کاری با کارفرمای بلژیکی
  • اثبات تمکن مالی
  • اخذ بیمه درمانی در بلژیک
  • اثبات محل اقامت در بلژیک
  • ارائه رزومه و سوابق کاری
  • پرداخت هزینه ویزا
مهاجرت کاری به بلژیک
انواع ویزای کاری بلژیک

در بلژیک، امور اعطای ویزا توسط اداره مهاجرت این کشور انجام می شود، در حالی که مجوزهای کار در بلژیک توسط مقامات منطقه ای مربوطه (در منطقه بروکسل، منطقه فلاندرز، منطقه والونیا و جامعه آلمانی زبان) صادر می شود. با توجه به نوع کار، مدت زمان مجوز کار و اقامت برنامه ریزی شده شما، یکی از انواع ویزاهای زیر برای شما صادر می شود که به شما امکان سفر به بلژیک را می دهد:

  • ویزای کار کوتاه مدت در بلژیک (نوع C)

این نوع ویزا، به متقاضیان کار در بلژیک اجازه می دهد که تا سقف 90 روز در بلژیک اقامت داشته باشند. این ویزا مناسب کارگران فصلی، کارآموزان و یا افرادی است که قصد شرکت در رویدادهای تجاری را دارند. هزینه دریافت این نوع ویزا، 80 یورو می باشد.

  • ویزای کار بلند مدت در بلژیک (نوع D)

این ویزا، به متقاضیان کار در بلژیک اجازه می دهد برای بیش از 90 روز و به مدت طولانی، در بلژیک اقامت داشته باشند. این نوع ویزا مناسب افرادی می باشد که قصد مهاجرت کاری به بلژیک و اخذ اقامت دائم و یا شهروندی این کشور را دارند. کارفرمای بلژیکی باید برای دارندگان ویزای کاری نوع D، مجوز اقامت بلژیک را درخواست دهد و دارندگان ویزا باید پس از ورود به بلژیک و ثبت نام در شهرداری منطقه مربوطه، کارت اقامت بلژیک (eID) را دریافت کنند. در ضمن، هزینه دریافت این نوع ویزا، 180 یورو است.

انواع مجوز کار در بلژیک

ویزاهای کاری کوتاه مدت و طولانی مدت به دارندگان آن این امکان را می دهد که برای مدت معینی در بلژیک اقامت داشته باشند. علاوه بر اخذ ویزا، کلیه اتباع خارج از اتحادیه اروپا باید برای کار در بلژیک، مجوز کار نیز دریافت کنند. مراجع مربوطه در هر یک از مناطق مختلف بلژیک، مسئول صدور مجوز کار هستند. به طور معمول، درخواست مجوز کار در بلژیک، توسط کارفرمای مربوطه و از جانب متقاضی اصلی ارسال می شود. بر اساس نوع قرارداد کاری، دریافت یکی از انواع مجوزهای زیر لازم است:

  • مجوز کار تا سقف 90 روز
  • مجوز کار با مدت معین ((Fixed-term single permit
  • مجوز کار با مدت نامحدود
  • کارت آبی اتحادیه اروپا

جهت کسب اطلاعات بیش تر در خصوص انواع مجوز کار در بلژیک که در بالا به آن اشاره شد، با کارشناسان مجرب در گروه عالیان ویزا در تماس باشید.

سؤالات متداول
  • آیا برای دریافت مجوز کار در بلژیک باید هزینه پرداخت شود؟

بله. هزینه اخذ مجوز کار بلژیک در سال 2022، برابر با 126 یورو بوده است.

  • آیا متقاضیان مهاجرت کاری به بلژیک می توانند برای اعضای خانواده خود نیز ویزا دریافت کنند؟

بله. با اثبات تمکن مالی، امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال وجود دارد.

  • آیا دانشجویان نیز برای کار در بلژیک به دریافت مجوز کار نیاز دارند؟

خیر. دانشجویان دانشگاه های بلژیک می توانند بدون نیاز به اخذ مجوز کار، به صورت پاره وقت و در حین تحصیل، به کار در بلژیک مشغول شوند.

  • آیا مهاجرت کاری به بلژیک فقط با اخذ جاب آفر ممکن است؟

خیر. شما می توانید کارآفرین باشید و کسب و کار خود را در بلژیک راه اندازی کنید.

سخن پایانی

کشور بلژیک با داشتن نرخ پایین بیکاری، موقعیت های شغلی فراوان، دستمزدهای بالا و شرایط کار و زندگی ایده آل، مقصدی عالی برای مهاجرت کاری می باشد. متقاضیان کار در بلژیک باید با اخذ یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرما در بلژیک، ویزای کار و مجوز اقامت کاری دریافت نمایند. در نهایت و با گذشت حداقل 5 سال از کار و زندگی مستمر در بلژیک، امکان اخذ اقامت دائم این کشور نیز وجو دارد. ما در این مقاله به بررسی همه چیز در مورد مهاجرت کاری به بلژیک پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور بلژیک را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *