نحوه اخذ ویزای دانشجویی آمریکا

اگر از شما بپرسند که آرزوی زندگی در چه کشوری را دارید، محال است که آمریکا جزو اولویت های شما نباشد. حال اگر فکر می کنید آرزوی شما دست نیافتنی است و شانسی برای ورود به این کشور ندارید، باید به شما بگوییم که اخذ ویزای دانشجویی آمریکا یکی از آسان ترین راه های مهاجرت به این کشور و دریافت اقامت آن است. از آنجاییکه فارغ التحصیلان دانشگاه های آمریکا به سرعت جذب بازار کار می شوند و موقعیت های شغلی فراوانی نیز برای آنها وجود دارد، دریافت اقامت آمریکا و ساختن یک زندگی ایده آل با درآمد بالا در این کشور دور از انتظار نمی باشد. در ضمن، با توجه به تسهیل شرایط مهاجرت ایرانیان به آمریکا در زمان رئیس جمهوری آقای بایدن، شانس متقاضیان برای اخذ ویزای این کشور بسیار بالا است و زندگی در آمریکا دیگر یک آرزوی محال برای ایرانی ها نمی باشد. حال چنانچه شما قصد دارید تا از طریق تحصیل به آمریکا مهاجرت کنید، خواندن این مقاله را از دست ندهید. ما شرایط اخذ ویزای دانشجویی کشور آمریکا و مراحل آن را در این مقاله برای شما شرح خواهیم داد. کلیه مطالب ارائه شده در این مقاله، از وبسایت های رسمی و معتبر آمریکا برای شما گردآوری شده است.

ویزای دانشجویی آمریکا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • ویزای دانشجویی آمریکا چیست؟
  • چه شرایطی برای اخذ پذیرش تحصیلی در آمریکا لازم است؟
  • بررسی شرایط اخذ ویزای دانشجویی آمریکا در سال 2023
  • قدم به قدم تا دریافت ویزای دانشجویی کشور آمریکا

ویزای دانشجویی آمریکا چیست؟

برای آنکه بتوانید به صورت قانونی در دانشگاه های آمریکا تحصیل کنید، باید پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود در این کشور، ویزای دانشجویی دریافت کنید. دارندگان این ویزا مجوز دارند تا پایان دوران تحصیل خود در این کشور اقامت داشته باشند و پس از فارغ التحصیلی در صورت عدم یافتن شغل، باید این کشور را ترک نمایند. اخذ ویزای تحصیلی، به متقاضیان اجازه اقامت دائم در این کشور را نمی دهد. ویزای تحصیلی آمریکا در 3 نوع مختلف صادر می شود که به شرح زیر است:

  • ویزای F1: این ویزا مختص تحصیل در دانشگاه ها، کالج ها، دبیرستان ها، دبستان ها و هنرستان های آمریکا است. در ضمن، برای شرکت در دوره های زبان در آمریکا نیز همین ویزا صادر می گردد.
ویزای دانشجویی آمریکا
  • ویزای M1: این ویزا مختص تحصیلات کوتاه مدت غیرآکادمیک و یا فنی و حرفه ای در آمریکا می باشد که از نوع کار محور هستند.
  • ویزای J1: این ویزا برای استفاده از فرصت های مطالعاتی و یا گذراندن دوره های کارآموزی در آمریکا صادر می شود.

نکته قابل توجه آن است در برخی رشته ها، دانشجویان باید قبل از ورود به دانشگاه در یکسری آزمون های ورودی مانند آزمون های زبان شرکت کنند و نمره قبولی را کسب نمایند.

چه شرایطی برای اخذ پذیرش تحصیلی در آمریکا لازم است؟

اولین و مهم ترین شرط جهت اخذ ویزای دانشجویی آمریکا ، دریافت پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر در آمریکا است. توجه داشته باشید که صرفا اخذ پذیرش از دانشگاه، به معنای دریافت ویزای دانشجویی نمی باشد و شما باید شرایط دیگری را نیز داشته باشید. توصیه می شود در هنگام بررسی دانشگاه های آمریکا، حتما از پذیرش اتباع ایران توسط آن دانشگاه اطمینان حاصل نمایید.

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در آمریکا می تواند با توجه به رشته، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه متفاوت باشد. در نتیجه پیشنهاد ما آن است که ابتدا با مراجعه به وبسایت رسمی دانشگاه انتخابی خود در آمریکا، کلیه شرایط را مطالعه نمایید و در صورت اطمینان از واجد شرایط بودن خود، درخواست پذیرش دهید. در حالت کلی، داشتن شرایط زیر برای کلیه متقاضیان تحصیل در بهترین دانشگاه های آمریکا الزامی است:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • ارائه کلیه سوابق تحصیلی در مقاطع قبلی شامل معدل و ریزنمرات
  • ارائه رزومه و سوابق پژوهشی
  • داشتن مدرک زبان با نمره تعیین شده از سوی دانشگاه
  • ارائه انگیزه نامه و توصیه نامه از اساتید

بررسی شرایط اخذ ویزای دانشجویی آمریکا در سال 2023

کلیه متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آمریکا، به جز شهروندان کشورهایی که از دریافت ویزا معاف هستند، باید پس از اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد علاقه خود، درخواست ویزای دانشجویی آمریکا را به سفارت این کشور ارسال کنند. از آنجایی که کشور آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد، شما باید به سفارت آمریکا در کشورهای همسایه مراجعه نمایید.

کلیه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آمریکا در وبسایت اداره مهاجرت این کشور آورده شده است. ما در این قسمت به مهم ترین این شرایط در سال 2023 اشاره می کنیم.

  • داشتن پاسپورت معتبر (باید حداقل تا 6 ماه پس از پایان اعتبار ویزای دانشجویی شما معتبر باشد)
  • تکمیل فرم درخواست ویزای دانشجویی
  • پرداخت هزینه درخواست ویزا (185 دلار)
  • ارائه عکس پرسنلی جدید با فرمت پاسپورت
  • ارائه کلیه مدارک و سوابق تحصیلی به صورت ترجمه شده
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه در آمریکا
  • اثبات تمکن مالی (متقاضیان باید اثبات کنند که حداقل هزینه یکسال زندگی در این کشور را دارند)
  • ارائه مدرک زبان آیلتس، تافل، GRE، GMAT و یا معادل آن
  • دریافت بیمه در آمریکا
  • اثبات محل سکونت دانشجو در آمریکا
  • ارائه مدارک رزرو بلیط جهت سفر به آمریکا
ویزای دانشجویی آمریکا

متقاضیان گرامی می توانند جهت بررسی تخصصی شرایط خود و تطبیق آن با شرایط اخذ ویزای تحصیلی آمریکا، بررسی هزینه تحصیل در آمریکا ، آشنایی با بهترین دانشگاه های آمریکا و همچنین اطلاع ا شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در آمریکا، با کارشناسان مجرب ما در گروه عالیان ویزا مشاوره دریافت نمایند.

قدم به قدم تا دریافت ویزای دانشجویی کشور آمریکا

متقاضیان اخذ ویزای دانشجویی آمریکا باید چندین گام مهم بردارند. اما ممکن است این مراحل با توجه به شرایط هر شخص، زمان اقدام و نحوه ارسال مدارک متفاوت باشد. همچنین کنسولگری ها و سفارت ها در ایالات مختلف قوانین خاص خود را دارند. در صورت آشنا نبودن با شرایط و مراحل اخذ ویزا، ممکن است درخواست متقاضی پذیرفته نشود و ریجکت شود. پس لازم است قبل از اقدام، مراحل و پروسه دریافت ویزا به دقت بررسی شود. به طور کلی دانشجویان باید 5 مرحله را پشت سر بگذارند تا موفق به اخذ ویزا شوند.

1. اخذ پذیرش از دانشگاه های تایید شده توسط SEVP در آمریکا

کلمه SEVP، مخفف Student and Exchange Visitor Program می باشد. در واقع SEVP، مسئولیت ساماندهی ورود دانشجویان به ایالات متحده را به عهده دارد.  متقاضیان باید دقت کنند دانشگاهی که انتخاب کرده اند مورد تایید SEVP باشد.

2. ثبت اطلاعات متقاضی در سامانه SEVIS و پرداخت هزینه آن

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه معتبر، باید پرونده ای در سامانه  SEVISایجاد کرده و هزینه مربوط به تکمیل فرم  SEVIS I-901 پرداخت شود. مدت اعتبار رسید پرداخت، یک سال می باشد و پس از گذشت این مدت مبلغی عودت داده نمی شود. این هزینه باید حداقل 3 روز قبل از اقدام برای ویزا پرداخت شود. پس از پرداخت هزینه، متقاضی باید تمکن مالی خود را ثابت کند. گواهی تمکن مالی وابسته به هر دانشگاه متفاوت خواهد بود. همراه داشتن این فرم هنگام مراجعه به سفارت و مصاحبه، لازم می باشد. کسانی که فاند و بورسیه تحصیلی دریافت کرده اند نیاز به دریافت فرم SEVIS I-901 ندارند و تنها کافیست برای اخذ ویزای دانشجویی آمریکا مبلغی را در حساب بانکی خود قرار داده و سپس از بانک تاییدیه دریافت نمایند و برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنند.

3. درخواست ویزا و تشکیل پرونده

متقاضیان باید پس از دریافت فرم I-20 ، به صورت آنلاین فرم DS-160 را جهت دریافت ویزا تکمیل کنند. در این مرحله نیز باید هزینه‌ هایی به منظور تشکیل پرونده پرداخت شود. پس انجام مراحل و تکمیل فرم ‌DS-160 ، زمانی برای مصاحبه حضوری در سفارت تعیین می شود.

ویزای دانشجویی آمریکا
4. پرداخت هزینه درخواست ویزا

حتما قبل از پرداخت، باید به سایت سفارت و یا کنسولگری مراجعه کرده و روند یا شرایط پرداخت مطالعه شود. این هزینه که به MRV معروف است می تواند به صورت حضوری در یک بانک معتبر، به صورت آنلاین و یا با گوشی موبایل پرداخت شود. همراه داشتن رسید پرداخت در روز مصاحبه در سفارت ضروری است.

5. دریافت نوبت مصاحبه حضوری از سفارت

مرحله آخر در دریافت ویزای دانشجویی آمریکا ، شرکت در مصاحبه سفارت می باشد. مدت زمان انتظار برای مصاحبه می تواند متفاوت باشد. هنگام حضور در سفارت، همراه داشتن تمامی مدارک لازم برای اخذ ویزا ضروری است. در جهت احراز هویت متقاضی، کلیه مدارک بررسی شده و تعدادی سوال از متقاضی پرسیده می شود. پس از مصاحبه، باید منتظر اعلام نتیجه از سوی سفارت باشید.

سؤالات متداول

  • آیا امکان دریافت اقامت دائم آمریکا از طریق ویزای دانشجویی وجود دارد؟

خیر. ویزای دانشجویی آمریکا موقت می باشد و دانشجویان می توانند تنها از طریق یافتن کار و تبدیل ویزای دانشجویی به ویزای کاری، مجوز اقامت دائم را کسب کنند.

  • آیا اخذ ویزای تحصیلی آمریکا بدون تمکن مالی ممکن است؟

بله. اگر دانشجویان موفق به دریافت بورسیه فول فاند شده باشند و هزینه های زندگی و تحصیل آنها توسط دانشگاه پرداخت شود، می توانند بدون اثبات تمکن مالی، ویزا دریافت کنند.

  • آیا در حال حاضر با وجود تحریم ها امکان دریافت ویزای تحصیلی برای ایرانیان وجود دارد؟

بله. پس از روی کار آمدن رییس جمهور جدید، شرایط مهاجرت برای ایرانیان تسهیل شده است. اما تحصیل در برخی رشته ها، مانند مهندسی نفت، از زمان رئیس جمهوری اوباما برای ایرانیان ممکن نمی باشد.

  • آیا داشتن مدرک زبان برای دریافت ویزای دانشجویی کشور آمریکا اجباری است؟

بله. معمولا برای دریافت این ویزا داشتن مدارک زبان معتبر همچون آیتلس و تافل ضروری است اما در برخی موارد اخذ پذیرش از برخی دانشگاه ها بدون مدرک زبان هم امکان پذیر است. پس بهتر است به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کرده و شرایط را مطالعه بفرمایید.

بله. دانشجویان می توانند تا سقف 20 ساعت در هفته کار کنند اما امکان کار تمام وقت وجود ندارد.

سخن پایانی

اگر به دنبال ساختن آینده ای درخشان برای خود هستید، مهاجرت تحصیلی به آمریکا می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. در حال حاضر، با توجه به سیاست های مهاجرتی ایالات متحده آمریکا، دریافت ویزای دانشجویی آمریکا آسان ترین راه برای اخذ اقامت این کشور است. از طرفی دیگر، ارائه بورسیه های تحصیلی متنوع در آمریکا می تواند شرایط تحصیل در این کشور را برای دانشجویان بین المللی آسان تر کند. ما در این مقاله کلیه شرایط و مراحل اخذ ویزای تحصیلی آمریکا را شرح دادیم. امیدواریم این مقاله اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار داده باشد. گروه مهاجرتی عالیان ویزا همواره سعی بر آن دارد تا با ارائه اطلاعات به روز و دقیق در خصوص مهاجرت به آمریکا، سطح ارائه خدمات مهاجرتی را بهبود بخشیده و تاثیر بسزایی در آینده علاقه مندان به مهاجرت به آمریکا داشته باشد. کارشناسان و وکلای مجرب و با سابقه ما در گروه عالیان ویزا با بررسی تخصصی شرایط متقاضیان، بهترین راهکار مهاجرتی که متناسب با شرایط آنها باشد را پیشنهاد می دهند و قدم به قدم تا لحظه ورود آنان به کشور آمریکا، آنها را همراهی خواهند کرد. هدف گروه مهاجرتی عالیان ویزا، موفقیت مهاجران در کشور مقصد است. توصیه می شود جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، فرم ارزيابى آنلاین را تكميل نموده و يا با شماره هاى موسسه و یا از طريق واتس آپ، با ما در ارتباط باشید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. سلام و وقت بخير برای ارزیابی هزینه ها لطفا با شماره تماس موجود در ساكت ارتباط برقرار نمایید تا وکلای ما شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *