صفر تا صد هزینه مهاجرت به آلمان

محاسبه هزینه مهاجرت به آلمان برای کلیه کسانی که قصد دارند به این کشور اروپایی نقل مکان کنند، صرف نظر از روشی که برای مهاجرت به آلمان انتخاب کرده اند، ضروری است. قطعا نوع ویزای درخواستی متقاضیان و روشی که قصد دارند از آن برای ورود به آلمان و اخذ اقامت این کشور استفاده کنند، عواملی تعیین کننده و بسیار مهم در میزان هزینه های پیش روی آنها هستند. به همین منظور، ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، هزینه مهاجرت به کشور آلمان را در روش های مختلف مهاجرتی بررسی کنیم و به کلیه علاقه مندان به زندگی در آلمان این شانس را بدهیم تا متناسب با روش مورد علاقه خود، میزان هزینه لازم را به طور تقریبی برآورد کنند. پس اگر شما هم قصد دارید به آلمان مهاجرت کنید اما نمی دانید چه میزان هزینه یا سرمایه ای برای این تصمیم مهم نیاز دارید، توصیه می کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط گروه مهاجرتی عالیان ویزا و از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور آلمان برای شما مخاطب گرامی گردآوری شده است.

هزینه مهاجرت به آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • نگاهی کلی بر هزینه مهاجرت به آلمان
  • بررسی هزینه انواع روش های مهاجرت به آلمان
  • هزینه مهاجرت به کشور آلمان از طریق کار
  • هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان
  • هزینه مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به آلمان
  • هزینه مهاجرت به کشور آلمان از طریق ازدواج
  • معرفی ارزان ترین روش مهاجرت به آلمان

نگاهی کلی بر هزینه مهاجرت به آلمان

خوشبختانه کشور آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، کشور گرانی نیست. اما هزینه غذا، مسکن، پوشاک و فعالیت ‌های فرهنگی در آلمان ممکن است کمی گران ‌تر از میانگین اتحادیه اروپا باشد. بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده در خصوص هزینه های زندگی در آلمان، یک فرد مجرد به طور متوسط، ماهیانه به 952.0 یورو (با احتساب اجاره خانه) نیاز دارد. به همین ترتیب، یک خانواده 4 نفره برای زندگی در آلمان، ماهیانه به ۳۰۰۰ یورو (با احتساب اجاره خانه) نیاز خواهند داشت. برای دریافت بیمه درمانی در آلمان نیز فرد باید حداقل حدود 105 یورو در ماه پرداخت نماید. بر اساس آمار، هزینه زندگی در آلمان، 137.6% گران تر از ایران است.

به طور کلی، هزینه زندگی در شهرهای بزرگ آلمان، متفاوت می باشد. به عنوان مثال، هزینه زندگی و تحصیل در شهر مونیخ، بیشتر از شهر لایپزیگ است. در حقیقت، هزینه زندگی در شهرهای کوچکتر آلمان، کمتر از شهرهای بزرگتر است. البته وضعیت اقتصادی افراد و انتخاب سبک زندگی شخصی، بر مخارج زندگی آنها تأثیر دارد. 

هزینه مهاجرت به آلمان

مهم ترین هزینه مهاجرت به آلمان که افراد باید برای آن برنامه ریزی های لازم را انجام دهند و اطمینان حاصل کنند که قادر به تامین آن هستند، اجاره خانه می باشد. میزان اجاره، با توجه به شهر، محل سکونت افراد و نوع خانه، متفاوت است. بررسی های انجام شده در آلمان نشان می دهد که متوسط اجاره یک آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر، 939.62 یورو در ماه است. این میزان اجاره برای یک آپارتمان 1 خوابه که دورتر از مرکز شهر باشد، حدود 700.19 یورو خواهد بود.

یکی دیگر از هزینه هایی که علاقه مندان به مهاجرت به آلمان باید در نظر داشته باشند، هزینه ویزای آلمان است. این هزینه با توجه به نوع ویزا، متفاوت می باشد. در جدول زیر، هزینه دریافت انواع ویزای آلمان نشان داده شده است:

نوع ویزاهزینه دریافت ویزا به یورو
ویزای ترانزیت هوایی80
ویزای کوتاه مدت (بزرگسالان)80
ویزای کودکان 6 الی 12 سال40
ویزای کودکان زیر 6 سالرایگان
ویزای شهروندان گرجستان، روسیه و ارمنستان35
ویزای بلند مدت آلمان75

همانطور که در جدول بالا نیز نشان داده شد، هزینه اخذ ویزای بلند مدت آلمان (ویزای نوع D)، 75 یورو است. اما لازم است بدانید که برخی افراد، از پرداخت این هزینه معاف می باشند. پس چنانچه در یکی از دسته بندی های زیر قرار بگیرید، از پرداخت هزینه ویزای بلندمدت معاف خواهید بود:

  1. اتباع خارجی که در طول اقامت خود در آلمان، از صندوق های دولتی بورسیه دریافت می کنند و همچنین همسر و فرزندان خردسال آنان تا زمانی که تحت پوشش بودجه قرار می گیرند.
  2. همسران و فرزندان مجرد و خردسال شهروندان آلمانی، والدین شهروندان آلمانی خردسال و اعضای خانواده اتباع اتحادیه اروپا، مشروط بر اینکه از آزادی رفت و آمد برخوردار باشند.
  3. اعضای نمایندگی‌ های دیپلماتیک، پست‌های کنسولی و سازمان‌های بین ‌المللی در آلمان و همچنین همسر و فرزندان آنها تا سن ۲۵ سال تمام.
  4. اتباع سایر کشورها یا دسته ‌هایی که آلمان در توافق‌ های دوجانبه یا چندجانبه با آنان، متعهد به انجام این کار شده است.

بررسی هزینه انواع روش های مهاجرت به آلمان

همانطور که می دانید، هزینه مهاجرت به آلمان، در درجه اول به روشی که برای مهاجرت به این کشور انتخاب می کنید بستگی دارد. در واقع در برخی از روش های مهاجرتی، مانند سرمایه گذاری، شما باید برای اخذ اقامت آلمان، سرمایه زیادی را در نظر بگیرید. این در حالیست که در روش مهاجرت تحصیلی، شهریه دانشگاه و هزینه ای که باید بابت اثبات تمکن مالی خود در حساب بانکی داشته باشید، مهم ترین هزینه لازم برای مهاجرت به کشور آلمان است. البته در برخی از روش ها، شما می توانید خیلی راحت و بدون در نظر گرفتن هزینه ای زیاد، اقامت آلمان را به دست آورید. پس اگر می خواهید آنچه گفته شد را به طور دقیق و با جزئیات بیشتری بدانید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا روش های مختلف و هزینه آنها را بررسی کنیم.

1- هزینه مهاجرت به کشور آلمان از طریق کار

به طور کلی، دو راه برای مهاجرت کاری به آلمان وجود دارد. در مسیر اول، فرد باید یک پیشنهاد شغلی (جاب آفر) از یک شرکت معتبر در آلمان دریافت کند. در این روش، کارفرما باید نشان دهد که در پست استخدامی مورد نظر در آلمان، کمبود نیروی انسانی وجود دارد و نیروی کار مشابهی در آلمان یا اتحادیه اروپا یافت نشده است. در مسیر دوم، فرد می تواند با اخذ ویزای جستجوی کار، وارد آلمان شود و شخصا به دنبال یافتن شغل مورد نظر خود در این کشور باشد. دارندگان این نوع ویزا می توانند به مدت 6 ماه در آلمان به دنبال کار باشند و در صورت موفقیت، ویزای خود را به ویزای کاری آلمان تغییر دهند. داشتن حداقل مدرک فوق دیپلم، سه سال سابقه کار مرتبط و داشتن مدرک زبان آلمانی حداقل در سطح B1 برای این اخذ این ویزا الزامی است و بهتر است متقاضی زیر 40 سال سن داشته باشد. همچنین شایان ذکر است که بازار کار برای رشته های فنی مانند مکانیک، فناوری اطلاعات، برق و کامپیوتر در این روش، مناسب‌ تر هستند. متاسفانه بعد از شیوع کرونا ، سفارت آلمان در ایران از صدور ویزای جستجوی کار آلمان امتناع می کند. اما ویزای دیگری با عنوان کارت شانس از ماه جون سال ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد و به موجب این نوع ویزا دارنده آن حق دارد برای یکسال در آلمان به دنبال کار باشد.

حال در بررسی هزینه مهاجرت به آلمان از طریق کار باید بگوییم که چنانچه متقاضیان از هر یک از روش های ذکر شده در بالا برای اخذ اقامت آلمان اقدام کنند، لازم است هزینه ویزا را پرداخت نموده و نامه اثبات تمکن مالی ارائه نمایند. در واقع، متقاضیان باید نشان دهند که حداقل 6000 یورو در حساب بانکی خود دارند و می توانند هزینه های زندگی خود در طول اقامت در آلمان را تامین کنند. به طور کلی، باید بگوییم که مهاجرت کاری به آلمان، جزو روش های کم هزینه به شمار می رود و افرادی که شانس دریافت جاب آفر در آلمان را به دست آورند می توانند با هزینه ای بسیار کم، اقامت دائم آلمان و در نهایت پاسپورت آلمان را از آن خود کنند.

هزینه مهاجرت به آلمان

2- هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان

همانطور که می دانید، تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان به زبان آلمانی، برای همه دانشجویان از جمله دانشجویان بین المللی، رایگان است. حال خبر خوب آن است که علی رغم شهریه های کم و اغلب رایگان در آلمان، بخش های دولتی و خصوصی بورسیه هایی را نیز ارائه می کنند که علاوه بر تامین هزینه های تحصیل در آلمان، ممکن است هزینه زندگی و مسکن دانشجویان را نیز پوشش دهند. علاوه بر این، دانشجویان بین المللی که در آلمان تحصیل می کنند، مجاز به کار تا سقف 20 ساعت در هفته هستند که به پرداخت بخش قابل توجهی از هزینه های تحصیل آنان در آلمان کمک می کند. باید بدانید که مهاجرت از طریق تحصیل، یکی از مقرون به صرفه ترین روش ها برای مهاجرت به آلمان می باشد.

هزینه مهاجرت به آلمان برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند و می خواهند از روش مهاجرت تحصیلی برای اخذ اقامت آلمان اقدام کنند، تا حد زیادی به نوع دانشگاه، رشته و زبان تحصیل آنان در این کشور وابسته است. دانشجویانی که در دانشگاه دولتی و به زبان آلمانی تحصیل نمایند، معاف از پرداخت شهریه می باشند اما باید هزینه ثبت نام در دانشگاه که مبلغی جزئی است را پرداخت کنند. این در حالیست که برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های خصوصی آلمان، باید انتظار شهریه ای بیش از 10.000 یورو در سال را داشته باشند. البته این هزینه برای تحصیل در رشته های فنی و پزشکی، بسیار بیشتر خواهد بود. پس حتما قبل از هر گونه اقدام، با مراجعه به وبسایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود در آلمان، از میزان شهریه اطمینان حاصل کنید.

مورد دیگری که باید در مورد هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان بدانید، میزان تمکن مالی لازم است. در واقع متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان باید ثابت کنند که حداقل 12000 یورو (934.00 یورو در ماه) در حساب بانکی خود دارند و قادر می باشند تا بدین وسیله، هزینه های خود در آلمان را تامین کنند. نکته بسیار مهم در این خصوص آن است که این مبلغ در حساب دانشجو در آلمان بلوکه می شود و ماهیانه مبلغی از آن برای تامین هزینه های زندگی به دانشجو داده می شود.

توصیه می کنیم اگر قصد دارید تا اطلاعات کامل تری در خصوص هزینه مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل دریافت کنید و راهکار مفید در خصوص تحصیل رایگان در کشور آلمان به دست آورید، مقالات زیر را که به طور رایگان در وب سایت عالیان ویزا برایتان قرار داده ایم مطالعه نمایید:

هزینه تحصیل در آلمان

چگونگی اخذ بورسیه تحصیلی آلمان

3- هزینه مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به آلمان

هزینه مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری، بسیار بالاتر از روش های دیگر است. البته این هزینه می تواند در روش های مختلف سرمایه گذاری، متفاوت باشد. به طور کلی، سرمایه گذاری در آلمان به روش های زیر ممکن است:

  • خرید ملک در آلمان
  • ثبت شرکت در آلمان
  • خرید سهام و اوراق قرضه در آلمان
  • کارآفرینی و استارتاپ در آلمان

همانطور که گفته شد، هزینه لازم برای مهاجرت به کشور آلمان از طریق سرمایه گذاری، در هر یک از روش های ذکر شده در بالا، متفاوت است. برای مثال، در روش کارآفرینی در آلمان، اگرچه میزان دقیق سرمایه تعیین نشده است، اما لازم است که شما حداقل 360000 یورو سرمایه داشته باشید. این در حالیست که ثبت شرکت در آلمان ممکن است بین 3000 تا 4000 یورو برای شما هزینه داشته باشد و حدود 25000 یورو بابت سرمایه اصلی شرکت، مورد نیاز باشد. پس فراموش نکنید که هزینه های لازم را با توجه به روش انتخابی خود تخمین بزنید.

در اینجا ذکر یک نکته ضروری می باشد و آن این است که هر روش سرمایه گذاری در آلمان، منجر به اخذ اقامت آلمان نمی شود. به عبارتی دیگر، دولت آلمان از طریق خرید ملک و یا خرید سهام و اوراق قرضه، اقامت اعطا نمی کند. پس بهتر است در صورتی که قصد دارید اقامت دائم آلمان را به دست آورید، از روش کارآفرینی، استارتاپ و یا ثبت شرکت بهره ببرید. بدین گونه، پس از 10 سال کار و زندگی مستمر در آلمان، قادر خواهید بود برای دریافت پاسپورت آلمان نیز درخواست دهید.

4- هزینه مهاجرت به کشور آلمان از طریق ازدواج

افرادی که با یک شهروند آلمان و یا فردی که اقامت آلمان را دارد ازدواج نمایند، قادر خواهند بود با درخواست ویزای خانواده، اقامت و سپس شهروندی آلمان را به دست آورند. البته این امر مستلزم آن است که ثابت شود متقاضی اصلی که دارنده اقامت و یا شهروندی آلمان است، از تمکن مالی کافی برخوردار بوده و می تواند هزینه های زندگی همسر خود را در آلمان تامین کند. در واقع، هزینه مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج، بالا نمی باشد و تنها چیزی که لازم خواهد بود، اثبات تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه های زندگی یک زوج است. یعنی شخص مقیم آلمان می بایست شاغل و دارای حداقل حقوق برای تامین هزینه های زندگی باشد. متقاضیان می توانند با ویزای توریستی وارد آلمان شوند (بین 3 تا 6 ماه معتبر است) و مراسم ازدواج خود را برگزار کنند.

نکته بسیار مهمی که باید در مورد این روش مهاجرت به آلمان بدانید آن است که ازدواج های صوری، به رسمیت شناخته نمی شوند و به هیچ وجه قابل قبول نخواهند بود. این بدان معناست که شما باید ثابت کنید با فرد مورد نظر دارای روابط عاطفی هستید و قصد زندگی در یک خانه مشترک را دارید. در صورتی که آفیسر پرونده تشخیص دهد ازدواج شما واقعی نمی باشد، ویزای شما قطعا ریجکت خواهد شد.

هزینه مهاجرت به آلمان

معرفی ارزان ترین روش مهاجرت به آلمان

حال که در این مقاله همه چیز را در مورد هزینه مهاجرت به آلمان برایتان شرح دادیم، بهتر است ارزان ترین روش مهاجرت به آلمان را نیز به شما معرفی کنیم تا بتوانید بدون دغدغه و نگرانی بابت تامین هزینه ها، شانس خود را برای ورود به آلمان و اخذ اقامت آن، امتحان کنید. باید بگوییم که بر اساس بررسی های انجام شده و همچنین تجربه ای که در پرونده های مهاجرت به کشور آلمان به دست آورده ایم، روش تحصیل در آلمان، اخذ جاب آفر در آلمان، دریافت کارت شانس آلمان و همچنین اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان، جزو ارزان ترین و کم هزینه ترین روش های مهاجرت به کشور آلمان می باشند.

ما در بخش های قبل، روش مهاجرت تحصیلی به آلمان و مهاجرت کاری از طریق اخذ جاب آفر در آلمان را برایتان توضیح داده و هزینه تقریبی آن را نیز بیان کردیم. اما دو روش دیگر که به عنوان ارزان ترین روش های مهاجرت به آلمان شناخته می شوند ممکن است برای شما جدید باشند. پس ما در این قسمت، توضیحی مختصر در این باره می دهیم.

1- کارت شانس آلمان

طرح اعطای کارت شانس آلمان که یک طرح مهاجرتی جدید است، مختص نیروی کار ماهر و باتجربه می باشد. بر اساس گفته ها، این طرح از ابتدای جون 2024، در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. بر طبق این طرح، متقاضیان کار در آلمان می توانند با ارائه رزومه، سوابق تحصیلی، سوابق کاری، مدرک زبان آلمانی و همچنین اثبات تمکن مالی خود به سفارت آلمان، درخواست ویزا یا همان کارت شانس دهند. در صورت دریافت ویزا و ورود به آلمان، دارندگان کارت شانس قادر می باشند به شرکت ها و کمپانی های مختلف در این کشور مراجعه نموده و به دنبال کار باشند. چنانچه در شغل مربوطه جذب شوند و با آنها قرارداد امضا شود، امکان دریافت ویزای کار آلمان و اقامت این کشور برای آنها فراهم است. توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه، با کارشناسان و مشاوران عالیان ویزا در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

2- آوسبیلدونگ آلمان

کسانی که یک مهارت خاص و ویژه دارند اما مدرک تحصیلی خود را دریافت ننموده و تمایلی به ادامه تحصیل در دانشگاه های آلمان ندارند، می توانند با شرکت در دوره های آوسبیلدونگ آلمان که کاملا عملی و مبتنی بر حرفه هستند، مهارت خود را افزایش داده و مستقیما وارد بازار کار آلمان شوند. در واقع این روش مناسب افرادی است که بدون داشتن تحصیلات بالا، قصد دارند به طور حرفه ای در آلمان کار کنند. شرکت در دوره آوسبیلدونگ نه تنها رایگان است، بلکه به شرکت کنندگان حقوق نیز پرداخت می شود تا بتوانند هزینه های زندگی خود در آلمان را تامین کنند. فراموش نکنید که مهم ترین شرط برای شرکت در دوره آوسبیلدونگ آلمان، داشتن مهارت زبان آلمانی در سطح حداقل B2 است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقاله ” صفر تا صد هزینه ویزای آوسبیلدونگ آلمان ” مراجعه کنید.

سؤالات متداول
  • هزینه مهاجرت به آلمان از طریق اخذ ویزای آوسبیلدونگ چقدر است؟

این دوره به صورت رایگان برگزار می شود اما متقاضیان باید هزینه ویزا که در حدود 100 یورو است را پرداخت کنند.

  • هزینه تحصیل در مقطع دکتری در آلمان چقدر است؟

به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی شما بستگی دارد. در حالت کلی، تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است و متقاضیان باید مبلغی بین ۳۵۰ تا ۷۰۰ یورو بابت هزینه ثبت نام یا همان “حق ترم” پرداخت کنند.

  • هزینه تحصیل در رشته پزشکی در آلمان چقدر است؟

به نوع دانشگاه بستگی دارد. اما معمولا هزینه تحصیل پزشکی در آلمان می تواند تا 10000 یورو در سال باشد.

  • تمکن مالی لازم برای دریافت ویزای کارت شانس آلمان چقدر است؟

تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای کارت شانس حدود ۱۲۰۰۰ یورو است.

سخن پایانی

اگر به زندگی در آلمان علاقه مند هستید اما هزینه مهاجرت به آلمان برایتان دغدغه بزرگی است، نگران نباشید چرا که شما می توانید در اکثر موارد، با هزینه ای مقرون به صرفه، اقامت آلمان را به دست آورید. در واقع اکثر روش های مهاجرت به آلمان، مانند تحصیل در دانشگاه های آلمان، دریافت جاب آفر در آلمان، ازدواج با یک فرد آلمانی، دریافت کارت شانس آلمان و همچنین اخذ ویزای آوسبیلونگ آلمان، نیازمند هزینه ای بالا نخواهند بود. این در حالیست که روش سرمایه گذاری در آلمان می تواند اندکی برای شما هزینه بر باشد. پس با توجه به آنچه گفته شد، ابتدا روش مناسب خود را برای مهاجرت به کشور آلمان انتخاب نموده و سپس متناسب با آن، هزینه های پیش رو را تخمین بزنید.

ما در این مقاله سعی کردیم تا صفر تا صد هزینه مهاجرت به کشور آلمان را برایتان بررسی کنیم و به شما این امکان را بدهیم تا آگاهانه و با خیالی آسوده، نسبت به مهاجرت به این کشور اروپایی اقدام کنید. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برایتان مفید بوده باشد. با توجه به آنکه در سال های اخیر، متقاضیان مهاجرت به کشور آلمان به طور چشمگیری افزایش داشته اند، تیم عالیان ویزا در تلاش است تا شرایط مهاجرت به این کشور را از زوایا و جنبه های مختلف بررسی نموده و به متقاضیان کمک کند تا جواب تمامی سوالات مهاجرتی خود را دریافت کنند. مساعد بودن شرایط تحصیل، کار و زندگی در آلمان باعث شده است تا این کشور جذاب اروپایی، همواره در بین گزینه های پیشنهادی ما باشد. پس اگر به فکر مهاجرت به آلمان هستید، همین حالا با شماره های موسسه تماس حاصل نمایید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند. به منظور ارتباط سریعتر، بهتر است فرم ارزیابی موجود در وبسایت ما را تکمیل کنید تا در اسرع وقت با شما تماس حاصل شود. منتظر شما هستیم.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *