آشنایی با انواع ویزای ایتالیا و شرایط اخذ آن

دریافت ویزای کشور ایتالیا، هفتمین اقتصاد بزرگ جهان یکی از اهداف افرادی است که رؤیای پیشرفت از طریق مهاجرت، سرمایه‌گذاری و تحصیل در این کشور را در سر دارند. نگاهی به نرخ بیکاری این کشور تاریخی و متمدن در سال‌های اخیر که پیشینه‌اش به امپراتوری قدرتمند رم بازمی‌گردد، نشان‌دهنده رشد روزافزون این کشور است. نرخ بیکاری ایتالیا برای سال ۲۰۲۰ برابر با ۹٫۳۱ درصد بوده که نسبت به سال 2019، ۰٫۶۴ درصد کاهش داشته است. همچنین موقعیت تاریخی و طبیعت بکر و خیره‌کننده ایتالیا، باعث شده است سالانه بیش از ۵۰ میلیون گردشگر از سراسر دنیا درخواست اخذ ویزای توریستی این کشور را داشته باشند و باعث رشد دوچندان اقتصاد این کشور شوند. واضح است که اقتصاد قوی، باعث پیشرفت همه‌جانبه کشورها است. به همین جهت درخواست اخذ ویزای ایتالیا بالا رفته و باعث سخت‌گیری مأموران و سیاستمداران کشورها در روند اخذ ویزا شده است.

ویزای ایتالیا

مسافران جهانی که قصد اقامت کوتاه‌مدت در این کشور را دارند، می‌توانند با اخذ ویزای شنگن وارد این کشور شوند؛ اما اگر قصد اقامت طولانی‌مدت در این کشور را دارید، باید انواع ویزای ایتالیا را بشناسید و برای اخذ ویزای مناسب اقدام نمایید؛ چراکه هزینه‌های دریافت ویزا بازگردانده نمی‌شوند. با ما همراه باشید تا هرآنچه باید درباره آشنایی با انواع ویزای این کشور و شرایط اخذ آن بدانید، به شما بگوییم. لازم به ذکر است که کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور ایتالیا، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  1. چه کسانی به ویزای ایتالیا نیاز دارند؟
  2. انواع ویزای ایتالیا
  • ویزای تجاری
  • ویزای تحصیلی
  • ویزای خانوادگی
  • ویزای خوداشتغالی
  • ویزای سرمایه‌گذاری
  • ویزای بازنشستگی
  • ویزای توریستی
  • ویزای ویزیتوری
  • ویزای پزشکی
  • ویزا برای شرایط فرهنگی و ورزشی
  • ویزای بازدید رسمی
  • مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای ایتالیا
  • هزینه درخواست انواع ویزا

چه کسانی به ویزای ایتالیا نیاز دارند؟

شهروندان اتحادیه اروپا، برای اقامت بیش از ۹۰ روز در ایتالیا نیازمند دریافت ویزای این کشور هستند. کشورهای غیر اتحادیه اروپا هم برای اقامت تا ۹۰ روز در این کشور نیازمند ویزای شنگن هستند. همچنین شهروندان غیر اتحادیه اروپا که ویزای شنگن ندارند یا درخواست آن‌ها برای دریافت ویزای شنگن قبلاً توسط ایتالیا یا سایر کشورهای این پیمان‌نامه، رد شده است و قصد دارند بیش از ۳ ماه در ایتالیا بمانند، به ویزای ایتالیا نیاز دارند. نوع ویزای موردنیاز شما بسته به هدفی که از ورود به این کشور دارید، متفاوت خواهد بود.اگر قصد دارید بیش از ۹۰ روز در این کشور بمانید نیازمند اخذ ویزای اقامت طولانی‌مدت که به‌عنوان «ویزای نوع D» شناخته می‌شود، خواهید بود.

ویزای ایتالیا

این نوع ویزا انواع مختلفی دارد، ازجمله: ویزای تحصیلی، ویزای تجاری، ویزای همراه و … که در ادامه مقاله به معرفی آن‌ها و شرایط دریافت آن‌ها می‌پردازیم. نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید، این است که ویزای این کشور صرفاً به شما اجازه ورود به این کشور را می‌دهد. پس از آن، برای اقامت بیش از ۹۰ روز، باید مجوز اقامت ایتالیا را هم دریافت کنید.

انواع ویزای ایتالیا

نگاهی به متداول‌ترین انواع ویزای این کشور می‌اندازیم که بسته به اهداف خود از ورود و اقامت در این کشور باید برای دریافت آن‌ها اقدام نمایید.

– ویزای تجاری

اگر شهروند یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا، نروژ، ایسلند، لیختن‌اشتاین یا سوئیس هستید، برای کار در ایتالیا نیازی به مجوز ندارید؛ اما اگر از کشور دیگری هستید، به‌منظور شرکت در فعالیت‌های مرتبط با تجارت، یعنی بازدید از یک کسب‌وکار برای برگزاری جلسات، انجام معاملات تجاری، استخدام، آموزش یا انجام سایر فعالیت‌های مشابه، باید ویزای تجاری این کشور را داشته باشید. ازآنجاکه ایتالیا از سیستم سهمیه‌بندی برای ارائه ویزای کار استفاده می‌کند و به برخی مشاغل ویزا تعلق نمی‌گیرد، باید قبل از درخواست ویزای کار شغل پیدا کنید. خبر خوب این است که کارفرمای شما بیشتر مراحل درخواست ویزا را برای شما تکمیل خواهد کرد؛ اما شما علاوه بر مدارک عمومی برای اخذ این ویزا، باید مدارک زیر را ارائه نمایید:

  • نامه‌ای از طرف کارفرمای خود در ایتالیا که شامل اطلاعاتی ازجمله تاریخ شروع استخدام، عنوان شغلی، حقوق سالانه شما، دوره مرخصی درخواستی شما، مدت اقامت و جزئیاتی درباره وضعیت حمایت مالی آن‌ها از شما باشد.
  • فیش حقوقی سه ماه گذشته
  • گواهی ثبت شرکت کارفرمای شما
  • نامه‌ای از کارفرمای شما برای ذکر دلیل سفر شما به ایتالیا
جدول نرخ بیکاری ایتالیا در ۷ سال اخیر

جدول نرخ بیکاری در ایتالیا در سال‌های اخیر، نشان‌دهنده اقتصاد روبه‌رشد این کشور است. مهاجرت به ایتالیا از طریق دریافت ویزای کار، می‌تواند فرصتی مناسب برای پیداکردن کار رؤیایی و مناسب همراه با درآمد کافی در این کشور باشد. همان‌طور که در جدول زیر می‌بینید، نرخ بیکاری این کشور، سیر نزولی دارد:

ویزای ایتالیا
– ویزای تحصیلی

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا، باید قبل از ورود به ایتالیا، ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنند.

دو نوع ویزای دانشجویی در ایتالیا بسته به طول مدت تحصیل شما وجود دارد:

  • نوع C: تمام کسانی که قصد شرکت در دوره‌های تحصیلی، آموزش یا کارآموزی در ایتالیا، سن مارینو و واتیکان را دارند که بیش از ۹۰ روز طول نمی‌کشد، باید برای دریافت این نوع ویزای تحصیلی اقدام کنند.
  • نوع D: اگر اقامت شما در ایتالیا بیش از ۹۰ روز طول می‌کشد، باید برای ویزای طولانی‌مدت تحصیلی اقدام نمایید.
مدارک موردنیاز برای ویزای تحصیلی ایتالیا

هنگام درخواست برای ویزای تحصیلی باید نامه پذیرش تحصیلی خود در ایتالیا، مدارک مربوط به اقامت، تمکن مالی کافی و بیمه درمانی را همراه دیگر مدارک عمومی اخذ ویزا ارائه دهید.

– ویزای خانوادگی

افرادی که بستگان و آشنایان آن‌ها در ایتالیا زندگی می‌کنند، می‌توانند برای دریافت این نوع ویزا اقدام کنند. این ویزا، اجازه ورود به ایتالیا را به همسر، فرزندان یا والدین تحت تکفل افراد مقیم ایتالیا می‌دهد. شما باید مدارکی دال بر رابطه خود با فردی که تحت تکفل او خواهید بود، به‌عنوان‌مثال گواهی ازدواج یا تولد، ارائه دهید.

شرایط ویزای همراه با شهروند ایتالیایی

اگر همسر یا شوهر شما یک شهروند ایتالیایی است و می‌خواهید به ایتالیا سفر کنید، باید برای دریافت ویزای همراه یک شهروند ایتالیایی درخواست بدهید. هنگام درخواست، باید مدارک اضافی زیر را ارائه دهید:

  • مدرک شهروندی ایتالیا (کارت شناسایی یا کارت کنسولی یا گواهی ملیت ایتالیایی یا حکم تابعیت).
  • سند ازدواج ایتالیایی
– ویزای خوداشتغالی

شهروندان خارجی می‌توانند برای راه‌اندازی یک شرکت در ایتالیا، برای کار به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای که واجد شرایط خوداشتغالی است، مثلاً حسابدار یا مترجم یا به‌عنوان صنعتگر، هنرمند یا ورزشکار حرفه‌ای، درخواست ویزای خوداشتغالی بدهند. 

اگر متقاضی دریافت این نوع ویزا هستید؛ باید مدارک زیر را همراه داشته باشید:

  • یک کپی از جواز یا گواهی‌های تأسیس کسب‌وکارتان
  • صورت‌حساب بانکی کسب‌وکارتان در ۳ ماه اخیر
  • اسناد و اظهارنامه مالیات‌بردرآمد (ITR)
ویزای ایتالیا
– ویزای سرمایه‌گذاری

ایتالیا برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در ایتالیا را دارند، «ویزای طلایی» ارائه می‌دهد. هم شهروندان غیر اتحادیه اروپا و هم افرادی از داخل منطقه شنگن می‌توانند برای این نوع ویزا، درخواست دهند. درازای حداقل سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون یورویی در برخی شرکت‌ها، مؤسسات خیریه یا شرکت‌های سهامی دولتی این کشور، می‌توانید ویزای طلایی را دریافت نمایید. این ویزا به شما اجازه اقامت دوساله قابل تمدید و مزایای مالیاتی ویژه را می‌دهد. البته خانواده‌های سرمایه‌گذاران باید برای اخذ ویزای همراه و خانوادگی اقدام کنند.

– ویزای بازنشستگی

این نوع ویزا که کمتر شناخته‌شده است برای افرادی مناسب است که قصد دارند در ایتالیا زندگی کنند و توانایی مالی برای تأمین هزینه‌های زندگی خود را بدون کارکردن دارند. اگر مایل به اقامت دائم در ایتالیا هستید و می‌توانید درآمد مستمری ثابت، کافی و منابع مالی بالایی داشته باشید، کافی است علاوه بر مدارک عمومی موردنیاز اخذ ویزا، مدرک دریافت مستمری ۶ ماه گذشته خود را ارائه کنید و برای دریافت این نوع ویزا درخواست دهید.

– ویزای توریستی

اگر تنها با هدف گردشگری، تعطیلات، تفریح و آشنایی با فرهنگ و تاریخ این کشور یا گشت‌وگذار در سواحل بکر و بی‌نظیر ایتالیا، قصد سفر به ایتالیا را دارید، باید برای اخذ ویزای توریستی آن اقدام کنید.

– ویزای ویزیتوری

هنگامی‌که به دعوت یکی از دوستان یا یکی از اعضای خانواده مقیم ایتالیا، به این کشور سفر می‌کنید، باید ویزای ویزیتوری یا شنگن این کشور را داشته باشید که برای ۹۰ روز در طول یک دوره ۶ ماهه اجازه ورود و اقامت در ایتالیا را به شما می‌دهد.

مدارک موردنیاز برای ویزای شنگن ایتالیا
  • مدارک اثبات‌کننده تمکن مالی مانند: صورت‌حساب‌های بانکی شخصی، صورت‌حساب‌های کارت اعتباری یا موجودی شش ماه گذشته
  • برنامه دقیق سفر شما به ایتالیا
  • دعوت‌نامه از خویشاوند یا دوست مقیم شما در ایتالیا
  • مدارک اثبات رابطه خویشاوندی و نزدیکی شما با میزبانتان که مقیم ایتالیا است
ویزای ایتالیا
– ویزای پزشکی

اگر قصد دارید برای بهبود وضعیت سلامتی خود از خدمات درمانی و پزشکی ایتالیا استفاده کنید، باید این نوع ویزا را دریافت کنید.

مدارک موردنیاز برای ویزای پزشکی ایتالیا
  • گزارش پزشکی صادرشده از یک پزشک، کلینیک یا بیمارستان در کشور شما که تأیید می‌کند شما به درمان پزشکی در ایتالیا نیاز دارید.
  • یک گواهی پزشکی از بیمارستان یا پزشک ایتالیایی که تاریخ ملاقات، وضعیت پزشکی شما، توان بیمارستان برای درمان شرایط شما و پذیرش شما توسط بیمارستان را تأیید می‌کند.
  • مدارک مالی که نشان دهند، شما توان پرداخت هزینه‌های درمان و زندگی خود را در طول مدت اقامت خود در این کشور را دارید.
– ویزای برای شرایط فرهنگی و ورزشی

اگر با هدف شرکت در یک رویداد فرهنگی، ورزشی و مذهبی به ایتالیا سفر می‌کنید، یا اگر عضو یک گروه فیلم‌برداری هستید که برای فیلم‌برداری صحنه فیلم به ایتالیا سفر می‌کنید، باید برای ویزای ایتالیا برای شرایط فرهنگی و ورزشی درخواست دهید. هنگام درخواست برای این نوع ویزا، باید مدارکی درباره اطلاعات رویداد ورزشی یا فرهنگی، سابقه مرتبط کاری خود، توضیحات کامل برنامه رویداد، اطلاعات و مدارک شرکت‌کنندگان در این رویداد به سفارت یا کنسولگری ارائه دهید.

– ویزای بازدید رسمی

اگر عضو یک هیئت رسمی هستید که به دلیل یک دعوت رسمی قرار است در جلسات، مشاوره‌ها، مذاکرات یا برنامه‌های تبادلی و رویدادهای خاصی که در ایتالیا برگزار می‌شود، شرکت کنید، کافی است کپی دعوت‌نامه رسمی و شواهدی درباره اهداف سفر خود را به همراه سایر مدارک موردنیاز عمومی برای اخذ ویزا ارائه نمایید و منتظر تأیید مسئولین کنسولگری و دریافت ویزای خود باشید.

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای ایتالیا

  • فرم درخواست ویزا
  • عکس پرسنلی که حداکثر برای ۶ ماه گذشته باشد
  • پاسپورت معتبر که حداقل ۲ صفحه خالی و حداقل برای ۳ ماه پس از تاریخ خروج شما از این کشور اعتبار داشته باشد
  • مدارک مربوط به اقامت شما مانند، مدارک رزرو هتل، دعوت‌نامه از میزبان شما در ایتالیا به همراه کپی پاسپورت و اجازه اقامت میزبان خود در ایتالیا
  • بلیت رفت‌وبرگشت
  • بیمه درمانی
  • مدارک اثبات تمکن مالی کافی برای طول مدت اقامت شما در ایتالیا
  • مدارک اثبات وضعیت مدنی شما، ازجمله: سند ازدواج، شناسنامه فرزندان، گواهی فوت همسر و…
ویزای ایتالیا
مدارک اضافی موردنیاز ویزای ایتالیا برای افراد زیر سن قانونی

افراد زیر ۱۸ سال یا والدینی که برای فرزند خردسال خود برای دریافت ویزای این کشور درخواست می‌دهند، باید مدارک زیر را در پرونده درخواست ویزای خود تکمیل کنند:

  • گواهی تولد کودک خردسال در ایتالیا
  • فرم درخواست ویزا که توسط هر دو والدین امضا شده باشد
  • رضایت‌نامه پدر و مادر برای سفر و مدارک حمایت مالی آن‌ها از فرزند زیر ۱۸ سال خود
  • کپی تأیید شده شناسنامه و گذرنامه والدین
  • حکم دادگاه خانواده، درصورتی‌که فقط یکی از والدین حضانت کامل فرزند را بر عهده داشته باشد.
  • همچنین اگر فرد زیر سن قانونی به‌تنهایی و با شخص دیگری غیر از پدر و مادر خود به ایتالیا سفر می‌کند، باید قیم داشته باشد. او باید اصل و کپی صفحه گذرنامه شخص قیم، مجوز محضری والدین و تأیید محضری قیم توسط والدین را به مسئولین کنسولگری ارائه کند.
هزینه درخواست انواع ویزا

هزینه ویزای ایتالیا برای بازدیدهای کوتاه‌مدت برای انواع ویزاها به شرح زیر است:

 هزینه ویزا به یورو به دلار آمریکا
 بزرگسالان ۸۰ یورو ۹۶ دلار
 کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال ۴۰ یورو ۴۸ دلار
 کودکان زیر ۶ سال رایگان رایگان
دارندگان گذرنامه دیپلماتیک، رسمی یا خدماتی که برای مقاصد رسمی سفر می‌کنند رایگان رایگان
 یکی از اعضای خانواده یک شهروند عضو اتحادیه اروپا رایگان رایگان
 محققانی که با هدف تحقیقات علمی سفر می‌کنند رایگان رایگان

* هزینه ویزا در زمان ارسال درخواست ویزا پرداخت می‌شود و قابل‌استرداد نیست. حتی در صورت انصراف از درخواست ویزا یا رد آن، هزینه‌ای بازپرداخت نمی‌شود، به همین جهت در انتخاب نوع ویزای خود دقت فرمایید.

سؤالات متداول
  • مدت‌زمان دریافت ویزای این کشور چقدر است؟

زمان پردازش ویزای کوتاه‌مدت این کشور، ممکن است تا ۱۵ روز طول بکشد. بااین‌حال، باتوجه‌به شرایط خاص شما، این دوره ممکن است تا ۳۰ روز تمدید شود. موارد استثنایی، ممکن است تا ۶۰ روز طول بکشد، زیرا سفارتخانه‌های ایتالیا ممکن است، مجبور شوند با کنسولگری‌های شنگن دیگر مشورت کنند.

  • چه زمانی باید برای دریافت اخذ ویزا اقدام کنیم؟

برای جلوگیری از تأخیر در صدور ویزا باید دراسرع‌وقت و حداقل سه ماه قبل از سفر به ایتالیا درخواست خود را ارسال کنید.

  • آیا ویزای شنگن ایتالیا قابل لغو است؟

بله درصورتی‌که برای مقامات ذی‌صلاح ایتالیا محرز شود که دیگر شرایط صدور ویزا برای شما وجود ندارد، ویزای ایتالیا شما باطل می‌شود.

  • آیا برای بازدید از سن مارینو و واتیکان به ویزا نیاز دارم؟

اگرچه سن مارینو و شهر واتیکان توافقنامه شنگن را امضا نکرده‌اند، اما بخشی از منطقه شنگن در نظر گرفته می‌شوند. اگر ویزای این کشور دارید، نیازی به دریافت ویزای خاصی برای سان مارینو یا واتیکان ندارید.

  • با ویزای شنگن و کوتاه‌مدت ایتالیا تا چه مدت حق اقامت در این کشور را دارم؟

پس از اخذ ویزای کوتاه‌مدت ایتالیا می‌توانید ۹۰ روز در طول یک دوره ۱۸۰ روزه، در این کشور بمانید. اگر قصد اقامت طولانی‌تر از ۹۰ روز در این کشور را دارید، باید برای اخذ مجوز اقامت، اقدام کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به هرآنچه درباره آشنایی با انواع ویزای ایتالیا و شرایط اخذ آن نیاز دارید، اشاره شد. توجه داشته باشید، بسته به اهداف خود از سفر به ایتالیا و مدت‌زمان اقامت خود در این کشور، باید برای اخذ ویزای مناسب اقدام کنید. ازآنجاکه این روند ممکن است مدتی طول بکشد، بهتر است سریع‌تر درخواست خود را ارائه دهید. به یاد داشته باشید، اگر می‌خواهید در ایتالیا زندگی کنید، ویزای شما تنها مجوزی نیست که به آن نیاز دارید. پس از ورود به ایتالیا با ویزای طولانی‌مدت، باید برای کسب مجوز اقامت هم اقدام کنید.

عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به ایتالیا را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *